Anmeldelse - ARMS

Arms 1Nintendo prøver kræfter med et helt nyt spil, et spil helt uden Mario eller Zelda, her er talen om nye personer og en ny type spil. ARMS er deres bud på et nyt type kamp spil, et spil hvor det gælder om at have lange arme. Du kan læse vores anmeldelse af ARMS lige her.

ARMS er et traditionelt kampspil hvor de har tilføjet noget nyt og unikt, hvor det som sædvanlig gælder om at slå sin modstander så mange gange at han ender i en Knock Out. Det er ganske simpelt, ARMS adskiller sig dog fra de klassiske kampspil, her er det ikke kun vigtigt at vælge den rette figur, men også de rette hænder. Der er 10 forskellige figurer som du kan vælge imellem, der er store langsomme og små hurtige figurer, akkurat som man er vant til i den her spil genre. Inden en kamp begynder, skal man vælge hvilke hænder man vil kæmpe med, hver figur har 3 forskellige hænder til rådighed, og der er stor forskel på de forskellige hænder, så det er vigtigt at man vælger den rette type hånd til de rette modstandere. Alle personerne i ARMS har lange mærkelige arme, som kan nå meget langt, de kan slå modstandere på mange meters afstand, så kampene foregår ikke kun på klos hold, her skal man benytte sig af hele banen for at vinde en kamp.

En normal kamp i ARMS foregår på en lille lukket bane, du har 99 sekunder til at slå din modstander ud, eller 99 sekunder til at blive slået til plukfisk af din modstander. Før kampen vælger du din figur og hvilke hænder du vil slås med. De forskellige figurer har hver 3 forskellige typer af hænder, her er blandt andet en superhurtig boksehandske, en langsom men kraftfuld stålkugle og en hånd som skyder med mekaniske fugle efter modstanderen. Der er god variation mellem de forskellige hænder, og der er stor forskel på kampene alt afhængig af hvilke hænder man vælger. Den Raman elskende Min Min har f.eks. en drage hånd som skyder med en laserstråle, kombinerer man denne med med hendes MegaWatt hånd (en stor elektrisk metalkugle) så har man et langsomt men taktisk smart sæt. Med denne kombination kan man forsøge at stunne modstanderen med drage hånden, for herefter at smadre denne med den store tunge MegaWatt kugle. Dette gør dog at man er åben overfor hurtige slag, så man skal hele tiden være opmærksom på modstanderens bevægelser og slag.
arms 5
Hvis du er hurtig og opmærksom kan du faktisk ramme modstanderens slag, for på den måde at blokkere slagene med dine egne slag. Du kan også blokkere alle slag ved at krydse dine hænder, dette virker ved alle slag, man kan dog gribe fat i modstanderen selvom denne blokkerer. Efter at man har slået et bestemt antal slag, vil man åbne op for et supermove, en flamme på energi måleren indikerer dette. Et superslag giver mulighed for at udføre en række hurtige og kraftfulde slag i et kort stykke tid, hver figur og hver hånd har forskellige superslag, disse kan man dog blokkere hvis man er hurtig. Ved at holde L eller R knappen nede kan du lade din hænder op, armen vil lyse op, rammer du med en arm som er ladet op vil modstanderen blive stunned i et kort øjeblik, eller du vil uskadeliggøre en af modstanderens arme hvis du rammer dem istedet for kroppen.

I løbet af en kamp vil du også blive præsenteret for to forskellige genstande, disse kommer tilfældigt frem på banen mens man slås. En lille drone vil levere en bombe, denne kan man slå til så den rammer modstanderen når den eksploderer, hvilket vil stunne ham i et kort øjeblik. Andre tidspunkter vil den samme drone levere en energi drik, hvis man bevæger sig inden for en bestemt radius af denne drik, så vil man genvinde noget af ens tabte energi, det kræver dog at man bliver stående inden for ringen i længere tid. Energi drikken forsvinder efter nogle sekunder, så det gælder om at være hurtig hvis man vil benytte sig af den.

En kamp mod en modstander på en lav sværhedsgrad kan nemt overstås ved bare at slå løs og bruge sine superslag, for på den måde at nedbringe modstanderens energi til nul. Kæmper man mod en god modstander er kampens gang dog en del anderledes. Her gælder det faktisk om at afvente modstanderens slag, for herefter at reagere på disse, det nytter intet bare at slå løs som en tosset Mike Tyson. Du skal springe for at undvige slag, blokkere når der kommer et superslag og fange modstanderen mens denne er åben for slag. Hvis man ikke benytter sig af alle muligheder i en kamp, så vil man ikke komme særligt langt, og det hele vil føles en smule frustrerende.

arms 2

Hver figur har sin egen hjemmebane, der er stor forskel i de forskellige baner. Den listige Kid Cobra har f.eks. en bane hvor man kan hoppe op på en Beyblade agtig spinner, når man står på denne kan man bevæge sig hurtigt rundt på banen og nedkæmpe modstanderne fra et lidt højere niveau. I Spring Man´s bane kæmper man på en lille firkantet bane, som er omringet af fjederbelastede platforme, disse platforme kan man hoppe op på for at få et hurtigere afsæt. Der er dejlig stor variation i de forskellige baner, hvor flere af dem kræver at man omstiller sin kampstil for at vinde.

Du kan spille med JoyCons i motion control-mode eller med en normal controller styring, der er dog stor forskel på hvilken styremetode du vælger. Begge styremetoder fungerer perfekt, jeg fandt dog hurtigt ud af at motion control styringen er bedre til de sjove kampe mod familie og venner, men hvis man vil slå de gode modstandere online eller i Grand Prix Mode, så er det en smule nemmere med JoyCons samlet som en controller, eller endnu bedre, med en Pro Controller.
Hvis du vælger motion controls, så holder du dine Joy-Cons i hånden med knyttet næve og tommel-fingeren hvilende på L og R knapperne. Bevæger du højre hånd frem, så slår din spilfigur med højre hånd, på samme måde med venstre hånd, bevæger du begge hænder frem på en gang, så griber du fat i modstanderen og udfører et kast. Du kan også blokkere et slag ved at tippe begge controllere mod hinanden, og du bevæger dig i en bestemt retning ved at vippe begge Joy-Cons i samme retning. L og R tasterne bruges til at hoppe med eller undvige til siden. Det fungerer faktisk rigtigt godt, og det er nemt at lære, selv mine børn lærte styringen i løbet af få minutter, og vigtigst af alt, så er det sjovt at spille ARMS med motion controls. Det føles ikke som en dum gimmick, det her fungerer og er sjovt at bruge.

Spillet har flere forskellige game modes. Grand Prix mode er singleplayer-delen, hvor du skal slå 10 modstandere for at blive den nye ARMS mester. Versus mode er den lokale multiplayer del, hvor du kan udkæmpe kampe mod venner og familie på din konsol. Party Match, er en online mode hvor du kæmper mod tilfældige modstandere i forskellige typer af kampe. Ranked Mode er den seriøse online del, her kæmper du ikke for sjov, her tæller hver eneste kamp. Sidst men ikke mindst så er der mulighed for at lave en gruppe med nogle af dine online venner, hvor i så kan kæmpe mod hinanden så mange gange i har lyst til. Så der er er masser af muligheder i spillet, både for singleplayer spillere og multiplayer spillere.

arms 3

Grand Prix Mode er som sagt singleplayer delen, hvor du kæmper 10 kampe mod forskellige modstandere. Hver spiller har sin egen lille korte historie, den er dog fuldstændig uvigtig og overflødig, der er nemlig ingen mellemsekvenser eller noget spændende, der er kun en kedelig lille figur som siger noget volapyk, de første par gange læste jeg hvad han sagde, men jeg lærte hurtigt at trykke mig forbi alt teksten, det er simpelthen for tyndt og kedeligt. I denne mode skal du dog ikke kun banke dine modstandere, to af kampene er nemlig en smule anderledes, her vælger spillet tilfældigt mellem 3 forskellige typer spil. Hoops, V-Ball eller skillshot står på skemaet her. Hoops er basketball, hvor det dog ikke gælder om at få en bold i en kurv, det er faktisk modstanderen som skal i kurven. V-Ball er Volleyball med en stor klodset badebold som indeholder en bombe, det gælder simpelthen om at få bolden til at ramme jorden på modstanderens side. I skillshot står du og din modstander på hver sin side af en tivoli agtig forlystelse, hvor der popper nogle plader op imellem jer, og den som først rammer en plade får point, det minder mest af alt om en skydebane i et gammelt tivoli. Disse anderledes type kampe giver et dejligt afbræk fra de normale kampe, på den måde føles Grand Prix mode en smule frisk.
Der er 7 sværhedsgrader at vælge imellem i Grand Prix mode, med 10 forskellige figurer giver det muligheden for at gennemspille Grand Prix mode 70 gange. Det er dog ikke noget jeg vil anbefale, for det første bliver det hurtigt en smule ensformigt, og for det andet så er de højere sværhedsgrade meget svære. Du bliver dog nød til at blive god i Grand Prix mode hvis du gerne vil spille med i Ranked mode online, du får nemlig først adgang til denne mode når du har gennemført Grand Prix mode på level 4, hvilket er lettere sagt end gjort. På de nemmeste sværhedsgrader kan man nemt vinde ved bare at slå løs, mens man fra level 4 og opefter skal bruge alle ens evner. Du skal hoppe, blokkere og udmanøvrere dine modstandere for at blive mesteren, jeg var meget overrasket over niveau stigningen ved level 4. Det tog mig lang tid før jeg låste op for Ranked mode, og jeg havde aldrig klaret det uden brug af Pro-Controlleren, men ok jeg er halvgammel så de yngre spillere har sikkert ikke de samme problemer som mig.

Bliver man træt af Grand Prix mode, så kan man udkæmpe kampe mod venner og familie man har i nærheden. I versus kan du kæmpe mod op til 3 af dine venner på samme tid, det kræver dog at du har nok controllere, har du ikke det så kan du altid vælge at lade computeren styre nogle modstandere. Du kan selvfølgelig vælge at kæmpe normale kampe (som du kan sætte op præcist som du vil), eller de 3 før nævnte modes V-Ball, skillshot eller Hoops. Her er dog også en anden mode som hedder 1 mod 100, her skal du ene mand kæmpe mod et hele tiden stigende antal modstandere, indtil du har nedkæmpet 100 af dem. 1 mod 100 er en sjov mode, som desværre er en smule frustrerende, ARMS fungerer nemlig bedst når man slås mod en modstander af gangen, så snart der er flere modstandere så er det knap så sjovt. Kameraet fokuserer hele tiden på modstanderen foran dig, men i den her mode kommer modstanderne desværre fra alle mulige vinkler. Så jeg oplevede hele tiden at modstanderne angreb mig i ryggen, fordi at kameraet fokuserede på modstanderne foran mig, og jeg ikke så dem der stod bag mig. Det samme gælder også i den mode hvor man kæmper to mod to. Her er man bundet fast til en anden figur, og sammen skal man slås mod to modstandere som også er bundet sammen, de kampe bliver ofte alt for hektiske og uoverskuelige fordi kameraet flyver fra en modstander til en anden, med lidt tålmodighed kan man dog vænne sig til det,og få styr på kameraet, jeg synes dog stadig at kampene hvor man er en mod en er klart de bedste.

arms 6

Party Match mode er den online mode hvor jeg brugte mest tid, her ender man i en lobby med op til otte andre spillere. Man vil så løbende blive parret med og mod spillerne i de forskellige game modes. Det hele fungerer hurtigt og flydende, der er sjældent lang ventetid og der er god variation mellem de forskellige kamp typer. Online fungerede rigtig godt for mig, jeg oplevede ingen disconnects ej heller problemer med at finde en lobby med spillere. Her skal det dog lige bemærkes, at det her er en periode hvor der kun er anmeldere og uviklere som spiller online, så det er ikke helt sikkert at det samme er gældende når Nintendo lukker op for sluserne den dag spillet udgives. Jeg ville gerne have skrevet en smule mere om Ranked mode, men jeg fik faktisk ikke kæmpet en eneste kamp, simpelthen fordi det tog mig lang tid at låse op for denne mode, og ventetiden for at finde en modstander lige nu, er alt for lang. Der er åbenbart ikke mange som har låst op for denne mode, eller der er få spillere online på de tidspunkter jeg spiller.

De spilbare figurer i ARMS er charmerende og meget forskellige fra hinanden, Springman er hurtig og agil, mens Master Mummy er stor og langsom. 10 figurer føles måske ikke som meget, men når hver figur har tre forskellige hænder til rådighed i en kamp, så er der mange muligheder for at lave den perfekte spilfigur til din spillestil. Man kan faktisk også låse op for alle de andre hænder i spillet, for på den måde at mixe det hele endnu mere op, faktisk er det muligt at lave op til 300 forskellige kombinationer. Det kræver dog tid og tålmodighed hvis du vil låse op for alle hænderne i ARMS. For at låse op for en ny hånd skal du først samle nogle mønter, dem får du ved at vinde en kamp, gennemfører du f.eks. Grand Prix mode på level 1 giver det dig ca. 30 mønter. Har du samlet nok mønter kan du spille ”Get Arms” mini spillet, det foregår på samme måde som Skillshots. Der popper plader op på skydebanen, og du skal slå dem ned. For 30 mønter får du 30 sekunder til at slå så mange skiver ned som muligt, 100 eller 200 mønter giver dig endnu længere tid. En gang imellem kommer der en klokke frem, slår du denne inden den forsvinder, forlænger du tiden en smule. Andre gange vil der komme en mystisk boks frem, rammer du denne så låser du op for en ny hånd. Det er tilfældigt hvilken hånd du låser op for, samtidig med at det også er tilfældigt hvilken figur som kan bruge denne hånd, det er endda muligt at låse op for den samme hånd flere gange. Jeg har kun låst op for ca. 50 forskellige hænder i de mange timer jeg har spillet ARMS, så der er lang vej endnu før jeg har låst op for alle hænder.

arms 7

ARMS er et anderledes og underholdende kampspil, for det meste havde jeg det meget sjovt mens jeg spillede, men jeg er en smule skuffet over Grand Prix mode, der mangler simpelthen dybde og baghistorie på de ellers så fede spil figurer. Som Grand Prix mode står nu, føles det kedeligt og uinspirerende, og desværre er det nødvendigt at spille den mode flere gange for at låse op for Ranked Match.
Som alle andre kampspil på markedet, så kræver spillet meget tid hvis du vil blive god til det, samtidig er det let at komme igang med, så selv nybegyndere kan have det sjovt med ARMS. Jeg har brugt mange timer sammen med familie og venner hjemme i stuen, hvor vi har grint og hånet hinanden, men jeg har brugt endnu flere timer Online, jeg elsker flowet i Party mode, der veksles hele tiden mellem forskellige kamp typer, samtidig med at spillere løbende forsvinder og der kommer nye til. ARMS er det perfekte multiplayer spil, både lokalt og online, som singleplayer er det dog en smule ensformigt og skuffende.

ARMS er et rigtig godt bud på et nyt kampspil, der er mange timers sjov gemt i spillet. Jeg håber at Nintendo bygger videre på spillet i fremtiden, enten med DLC figurer og baner eller med en fortsættelse. Ejer du en Nintendo Switch og nogle venner som du elsker at spille med, så skal du helt sikkert købe ARMS når det udkommer den 16. Juni i Danmark.

ARMS
Genre: Kamp Spil
Udvikler: Nintendo