Anmeldelse - Nintendo Switch

video thumb 6Så har vi her på Joypad endelig fået fingrene i en Nintendo Switch, den nyeste konsol fra Nintendo. Vi har prøvet en håndfuld spil sammen med konsollen, og er nu klar til at dele vores oplevelser med jer. Har Nintendo skabt en ny succes på linie med Wii, eller har de endnu engang skudt ved siden af med en konsol, som desværre ikke kommer til sælge?

Nintendo Switch er en såkaldt hybrid konsol, forstået på den måde at den både kan bruges i håndholdt mode, samtidig med at man kan koble den til sit TV så man har en normal hjemmekonsol. Nintendo har endnu engang valgt at lave en ukonventionel konsol, som ikke skal konkurrere med Sony og Microsoft, de forsøger at skabe deres eget marked med Switch. Konsollen kan bedst betegnes som et barn af Wii og 3ds, et spændende men utraditionelt forsøg på at kombinere to succes historier i en konsol.

Jeg må ærlig indrømme at jeg var en smule skeptisk da jeg stod med kassen i min hånd, den var meget mindre end jeg havde forestillet mig, hvordan skulle en ny konsol kunne skjule sig i sådan en lille æske? Jeg åbnede hurtigt æsken og placerede dens indhold på mit stuebord. En lille skærm, to små plastik joypads, en docking station, lidt ledninger og noget plastik. Det hele virkede en smule billigt og plastik agtigt, så jeg håbede virkelig at det gamle ordsprog, om at man ikke skal bedømme en bog på dets cover, passede til Nintendo Switch.

5scrmax1

Efter et par minutter havde jeg samlet min nye konsol, det gik ualmindeligt hurtigt og smertefrit, alt passede perfekt sammen og det var let som en leg at sætte den op. I håndholdt mode føltes den fantastisk, den passer perfekt til mine hænder, og den har en smuk og klar skærm. Brugerfladen er simpel men perfekt, der er ingen overflødige ikoner eller noget her, det er en simpel brugerflade, som har til formål at hjælpe dig med at spille dine spil hurtigst muligt. Min Switch havde ikke meget strøm da jeg fik den, så jeg måtte placere den i den medfølgende docking station for at lade den. Så snart jeg havde placeret den i docking stationen, skiftede mit TV til den rette kanal og jeg kunne nu spille videre på mit TV. Dette er dog lidt svært uden et joypad, heldigvis er Switch så smart konstrueret at man kan trykke to små udløser knapper bag på konsollen, så sidder man med to meget små kontrollere i sine hænder, disse kan man så vælge at slide ned i den medfølgende holder, for på den måde at lave dem om til et joypad, eller man kan spille med dem som to seperate joypads. Lige meget hvad man vælger, så er det utrolig nemt at separere de to små joypads og samle dem igen, man slider dem bare på plads.

Når jeg spiller på mit TV foretrækker jeg at samle dem til et joypad, nok fordi jeg er den gammeldags type som har vænnet mig til dette type joypad, men de andre styremetoder fungerer dog også perfekt. Nogle spil kan kun spilles når kontrollerne er skilt af, og hvis man vil spille sammen med en ven, så kan begge to sidde med hver sit joypad, de er godt nok en smule små, men det fungerer faktisk rigtig godt selvom de er så små. Jeg spillede Metal Slug 3 sammen med min 6 årige datter, vi havde en forrygende tid, og de små joypads generede mig ikke en eneste gang, det var en perfekt spil oplevelse for os begge to. Spillede også demoen af SnipperClips sammen med min 13 årige datter, det fungerede perfekt, og for engang skyld kunne far og datter samarbejde, istedet for evigt og altid at skændes. De forskellige joypad opsætnings muligheder fungerer alle perfekt til mig, hvilket gør at Nintendo Switch er en meget mere alsidig konsol end alle de andre jeg har i mit hjem. Specielt muligheden for at skifte mellem TV og Håndholdt mode på under et minut er fascinerende og meget brugt i mit hjem. Når konen vil se en omgang luksusfælden, ja så tager jeg bare min Switch i hånden og overlader skærmen til hende, mens jeg fordyber mig i Legend of Zelda´s magiske verden.

nintendo switch console 4923

Switch føles robust og moderne når man holder den i sine hænder, jeg er virkelig imponeret over kvaliteten på skærmen og de små joypads. Jeg er dog ikke helt så glad for de ”klikke” lyde som knapperne laver, de larmer en lille smule for meget til min smag. Det generer ikke når man spiller, men det generer desværre folk som sidder i nærheden, specielt når man sidder med et par øretelefoner og er igang med et hektisk spil. Det er dog ikke noget nyt i dette, næsten alle joypads larmer på den ene eller anden måde, jeg ville bare ønske at Nintendo havde valgt at knapperne larmede en smule mindre. Jeg er heller ikke helt så glad for placeringen af headset stikket, det sidder på toppen af konsollen, hvilket gør at man skal have ledningen liggende bagved konsollen, flere gange oplevede jeg at ledningen viklede sig ind i mine fingre mens jeg spillede. Dette ville ikke være sket hvis stikket sad i bunden af skærmen, Nintendo har dog valgt denne placering fordi Switch også kan bruges som en seperat skærm, hvor man placerer den på et bord, med den lille plastik holder som sidder bagpå. Når Switch står på bordet har man ikke adgang til nogle stik i bunden, derfor har de valgt at placere udgangen til øretelefonerne på toppen.

En konsol er ikke meget værd uden spil, Nintendo Switch har også en del spil klar til de første par måneder. Desværre er de ikke alle nye og spændende, mange af dem er konverteringer af spil fra andre maskiner, så der er en god chance for at man allerede har spillet spillene på en anden maskine før. Heldigvis har Nintendo dog også et helt specielt spil klar til Switch, et spil som gør at det er værd at investere sine penge i denne nye konsol, Legend of Zelda: Breath of The Wild. Selvom jeg aldrig før i mit liv har spillet et Zelda spil, så blev mit møde med Breath of the Wild noget helt specielt, og i kan selvfølgelig snart læse min anmeldelse af dette spil her på siden, jeg skal dog lige finde tid nok, til at spille lidt mere med Link før jeg fælder min endelige dom. Nintendo har dog ikke kun Zelda klar til Switch, der er andre spil ude til maskinen, og i den nærmeste fremtid kan vi glæde os over et Mario Kart spil, Splatoon 2 og selvfølgelig et nyt Mario spil senere på året.
Spillene udkommer som en lille smart kasette, akkurat som dem man bruger til Nintendo DS maskinerne, man kan selvfølgelig også downloade dem fra Nintendo´s spil butik. Vælger man den digitale vej, så bliver man dog nød til at investere i et memorycard, konsollen selv kommer nemlig kun med 32Gb intern hukommelse. Du kan dog udvide dette så meget du har lyst til, du køber bare et microSD kort og smider i maskinen. Det er dejligt at de har valgt at bruge dette type kort, de kan nemlig købes forholdsvis billigt i de fleste handler.

NintendoSwitch hardware.0.0

Efter at have tilbragt en rum tid sammen med min Nintendo Switch, så kan jeg faktisk varmt anbefale andre at købe denne konsol. Selvom jeg var meget skeptisk til at starte med, så er jeg faldet for Nintendo Switch og dens alsidighed. Switch er en unik konsol som jeg kan have med mig i tasken, men samtidig kan jeg også bruge den som konsol i mit hjem. Det fungerer og der er kun et par kritik punkter som trækker en smule ned, batteri tiden er fin når jeg spiller spil som Shovel Knight eller Metal Slug 3, men når jeg spiller Zelda så holder den desværre ikke i mere end 3-4 timer. De medfølgende endestykker, som man kan vælge at bruge når man spiller med joypads separat, er en smule bøvlede at montere og afmontere, jeg har faktisk ikke brugt dem særlig ofte fordi det var for meget besvær at bruge dem. Det er lidt synd, fordi joypads bliver større og knapperne bedre når man spiller med endestykkerne på.

Nintendo Switch 2000x840

De positive oplevelser og de fantastiske muligheder man har med Nintendo Switch, gør dog hurtigt at man glemmer alle små fejl som er ved konsollen. Hvis du savner en fleksibel konsol, som gør det muligt at spille de samme spil på farten og i hjemmet, så er Nintendo Switch lige noget for dig. Ja Switch er en konsol for alle aldre og alle typer spillere, der er måske et begrænset udvalg af spil titler til Switch lige nu, men de fleste af de spil som findes er tilgengæld perfekte til en konsol af den her kaliber.
Tag det fra en som var meget skeptisk og ikke troede Switch ville være pengene værd, det her er en fantastisk konsol, en konsol som helt sikkert vil sælge rigtig godt i fremtiden. Nintendo har ramt mit gamle gamer hjerte med en hybrid konsol, det havde selv jeg ikke regnet med.