Anmeldelse: Tearaway

80622-forsideMedia Molecule er endelig klar med et spil til Sony´s håndholdte konsol, Playstation Vita. Vita er ofte blevet kritiseret for ikke at have et spil som retfærdiggør prisen af konsolen, hvis du vil vide om Tearaway er dette spil, så er det en god ide at læse den her anmeldelse af spillet.

Hvis du har læst mit preview her på siden før, så ved du sikkert allerede at jeg havde store forventninger til det færdige spil, så jeg kan lige så godt ligge ud med at fortælle at spillet indløste alle mine forventninger og mere. Tearaway er faktisk det spil som har glædet mit gamer-hjerte mest i 2013, selvom jeg både har spillet og gennemført spil som The Last of Us og Grand Theft Auto V. Tearaway er for mig bare en mere rendyrket form for spilleglæde.

Det første du ligger mærke til når du starter Tearaway på din Vita, er de friske farver i spillet, sjældent har jeg et så farverigt og sprødt spil som dette. Det er dog ikke kun farverne som fanger øjet, stilen i spillet er nemlig noget helt specielt. Verden i Tearaway er lavet af papir, ja alt er lavet papir i spillet lige fra blomster til fugle, noget som gør spillet unikt og meget anderledes. Så nart du tager kontrollen over din spil figur, vil denne verden begynde at bevæge sig i takt dig og dine bevægelser, det er dig og din figur som giver spillet liv.

tearaway-e3jd-02

Inden du begynder at spille skal du dog træffe nogle valg. Du kan vælge om du vil styre det mandlige brev som lyder navnet Iota, eller det lidt mere feminie brev Atoi. Det er dog ikke nok at vælge din figur i spillet, du skal nemlig selv deltage i spillet, så du skal vælge din hudfarve og sørge for at smile sødt til kameraet når det filmer dig. Du indtager nemlig rollen som solen i spillet, solen er faktisk omdrejningspunktet i historien i Tearaway. Iota eller Atoi skal nemlig levere en besked til dig, det er dog kun en meget lille del af historien, en historie som vil tage dig igennem en masse fantasifulde baner med forskellige temaer.

Forestil dig vand, ild, græs, svampe og blomster af papir, forestil dig så at alt dette bevæger sig når du rører ved det eller vinden blæser. Det er noget som ikke er til at forklare, det er noget som skal opleves for at forstå hvor unikt og smukt det er. En af de mest smukke og fantasifulde baner foregår i en lille havneby, her står der et fyrtårn midt i et farligt skær. Havet ligger lige bag fyrtårnet, bølger skvulper op af kanten og vinden suser, det er et specielt syn at se et hav af papir bevæge sig som det gør i virkeligheden. Media Molecule´s talentfulde programmører har kælet for alle detaljer i spillet, hver eneste bane er noget helt for sig selv, der er meget stor variation hele vejen igennem Tearaway.

tearaway

Tearaway er et platform spil, men et meget utraditionelt et af slagsen, der går faktisk et godt stykke tid i spillet før du kan begynde at hoppe som du er vant til i denne type spil. Styringen af Iota er præcis og flydende, perfekt afbalanceret til spillet, i alle de timer jeg tilbragte med spillet til den her anmeldelse, oplevede jeg aldrig at det var styingen som dræbte mig. Vores lille helt Iota kan ikke meget andet end bare at bevæge sig rundt i starten af spillet, men i løbet af spillet vil Iota lære en masse nye egenskaber. Derfor kræver han din hjælp i starten af spillet.

Ved at trykke på bagsiden af din Vita kan du få Iota til at hoppe på nogle trommer, indtil Iota selv lærer at hoppe er dette den eneste måde at komme fra platform til platform. Andre steder i banerne er der nogle hvide flader med samme tegn som bagsiden af din Vita, når du ser disse flader kan du holde din fingre på bagsiden, det vil bevirke at en en virtuel kopi af dine fingre kommer op igennem skærmen. På den måde kan du hjælpe Iota med at dræbe fjender, eller flytte på platforme så han kan hoppe op på disse.

Alle vita´ens styre egenskaber bliver brugt i spillet, du skal tilte konsollen for at flytte platforme, ryste konsollen for at få stalakiter til at falde ned og meget mere. I næsten alle de Vita spil jeg har haft i min konsol, har jeg været mere irriteret over brugen af disse ting end jeg har været glad for dem. Media Molecule har dog fået mig til at elske dem, ja selv kameraet og mikrofonen bliver brugt fornuftigt i spillet, jeg vil dog ikke røbe for meget, der er nogle ting man skal opleve selv. Media Molecule beviser med Tearaway, at et Vita spil sagtens kan bruge alt på engang, uden at det føles som unødvendigt fyldstof.

tearaway

Jeg brugte en 8-9 timer at gennemføre spillet, dette vil mange nok syntes er lidt i underkanten for et platform spil, Tearaway har dog efter min mening en perfekt længde. Spillet føles hverken langtrukkent eller overfladisk, det fortæller sin historie på en perfekt måde uden at spilde din tid. Tearaway er ikke noget særligt svært spil, det er dog heller ikke nemt. Når du først står overfor opgaver som kræver at du bruger berørelses-skærm, motion-sensor mens du samtidig skal styre Iota rundt, så kræver det din fulde opmærksomhed.
Du kan sagtens bruge mere tid på spillet efter du har gennemført det, der er nemlig masser af samle-objekter i alle baner. Du kan samle konfetti, som kan bruges til at købe forskellige objekter til papirklip. Du kan samle røde pakkker som ligger skjult i banerne, samt nogle blå pakker, disse kan dog kun åbnes ved at hjælpe en person med en lille opgave.

Det mest unikke samleobjekt i spillet, er dog de farveløse papir figurer, disse har brug for din hjælp til at få farven tilbage. Farven kan kun genskabes ved hjælp af et kamera, som Iota får af et egern i begyndelsen af spillet. Dette kamera kan du bruge til at tage billeder af alt med, du kan endda købe nye linser og effekter til kameraet, på den måde kan du f.eks. tage Sephia fotos med en højhastigheds-linse. Ved at tage at tage et billede af de hvide papirfigurer får de deres farve tilbage, du låser på den måde op for nogle brugsanvisninger som kan bruges til at lave disse papirfigurer i virkeligheden. Ved at gå til hjemmesiden
www.tearaway.me og logge ind med din PSN konto, kan du downloade disse brugsanvisninger. På selvsamme side kan du finde alle dine fotos du hat valgt at uploade til internettet, senere vil denne side indeholde mange flere informationer om dig og din færd i spillet.

tearaway

På grafik siden stråler spillet virkeligt, det hele føles levende og ser smukt ud. Det kører flydende, bortset fra et par gange hvor spillet gemmer dit fremskridt i baggrunden, det er dog så sjældent at jeg ikke blev generet af det. En virkelig lækker detalje ved Tearaway er loade tiderne, jeg spillede den digitale version af spillet. Første gang spillet starter er der en meget lang loadeskærm, det skal du dog slet ikke være bekymret over. Media Molecule har åbenbart tilført spillet noget speciel magi, fordi bortset fra den ene lange loade skærm så venter du aldrig mere en højst 20-25 sekunder når spillet loader. Selvom du lukker spillet helt ned, eller slukker for din konsol, så vil du ikke opleve en lang loadetid igen, det er virkeligt dejligt, fordi jeg ofte har været meget irriteret over lange loadetider i Vita spil.
Lydmæssigt skuffer spillet heller ikke, alt fra fuglekvidder til torden runger smukt ud af din Vita´s højtalere. Musikken i spillet er dog noget af det allerbedste ved spillet, der er nogle fantastiske musik stykker i spillet, som varmer hjertet og får dig til at smile. Eneste kritik punkt jeg har ved musikken er at der er for lidt af den.

Der er meget mere at fortælle om Tearaway, men der er ikke så meget grund til at skrive mere om det her, det er nemlig på tide at du smadrer din sparegris og indstiller din GPS på den nærmeste spil butik (eller går på PSN butikken). Har du en Vita derhjemme, så må du altså ikke snyde dig selv for det her mesterværk af et spil. Ejer du endnu ikke en Vita, så mener anmelderen her, at der endelig er kommet et spil som retfærdiggør købet af denne maskine.
Tearaway er beviset på at spil ikke altid behøver dyre stemme-skuespillere, pistoler, vilde action scener og andet som vi er vant til i spil idag, kreativitet og dygtige programmører er nok til at levere et spil som overstråler de fleste andre. Tearaway er simpelthen ren spilleglæde komprimeret ned til en størrelse du kan have med dig overalt.

100