JoyPad.dk

- Fordi det handler om spil!

  

Anmeldelse - Everything

1032451 david oreilly double fine launching everything gameHar du nogensinde drømt om at være en sko eller et slips? Jamen så er Everything et perfekt spil for dig, David OReilly har udviklet et spil hvor du kan være alt. Det lyder måske lidt mærkeligt, hvilket det faktisk også er, du kan læse vores anmeldese af Alt, lige her.

Sjældent har jeg siddet med et produkt så besværligt som Everything, jeg både elsker og hader det her spil. Eller "spil" er måske så meget sagt, det kan bedre beskrives med ordene ”interaktiv oplevelse”. Kort beskrevet, så har du i Everything muligheden for at være alt hvad du kan se, alt lige fra dyr, genstande, planter, gas arter til planeter og solsystemer. Hvis du kan se det i spillet, ja så kan du være det. Det er genialt, men samtidig så bizart at det er svært at forklare. Men hvad er så meningen med at du kan være alt? Det er faktisk et godt spørgsmål, et spørgsmål som jeg ikke kan besvare uden at ødelægge oplevelsen ved Everything. Så hvis du vil vide hvorfor du kan være alt, så er du nød til at logge på din Playstation 4 for at downloade spillet.

Everything er ligesom No Mans Sky et spil hvor alt er ”Procedurally generated”, hvilket betyder at spillet ikke er forudprogrammeret, det er spillets kode som genererer universet forkelligt hele tiden. For spilleren betyder det at man aldrig vil opleve samme verden, som de andre spillere der prøver kræfter med Everything. Min verden startede med at jeg var et rådyr, jeg stod midt i en skov og der var masser af liv omkring mig, i det fjerne så jeg en busk med en taleboble. Jeg bevægede mig over til busken for at høre hvad den tænkte, her fik jeg mit første chok, mit rådyr gik nemlig ikke, den rullede istedet rundt som en slags terning. Det var en sær oplevelse, men jeg forstod hurtigt hvorfor jeg bevægede mig på denne måde, intet i Everything er nemlig animeret mere end i et par enkelte frames. Til at starte med virker det meget forvirrende, efter en times tid føles det dog fuldstændig normalt, det er faktisk medvirkende til at Everything bliver en unik oplevelse.
Everything 03DavidOReilly2017

Busken jeg rullede over til fortalte mig en masse filosofisk sludder, det gav ikke rigtig mening, men det var buskens egne tanker om universet som jeg lyttede til. Jeg fattede dog en ting, ved at trykke en knap, så kunne jeg tage kontrol over en genstand som var større end mit lille rådyr, så jeg blev til et træ. Et træ virkede dog som en kedelig genstand, så jeg prøvede at blive til noget endnu større, jeg skiftede faktisk til en lille ø, som lystigt bevægede sig rundt i et hav med andre lignende øer. Herfra skiftede jeg form til en hel planet, og videre til et solsystem. Det var imponerende, så snart der var en større genstand i nærheden, så kunne jeg tage kontrol over denne, så snart jeg var den største genstand i dette plan, så kunne jeg skifte til et højere plan, for at blive til en endnu større genstand. Det hele foregår fantastisk simpelt og hurtigt, det er en fed fornemmelse. Da jeg fløj rundt oppe blandt alle mulige solsystemer, læste jeg tankerne på en sol, den fortalte mig at jeg også kan blive mindre, jeg skulle bare trykke en anden tast. Vupti, så skiftede jeg igen plan og endte på en ny planet, nu var jeg ikke længere et rådyr, men en ærkedansk malkeko. Jeg rullede lidt rundt og læste tankerne på alle mulige genstande, det var mærkværdigt at lytte til en sten's filosofiske tanker. Men jeg ville være endnu mindre, så jeg skiftede til et græs strå, en mariehøne, et støvfnug indtil jeg endte som et atom. Ja jeg blev så lille at jeg det var umuligt at blive mindre. Men jeg kunne stadig skifte til endnu et plan længere nede, her blev det endnu mere mærkeligt, jeg endte i en verden fuld af 3D objekter som kun bestod af streger, alt var sort og fuld af de her mærkværdige former. Jeg skiftede plan en gang mere, og endte pludselig op som et solsystem igen, jeg var simpelthen skudt igennem barieren af tid og eksistens, for at ende på det højeste plan.

Ja det er faktisk hvad Everything er, muligheden for at være alt som du kan se, og bevæge dig frit rundt i universet som alt. Du kan lytte til tankerne af forskellige genstande, men også finde nogle fede lydspor som er indtalt af Alan Watts, en britisk filosof og skribent som døde i 1973. Disse lydspor giver Everything et fremragende dybde, det føles næsten som om man deltager i en natur dokumentar. Det er noget som skal opleves, det kan ikke beskrives igennem en simpel anmeldelse. Der er utallige af disse lydspor overalt i Everything, du skal bare finde dem og nyde dem. Du kan også finde nye egenskaber, disse egenskaber gør det muligt at interagere med genstande på en ny måde. En af de første egenskaber, er muligheden for at skabe forbindelse med samme genstand som du selv spiller med, ved at trykke firkant så vil du skabe en forbindelse og genstanden vil følge efter dig. Du kan samle en lille gruppe af genstande på den måde, og de følger alle dine bevægelser. Senere kan du danse sammen med disse genstande, ja nu bliver det endnu mere bizart, du kan danse med genstande og på den måde skabe nye mindre genstande. OK så spoler jeg lige tilbage.

Du danser med genstande som du har forbindelse med, når du har danset længe nok, kan du skabe nye genstande ved et simpelt tastetryk. Ok, det giver vel stadig ingen mening, men det er altså det som du kan gøre i Everything.
Everything 05DavidOReilly2017

Jeg er godt klar over at ingen af mine beskrivelser af Everything giver meget mening, nok mest fordi Everything er svært at beskrive som spil, men også fordi der ligger en smule mere til grund for det her spil. David vil med Everything forsøge at give spilleren et nyt perspektiv på livet, dette gør han ved at flytte ved nogle af vores forventninger til det som vi kalder liv. Du kan gøre hvad du har lyst til i spillet, men du kan også prøve at følge udviklerens vej igennem livet, dette gør du ved at lære nye egenskaber og udvide din horisont. Det utrolige er faktisk, at jeg synes det fungerer, jeg fattede udviklerens budskab, det var en behagelig oplevelse når Everything åbnede sit univers for mig.

Her stopper fornøjelsen desværre, for selv om det var en behagelig bizar oplevelse at spille Everything, så må jeg indrømme at der ikke er meget spil her. Det er mere en interaktiv pauseskærm som jeg har downloadet til min Playstation 4, faktisk spiller Everything sig selv så snart jeg giver slip på mit joypad. Det hele sker pludseligt helt af sig selv, Everything spiller simpelthen sig selv, præcis som en pauseskærm. Det er imporende at se på, men også meget kedeligt, det minder lidt om at kigge ud af vinduet, hvor man bare kan betragte verden bevæge sig. Det er jo ikke lige det man regner med når man køber et ”spil” på sin Playstation 4.

Everything 04DavidOReilly2017

Everything er et meget bizart spil, jeg nød de 5 timer jeg brugte med at spille spillet, men jeg kedede mig bravt de 2 timer, hvor jeg bare sad og kiggede på tingene ske helt af sig selv. Du låser op for en mode lidt senere i spillet, som gør det lidt mere interessant at betragte det uden at deltage, det er dog ikke nok til at få mig til at elske Everything, igen. Hvor spillet startede som en behagelig bizar oplevelse, så endte det med at blive en kedelig ensformig affære. Der er nemlig ingen forskel på om jeg spiller som et højhus eller et trekløver, man bevæger sig stadig bare rundt uden noget egentligt mål. Det er måske udviklerens mening, at beskrive livet som ensformigt og småkedeligt, hvis det er tilfældet, så lykkedes det meget godt efter flere timers selskab med Everything.

Grafisk er spillet også lidt af en blandet pose bolscher, det ser ofte tomt og kedeligt ud på det normale plan, mens det ser fantastisk flot og fascinerende ud så snart man kommer ned på et lavere plan. Baggrunden bliver utydelig og genstande som er tæt på spilleren bliver klare og store, man får virkelig fornemmelsen af at være en meget lille genstand. De manglende animationer får det hele til at se forkert ud, det tilføjer dog noget helt unikt til spillet, en helt speciel oplevelse. Det mest imponerende for mig, var dog måden man skifter mellem de forskellige planer på, det foregår så nemt og flydende, ingen loadeskærm eller noget i den dur, det sker bare. Lydsiden er meget sparsommelig, hver genstand kan sige en eller anden lyd, og det er faktisk det. Heldigvis så har David hyret Ben Lukas Boysen til at skabe nogle fede musik stykker, som igen tilføjer noget helt specielt til oplevelsen.

 

Når Alt kommer til Alt, så er Everything en oplevelse værd, du skal dog være forberedt på at opleve et ”spil”, som er anderledes på alle måder. Når alt klikker i spillet, når Allan Watts behagelige stemme flyder sammen med rullende heste, altimens man skifter til et højere plan, så får man en helt speciel oplevelse, som er værd at vente på. Du skal bare være forberedt på, at det her er mere et eksperiment end et "spil".

Everything
Format: Playstation 4, PC og Mac.
Genre: Interaktiv oplevelse
Udvikler: David OReilly
Udgiver: 
Double Fine
Antal spillere: 1
Premiere:
21. marts 2017 Playstation 4
21. April 2017 PC og Mac

plus

- Et genialt koncept til et spil.
- Du kan være ALT.
- Allan Watts.
- Når ALT kommer sammen i en enhed, så er det en magisk oplevelse.

Vi giver den 75/100
minus

- Mere en "oplevelse" end et spil.
- Nogle vil kalde det for en "Pauseskærm"
- En smule ensformigt og kedsommeligt efter nogle timer.

Copyright © JoyPad.dk. All Rights Reserved.