Anmeldelse - Overwatch

overwatch coverOnline skydespil genren har i mange år stået i stampe. Ud over de årlige nyudgivelser i Call of Duty og Battlefield serierne har det været småt med udvalg. Samtidig må man sige at de to førnævnte serier efterhånden trænger til en kærlig fornyende hånd. Sidste år skabte Splatoon dog en mindre revolution, med sin markant anderledes indfaldsvinkel til genren, der var dog nogle problemer, hvoraf det største nok er selve WiiU platformen, og altså dermed aldrig ville ramme det store marked som CoD og Battlefield sidder på. Nu er Blizzard så på banen med deres forslag til hvordan et online skydespil skal drejes. Lykkes det Blizzard at rykke ved genren? Læs med nedenfor.

Overwatch er et online skydespil af typen Hero Shooter. Det første spil i denne genre var Team Fortress 2. Kort fortalt betyder det, at frem for at de forskellige spillere blot har våben og kosmetik til forskel, så vælger spillerne her en Hero med sine egne unikke evner, og ikke mindst sin helt specifikke rolle. I Overwatch er der forskellige roller der skal udfyldes for at være et effektivt hold.

Blandt dem er Forsvars Heroes, der skal stå i frontlinjen og beskytte de andre på holdet, helende Heroes der holder de andre i live, Heroes der bygger forsvarskanoner, snigskytter osv. Lige nu er der 21 forskellige Heroes at vælge imellem, og imponerende nok er der ikke to der føles ens.
13340525 570798939747809 2133861764 o

Komposition og det at tilpasse sig det andet hold er meget vigtigt, så Blizzard har tildelt dig muligheden for at skifte Hero hver gang men dør, det er faktisk et fremragende valg, da det øger det taktiske element og gør det muligt at tilpasse sig den situation man lige pludselig står over for. Som I nok kan regne ud betyder dette også at man er meget afhængig af sit hold. Hvis ikke holdet samarbejder taber man ganske enkelt. Heldigvis varer en kamp runde max 10 minutter, så selv et nederlag føles ikke så slemt.
13288528 570798936414476 1901629225 o

For at kunne samarbejde ordentlig er kommunikation vigtig. Heldigvis fungerer den indbyggede voicechat fremragende. Desuden er der et hjul man kan kalde frem hvor man lynhurtigt kan informere sine holdkammerater om vigtige informationer, så som hvor vidt ens ultimate evne er klar, og om man mangler healing etc. I det hele taget er brugerfladen i Overwatch fremragende designet. Man får de informationer man har brug for, uanset hvilken rolle man har, uden at den dog stjæler vital plads på skærmen.

”Hvad med en solo kampagne?” spørger du måske.

Det er der intet af i Overwatch.

Og det skal Blizzard have tak for. Personligt er jeg rigtig glad for at de har valgt at fokusere på kernen i spillet, frem for at spilde tid og kræfter blot for at presse en eller anden ligegyldig kampagne ind i spillet. Gang på gang har vi igennem de seneste år set online skydespil tvangsimplementere solo kampagner, som i bedste fald var komplet ligegyldige. Kære udviklere fokuser nu på det i er bedst til. Lad være med at føle der absolut skal være kampagner i spil hvor kerneproduktet tydeligvis er online delen, ligeså ville jeg ønske man ville holde op med at implementere halvhjertede onlinedele i historiedrevne spil.
13313946 570798926414477 1295789538 o

Men er 3-400kr ikke meget at forlange for en ren online oplevelse?

Tja jeg har indtil videre spillet snart 30 timers Overwatch efter udgivelsen, dertil kommer en del spil i Betaen, og jeg kan ikke se mig selv holde op med at spille Overwatch foreløbig. Samtidig har Blizzard valgt at alle fremtidige Heroes og kort der bliver udgivet er gratis når man har købt spillet.

Man er fri for at købe spillet og så være tvunget til at investere i et et sæson pas oveni. Her får du hele pakken for et fast beløb.

Det er faktisk en super fair løsning for et spil med så meget underholdningsværdi.

Rent grafisk er Overwatch også et pragteksemplar. Det er smukt og farverigt, og kører helt fantastisk uden at kræve for meget af din pc. På konsollerne er det også rigtig smukt og kører med høj stabil billedhastighed.

13320995 570798933081143 1062323099 o

Det er en tegneserieagtig stil, men frem for at ty til cell-shading eller overkarikerede figurer er spillet fyldt med farver og ligner noget fra en pixar film.

Blizzard har altid været dygtige til at skabe en smuk stil uden at stille voldsomme systemkrav, og Overwatch er deres hidtil bedste eksempel herpå. Lydsiden er også fremragende. Våben lyder dejligt tunge og evner og Heroes lyder som man forestiller sig de skal lyde. Selve lyd designet er også en genialitet i sig selv. Dine fjenders skridt og våben lyder højere end dine holdkammerater da det er fjenderne du skal være opmærksom på at undgå.

Det er svært at forklare hvor godt det fungerer på papir, det skal ganske enkelt opleves.

13334387 570798929747810 1566787228 o

Jeg har rigtig svært ved at sætte en finger på Overwatch. Det er en evolution af skydespil genren og ganske simpelt det bedste online skydespil siden Quake 2. Hvis du ikke tror på mig så prøv det. Jeg garanterer dig at du bliver fænget hvis du bare har den mindste affektion for online skydespil.

Blizzard har skabt et mesterværk. Intet mindre.

Overwatch.
nre: FPS Online shooter