Anmeldelse - Uncharted 4 : A Thiefs End

uncharted4Så sidder jeg her endelig, jeg har gennemført det sidste officielle Uncharted spil, Naughty Dog har sendt Nathan Drake ud på sit sidste eventyr. Det er en sær fornemmelse jeg sidder tilbage med. Det her er det første nye Uncharted spil på Playstation 4, men samtidig er det også det sidste Uncharted spil. Læs med her for at høre om Uncharted 4 er en værdig afslutning på spil serien.

Lad mig starte med at sige at jeg er en stor fan af de 3 foregående Uncharted spil, Naughty Dog's spil serie er for mig nogle af de allerbedste spil på Playstation 3. Nathan Drake og hans venner har givet mig nogle uforglemmelige oplevelser igennem de sidste mange år. Så jeg har glædet mig meget til at spille et nyt Uncharted spil på min Playstation 4, jeg var næsten lige så spændt som et barn juleaften da jeg endelig fik downloadet spillet til min konsol. Heldigvis var det her ikke en af de bløde pakker som fik barnet til at græde, tværtimod så er det her en af de pakker som får børnene til at og skrige af glæde når de åbner dem.

Nathan Drake er har åbenbart en bror som vi ikke har kendt noget til i de sidste spil, en bror som hjalp ham igennem en hård barndom, en bror som faktisk gik med Nathan på skattejagt. Uncharted 4 fortæller historien om de to Drake brødre og deres fantastiske liv sammen. Historien foregår efter de tre andre spil, men vi får engang imellem lov til at spille nogle baner hvor vi er tilbage i deres barndom, på den måde får Naughty dog kyndigt flettet broderen med ind i historien uden at det føles forkert.
hanging
De to Drake brødre er denne her gang på jagt efter en sagnomspunden pirat skat, et eventyr som endnu engang sender Nathan en tur rundt i verden i hans jagt på ledetråde. Lige som i de foregående spil så skal Nathan hoppe og skyde sig igennem en masse smukke baner, men den her gang har han også lært lidt nye tricks, som gør at spillet føles friskt og nyt.

Har du aldrig før spillet et Uncharted spil, ja så er det da på tide at du kommer igang, enten med det her spil, eller endnu bedre ved at starte med den fantastisk samling af de tre foregående spil, som udkom for nogle måneder siden på Playstation 4 i en forbedret udgave. Du kan dog sagtens spille det her spil uden at have kendskab til de andre spil i serien, nogle dele af historien bliver dog en smule bedre hvis du kender til de hændelser som skete i de andre spil. Jeg vil ikke bruge tid på at forklare historien i hverken de gamle spil eller i Uncharted 4, jeg skal ikke ruinere glæden ved at opleve dem selv. Så den her anmeldelse handler mere om de nye tiltag i Uncharted 4 og mine oplevelser med spillet, du har jo sikkert allerede set karakteren som jeg har givet spillet, så der skal ikke herske nogen tvivl om at jeg er meget glad for Uncharted 4. Men læs endelig videre hvis du gerne vil vide hvorfor spillet har fået den her karakter.

Uncharted spillene har alltid været nogle skydeglade action spil, med nogle lette gåder og platform elementer som hjælper lidt på afvekslingen. Nathan Drake er en akrobat af en anden verden, han kan klatre på næsten alle overflader uden de mindste problemer, han er heller ikke bange for at hoppe langt uden at tænke sig om. Samtidig er han også en meget dygtig skytte, hvilket er meget heldig som skattejæger, Nathan er nemlig aldrig den eneste person som leder efter den samme skat, der er altid mindst en anden ondskabsfuld og magtfuld person som er på jagt efter skatten. Med sig har de en hær af skydeglade vagter, så Nathan og hans venner bliver nødt til at skyde tilbage når fjenderne skyder efter dem. Det minder en smule om Indiana Jones og hans eventyr, og lige som i de film, så er skattene altid gemt bag en masse smarte installationer som kræver hjerne for at overvinde. Drake brødrene er dog heldigvis ikke tabt bag en vogn, så de kan altid løse de mystiske gåder ved hjælp af deres notesbog og hjerneceller.

Godt så har vi det på plads, du skyder, hopper og løser gåder i et Uncharted spil.
uncharted4 clue my

Springet fra Playstation 3 til 4 har åbenbart gjort en smule ved Nathan Drake og hans evner, han har nemlig lært at bruge et reb til at svinge sig rundt med og til at kravle op og ned af vægge med. Et nyt legetøj som faktisk gør kampene i spillet meget sjovere. Du kan nemlig svinge dig imellem forskellige genstande for at overfalde fjenderne fra luften istedet, på den måde kan du overraske fjenden inden han når at alarmere sine venner.

Når vi nu er ved fjenderne, så er der faktisk meget få af dem i forhold til de gamle spil, der er langt imellem kampe i Uncharted 4. Men det gør faktisk ikke noget, fordi selve spillet føles mere som en komplet pakke nu. Hvor jeg i de ældre spil ofte følte at det var kampene som drev historien frem, så er det i Uncharted 4 mere historien som driver spillet. Der er dog stadig en del kampe som skal overståes før at man står ved slutningen af Nathan's historie.

Stealth er blevet en større del af kampene i det her spil, det er faktisk muligt at undgå de fleste kampe ved at snige sig forbi fjenderne uden at blive opdaget, eller snige sig op til fjenderne for at dræbe dem uden at du skal affyre et eneste skud. Hvis du sigter på en fjende og trykker L3 så ”tagger” du fjenden, på den måde kan du hele tiden se hvor han er på banen, samtidig er der en sims-lignende diamant over fjendernes hoved. Denne diamant illustrerer om fjenden ser dig, hvis fjenden ikke ligger mærke til dig så er denne diamant tom, men ser han noget så vil diamanten blive fyldt op med farve, er den helt fuld vil fjenden angribe dig sammen med de resterende modstandere. Men selv om man fjenderne går til angreb, så er det stadig muligt at flygte fra fjenderne for at skjule sig igen. Kampene føles på den måde mere åbne, og det er dig som vælger tilgangen til dem.

Jeg elskede kampene i Uncharted 4, når jeg sneg mig op til en fjende, skubbede ham ud over kanten, smed mit reb op i et træ og svingede mig over til en anden modstander for at dræbe ham med et slag og samtidig stjæle hans våben. Hererfter sneg jeg mig over til to andre fjender som stod ved kanten af noget dybt græs, knækkede nakken på den ene af dem og skød den sidste i hovedet med min revolver. Nu blev jeg så jagtet af en masse andre fjender, men fordi Nathan også er en dygtig svømmer så hoppede jeg bare i vandet og dykkede væk, nu kunne fjenderne igen ikke finde mig, hvilket betød at jeg kunne skyde dem med den riffel jeg tog før uden problemer.
Sjældent har jeg nydt afvekslingen og udfordringen ved kampe i et spil, men i Uncharted 4 er kampene friske og sjove.
Uncharted 4 looking for treasure 800x450

Som sagt før så er det historien som driver spillet. Uncharted 4 føles flere gange som en amerikansk eventyr film fuld af vilde action sekvenser, kærlighed, vold og guld, samtidg føles det dog stadig som om det er mig som bestemmer hvordan det hele skal foregå. Det er mig som spiller denne film, jeg sidder ikke bare og kigger med, nej jeg deltager. Selve måden hvorpå spillet er bygget op er næsten perfekt, der er masser af afveksling og forskellige ting at gøre i spillet. Det føles aldrig som om du bare laver de samme ting om og om igen.

Der er endda nogle sektioner hvor du skal køre i en Jeep, her ændrer spillet fuldstændig karakter igen. Jeep-sektionerne føles vildt store og du har mange forskellige ruter du kan køre, du kan endda vælge at hoppe ud af bilen for at undersøge naturen på fod. Igen er det en del af spillet som får det hele til at føles afvekslende og nyt, så selv om det her er et Uncharted spil, så føles det ikke 100% som et af de gamle spil, der er simpelthen så mange nye smarte elementer i spillet som gør at det hele føles nyt.

Uncharted 4 er svært at beskrive med få ord, Uncharted 4 det smukkeste spil jeg indtil dato har spillet, aldrig har jeg set en så smuk og detaljeret grafik. Naughty dog har virkeligt kælet med detaljerne, i Jeep sektionerne kan du faktisk se at Nathan trækker håndbremsen når du bruger den, du kan se hvordan han skifter gear på bilen, det er fuldstændig unødvendige detaljer i et spil, men det giver lige det ekstra pift for at gøre det hele perfekt. Jeg kan tydelig huske hvor imponeret jeg var over at se hvordan Nathan Drake blev våd i det allerførste Uncharted spil på Playstation 3, men når man ser hvordan det foregår i Uncharted 4, ja så virker der slet ikke imponerende mere. På Playstation 4 bevæger tøj og hår sig med vinden, mudder klisterer sig til dækkene på bilen, sne ligger sig på skuldrene og smelter stille væk, sten og sand vælter ned af bjergskråningerne hvis du skubber til dem og meget meget meget mere.
Italy 17.0
Lyden er også langt ud over det sædvanlige, stemmeskuespillet er perfekt (endda perfekt afstemt med figurernes mund bevægelser), våben lyder som rigtige våben, ja der er ikke rigtig noget at sætte fingeren på her, det skulle dog lige være manglen af musik. Jeg savnede en smule mere musik i spillet, der er flere passager med god baggrunds musik, men i det hele virker spillet en smule lydløst. Det er sikkert for stemningens skyld at dette er lavet, men når jeg er ude på en spændende skattejagt, så vil jeg gerne bombarderes med fed action fyldt musik.

Ligesom i Uncharted 2 og 3 så har Naughty dog også lavet en multiplayer del til spillet, her kan du sammen med 9 andre personer få afløb for alle dine skjulte aggresioner. Der er på nuværende tidspunkt kun 4 spilmodes, Team Deathmatch, plunder, Command og Ranked Team Deathmatch, hvilket ikke lyder af særlig meget. Jeg selv kan bedst lide en hurtig omgang Team Deathmatch, så der er nok underholdning til mig her.

I multiplayer delen kan du selvfølgelig bruge alle de samme våben og moves som du kan i Singleplayer delen, så du skal ikke til at lære en masse nyt for at spille med her. Naughty dog har dog også tilføjet nogle nye elementer for at krydre oplevelsen en smule mere.
Uncharted 4 Sam helping a brother out 800x450

Mysticals er en af de nye ting, det er fem nye overnaturlige egenskaber som du kan vælge at bruge i kampens hede. Der er blandt andet en sten som kommer op af jorden og sender genfærd efter dine fjender, og så er der også en stav som gør at dine fjender bevæger sig i slowmotion.

Sidekicks er endnu en ny tilføjelse, her kan du vælge mellem 4 forskellige hjælpere som du kan bruge i løbet af en kamp. Der er blandt andet en Savior som giver dig våben og heler din sår, og en Sniper som skyder fjenderne fra afstand.

Disse nye elementer er dog ikke gratis, hvis du udstyrer dig med disse, så skal du optjene point i en kamp ved at dræbe fjender, finde skatte eller genoplive venner. Når du har samlet nok point så kan du købe en Mystical eller en Sidekick. Mysticals forsvinder igen efter kort tid, mens Sidekicks bliver værende indtil de dør af fjendens skud.

Multiplayer er sjov og noget som jeg kan bruge meget tid på i Uncharted 4, jeg var allerede stor fan af Multiplayer i Uncharted 2 og 3, men den her mode føles lige nu endnu bedre og mere udfordrende, selv om jeg slet ikke kan følge med de unge spillere så er det her fed underholdning for en gamer som mig.

Uncharted 4 er en fantastisk spilpakke, med en flot og gennemført singleplayer del, som faktisk magtede at fange mig i næsten alle de 16 timer jeg brugte på at gennemføre spillet. Der er dog stadig et par kedelige ting ved spillet som trækker en smule ned. En gang imellem føles spillet en smule langtrukkent, men det er heldigvis sjældent. Det som var mest mærkværdigt for mig var de elementer i spillet som blev tilføjet (elementer som faktisk er fede og sjove), men kun benyttet den ene gang hvor de blev præsenteret. Historien i sig selv har også et par små huller i plottet og der er nogle sekvenser som ikke helt holder vand, men når alt kommer til alt så er det et af de bedste spil jeg har spillet.
2759115 uncharted 4 drake rope bridge 1434429051
En af de fedeste tilføjelser er muligheden for at vælge at HOLDE en knap nede, istedet for at hamre løs på den i nogle Situationer. Jeg hader sekvenser i spil hvor man skal hamre Trekant tasten for at åbne en dør eller lignende, disse sekvenser er der masser af i spillet, men her kan man heldigvis vælge at holde tasten nede istedet for at hamre løs på den. Håber virkelig at andre spiludviklere vil gøre brug af denne funktion i fremtiden, specielt Sony Santa Monica hvis de laver et nyt God of War spil.

Ejer du en Playstation 4, ja så skal du simpelthen bare også eje Uncharted 4, det er nemlig det bedste og flotteste spil som er blevet produceret den her generation. Du må ikke snyde dig selv for den her oplevelse, og hvis du ikke ejer en Playstation 4, så er det bare med at komme ud og købe en sammen med det her spil. Uncharted 4: A Thiefs End er den perfekte afslutning på en fed spil serie.

Uncharted 4: A Thiefs End.
nre: Action adventure
vikler: Naughty Dog