Anmeldelse - Flame Over

logo2At være brandmand er ikke verdens nemmeste ej heller det mest taknemmelige job, det er et arbejde som kun mænd af den rette skabning kan påtage sig. Blaze er en af de mænd som har is nok i maven til at fuldføre jobbet, jeg har brugt meget tid sammen med Blaze i spillet Flame Over, du kan læse om mine oplevelser med spillet her.

Man skal ikke altid dømme indholdet af en bog når man kun har set coveret, det samme gælder spilbranchen. Ser man billeder af Flame Over på nettet, så vil man i første omgang tro at det er et nuttet lille Brandmand Sam spil man har at gøre med her, men her tager man grueligt fejl. Flame Over er et nådesløst Rogue-agtigt spil, som vil få selv den mest børnevenlige pædagog til at skrige højt af frustration. Det er et af den type spil hvor du hurtigt føler dig frustreret og fortabt, men så snart man har fundet ud af hvordan man tackler de forskellige baner, så bliver frustrationen skiftet ud med en overvældende følelse af glæde.

I spillet styrer du brandmanden Blaze, en lille nuttet fyr som skal slukke brande igennem 16 baner af brændende bygninger. Blaze er udstyret med en brandslange, en brandslukker, en økse og vandballoner. Disse genstande skal bruges fornuftigt ellers kommer man ikke langt i spillet. Spillet består af 4 forskellige bygninger, hver af disse bygninger har 4 etager hvor Blaze skal slukke alt som brænder. En bane starter med at du bliver placeret i et rum, hvor der er en indgang og et sted hvor man kan fylde sin brandslukker og brandslange hvis man løber tør for vand eller skum. Så snart man åbner døren starter en timer, herefter har man 5 minutter til at klare sit job.
Flame-Over PC 2015-01-20 2015-01-21 10-57-29-78

Tiden kan heldigvis forlænges hele tiden, dette kan gøres ved at redde folk ud af de brændende bygninger, hver person giver dig 1 minut ekstra, du kan også være heldig og finde ekstra tid i forskellige genstande rundt omkring på banerne. Når de 5 minutter er gået, kommer døden efter dig, og det mener jeg på den bogstavelige måde, en lille blå Grim Reaper vil nemlig jagte dig, så snart han rører dig er du død. Så det gælder både om at slukke ilden og sørge for at redde folk. Det er dog meget lettere sagt end gjort, spillet er nemlig svært, når jeg siger svært så mener jeg svært. De første mange spil skal du nok ikke regne med at komme særligt langt i spillet, jeg brugte selv mere end en time for at nå 3 etage i den første bygning, hvor jeg selvfølgelig døde med det samme. Nu hvor jeg endnu engang har advaret dig om sværhedsgraden i spillet, så skal jeg lige huske at sige at det ikke er et umuligt spil, det kræver bare tålmodighed, snilde og en smule held.
Flame-Over PC 2015-01-20 2015-01-21 13-24-28-51

En brændende etage består af flere små rum, alle rummene er forbundet med hinanden via døre og korridorer, du har endda et kort som du kan bruge for at se hvor du er på etagen. Så snart du træder ind i et nyt rum, så gælder det om at få slukket ilden hurtigst muligt før den spreder sig videre rundt i bygningen. Ved at trykke højre skulderknap kan du bruge din vandslange, strålen fra denne er perfekt til at slukke de fleste brande, nogle gange er der dog ild i elektriske genstande, her må du bruge din pulver-slukker der kan slukke for den sidste del af ilden, denn bruges ved at trykke venstre skulderknap. Elektriske brande er ofte din værste fjende i spillet, det tager lang tid at slukke disse brændende genstande, heldigvis findes der en god kur mod disse brande, du skal bare slukke for elektriciteten på etagen. Der findes et el-skab på hver etage, men fordi at banerne genereres tilfældigt, så er det ikke altid at vejen hen til dette skab er særlig hurtig, her skal man håbe på en smule held inden banen starter.
Flame-Over PC 2015-01-20 2015-01-21 11-00-20-69

Ild og tid er de eneste fjender som er i spillet, men der findes tilgengæld mange former af ild i Flame Over. Nogle rum har undertryk som gør at der vil opstå en væg af flammer så snart du åbner døren. Nogle genstande brænder så kraftigt at der vil komme ildkugler flyvende, disse kugler sætter ild til andre genstande og sørger for at ilden spreder sig hurtigt. Det betyder at du ikke bare kan storme ind i et nyt rum for at slukke ilden, du må være forsigtig samtidig med at du er under et gevaldigt tidspress. Har man lært ilden bedre at kende, så opdager man hvordan man slukker branden hurtigt og effektivt, på den måde kommer man hele tiden længere i spillet.

Igennem spillet vil du også møde en person ved navn Miss Ion, denne kvinde vil ikke forlade den brændende bygning før du har løst en opgave for hende. Hun vil blandt andet ordre dig til at finde en kuffert som er vigtig for hende, i en anden mission skal du finde nogle breve og smide dem i en postkasse for hende. Har du klaret opgaven kan du snakke med hende igen, hvorefter hun vil følge dig ud af bygningen, det giver dig ekstra tid men også en Token. Denne token kan du bruge til at opgradere din brandmands evner, du kan låse op for disse evner mellem hvert spil, men det er ikke nok at låse op for evnen, du må også betale for den. Blaze tjener heldigvis penge hver gang han slukker en brand, dem kan du bruge på at opgradere dine evner efter hvert spil, eller du kan bruge dem i en butik som befinder sig på hver anden etage af bygningerne. I den butik kan du købe flere vandballoner, hurtigere sko og andet som gør dit job nemmere, du mister dem dog hvis du dør.
Flame-Over PC 2015-01-20 2015-01-21 11-05-09-34

Når du starter en bane har du 3 hjerter som repræsenterer dit liv, du mister et hjerte ved at være for tæt på ilden i for lang tid. En gang imellem vil du dog møde en kat i et rum, bringer du denne kat til udgangen vil du få et ekstra hjerte. Ved samme indgang finder du også det sted hvor ud kan fylde din slange og pulver-slukker op, du kan dog også finde vand i vandhaner og andre steder, det tager bare længere tid at fylde din slange op disse steder, så du skal hele tiden overveje om det er værd at rende tilbage eller bruge tid på at fylde den ved en langsom håndvask.
Der er masser af ting at spekulere over når du er igang med at spille, skal du forsøge at redde katten ud af rummet, men derved risikere at miste tid? Skal du bruge dine hårdt tjente penge på en midlertidig bonus, eller vil du gemme pengene så du kan opgradere Blaze´s evner permanent? Det gælder om at holde hovedet koldt under tidspres.
Flame-Over PC 2015-01-20 2015-01-21 13-28-58-50
Styringen fungerer rigtig godt, mit eneste problem med spillet er dog kamerastyringen. Flame Over spilles fra en isometrisk 3D synsvinkel, derved har du et godt overblik over banerne, men der vil altid være nogle blinde vinkler. Du kan dreje kameraet med højre styrepind så du bedre kan se hele rummet, holder du dog en af skulderknapperne nede samtidig med at du bruger højre styrepind, så vil Blaze "strafe" istedet for at du styrer kameraet. Strafing er en vital detalje som gør arbejdet meget nemmere, men når man ikke kan dreje kameraet samtidig, så ender man ofte med at overse en lille ildebrand. Det kan hurtigt koste noget energi, men endnu være så kan det være skyld i at der udbryder brand i hele rummet igen inden du har set dig om. Har man dog vænnet sig til denne styremetode, så lærer man at "leve" med det.
Musik og Grafik er også værd at nævne. Stilen er meget ren og nuttet, det hele ser rigtig godt ud, samtidigt er det medvirkende til at skabe en god stemning. Musikken er meget speciel, det er lystige stykker musik som giver dig en slags "Benny Hill" følelse når du spiller. Det passer dog meget godt til stilen og holder humøret oppe, selv når man er død for 20. gang på samme bane.

Flame Over er et djævelsk hårdt spil, men samtidig er det sjovt og udfordrende, hvis du giver spillet en chance vil du opleve at du bliver bedre til det med tiden, du vil komme længere i spillet og får lyst til at forbedre din highscore. Jeg elsker Flame Over, selvom spillet ikke elsker mig, jeg bliver pint og straffet hele tiden for mine dårlige spilevner, men jeg kan ikke lade være med at komme tilbage for at få flere smæk hver eneste dag.

Elsker du et spil som udfordrer dig og belønner dig for at være udholdende, så skal du helt sikkert give Flame Over en chance. Lad dig ikke snyde af det nuttede ydre, der ligger et djævelsk godt spil gemt under overfladen.

Flame Over
Format: Playstation Vita
nre: Rouge-agtigt action spil.