Anmeldelse - Nioh

NiOhBoxArtUSTeam Ninja er tilbage, holdet bag den populære kampspil serie Dead or Alive, og de benhårde Ninja Gaiden spil. Nioh kan bedst beskrives som en god blanding af Dark Souls og Ninja Gaiden. Dette er et hardcore action spil, som vil få din indre masochist til at skrige af glæde.

I Nioh tager du rollen som den blonde William Adams, den første hvide Samurai i Japan. William møder i løbet af spillet en masse kendte Japanske personligheder, som har brug for hans hjælp. Historien er meget Japansk, og for det meste uforståelig, ikke før man når slutningen af spillet, vil man begynde at forstå hvad det hele drejer sig om. Det er heldigvis ikke historien i Nioh som holder spillet kørende, det er den fantastiske verden og det fabalagtige gameplay, som gør Nioh til en fornøjelse at spille.

Team Ninja har faktisk beskrevet Nioh, som en kærlighedserklæring til Souls spillene fra From Software, og det tager heller ikke lang tid før du som spiller, opdager at der er mange ligheder imellem Nioh og Souls spillene. For det første vil du dø mange gange, ja rigtig mange gange allerede i den første bane, det her spil er nemlig benhårdt og straffer spilleren hvis han er uopmærksom. Det er frustrerende, hvilket sikkert vil få mange spillere til at stoppe med at spille meget hurtigt. Den tålmodige spiller vil dog blive belønnet med et fremragende spil, faktisk et af de bedste spil jeg har spillet lang tid. På overfladen ligner spillet en simpel kopi af Souls spillene, men det her spil er sit helt eget spil når man går det efter i sømmene, kamp systemet er dyb og veludviklet, der er så mange små detaljer og lag i spillet. Team Ninja har lånt nogle af de bedste spil elementer fra Souls og Diablo spillene, forbedret dem og blandet dem med en god omgang sindsyg hård action.
Psx ScreenShots Battle gyoson Nioh foregår i en fantasi version af Japan det 16 århundrede, det er fyldt til randen med Japansk mytologi og monstre som er inspireret fra kendt litteratur. William er en Samurai som er i sit rette element med et hurtigt våben i sine hænder, lige meget om det er et Sværd, et spyd eller to katana’er på en gang, så er William en hurtig og kynisk dræber maskine. Det er han dog ikke ene om at være, Japan er nemlig fuld af fjender som er mindst lige så hurtige og effektive, og de er alle opsat på at dræbe William hvis han nærmer sig.

Spilleren har en energi bar og en Ki-bar, Ki er spillets betegnelse for udholdenhed, jo mere Ki du har, jo længere kan du kæmpe uden at blive forpustet. Ki er en meget vigtig detalje i spillet, hvert slag og bevægelse vil dræne denne bar en smule, og hvis den når helt i bund er spilleren forsvarsløs indtil han har fået pusten igen. Dette element vil Souls-spillere helt sikkert kunne nikke genkendende til, Nioh har dog indført et par smarte tricks, som gør det muligt at genskabe en smule Ki i løbet af en kamp. Man kan bla. Ki-pulse, efter at man har brugt sit våben vil man se en nogle blå partikler omkring William, trykker man R1 på det rette tidspunkt (når partiklerne nærmer sig spillerens krop) så vil man kunne få en smule Ki tilbage midt i en hektisk kamp. Dette gør det muligt at lave længere og mere effektive kamp-kombinationer, som gør livet en smule nemmere for spilleren og sværere for monstrene i Nioh. Senere i spillet vil men kunne låse op for nye moves, som gør det muligt at genskabe endnu mere KI i en kamp, hvilket gør kampene en del nemmere.

William kan vælge mellem 5 typer slag-våben plus 3 typer skydevåben, det lyder måske ikke af meget, men der er tilgengæld mange forskellige udgaver af de forskellige våben, så der er rig mulighed for at eksperimentere med våben i løbet af spillet. Hvert slagvåben har 2 forskellige typer angreb, et let slag og et hårdt slag, disse kan man kombinere i længere slag serier. Dette er dog ikke alt, William har nemlig 3 måder at bruge sit våben på, han kan slå lavt, mellem og højt, dette gøres ved at skifte kampstilling. Lave slag er hurtigere men laver mindre skader på fjenderne, hvorimod høje slag er meget langsommere men forårsager størst skade på fjenderne. Mellem kamp stilling er en god blanding af de to andre stillinger. Man kan faktisk skifte mellem alle kampstillingerne, våben og slagtyper midt i en kamp, ja faktisk er det ofte en nødvendighed for at bekæmpe de værste af fjenderne. Kamp systemet er virkeligt godt gennemført, og giver spilleren et utal af muligheder for at minimere antallet af fjender.
akrCKnQ Spillet indeholder en del rollespils elementer, du kan blandt andet forbedre dine våben og din udrustning, du kan også forbedre Williams evner. Nioh introducerer hele tiden nye elementer til spillet, alt lige fra magi til online spil mekanismer. Ja, spillet indeholder nogle underholdende og hjælpsomme online tilføjelser. Rundt omkring i banerne vil du finde nogle røde gravsten, dette er steder hvor andre spillere døde i spillet, du kan endda vælge at kæmpe imod genfærdet af den faldne spiller. Disse kampe er korte og hektiske, men de giver tilgengæld også en god omgang XP og ofte noget unik udrustning. Du kan også få hjælp af en anden person via online delen, hvis du ofrer en bestemt genstand så kan du hidkalde en anden spiller til at hjælpe dig. Dette gør spillet en del nemmere, specielt boss kampene bliver mere overskuelige. Du kan selvfølgelig selv hjælpe andre spillere hvis du har lyst til dette.

Spillet er opdelt i missioner, du vælger disse fra et oversigts kort, der er flere typer af missioner. Først er der hovedmissionerne. Hver mission foregår i en forskellig del af Japan, hvor du starter i et ikke udforsket område, og skal kæmpe dig vej frem til en Boss kamp. Du starter en bane ved et alter, dette alter fungerer som save-punkt og det er her du stiger i niveau og holder styr på dine forskellige egenskaber. Hvis du dør i en bane vil du starte fra dette punkt igen og alle monstrene er tilbage igen, heldigvis kan du finde flere af disse altre i banerne og du kan åbne for smarte genveje, som giver dig adgang til andre dele af banen, uden at skulle kæmpe dig forbi de samme monstre igen. Banerne er smart opbyggede og giver spilleren rig mulighed for at gå på udforskning, uden at skulle gå igennem de samme passager om og om igen.

William er faktisk ikke helt alene, med sig har han nemlig et dyr fra ånderiget, et magisk væsen som forener sig med dit våben. Når du har slået nok monstre ihjel vil du kunne aktivere dit ånde dyr. Til at starte med har man et Ulve agtig væsen ved sin side, denne ulv er forbundet med ild, hvilket vil sige at dit våben får et kraftigt ild angreb når du aktiverer dit ånde dyr. Igennem spillet vil du dog kunne samle flere af disse dyr, som hver især har en unik egenskab. Når du dør i spillet, vil du miste alle de XP-point som du har opsamlet, men dit ånde dyr vil blive liggende på det sted du døde, for at beskytte dine tabte point. Hvis du klarer at komme tilbage til det sted hvor du døde, kan du samle dit ånde dyr og de tabte point op igen. Dette minder meget om Souls spillene, hvor man også mister XP, men kan samle dem op igen. Den store forskel er dog, at du ikke kan bruge dit ånde dyrs magiske egenskaber, så længe den ligger og beskytter dine tabte point. Dette element fungerer rigtig godt, og tilføjer spillet noget unikt.
01 2 Når du har gennemført en af hoved missionerne, låser du op for nogle side missioner, disse foregår i de samme baner, dog med den undtagelse at flere af genvejene er lukkede. Så banerne er mindre er mere strømlinede, hvilket betyder at disse missioner er hurtigere gennemført. Der er mange forskellige typer af disse missioner, og selvom jeg har gennemført spillet, så mangler jeg stadig at gennemføre mange af disse missioner. Side missionerne har deres egne små historier, og oftest gælder det bare om at slå en ny Boss figur ihjel.
Der er også noget som kaldes for Twilight missioner, hvilket er nogle sindsyg svære missioner som kræver gode egenskaber og de bedste våben for at gennemføre. Alle disse missioner kan du selvfølgelig spille online med en ven eller tilfældig spiller.

En meget vigitig ting i den her type spil er fjenderne og banerne, her skuffer Nioh desværre en smule i begge afdelinger. Fjenderne er fede og en god udfordring, der mangler dog en smule variation, man kæmper alt for ofte mod den samme type fjende. Der bliver godt nok tilføjet nye fjender løbende, men man kæmper stadig mod 4 af de samme fjender igennem næsten hele spillet. Jeg savnede lidt flere typer af disse fjender en gang imellem, specielt når man tænker på at det tog mig omkring 40 timer at gennemføre historie delen i spillet. Bosserne er tilgengæld fede og varierede, jeg tror jeg talte en 30 forskellige boss kampe i løbet af min gennemspilning. Disse bosser er varierede i udseende og kampstil, så jeg blev udfordret ved næsten alle disse kampe.

Banerne er flotte og meget forskellige i udseende, der er alt fra stormfulde baner med lyn og torden til kolde baner fulde af is og sne. Desværre foregår de næsten alle sammen om natten, hvilket betyder at de er mørke og dystre, jeg savnede en smule sol lys i løbet af spillet. Mørket skaber dog en fed uhyggelig stemning, som er med til at holde spilleren koncentreret om hvilke farer der venter rundt om næste hjørne i spillet.
Nioh E3 Guardian buffalo 1 min Grafisk er specielt ikke noget vidunder, spillet er ikke grimt, men det er heller ikke lige så flot som mange andre Playstation 4 spil i dag. Heldigvis har udviklerne givet spilleren nogle valgmuligheder, når det kommer til grafik og pæsentation. Du kan vælge at spille Nioh med 60fps og lav grafik, låst 30fps med høj grafik, eller en blanding mellem de 2 andre valgmuligheder, hvor fps er svingende mellem 30 og 60fps. Dette gælder for både den gamle Playstation 4 og den ny Pro maskine, den store forskel mellem Pro og normal Playstation 4 er opløsningen. Hvor den gamle maskine kun klarer at køre spillet i 60fps med en skærmopløsning på 720p, så klarer Pro maskinen at køre 60fps med en opløsning på 1080p. Desuden klarer Pro at køre spillet, i en meget højere opløsning hvis man vælger den højeste opløsning og kun 30fps.

Jeg skiftede løbende mellem min normale Playstation 4 og min Pro, og selvom jeg sagtens kunne se forskellen i oplsøningen, så kører spillet lige godt på begge maskiner. Min favorit mode er dog helt klart 60fps, den her type spil kræver nemlig hurtige reaktioner, hvilket fungerer bedre med den mere flydende framerate. Men det er selvfølgelig op til den enkelte spiller, og Team Ninja skal have stor ros for at tilbyde spilleren muligheden for selv at bestemme.

Nioh er endt med at blive et af mine favorit spil på Playstation 4, sjældent har et spil fanget mig på den her måde. Det sidste spil som havde denne effekt på mig var Bloodborne, et spil som jeg elskede og endda endte med at få Platin trofæ i. Nioh er et fantastisk spil, det er en kærlighedserklæring til Souls serien, samtidig med at det bruger nogle fede ting fra Ninja Gaiden serien og en masse loot elementer fra Diablo serien. Selv om de låner kraftigt fra andre spil, så er Nioh helt sit eget spil, det er fedt, masochistisk svært og fandens sjovt. Lidt manglende variation i fjenderne samt en lidt forvirrende og tynd historie, er dog medvirkende til at jeg ikke kan give spillet den højeste karakter. Jeg er dog sikker på at Nioh vil være i mine tanker, når jeg skal kåre årets spil 2017, det er klart en stor aspirant til at vinde denne kategori.

Nioh
nre: Action adventure RPG
vikler: Team Ninja