Anmeldelse: The Last of Us.

orig 1338837707I en dyster fremtid er verden som vi kender den fuldstændig forandret, planterne har taget over og menneskeheden er en uddøende race. De sidste mennesker på jorden kæmper en kamp om liv og død. Med dette er scenen sat for Naughty Dogs kommende stor spil The Last of Us. Læs den her spoiler frie anmeldelse og få vores mening om spillet.

Sidst Naughty Dog prøvede kræfter med Playstation 3 var med spilserien Uncharted, action og humor var stikordene for de spil. The Last of Us er et forsøg på at lave et mere voksent spil, det gennemgående tema og de sideløbende emner i spillet har en mere alvorlig og seriøs undertone. Der er dog stadig plads til den velkendte Naughty Dog humor i The Last of Us.

Joel er en hærdet mand som de sidste 20 år har kæmpet en hård kamp for at overleve sammen med en gruppe udstødte mennesker, de bor i en karantæne zone hvor de ikke har adgang til den omkringliggende verden. Joel møder dog den 14 årige teenage pige Ellie, derefter ændrer tingene sig hurtigt, Joel og Ellie bliver tvunget til at bevæge sig igennem USA. The Last of Us fortæller Joel og Ellie´s historie, hvor du tager rollen som Joel og skal føre Ellie igennem et fantastisk eventyr tværs gennem USA.

Joel sit down 800x450

Starten på The Last of Us er den mest fantastiske start jeg nogensinde har oplevet på et spil. Jeg har aldrig set eller spillet noget lignende før i de over 20 år jeg har spillet computer spil. Min dejlige kone var ved min side da jeg startede spillet, hun er ikke typen som gider bruge tid på computerspil, så hun lå med sit ugeblad og læste. Hun måtte dog lige kigge henover bladet en gang imellem, for at se hvad det var jeg spillede. Det tog ikke mange minutter før hun lagde bladet helt fra sig for i stedet at kigge med på fladskærmen. Ja det endte faktisk med at hun sad og kiggede med indtil indledningen var gennemspillet. Så vendte hun sig mod mig, kiggede på mig og sagde “Wauw, det var faktisk rigtig spændende og godt lavet”. Dette er for mig den ultimative bekræftelse for at Naughty Dog med The Last of Us har skabt et spil som er noget helt specielt.

Joel er en handlekraftig mand som ikke er bange for at gå til det yderste af sine moralske grænser for at overleve. Der er dog ikke meget ammunition eller andre ressourcer tilbage på jorden, så Joel kan ikke bare rende rundt som en anden Rambo og skyde alt og alle, i stedet må han snige sig rundt og bruge omgivelserne til sin fordel når han skal kæmpe mod modstandere. Modstandere er der til gengæld rigeligt af. Der er normale mennesker, som ligesom Joel bare forsøger at overleve, men der er også de mennesker som er blevet angrebet af den frygtelige virus. Disse personer har kun et mål, at inficere så mange andre mennesker som muligt med den samme virus, dette kan dog kun ske på en måde, ved at bide deres ofre. Der er også flere stadier af inficerede mennesker, heriblandt de frygtindgydende Clickers. Clickers er blinde, de har normale kroppe mens ansigtet ligner et blodigt blomkålshoved, nærkontakt med et sådant væsen dræber Joel på stedet.

Museum clicker attack 800x450

Modstandere kan skydes, bankes eller dræbes ved at snige sig lydløst ind på dem, så man kan knække nakken på dem uden at andre modstandere begynder at jagte dig. Larmer du for meget, så vrimler det pludseligt med modstandere, hvilket for det meste betyder at du lider en alt for hurtig død. Joel kan dog opgradere sine evner og våben. Evner opgraderes ved at finde piller, som så blandt andet kan bruges til at forbedre Joels evne til at sigte med en et våben. Våben kan opgraderes ved specielle borde, ved hjælp af diverse genstande du finder igennem spillet, kan du blandt andet forbedre antallet af kugler du kan have i dit våben før du skal lade det igen. Der er dog ikke mange af disse piller og våbenopgraderings genstande at finde, så det gælder om at bruge alle ting så godt som muligt.

The Last of Us er et spil om overlevelse, dem har der været mange af igennem årene, men aldrig før har et spil klaret at formidle denne følelse af overlevelse så godt som The Last of Us. Universet som Naughty Dog har skabt i The Last of us, er simpelthen bare fantastisk lavet, jeg følte virkelig at jeg deltog i en hård kamp for overlevelse i en frygtelig fremtid. Hele vejen igennem spillet følte jeg faktisk at jeg var en del af spilet, i stedet for at jeg bare sad med en kontroller i hånden. Dette er noget jeg aldrig har oplevet før i et spil, dette skyldes først og fremmest Naughty Dog´s evner med Playstation 3, de har skabt et mesterværk i grafik og lyd, men også et overbevisende persongalleri og et fantastisk flot soundtrack. Atmosfære, skuespil, personer og verden går op i en højere enhed i The Last Of Us.

UEC approach 800x450

Det tog mig 17 timer at gennemføre spillet, jeg kedede mig ikke et eneste sekund i løbet af disse timer, jeg var fornøjet hele vejen fra start til slut, hvilket jeg heller ikke har oplevet før i et så langt computerspil. Selv når du har gennemført spillet, så er der flere grunde til at spille det igen. Der er et utal af ting du kan samle i spillet, alt fra tegneserier til små noter som andre overlevende har eftrladt. Desuden har du mulighed for at gennemspille spillet igen med alle de ting du har samlet første gang du gennemførte spillet, dette betyder at du beholder alle våben og ressourcer du har på dig.

Spillet er ikke perfekt, der er nogle elementer som ødelægger illusionen en smule. Joel er aldrig alene igennem spillet, han har altid en venlig person på slæb, samtidig ligger spillet meget vægt på at man skal snige sig ind på sine modstandere for at spare ammunition. Ofte sniger Joel sig fuldstændig lydløst ind på en modstander, alt imens Ellie eller en anden følgesvend kommer gående larmende ved siden af. Modstanderne reagerer åbenbart kun på Joel, så lige meget hvor meget dine venner larmer, så ser eller hører modstanderne dem ikke. Dette kan til tider skabe nogle sjove kiksede situationer, hvor Joel f.eks. gemmer sig for en modstander så denne ikke kan se ham, mens Ellie sidder på hug direkte foran selvsamme modstander. Han kan ikke se hende og flytter sig faktisk for ikke at gå ind i hende. Samtidig er der en smule clipping til stede hvor Joel, modstanderne eller Ellie på en eller anden kikset måde bliver en del af omgivelserne.

Gasmask punch 800x450

Hvad er det så som gør The Last of Us til et bedre spil end de fleste andre? Det er faktisk ganske simpelt, det er helheden i spillet, det hele hænger sammen og føles som en komplet oplevelse.
- Ja spillet er en lineær oplevelse, som til tider åbnes op i lidt større områder.
- Ja det er en historie hvor du spiller i korte perioder, og hele tiden bliver afbrudt af nogle mellemsekvenser som er med til at bevæge historien frem.
Det er ting som de fleste andre spil i samme genre også indeholder, men The Last of Us klarer tilgengæld at samle det hele i en stor gryde, for derefter at koge det sammen til en større oplevelse.
I The Last of Us er lyd, grafik, atmosfære, personer og en levende flot verden med til at skubbe spillet foran alle andre spil, men det er de små detaljer i spillet som gør det til en helt speciel oplevelse for mig. Mens Joel render rundt og leder efter ressourcer, går Ellie rundt i baggrunden og passer sig selv. Hun synger små sange, fløjter eller fortæller vittigheder, det er en utrolig detalje, som gør at spillet føles mere levende og nemmere at leve sig ind i. Desuden er der kælet for alle små detaljer i spillet, alle genstande og bygninger er utrolig detaljerede, du føler aldrig at du ser de samme rum flere gange, fordi der er stor variation i miljøerne igennem hele spillet. The Last of Us er et fantastisk spil som på en fabelagtig måde fortæller en gribende historie om to menneskers kamp mod resten af verden.

Repairing turbine 800x450

The Last of Us har også en online del. Desværre er der ikke så meget guf i den afdeling af spillet. The Last of Us har nogle fantastiske monstre og modstandere i singleplayer delen, disse har Naughty Dog fuldstændig valgt at glemme i multiplayerdelen. Så multiplayerdelen indeholder kun mennesker som kæmper for at overleve, Naughty Dog har dog tilføjet et Meta spil som tilføjer en smule mere kant til Onlinedelen. Et hold på 4 overlevende kæmper mod et modstander hold som ligeledes består af 4 personer, med et meget begrænset arsenal af våben og mad, gælder det om at holde sig i live i 12 uger. Hver kamp tæller som en uge, så det gælder om at vinde 12 kampe. Der er masser af forskellige ting du kan låse op for i Mulitplayerdelen, de er dog alle sammen af kosmetisk karakter. Dette betyder selve kampene foregår på samme niveau som modstanderne, ingen har uretfærdige fordele i form af meget bedre våben osv., så det gælder om at bruge omgivelserne til at vinde kampene. Det er sjovt og nervepirrende når man først er igang, desværre minder det alt for meget om alle de andre multiplayerspil på markedet i dag, hvilket er lidt kedeligt da Naughty Dog har skabt et perfekt scenarie til et anderledes og mere underholdende multiplayer spil, men dette kan jo sagtens ændres ved hjælp af DLC pakker i fremtiden. Som Multiplayer er nu, føles det som lidt af en spildt chance fra Naughty Dogs side, det fungerer og underholder, men i forhold til Singleplayer delen så blegner online delen fuldstændig.

Ellie waiting 800x450

Havde det ikke været for de ovennævnte fejl, så havde dette spil fået en perfekt score fra mig, det ændrer dog intet ved at The Last of Us er det bedste spil jeg har spillet. Det er et modent spil, som virkeligt beviser at Naugthy Dog er et af de bedste spil firmaer på markedet i øjeblikket. Ejer du en Playstation 3, så må du ikke snyde dig selv for dette spil, gå ikke glip af dette spil. The Last of Us beviser at der stadig er masser af saft og kraft i Playstation 3.

The Last of Us
Format: Playstation3
Genre: Action-adventure, survival horror