Anmeldelse - FARPOINT

91hVtSbea8L. SL1500 Sonys forsøg på at gøre Virtual Reality til det nye sorte er indtil videre ikke lykkedes. Ikke desto mindre lever eksperimentet stadig, og Farpoint er et godt eksempel på dette. Ordet ”eksperiment” gør sig gældende i mere end én forstand her.

Farpoint lover, modsat de fleste andre VR-spil udgivet indtil videre, mere end blot minispil eller oplevelser i mindre format. Tænk dig, ærede læser, at blive strandet på en fremmed planet befolket af frådende rumvæsner. Det er lidt af en mundvandsfremmende idé, men desværre lever forventningerne der dukker op i kølvandet ikke op til forventningerne. Det hele begynder ellers rigtigt godt. Du bliver, i rollen som pilot på et rumskib, blidt ført ind i universet med en overgang fra en 2D –skærm til at sidde i et 3D-cockpit. Historien sparkes hurtigt i gang, med en rumstation der studerer et ormehul i det ydre rum. Og naturligvis går situationen meget hurtigt helt ad hekkenfeldt. Piloten og forskere strander på en øde planet. Og det viser sig naturligvis, at planeten ikke er særlig øde alligevel.

Rumvæsner, alt fra headcrab-agtige ankelbidere til mere formidable fjender, myldre snart ud af træværket. Heldigvis er piloten ikke nødlandet uden et arsenal af våben (Der er sikkert en checkliste et sted, der dikterer at rumskibe skal medbringe mad, vand, førstehjælpkasser, og våben og ammunition nok til at lægge et mindre land øde). Og det er netop i skydeoplevelsen, at Farpoint adskiller sig fra mere traditionelle first-person shootere. For du kan selvfølgelig bare skyde fra hoften, som var du en rumfarende Rambo. Men du kan også sigte, og her begår Farpoint lidt af en genistreg. Ved at løfte din controller op til øjenhøjde, kan du nemlig bruge våbnets holografiske sigtekorn, komplet ved at lukke det ene øje for at sigte præcist.

3

Spillet synes at være designet til at blive spillet med Sonys PS VR Aim Controller, en gevær-lignende plastiktingest. Desværre var denne ikke tilgængelig ved denne anmeldelse, der således er blevet klaret ved hjælp af den almindelige DualShock. Her fungerer det på samme måde, du løfter controlleren op og sigter. Det fungerer glimrende, men oplevelsen kommer til at mangle lidt, da det ikke føles lige så naturligt.

Så snart du kommer dig over glæden ved at kunne sigte på fjender med en fysisk bevægelse, begynder fornøjelsen dog at visne. En ganske stor udfordring ved VR er faren for at gøre spilleren bevægelsessyg. Der er forskellige måder at løse problemet på. Nogle spil lader dig ”teleportere” fra sted til sted. Farpoint løser problemet ved at undgå snørklede baner. Banerne er mere eller mindre lige, med kun få sving. Generelt kan baner klares ved blot at bevæge dig fremad og blot kigge lidt fra side til side. Og det til trods var der gange, hvor jeg måtte træde ud af rollen som frygtløs pilot og lægge mig i nogle minutter.

685059 scr3 a

Mens bevægelsessyge mere eller mindre elimineres på denne måde, har dette banedesign sine egne problemer. Det er ærlig talt ikke særlig engagerende, for dette betyder at der ikke er mange chancer for at gå på opdagelse. Tænk på spil som DOOM, hvor banerne snørkler sig sammen som gordiske knuder, eller mere atmosfæriske spil som Deus Ex, hvor halvdelen af oplevelsen kommer af at udforske miljøerne. Her er der ikke nogen opdagelse, og derfor heller ikke skjulte genstande, genveje eller andet at finde. Af samme årsag er der ikke mange årsager til at vende tilbage til spillet, efter historien er gennemført.

Det sagt, så formår Farpoint at være engagerende så længe det varer. Det er flot, og har nogle ganske flotte øjeblikke, hvor VR-oplevelsen virkelig kommer til sin ret. De to andre forskere, der også strander på planeten, står ved hjælp af hologrammer for historien. De er velskrevne, sympatiske, og understreger samtidig hvor papirstynd piloten er (Han får Gordon Freeman til at virke som en Tolkien-figur).

146936641

Farpoint er ikke et fejlslået eksperiment, men det er heller ikke den rasende spændende oplevelse der er lagt op til. Ikke desto mindre er det lovende at Sony er parat til at bryde formen, og hvis dette er det første eksempel på hvad VR kan på PlayStation, så ser fremtiden ganske interessant ud!

FARPOINT
Format: Playstation 4 /kræver PSVR
Genre: FPS / VR