Anmeldelse - Pokken Tournament DX

pokken tournament dx coverPokken Tournament udkom i 2016 til Wii U, spillet var et er kampspil med Pokemon figurer. Jeg fik desværre aldrig prøvet spillet, men nu har Nintendo genudgivet spillet til Nintendo Switch, med tilnavnet DX får man en ny og forbedret udgave af det samme spil. Vi har banket alle Pokemon monstre i et par uger nu, i kan læse vores anmeldelse af spillet lige her.

Pokemon er meget populære, blandt både voksne og børn, desværre er de populære spil i serien ikke udkommet på andet en Nintendo DS og 3DS, vi venter stadig spændt på at vi får et fuldblods Pokemon spil på en hjemme konsol og ikke en håndholdt maskine. Indtil da må vi nøjes med diverse mindre populære spil, heriblandt Pokken Tournament, som oprindeligt udkom som arkade spil i Japan for nogle år tilbage. Pokken Tournament er et kampspil i stil med Tekken, hvor det gælder om at udnytte sine Pokemons færdigheder til at knockoute modstanderen. I bund og grund er det et ganske gement kampspil, der er dog nogle detaljer som adskiller spillet fra de andre kampspil på markedet.

Det vigtigste i spillet er kamp teknikkerne, når Pikachu kæmper mod Lucario eller Charizard-slås mod Gengar, så foregår handlingen i to forskellige "faser". I den første fase har du fuld 3D-kontrol med kameraet placeret bag din Pokemon, og du kan enten bruge lang distance angreb for at nedkæmpe din modstander, eller gå tættere på for at uddele nogle hårdere slag. Når du rammer din modstander med nogle få af disse nærkampe slag, så skifter spillet hurtigt til ”fase 2”, her foregår det ligesom i en 2D Tekken kamp. Du har nu mulighed for at angribe modstanderen med et kraftigt angreb, når dette sker, så skifter spillet fase igen og tager dig tilbage til fase 1. Det lyder underligt, men du vænner dig til det hurtigt, fordi det sker så flydende.
pokken tournament 3
Mens du kæmper og der sker faseskift, så stiger synergiemåleren på skærmen, når denne er fuld kan du aktivere burst mode; en super tilstand, hvor din Pokemon forårsager endnu mere skade. Mens du er i burst-tilstand, kan du også bruge din Pokémon's super angreb - en spektakulær affære, der kan fjerne en tredjedel af dine modstanders energi i et angreb. Selvfølgelig kun hvis du rammer din modstander, denne kan nemlig blokere, undvige eller counter dit angreb i det rette øjeblik.

Vi er endnu ikke færdige. Som en spirende Pokemon træner har du en række mindre hjælpe Pokemons til rådighed. Vent, indtil en bar er fuldt opladet, og du kan kalde dem ind, det kan være i form af et sekundært angreb for ekstra skader, eller forskellige buffs som gør din modstander svagere, eller gør din Pokemon stærkere og hurtigere. Det er overflødigt at sige, at din modstander kan gøre det samme, disse hjælpere kan faktisk vende en kamp til din fordel, jeg oplevede flere gange at jeg næsten var drænet for energi, men ved hjælp fra mine små hjælpere fik jeg akkurat kæmpet mig tilbage til en sejr.

Der er også et progressionssystem i spillet. Kampe vundet i singleplayer får din Pokemon til at stige i niveau, på den måde kan du kan øge deres offensive og defensive egenskaber eller reducere tiden der skal til for at fylde synergi måleren og din hjælperes måler. Du vil også vinde nye beklædningsgenstande og tilpasningsmuligheder til din træner, nye kostumer til din mentor, Nia og en smule andet. Jo mere du spiller, jo mere låser du op for.

Kort sagt, så har vi et kampspil, der omfatter aspekter af Pokemon samt aspekter af Tekken. Det er en god blanding fra den klassiske Bandai Namco tekken serie, og en god omgang Pokemon med superangreb og vanvittige moves.

Kamp systemerne, der lyder komplekse, er faktisk let tilgængelige, ikke mindst fordi Pokkén Tournament DX har nogle fremragende tutorials, der lærer dig alt som du har brug for, det kræver dog at du kan holde ud at lytte til din (til tider irriterende) mentor, der guider dig igennem alle moves og muligheder. Det her er ikke et spil som forlanger at du husker komplicerede moves, ej heller er det et spil hvor du bare kan hamre løs på knapperne. Du kan gøre meget mere skade med god timing, enkle kombinationer, der involverer et par knapper og et kendskab til det som spillet kalder 'angrebstrekanten', hvor normale angreb vinder over kast, kast vinder counters og counters vinder over normale angreb
pokken tournament dx team battle.jpg.optimal
Hver Pokémon har sine egne styrker og svagheder, såvel som egne variationer på de grundlæggende moves. Dette gør at der er stor forskel på at spille som en hurtig kampfigur, såsom Lucario, end at spille som en langsommere men mere brutal Pokemon, såsom Charizard, og du vil også opdage, at nogle af de tilsyneladende svagere Pokémon har deres egne helt uventede specielle moves, for ikke at nævne en hurtigere opladning af hjælpe- eller synergimålerne. Du kan spille med alle de originale 16 Pokemons med fra Wii U spillet, plus 5 nye figurer som ikke var med i den foregående udgave af spillet.

Alt dette gør Pokken til et meget underholdende hurtigt kampspil, hvor du ikke behøver at være en garvet mester for at klare sig godt. Ulempen ved dette er, at det til itder også er et enkelt kampspil. Du kan nå langt igennem singleplayer-kampagnen ved at kæde hårdtslående moves sammen, og kalde din support Pokémon ind som backup, for herefter at ende modstanderens live med et burst move. Jeg tabte ikke en eneste kamp før jeg nåede slutningen af single player delen, og jeg er ikke verdens bedste til kampspil, det virkede en smule for nemt. Det er sjældent at jeg klarer mig så godt i et kampspil.

Singleplayer kampagnen har en meget simpel historie, hvor du er en ny træner, der arbejder sin vej gennem en serie ligaer, det er dog alt for ligetil og simpelt. Historien er så tynd, at selv min yngste datter ikke kunne brygge en kop te på den. Spillet mangler udforskning og afveksling, som Pokemon ellers er så kendt for i de store spil i serien. Jeg var skuffet over indholdet i singleplayer delen, hvor du bruger mere tid på at lytte til din mentor end at lytte til dine modstandere. Den mentor kan drive selv den mest tålmodige spiller til vanvid, hendes langsommelige taler er ikke særlig motiverende, som nok ellers er meningen.

maxresdefault

Foruden Singleplayer delen, så vil du finde forskellige online muligheder samt nogle lokale muligheder. Du kan f.eks. spille 3 mod 3 i specielle online modes, eller forsøge dig i Ranked mode. Desværre lykkes det mig aldrig at møde en eneste modstander online, dette skyldes helt sikkert at det kun er anmeldere som spiller Pokken Tournament DX lige nu. Så jeg kan ikke udtale mig om der er lag eller andet som generer online delen.
Lokalt kan man kæmpe kampe mod sine venner (og fjender) på flere forskellige måder, det er simpelt fordi der er blevet udviklet en styremetode specielt til Switch Joycons. Vi havde en del underholdende kampe hjemme i vores stue, men jeg må desværre også indrømme at vi nok ikke kommer til at spille Pokken Tournament DX ofte, der er andre Nintendo spil som er sjovere i længden, børnene kedede sig simpelthen alt for hurtigt.

Spillet er en godt remake af WiiU udgaven, der er et par nye tilføjelser og grafikken er en smule bedre, men i bund og grund er det nøjagtig det samme kampspil. Pokken Tournament DX er dog et udmærket kampspil, det mangler desværre en smule dybde og historie i Singleplayer delen, men er du typen som elsker at kæmpe online eller lokalt mod andre levende folk, ja så er der sikkert en del underholdning at finde i spillet. Jeg må dog ærligt indrømme at jeg ikke vender tilbage til spillet efter den her anmeldelse er afsluttet, der er mange andre bedre spil som venter mig i den nærmeste fremtid på min Switch.

Pokken Tournament DX
Genre: Kampspil
Udvikler: Bandai Namco Entertainment