Anmeldelse - Splatoon 2

splat1Nintendo er klar med endnu et spil til deres nye konsol, Nintendo Switch, efterfølgeren til det populære WiiU spil Splatoon. Vi har brugt de sidste mange uger i blæksprutte børnenes fantasifulde verden, og vi er klar med vores dom over spillet, Splatoon 2, læs med her.

Jeg ejede en Nintendo WiiU, men jeg fik aldrig spillet Splatoon, så jeg har aldrig prøvet kræfter med denne spilserie før nu. Jeg har dog læst meget om spillet, og det tyder på at Splatoon var et hit blandt mange WiiU ejere verden over, dog mest i Japan hvor spillet har solgt mange eksemplarer. Så jeg glædede mig til at prøve den nye og forbedrede udgave af skydespillet på min Nintendo Switch. Kort fortalt så udspiller Splatoon sig i en verden hvor mennneskeheden er uddød, fordi vandstanden er steget ualmindeligt højt, alle mennesker er simpelthen bare druknet. Verden er nu overtaget af blæksprutter og de såkaldte Inklings, som er små blæksprutte/menneske hybrid teenagere. Det er en særpræget stil som oser af ungdom og neonlys, en stil som er farverig og meget unik.

Splatoon 2 består af en singleplayer del, og nogle forskelige multiplayer modes, hvor de sidstnævnte nok er der de fleste spillere kommer til at bruge mange timer. Det første spil fik en del kritik fordi at Singleplayerdelen var for kort og uden dybde, så udviklerne har med 2´eren forsøgt at lave det længere og med mere indhold. Navnet på denne mode er Hero Mode.
I Hero Mode hjælper du en kvindelig Inkling ved navn Marie, hun er en del af en pop gruppe, men samtidig også hemmelig agent. Hun beder dig hjælpe med at finde en masse forsvundne elektriske fisk, disse er blevet stjålet af nogle onde blæksprutte mutanter. Ja, og det er så den dybe og ”vilde” historie i spillet, du skal finde nogle tørfisk med strøm i sig. Her er talen om en forfatter som har tabt 3 linier med ord, og så har et barn samlet disse ord op og lavet en historie ud af dem. Der er en lille twist senere i spillet, men den er så tynd at den ville forsvinde i en tallerken med spaghetti, og når jeg siger senere i spillet, ja så mener jeg senere, fordi det er ikke før den sidste bane at det sker. Nå, men nok om historien i spillet, jeg tror faktisk allerede at jeg har skrevet mere om historien, end der er historie i spillet.

splat3

I Hero mode starter man i en mini verden, her kan man frit bevæge sig rundt uden fjender og man har uendelige liv, så man skal ikke være bange for at udforske denne verden. Rundt omkring i denne verden er der flere usynlige låg gemt, disse låg er indgangen til de egentlige baner i spillet. Men man skal først finde disse indgange, og det er lettere sagt end gjort, de er nemlig usynlige og den eneste måde man kan finde dem, er ved at skyde blæk på dem. Inklings elsker at skyde med blæk, og de har en masse forskellige våben som de kan fylde med blæk. Der er malerpensler, paintball pistoler og noget så simpelt som en spand fuld af blæk. Fordi man er en hybrid mellem et menneske og en blæksprutte, så kan man kun skyde med blæk når man er i menneske form, man løber dog tør for blæk efter et kort stykke tid, og den eneste måde at fylde ens våben igen, er ved at skifte til blæksprutte form. Den blæk som man skyder på banerne bliver liggende, og når man skifter til blæksprutte form, så kan man glide hurtigt igennem banerne hvis man svømmer i sin egen blækfarve, man bliver faktisk dobbelt så hurtig, og man kan hoppe meget længere. Fjenderne skyder også med blæk, deres blæk har en anden farve og den gør at man bliver langsom og mister energi.

De små verdener hvor indgangene er gemt, er utrolig godt udformede, det er ikke altid lige nemt at finde indgangen til den næste bane, alle dine egenskaber skal i brug for at finde frem til den. Der er omkring 6 baner i hver verden, og når man har fundet alle de elektriske fisk i en verden, låser man op for en boss bane.
En normal bane er ganske simpel, det gælder bare om at nå hen til slutningen af banen hvor den elektriske fisk ligger og venter. Undervejs vil man møde diverse forhindringer, såsom bevægelige platforme og forskellige typer af modstandere. Banerne er godt udformet, det er ikke altid lige nemt at nå frem til fisken på disken. Men selvom de er godt udformet, så føles de allesammen ens. Faktisk føles det som om man er med i Ninja Warrior på TV, man skal hoppe, svømme og skyde sig igennem en forhindringsbane. De første baner var sjove og gav mig lyst til at spille videre, men efter verden nr. 3 så ønskede jeg bare at det snart ville slutte. Det var ikke længere sjovt, det var spild af min tid at lede efter skjulte indgange til en simpel forhindringsbane, som lignede den foregående bane til forveksling, bortset fra at man var udstyret med et andet våben. Det er endnu en kedelig detalje, du kan ikke selv vælge dine våben i de fleste baner, nej du skal “teste” våben for din blæksprutte ven. Hvilket også betyder at banerne er designet til at gennemføre med kun et bestemt våben. Nogle af disse våben er ikke særlig ophidsende at bruge...

splat2

Der er nok en grund til at jeg følte singleplayer delen blive kedelig efter kort tid, fordi det er mere en tutorial, som er designet til at lære dig hvordan du bruger de forskellige våben i spillet. Der er ingen nævneværdig historie, der er ingen gylden tråd igennem spillet, hvis du skal finde en historie så skal du samle nogle tabte sider fra en bog, som langsomt og irriterende fortæller om baggrunden for dette spil. Singleplayer delen er desværre kun sjov som en kort opvarmning til Multiplayer delen.

Multiplayer-delen er der heldigvis en smule mere kød på, eller det troede jeg da jeg startede spillet. Lad mig lige forklare hvordan det fungerer.

Der er 3 forskellige modes i multiplayer - Turfwar, Ranked og League Battles. Turfwar er den normale (ikke seriøse) multiplayer mode, her spiller man 4 mod 4 i en skør kamp på 3 minutter, hvor det gælder om at farve så meget grund som muligt. Du spiller altid mod og med tilfældige spillere fra hele verden, du kan ikke samle et hold af venner i den her mode. Kampene er korte og hektiske, banerne er godt designet og der er hele tiden noget at lave. Efter en kamp får du tildelt points, alt efter hvor mange modstandere du dræbte og hvor meget du farvede banen. Har du samlet nok point så stiger du til næste niveau.
Ranked er for den mere seriøse online spiller, her er der nye og anderledes game modes. Rainmaker, hvor du skal samle et bestemt våben og bære denne til modstanderens base. Tower Control, hvor du skal tage kontrol over et bevægeligt i længst tid. Splat-zones hvor du skal farvelægge bestemte zoner af en bane.
Ranked er meget sværere end Turfwar, fordi her spiller man mod folk med bedre våben og egenskaber, man skal virkelig tage sig sammen for at vinde kampene her. Hvis man ikke bruger den rette teknik og de rette våben, er man hurtigt skyld i at ens hold taber kampene.

splat5

League Battles, her kan man deltage i nogle 2 timer lange kampe, hvor man ordentligt kan bevise sin værd i spillet. Du kan også danne hold med dinne venner i den her mode, uden at bekymre dig om level.

Ok nu har jeg så kort fortalt hvordan multiplayer fungerer, og hvilke modes du kan vælge, men jeg har undladt at fortælle nogle væsentlige detaljer. Du starter i level 1 uden nogen penge på kontoen, du kan tjene penge i singleplayer, multiplayer og Salmon Run (som jeg vender tilbage til om lidt) disse penge skal bruges til at købe våben og tøj til din inkling. Men du kan ikke købe alt med det samme, nogle genstande (specielt våben) bliver der først låst op for når man stiger til en bestemt level. Så det gælder om at samle penge og stige i level for at få fat i det bedste gear i spillet, og det bliver hovedsageligt i Turf War, fordi udviklerne har låst de andre modes bag levels igen. Du kan ikke spille Ranked mode før du er nået til level 10, du kan heller ikke spille League Mode før du er steget til B- i Ranked mode (ranked mode har sine egne levels plus de normale levels). Så selvom du helst vil spille rain maker eller Splatzones i spillet, ja så kan dette ikke lade sig gøre før du når til level 10, så du kan godt forberede dig på mange timers TurfWar i Splatoon 2, selvom du ikke kan lide denne mode.

splat6

Online fungerer fint, udviklerne har dog truffet nogle mærkværdige valg her. Så snart man har valgt at spille en omgang Turf War bliver man placeret i en lobby, hvor man venter på at der kommer nok spillere til at starte en kamp. Desværre kan man ikke bakke ud igen, man er tvunget til at vente, man kan faktisk ikke gøre noget som helst andet end at vente. Ikke engang skifte våben, det skal man gøre inden man vælger at gå online. Dette har desværre betydet at jeg har ventet i mange minutter før jeg overhovedet kom igang med en kamp, uden at kunne foretage mig andet end at kigge på en timer som tæller ned. Det er et uheldigt valg, som jeg ikke har oplevet i andre online multiplayer spil før. Det samme gør sig gældende ved valg af banerne, der er kun 2 baner i rotation, disse skifter ikke før der er gået 2 timer. Det er alt for lang tid med de samme baner, specielt taget i betragtning af at en kamp kun varer 3 minutter.

Splatoon 2 indeholder også en lidt anderledes multiplayer mode som hedder Salmon Run, her teamer du op med 3 andre spillere for at nedkæmpe horder af fisk. Du har fået til opgave at samle æg til en skummel koncern som laver tøj til inklings, det kræver desværre at du slagter en masse fisk og andre mærkværdige væsner. Et spil Salmon Run består af 3 runder, hvor du i hver runde skal samle et bestemt antal gyldne fiskeæg for at avancere til næste runde. Du kan ikke vælge våben, du bliver tildelt et nyt tilfældigt våben før hver runde begynder, så det gælder om at være ekspert i brugen af alle våben. Banen som du “arbejder” på, vil hele tiden blive invaderet af små fisk, skyder man nok af disse vil man blive konfronteret med en af de 8 forskellige mini-boss figurer, det er dem som skal dræbes for at få fat i de eftertragtede gyldne æg.
De første mange spil af Salmon Run er simple nok, men hver gang man gennemfører en spil, så vil sværhedsgraden stige. Du vil blive angrebet af flere mini-bosser af gangen, og det vrimler med små og store fisk som vil dræbe dig. Så her gælder det om at samarbejde med sine 3 kollegaer for at avancere, det bliver nemlig hurtigt umuligt at klare det alene.
Salmon Run er en af mine favorit modes i spillet, desværre så har udviklerne igen truffet nogle mærkværdige valg her. Salmon Run kan kun spilles på bestemte tidspunkter af dagen, hvilket betyder at du ikke selv kan bestemme hvornår du spiller denne mode. Jeg fatter simpelthen ikke denne beslutning, det giver ikke nogen mening at låse en af spillets sjoveste modes bag et klokkeslæt.

splat4

Grafisk er spillet smukt, både i håndholdt og TV mode, jeg er dog ikke fan af inklinks og deres stil, de faldt ikke helt i min smag. Det samme gælder musik og lyd, jeg kan ikke udstå stemmerne og musikken i spillet, den stil får simpelthen alle mine tæer til at krumme sig. Men jeg kan sagtens se at nogle folk vil finde det attraktivt og vellydende, jeg er sikkert ikke i den helt rigtige aldersgruppe til at finde charmen ved dette.

Splatoon 2 er et lidt ubalanceret spil når alt kommer til alt, singleplayer delen er en skuffelse, online er fantastisk sjov men hæmmet af stupide valg fra udviklernes side, der er simpelthen for mange småting som ødelægger fornøjelsen ved spillet. MEN, når dette er sagt, så er Splatoon 2 et af mine mest spillede Switch spil nogensinde, der er et eller andet ved spillet, som får mig til at komme tilbage igen og igen. Selvom mit forhold til Splatoon 2 er lidt ambivalent, så kan jeg ikke lade være med at kigge på mine døtres glæde ved spillet. Jeg har faktisk mistet min Switch til dette spil, mine døtre stjæler min Switch før jeg kan nå at få fat i den, de elsker simpelthen at male byen rød og shine deres små inklings op. Så selv om jeg har en del negative oplevelser med spillet, så kan jeg se at mine unger elsker Splatoon 2, de kan ikke se noget som helst forkert eller irriterende ved spillet.

Splatoon 2
Genre: Skydespil.
Udvikler: Nintendo