Anmeldelse - Horizon Zero Dawn

14653Guerrilla Games er tilbage, den her gang ikke med et Killzone spil, de er simpelthen klar med et helt nyt unikt spil. Horizon Zero Dawn er et Open World Action Rollespil, som overraskede vores anmelder på mere end en måde.

Horizon Zero Dawn fortæller historien om den unge kvinde Aloy, der som helt lille spæd blev smidt ud fra sin stamme. Aloy bliver derfor oplært af en mand ved navn Rost, som også er smidt ud af flokken, de lever isoleret fra resten af menneskerne. Aloy vil dog gerne vide mere om sin oprindelse, så hun drager alene ud i den farefulde verden for at finde nogle svar. Verden som vi kender den i dag er gået under, naturen har overtaget og folk lever i primitive stammer igen. Mystiske mekaniske monstre render frit rundt i naturen, hvor menneskerne kun har spyd og buer til at forsvare sig med. Ingen ved hvordan verden er endt på denne måde, der er dog masser af ledetråde gemt i ruinerne, så Aloy leder ikke kun efter et svar på sin oprindelse, men også et svar på hvordan denne verden opstod.

Spillet er et open world rollespil, hvor du frit kan udforske verden, og selv skabe din historie. En fantastisk verden, fuld af liv og smuk natur. Jeg har sjældent oplevet et spil af den her kaliber, med så smuk en realiseret verden, den føles naturtro og den oser af liv. Grunden til dette er helt klart den fantastiske grafik motor bag spillet, Horizon Zero Dawn er det smukkeste Open World spil jeg nogensinde har set. En så livagtig verden har jeg aldrig set før, myrer som kravler i træer, vilde små dyr som flygter når du nærmer dig, ruiner hvor naturen har vundet, skove, bjerge, ørkener og meget mere, som tilsammen skaber en fantastisk stemning. Det flotteste i spillet er ikke engang naturen, nej det er de mekaniske monstre som går frit omkring i denne natur. Her er f.eks. den store Tyranosuarus Rex lignende robot, ThunderJaw, som får det til at løbe koldt ned af ryggen første gang man ser og hører den. Eller den krokodille lignende, Snapmaw, som spankulerer rundt i nærheden af søer og åer. Disse mekaniske væsner er fantastisk animerede, og deres kunstige intelligens er til tider skræmmende, jeg stoppede ofte op for at studere dem i naturen. Horizon Zero Dawn er et af de smukkeste spil jeg nogensinde har set.

Horizon Zero Dawn 7

Aloy er heldigvis blevet trænet godt af Rost, så hun er dygtig med bue og pil, hun er også udstyret med et spyd skulle det ske at et monster kommer for tæt på. Hun får brug for alle sine evner for at kunne nedlægge de mange farer som lurer i naturen, og hun kan selvfølgelig købe bedre og mere smarte våben i løbet af spillet. Der er blandt andet et våben som skyder med kabler, disse kan hun forankre mellem træer eller klipper, hvilket kan bruges til at vælte en fjende. Der er en del andre smarte våben senere i spillet, der hver især tilføjer spillet nye taktiske muligheder i kamp. I starten af spillet finder Aloy en mystisk genstand som hun vælger at kalde Fokus, det ligner til forveksling et moderne mobiltelefon headset, men det kan meget mere. Ved at trykke på R3 kan du bruge fokus til at se levende væsners omrids i naturen, du vil også kunne se skjulte genstande og lære noget om fortiden ved at bruge denne Fokus.

Som i et hvilket som helst andet rollespil, så kan Aloy stige i niveau, hvilket giver hende mere energi, men også muligheden for at låse op for nogle nye evner. Hver gang du stiger i niveau får du et skill point, som kan bruges til at lære disse evner. Jeg låste hurtigt op for to essentielle evner, en som gør det muligt at fløjte efter fjenderne, plus en anden evne som giver Aloy muligheden for at udføre et hurtigt drab fra et skjul. Disse evner gør spillet en del nemmere til at starte med. Aloy kan nemlig liste rundt, men fjenderne kan stadig se hende, så længe hun ikke skjuler sig i noget højt græs.

horizon zero dawn review 1487325754

Et kort stykke inde i spillet stødte jeg på en flok heste-agtige Striders på en eng, disse ville jeg gerne dræbe da jeg vidste de havde nogle vigtige ressourcer på sig. Så jeg farede frygtløs efter dem med mit spyd, det tog dog ikke lang tid før jeg måtte løbe skrigende væk, hele flokken kom nemlig efter mig, jeg havde ikke en chance i nærkamp mod disse væsner. Næste gang sneg jeg mig dog tæt på dem, gemte mig i noget højt græs. Her brugte jeg så min nye fløjte evne, hvilket resulterede i at jeg kunne få en Strider til at lede efter mig, så snart den var tæt nok på, kunne jeg bruge den anden evne til at dræbe den, ved et simpelt tryk på en tast. På den måde kunne jeg tynde bestanden ud, uden at blive opdaget af resten af flokken. Denne taktik er faktisk meget nyttig igennem hele spillet, da den også kan bruges til at kæmpe sig igennem de menneskelige modstandere man møder.

Mennesker kan nemt dræbes med et velplaceret skud i hovedet, men de mekaniske væsner er dog ikke helt så simple at nedlægge. Heldigvis er de maskiner, så de har nogle svage punkter på deres krop. Du kan bruge din fokus til at finde deres svagheder, og herefter skyde dine pile efter disse punkter. Nogle fjender skyder f.eks. med ild efter dig, dette våben kan du dog skyde ned, på den måde behøver du ikke bekymre dig om dette angreb mere. Men du kan sigte efter den beholder der indeholder væsken, som fjenden bruger til at lave ild med, koncentrerer du dit angreb om dette punkt på fjenden, så kan du få fjenden til at eksplodere i et inferno af ild, der rammer alle væsner som er i nærheden. Det er genialt og giver dig mulighed for at angribe fjenderne på mange unikke måder, kampene føles faktisk friske og nye hele tiden, så længe man bruger alle sine våben og finder fjendernes svagheder. Jeg havde det virkelig sjovt med kamp systemet igennem hele spillet, hvilket er lidt af en sjældenhed for mig.

Horizon Zero Dawn er bygget op omkring missioner, der er nogle hovedmissioner som fortæller historien i spillet og guider dig til slutningen, men der er masser af andre typer missioner. der er mange forskellige typer af missioner, blandt andet normale sidemissioner hvor du skal hjælpe folk med nogle opgaver, Ruiner som kan udforskes for at finde hints om fortiden, Tall Neck robotter som du skal klatre op på for at låse op for nye dele af kortet og meget mere. En af de mere unikke type missioner, er de såkaldte Cauldruns. Her skal du bevæge dig ind i et låst bjerg for at låse op for en unik ny evne, en evne som gør det muligt at tage kontrol over de mekaniske fjender. Efter at have gennemført en Cauldrun vil du kunne “override” en fjende med dit spyd, du skal snige dig ind på fjenden og uset bruge dit spyd. Herefter vil fjenderne assistere dig i en kamp, nogle af fjenderne kan endda bruges til at ride på, så du kan bevæge dig hurtigere rundt i verden. Hver Cauldrun mission låser op for nye fjender som du kan tage kontrol over.

horizon zero dawn 20170211170252 1487609536224 1280w

I Horizon Zero Dawn skal du samle ressourcer, som blandt andet skal bruges til at lave ammunition med. På din vej igennem naturen kan du samle grene, planter og sten op, du kan også dræbe vilde dyr for at få ressourcer. Der er fisk, rotter, fugle og meget mere som du skal dræbe for at få ressourcer. Nogle af de ting du kan crafte kræver også dele fra de mekaniske monstre, så du skal ofte dræbe et mekanisk væsen for at få fat i nogle bestemte ressourcer. Faktisk er det til tider lidt af et mareridt, at holde styr på sine ressourcer, da det er bgegrænset hvor mange man kan bære rundt på, og fordi man ofte kom til at sælge de forkerte ressourcer. Man kan heldigvis gøre det muligt at bære flere ting rundt ved at “crafte” større tasker, man kan også købe de genstande tilbage som man solgte ved en fejl. Så selv om det en gang imellem kan virke stressende, når man skal holde styr på sine ressourcer og genstande, er det faktisk et simpelt og smart system.

Normalt mister jeg hurtigt interessen ved historien i den her type spil, oftest fordi der ikke er meget saft og kraft i denne, men ved Horizon Zero Dawn så er historien faktisk en af grundene til at jeg blev ved med at spille. Det tog mig 35 timer for at gennemføre historien, hvor jeg dog også brugte en masse tid på sidemissioner og lignende, så jeg vil tro man kan gennemføre spillet på en 20 timer hvis man kun går efter denne del. Historien er spændende og byder hele tiden på nye ting, jeg er meget imponeret over historien som Guerrilla Games har skrevet. Sidemissionerne er dog ikke helt af samme kvalitet, nogle af dem er virkelig sjove, mens andre føles lidt kiksede eller kedelige. Men når alt kommer til alt, så er der masser af underholdning at finde her, der er mere end 60 timers missioner og aktiviteter gemt i dette spil.

hzd 04

Teknisk er spillet lidt af et vidunder, det hele virker naturtro og ser fantastiskt ud, både grafisk og lydmæssigt er det smukt. Jeg stoppede ofte op midt i spillet, for at nyde solen som skinnede imellem træerne, eller nyde urskoven lyde mens jeg blev plaskvåd af den silende regn. Det er varieret og smukt. Personerne er for det meste også smukke at se på, specielt Aloy, desværre er de ikke altid helt så smukke når man fører en samtale. Her ser ansigterne en smule plastik agtige ud, og stemme synkroniseringen er ikke altid perfekt. Det bryder lidt den smukke illusion som spillet skaber. Der er også et par småfejl hist og pist, hvor du f.eks. kan se en gås gå i luften, eller en person blive ved med at gå ind i en væg. Men det er småting, når man tager i betragtning hvor fascinerende resten af verden er. Flere gange i løbet af spillet, stødte jeg på tilfældige kampe mellem mennesker og mekaniske monstre, ja endda kampe mellem nogle af monstrene, det gav mig en følelse af at verden var levende.

Horizon Zero Dawn er et imponerende spil, som gjorde min nattesøvn til et helvede. Jeg kunne simpelthen ikke stoppe med at spille, jeg måtte lige klare én mission mere, og inden jeg fik set mig om, så var klokken lort om natten. Det her er et must for alle Playstation 4 ejere, specielt for dem som ejer en Pro, spillet er nemlig endnu flottere på et 4K TV. Guerrilla Games har leveret et unikt mesterværk med det her spil, selv om der er nogle småfejl i spillet, så kan jeg ikke gøre andet end at kvittere spillet med vores højeste karakter som findes på vores skal her på Joypad.

Horizon Zero Dawn
nre: Action adventure RPG
vikler: Guerrilla Games