Anmeldelse: Grand Theft Auto V

GTA V anmeldelseEfter 5 års lang ventetid er tiden endelig kommet til endnu en omgang GTA, denne gang vender vi tilbage til den fiktive amerikanske stat San Andreas. I denne stat ligger storbyen Los Santos hvor historien begynder, men du vil hurtigt bevæge dig over bjerge, under vandet og igennem ørkener i dette store spil. Læs vores anmeldelse her.

Grand Theft Auto V er et meget stort og ambitiøst projekt, som har kostet Rockstar Games mere end en milliard danske kroner at producere. Dette ses allerede fra første gang du smider spillet i din Playstation 3 eller Xbox 360, så snart du tager kontrol over din karakter i spillet står hele verden åben for dig. Ikke bare en hvilken som helst verden, men en verden som sprudler af liv og aktivitet, det føles virkeligt som om man bare er en lille bitte del af det hele, der sker konstant ting omkring en.

Spillet har selvfølgelig en historie del, en massiv stor historie del hvor vi den her gang ikke bare nøjes med at styre en person igennem historien, den her gang er der hele 3 forskellige personer som vi skal tage kontrol over. Dette er nok den allerstørste ændring i forhold til de foregående GTA spil, hvor vi kun kontrollerede en hovedperson igennem alle spillene. Det lyder måske en smule forvirrende at skulle kontrollere 3 personer, men måden hvordan dette er implementeret i spillet gør at det føles helt naturligt at styre mere end en person. Du styrer selvfølgelig kun en person af gangen, men er du f.eks. ikke igang med en mission, så kan du frit skifte mellem alle 3 personer som du lyster, ved et simpelt tryk på dit joypad skifter du til en anden person, det tager ca. 10-15 sekunder så har du kontrollen over en anden person. Er du igang med en mission, hvor du har flere af hovedpersonerne som deltagere, så kan du endda endu hurtigere skifte mellem personerne.

Grand-Theft-Auto-V

De 3 hovedpersoner er Franklin, et bandemedlem som forsøger at skabe sig sin egen succes. Michael, en pensioneret gangster og indbrudstyv der lever et kedeligt familie liv, med snotforkælede unger og en kone som ikke elsker ham mere. Og sidst men ikke mindst, Trevor, en psykopat med hang til stoffer, druk og sindsyg vold. I løbet af historien mødes disse 3 personer, hvilket bliver starten på et mærkværdigt venskab og en endnu mere mærkværdig historie.

Første gang Franklin og Michael mødes, har Michael´s snotforkælede søn akkurat forsøgt at sælge farens lystyacht, dette gik galt og derfor må Michael og Franklin arbejde sammen for at redde sønnen og skaffe yachten tilbage. Dette resulterer i en sindsyg biljagt på en motorvej med Michael bag rattet på en sportsbil, hvor Franklin tager plads i passagersædet. Her kan du så frit vælge hvem du vil kontrollere, du kan f.eks. tage kontrollen over bilen sammen med Michael, eller tage kontrollen over Franklin som skal hoppe af bilen op på en lastbil med yachten hængende bagefter sig. Det giver en ny form for frihed under de forskellige missioner hvor man selv kan vælge hvilken person man styrer, det tilføjer virkeligt noget ny energi til en ellers stagnerende genre. Jeg synes det fungerer perfekt når jeg selv kan vælge om jeg vil køre bilen eller tæske gangstere på lasten af en lastbil.

Grand-Theft-Auto-V

Grand Theft Auto V er dog meget mere end bare disse tre personers historier, der er nemlig masser af andre ting at bedrive tiden med i spillet. Du kan spille Tennis, Golf, hoppe faldskærm, løbe Triathlon og meget mere, der er ufatteligt meget at lave i spillet. I følge Rockstar er der mere end 100 timers underholdning i spillet, det er endda uden at tage højde for de spillere som bare nyder at rende rundt og skyde folk og smadre ting. En af mine favorit ting i spillet er noget så simpelt som at tage en lækker toptunet bil, køre afsted ud i natten og simpelthen bare kigge på det fantastiske landskab som Rockstar har skabt, San Andreas er et fantastisk levende og flot sted. Der er selvfølgelig en 24 timers cyklus i spillet, hvor alt skifter fra morgen til nat, samtidig er der tilføjet flotte naturelementer såsom regn og torden.

En anden ting som Rockstar har lavet meget ud af i denne udgave af deres succes serie er havet. Nu bor jeg selv på en lille øgruppe oppe i nordatlanten, jeg kunne rigtig godt tænke mig at dykke og udforske havet omkring øerne heroppe, desværre mangler jeg erfaring og modet til dette. Derfor kom det som en dejlig overraskelse, at du kan svømme i alle vande som du kan se i San Andreas. Det er en fantastisk verden som møder dig når du dykker under vandet, effekten som Rockstar har skabt er virkelig utrolig, man føler vitterligt at man dykker. Der er selvfølgelig hajer og andet liv i havet som man skal passe på, så er du typen der er bange for hajer, så vil jeg anbefale dig at undgå vandet mest muligt i spillet.

grand-theft-auto-v

Ligesom i GTA:San Andreas byder GTA V på muligheden for at selv bestemme udseendet på dine 3 helte, du kan købe tøj, få dem klippet og tatoveret som du har lyst til. Som noget nyt kan du dog også style og tune dine biler, vil du gerne have en stor Spoiler på røven af din Cheetah, en stærkere motor under hjelmen..? jamen så kører du bare et smut forbi Los Santos Customs, hvor du for det rette beløb kan style din bil som du har lyst til. Dette kræver dog at du har penge, dem er der mange forskellige måder at skaffe sig i spillet. Der er en Børs hvor du kan købe og sælge aktier, du kan investere i bygninger, du kan begå store og små indbrud og andet. Penge er magt i San Andreas, så det gælder om at investere dem rigtigt og ikke bare smide dem væk på strippere eller ludere.

Grafisk er GTA V lidt af et mesterværk på de efterhånden 7-8 år gamle konsoller, det er virkeligt utroligt hvad Rockstar har formået at presse ud af de maskiner. Jeg spillede Playstation 3 versionen til denne anmeldelse, men så vidt jeg er informeret er der ikke synderligt stor forskel på versionerne, så det skulle ikke gøre nogen forskel om du spiller på Playstation eller Xbox. En lille advarsel skal dog lyde, efter sigende er den digitale version af spillet som kan købes på PSN ikke lige så god som disk versionen, dette skyldes åbenbart at Playstation 3´s Harddisk ikke helt klarer at følge med, så når du kører hurtigt i din bil vil du ofte opleve frygtelige popups eller manglende teksturer. Jeg ved dog ikke om Rockstar arbejder med at lave en Patch som vil forbedre dette i fremtiden, men vil du opleve San Andreas fra sin bedste side, så vil jeg anbefale dig at købe disk-versionen. Lydmæssigt er spillet simpelthen bare fænomenalt, aldrig har jeg oplevet en så levende by med så mange forskellige lyde og stemmer, det føles virkeligt som om man selv står midt i en storby. Rockstar har også den her gang leveret et fantastiskt stort udvalg af radiostationer med masser af snak, reklame og musik. Der er masser af gode stationer at vælge imellem, jeg personligt foretrækker faktisk at lytte til Nonstop Pop, det er blandingen af god humor og god musik som får mig til at skifte til den station hele tiden.

Grand-Theft-Auto-V

Jeg kunne blive ved med at skrive om spillet, det er virkeligt et fantastiskt stort åben spil Rockstar har formået at presse ned på efterhånden meget gamle konsoller. Der sker hele tiden nye ting som fascinerer mig selv efter 50 timers spilletid, det er en bedrift som Rockstar fortjener stor ros for.
Alt er dog ikke helt lutter lagkage, der er et par ting som lige fjerner en topkarakter. Som sagt er det et grafisk flot spil på gamle konsoller, dette bevirker desværre også at frameraten ikke hele tiden kører så godt, er der meget aktivitet på skærmen så begynder tingene nogen gange at gå lidt langsomt, det er ikke spil dræbende, men det er irriterende når du misser et skud eller kører ind i en anden bil fordi frameraten er lidt uregelmæssig. Desuden er kontrollen af ens hovedpersoner ikke altid lige nem, det føles virkeligt sløvt, som om der er op til et ½ sekunds reaktionstid fra du har bevæget din styrepind til at personen bevæger sig. Selv om man hurtigt vænner sig til det, så er det frustrerende at der er så lang reaktionstid.

Grand-Theft-Auto-V

Denne anmeldelse skal jo gerne stoppe på et eller andet tidspunkt, jeg hungrer nemlig efter at vende tilbage til San Andreas for at udforske verden endnu mere, for som sagt så føler jeg ikke at jeg har set nok af spillet selv efter mere en 50 timers spilletid. Grand Theft Auto V er det ultimative spil for folk som elsker god humor, en åben verden, masser af frihed og god action. Snyd ikke dig selv for denne milesten inden for computer spil, det er et af de sidste helt store spil som kommer til denne generations konsoller.

Grand Theft Auto V
Format:Xbox 360,Playstation 3
Genre: Action-Adventure