Anmeldelse - Shadow of The Beast

ImageProxy.mvcEt af de bedst kendte Amiga spil er nu genopstået på Playstation 4, Shadow of the Beast er helt sikkert et spil som de lidt ældre gamere vil kunne huske. Heavy Spectrum har kigget i deres nostalgi skuffer og har på bedste vis forsøgt at genskabe det originale spil, samtidig har de dog forsøgt at tilføje spillet nogle moderne elementer. Du kan læse vores anmeldelse her.

Amiga var en af mine favorit spille maskiner som ung knægt, jeg brugte utallige timer sammen med denne fantastiske maskine. Jeg husker meget tydeligt da jeg første gang så spillet Shadow of The Beast, jeg var fuldstændig betaget af den flotte grafik og musikken, det gik heller ikke lang tid før jeg selv anskaffede mig spillet. Desværre var mine evner dengang ikke gode nok til at jeg kunne gennemføre spillet, det var simpelthen alt for svært for den unge udgave af mig, så jeg så aldrig slutningen i spillet. Jeg må også ærligt indrømme at spillet nok var mere et grafisk fremvisnings projekt end et decideret godt spil, der manglede en smule dybde i selve gameplayet, det var ikke vildt tilfredstillende bare at rende rundt og slå til monstre som kom løbende imod min spilfigur. Men det var tilbage i 1989, så dengang var det ikke dybde som prægede de fleste mainstream spil, nu 27 år senere har spil verden ændret sig meget, og det er faktisk spændende at se om et så simpelt spil-princip kan bære et helt spil i 2016.
SOTB PS4 Beta 01 1462868538

Den nye udgave af Shadow of the Beast er mest af alt en kærlighedserklæring til det originale spil og udviklerne bag det, jeg mærkede mine nostalgi hjerneceller gå i selvsving allerede fra første gang jeg overtog styringen i spillet. Historien er meget simpel, kort fortalt drejer det sig om en anti-helt som hedder Aarbron, en uheldig person som blev kidnappet som barn og forvandlet til et dyrisk monster af den onde troldmand Maletoth. Troldmanden holder Aarbron i meget kort snor, og bruger ham til at fange flere småbørn han kan forvandle til monstre, Aarbron får dog moralske skrubler og forsøger at hævne sig på troldmanden. Han indleder derfor en skuppelløs jagt på Maletoth, hvor du som anti-helten skal kæmpe dig igennem en række dystre baner fulde af mystiske monstre og mennesker. Det er ikke den vildt dybe historie, og du vil faktisk ikke forstå en pind af historien når du spiller dig igennem Shadow of The Beast, af den simple grund at du ikke kan forstå de personer som snakker med dig i spillet. Jeps den kære Aarbron kan ikke deres sprog, så teksterne er en gang volapyk som ligner gamle skrift tegn fra vikingetiden. Du kan dog senere lære disse sprog, hvilket jeg vil komme lidt nærmere ind på senere i anmeldelsen.

Gameplay mæssigt er spillet lige så simpelt som historien, du styrer Aarbron igennem nogle baner som bevæger sig sidelæns, du bevæger ham kun på et simpelt 2D plan, men spillet forsøger dog at få det til at virke som om det hele foregår i 3D, du kan dog kun bevæge dig til højre og venstre eller op og ned. Aarbron er et monster som kan bruge sine skarpe kløer til at slå andre monstre og mennesker ihjel med, han har en del forskellige moves han kan bruge i kampe mod modstandere. En kamp foregår dog ikke som i så mange andre spil i denne genre, kampene udkæmpes nemlig i nogle meget små arenaer som kun fylder en skærm. Der oprettes simpelthen en barriere til højre og venstre og så vrimler det med monstre ud af disse barrierer, Aarbron skal så slagte modstanderne for at få barriererne væk.
SOTB PS4 Final 05 1462868539
Udviklerne har udstyret dig med en slå knap, en blokere knap, en rulle manøvre og en undvigelses manøvre. De har dog også givet dig nogle specielle moves som kan udføres ved at holde R eller L tasterne nede samtidig med de andre knapper, disse special moves kræver dog at Aarbron har fyldt nogle barer op med blod. Man fylder den op ved at slå modstandere ihjel eller samle blodklumper op i banerne, du kan fylde 3 barer op, og et special move bruger normalt en af disse for at blive udført, fylder du alle tre op på en gang kan du benytte dig af Rage-mode. Denne mode får spillet til at gå i slowmotion, og der vil komme en pil og et symbol frem på skærmen, hvis du trykker den rette tast og den rette retning så vil du slagte en modstander i et huk, og dette kan du blive ved med indtil du misser et af disse tastetryk. Det lyder simpelt nok, men det kræver faktisk en smule rytme og tålmodighed for at kunne slagte en masse modstandere på en gang. Hver bane ender som regel med en Boss-kamp, her skal man faktisk bruge flere moves for at gennemføre dem. Jeg ved dog ikke hvorfor udviklerne har valgt at skrive med stor skrift på skærmen hvordan man vinder disse kampe, det føles som om udviklerne tror man er dum og ikke selv kan finde ud af det. Der står præcist hvordan du slår bossen ihjel, f.eks. "brug R1 til at blokere og tryk så firkant for at slå bossen når den misser dig". Jeg aner ikke om man kan slå disse beskeder fra, men det føltes virkeligt som om udviklerne mente jeg var et lille barn som skulle holdes i hånden når jeg mødte en boss, så disse kampe er for det meste kedelige og simple.

Ellers lyder det jo som om man har masser af muligheder i de normale kampe, det har man også, men jeg fandt hurtigt ud at det slet ikke er nødvendigt at bruge special moves, det er meget nemmere bare at bruge slå knappen hele tiden og huske at blokkere når en fjende kommer for tæt på. Det eneste tidspunkt det var nødvendigt at bruge special moves, var når jeg ikke havde meget energi tilbage, så måtte jeg bruge et move hvor jeg sugede blod fra en fjende for at få lidt mere energi. Kampene er faktisk kedelige, de føles aldrig særlig udfordrende eller sjove, det endte altid med at jeg bare hamrede løs på slå kanppen indtil alle var døde. Henimod slutningen af spillet måtte jeg dog skifte taktik, fordi da endte jeg altid med at blive angrebet fra begge sider på engang, og af en eller anden mærkelig grund så er styringen ikke særlig præcis, det virkede som om det tog et splitsekund for lang tid før at Aarbron reagerede på mine tastetryk før han udførte det move jeg ville have ham til at lave. Så kampene er ikke rigtig noget at råbe hurra for i spillet, de fungerer men er desværre ikke særlig sjove.
SOTB PS4 Beta 03 1462868536

Kampe er heldigvis ikke alt i spillet, der er nemlig også små gåder og platform elementer i Shadow of The Beast. En ting er dog et halvdårligt kampsystem, hvor styringen ikke fungerer 100%, en anden ting er dog platform sektioner hvor styringen er endnu værre. Du kan få Aarbron til at hoppe ved at trykke på x-knappen, og trykker du en gang mere mens han er i luften, så kan du få ham til at gribe fat med sine lange kløer på en væg. Det lyder jo meget simpelt og godt, hvilket det også havde været hvis styringen fungerede her. Men af en eller anden dum grund så reagerer Aarbron ikke på dine tastetryk med det samme, der er forsinkelse på alle tryk, så man næsten altid ender med at time sine hop forkert. Det er virkeligt frustrerende at falde ned i den samme afgrund hele tiden fordi at styringen driller. Upræcis styring dræber fuldstændig glæden ved disse sektioner i spillet. Ja og så nævnte jeg nogle små gåder som man skulle løse engang imellem i spillet, her skal du ikke være bange for at din IQ skal være på højde med Lasse Rimmer´s for at kunne løse dem, de er nemlig lige så simple som resten af spillet. De fleste kræver bare at man samler en genstand op, eller bevæger sig hurtigt forbi nogle objekter inden de dræber spilleren. Det eneste du skal bruge din IQ til er at lade være med at slå dig selv fordi du misser et hop på grund af den upræcise styring.

Det er lidt kedeligt at kampene ikke fungerer for mig, spillet er nemlig bygget op omkring et point system, hvor du får flere point ved at gennemføre kampene på den mest seje metode. Det gælder om at kombinere sine moves og undgå at blive ramt af modstanderne, på den måde får du en masse points. Disse points kan du bruge efter du har gennemført en bane, du kan låse op for en masse ting, blandt andet de førnævnte sprog som du ikke kan forstå. Så det er faktisk meget vigtigt at gennemføre alle kampene så flot og fejlfrit som muligt, hvis du vil låse op for alle tingene i spillet. Og der er nogle fede ting gemt her, du kan nemlig låse op for en perfekt emuleret udgave af den oprindelige Amiga udgave af Shadow of The Beast. Eller endnu bedre, så kan du låse op for musikken fra spillet og lytte til denne mens du spiller den nye udgave. Der er masser af ting som du kan låse op for, det kræver dog at du bærer over med den upræcise styring og de halvkedelige kampe igen, fordi du bliver nødt til at gennemspille spillet flere gange for at få nok points.
SOTB PS4 Beta 04 1462868537

Heavy Spectrum har også valgt at tilføje en slag asynkronisk multiplayer del. Nogle gange vil du så en sort blodklat på jorden med en spillers navn henover, trykker du cirkel knappen her, bliver du teleporteret til en mørk dimension hvor du kan vælge at give denne spiller en gave eller udfordre ham til en duel. Duel er vel så meget sagt, det drejer sig nemlig bare om at du skal hamre løs på dine taster indtil du har hakket din modstander i små stykker, din modstander kan så forsøge at slå din tid næste gang han går online. Den eneste belønning er en skygge-sten som du kan bruge til et special move i spillet. Jeg er ret så glad for mine Playstation 4 Joypads, så jeg er ikke den type som er særlig glad for at ødelægge dem ved at hamre meningsløst på tasterne. Jeg kan simpelthen ikke se meningen i denne mærkelige multiplayer del, så giver de mange highscore lister meget mere mening.

Shadow of The Beast er lidt af en mærkværdig størrelse, fordi selvom der er basale fejl i styringen og kampene, så kunne jeg godt lide spillet, jeg sad tilbage med en lidt sær fornemmelse da jeg havde gennemført spillet (det tog mig lige omkring 4 timer), fordi jeg kunne godt lide stemningen og stilen i spillet, så det er lidt synd at styringen er så frygtelig upræcis. Jeg kan godt lide at selv om spillet kun tager 3-4 timer at gennemføre, så er det masser af grunde til at spille banerne igen, blandt andet fordi man kan forstå historien i spillet, og der er en del hemmeligheder skjult i spillet. Der er f.eks. mere end en slutning til spillet.
En ting som virkelig gik mig på nerverne i spillet var de frygtelig lange loade tider, indtil jeg opdagede at man kunne trykke på nogle taster mens spillet loader. Man kan faktisk låse op for nogle små simple spil, som man kan spille mens spillet loader, jeg fandt ihvertfald et spil som faktisk var ret underholdende, men jeg ved ikke om der er mere end det ene spil.

Shadow of the Beast er lidt svært at anbefale, på sin vis er det et fedt spil med god dyster steming og okay grafik, men styring og mangel på variation ødelægger lidt det hele. Selvfølgelig kan du købe spillet hvis du gerne vil spille det originale spil på din Playstation 4, her må jeg dog lige advare dig, de spil som var sjove for 27 år siden, er desværre ikke altid sjove i dag, hvilket Shadow of The Beast perfekt illustrerer, sjældent har jeg oplevet at mine minder om et spil var så forkerte, det originale spil er nemlig ikke meget mere end et grafisk mesterværk, og det som var god grafik i 1989 er så slet ikke godt mere.
Den nye udgave af Shadow of The Beast er en kærligheds erklæring til et gammelt spil, men desværre så er det ikke helt lykkedes at få dette til at fungere, der er simpelthen for mange problemer med dette spil.

Shadow of The Beast
nre: Action adventure
vikler: Heavy Spectrum Entertainment Labs