Anmeldelse - Mario Kart 8 Deluxe

hq720Mario Kart 8 udkom for 3 år siden til WiiU, desværre fik jeg aldrig mulighed for at prøve kræfter med spillet. Nu genudgiver Nintendo spillet på deres nye Konsol, Nintendo Switch, her er der dog tale om en forbedret Deluxe udgave, med en smule nyheder. Vi har kørt ræs med alle de kendte figurer, du kan læse om vores oplevelser her.

Bowser stormede mod mål linien som en anden Ayrton Senna, der var få meter tilbage, sejren var så godt som hjemme. To sving tilbage, så kunne han med knyttede næver fejre sin sejr, men han kiggede ikke i bakspejlet. Et knaldrød skildpadde skjold ramte stakkels Bowser i næstsidste sving, nu var han nr. 3 i løbet, et sving tilbage, det kan stadig afgøres inden mål linien. Sidste sving, åh nej der lå en banan skrald, nu er Bowser nr. 5. På kortet kan han dog se noget skræmmende nærme sig, et blåt lyn kommer farende forbi, i horisonten kan Bowser se, hvordan de fire modstandere foran ham, eksploderer i en stor blå sky. Det frygtede blå skildpadde skjold ramte den førende kører og alle som var for tæt på ham, Bowser krydsede mål linien som vinder af løbet.

Det er ufatteligt hvor hurtigt stillingen i et Mario Kart 8 løb ændres, du kan gå fra en første plads til en sidste plads på få sekunder, alt afhængig af held og køre egenskaber. Det kan være frustrerende, men for det meste er det utroligt underholdende og sjovt, det er faktisk lang tid siden jeg har været så underholdt med et bil spil. Jeg har kun spillet et Mario Kart spil før, hvilket var Wii udgaven, et spil som jeg elskede at banke børnene i, det er dog noget som er blevet ændret med udgaven af Mario Kart 8 Deluxe, men mere om det lidt senere.

655846 scr4 a

Deluxe udgaven af Mario Kart 8 til Switch, indeholder alt som var del af WiiU udgaven, man får endda alt DLC med i købet. Der er også en smule eksklusivt indhold som kun findes i Switch udgaven. Der er 6 nye figurer, blandt andet to piger fra Splatoon og så er der en ny battle mode som kaldes Renegade Roundup. I denne mode kører to hold mod hinanden, hvor et hold skal fange det andet hold ved hjælp af en Piranha-plante, det andet hold skal stikke af og prøve at befri de kørere som bliver fanget af modstanderne.
Alle de vante modes er dog stadig intakte i spillet, Grand Prix, Time Trials, Online og Mario Kart TV. Det hele er dog blevet en smule forbedret på den nye konsol, spillet kører nemlig i 1080p når man kobler det til sit TV, og frameraten er stabile 60Fps når man spiller 1 eller 2 spillere samtidig, vælger man dog 3 eller 4 spillere via splitscreen, så ændres frameraten til 30Fps. I håndholdt mode kører spillet i en lækker 720p opløsning, mens frameraten er det samme som ved TV mode. Mario Kart 8 Deluxe er fantastisk smukt og farverigt, det er en stor fornøjelse at spille både på TV og som håndholdt.

Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg elsker det her spil, men det er jeg ikke ene om i mit hjem, mine døtre har nemlig fået øjnene op for Mario Kart´s spilbarhed. Der er nærmest slåskamp om hvem der skal spille Mario Kart på Switch, hvilket er helt uhørt hjemme hos os. En af grundene til at selv min 6 årige datter har forelsket sig i dette spil, er de fantastiske styre muligheder man har i spillet. Nintendo har nemlig tilføjet noget de kalder “smart-steering”, en tilføjelse som gør at selv helt små børn kan være med i toppen. Slår du smart steering til, så kan din kart ikke længere køre ud over kanten af banerne, den styrer simpelthen sig selv når man kommer ud til kanten, det kan bedst sammenlignes med de rælinger man kan køre op når man bowler med børnene. Mario kart spiller ikke sig selv med smart steering, det gør det bare nemmere for uvante spillere. Faktisk er Smart steering skyld i at min 6 årige datter smadrer mig i spillet, hvor jeg på Wii kunne vinde over børnene med en hånd på ryggen, så skal jeg virkelig koncentrere mig i Switch udgaven, hvis jeg skal have en chance for at vinde over børnene. Det er en stor præstation af Nintendo, at de har udlignet niveauet på spillerne med deres nye kontrol muligheder, smart steering gør det muligt at uøvede og øvede spillere kan kæmpe på lige fod.

Mario Kart 8 Smart Steering

Mine børn elsker at køre ræs mod mig, men de er endnu mere glad for at udfordre mig i Battle mode, specielt den mode som hedder Shine Thief. Her kæmper alle om at fange en stjerne, og holde på den indtil en tæller når fra 20 ned til 0, hvilket er nemmere sagt end gjort. Det er kaos på den fede måde, hvor 12 modstandere smider bomber og andet efter hinanden, altimens man prøver på at holde på den smukke stjerne. Men lige meget om det er i Grand Prix mode eller Battle Mode vi kører mod hinanden, så vil underholdningen ingen ende tage. Nintendo Switch er endda så genial en konsol, at selvom en person i husholdningen hellere vil bruge vores fjernsyn til at se en film, ja så kan de spilglade familie medlemmer fortsætte deres ræs på den lille skærm. Switch kan tages med overalt, så man kan faktisk spille Mario Kart 8 Deluxe lige hvor man lyster. Det er genialt at tage Switch med på arbejde, for lige at udfordre en arbejdskollega i en omgang Mario Kart i middags pausen, man skal bare lige sikre sig at chefen er med på legen.

Ikke alt er dog perfekt i Mario Kart 8 Deluxe. I WiiU udgaven skulle man gennemføre forskellige løb for at låse op for nye baner og figurer, i Deluxe udgaven er alt desværre låst op lige fra starten af (med undtagelse af Guld Mario). Dette gør desværre at Grand Prix mode ikke føles helt så sjov, jeg savner lidt motivitation til at gennemføre banerne i single player mode, der er ikke nogen gulerod for enden af snoren her, fordi alt er låst op fra starten af. Du skal dog stadig samle mønter i løb for at låse op for nye karts, hjul og svæve vinger, dem kan man dog også samle i Online delen. Online mode er Mario Karts 8 sjoveste del, specielt hvis man ikke lige har venner som man kan spille med, det er her du bliver udfordret som spiller. Online mode lider dog en del under lange ventetider mellem løbene og nogle ustabile forbindelser. Jeg har oplevet mange løb som blev afbrudt på grund af forbindelses fejl, en oplevelse jeg ikke er alene om. Jeg håber dog at Nintendo kan patche dette hurtigt, fordi jeg er elsker et par hurtige online løb.

655846 scr10 a

Mario Kart 8 Deluxe på Nintendo Switch er det perfekte multiplayer spil, fantastisk underholdning som ikke er afhængig af alder eller hvor øvet en spiller man er, med de rette indstillinger kan alle være med i toppen, det er simpelthen genialt. Der er mange spilmodes, masser af spilbare figurer at vælge imellem og et overflødigheds horn af baner man kan køre på. Mario Kart 8 Deluxe indeholder alt som skal til for at gøre et spil sjovt.

Mario Kart 8 Deluxe
Genre: Karting
Udvikler: Nintendo EP&D