Anmeldelse - Super Mario Odyssey

supermarioodyssey coveret 2158443Endelig, nu udkommer et nyt Super Mario spil på Nintendo Switch. Super Mario Odyssey er Nintendos nyeste bud på en 3D platformer, kan Mario stadig begejstre spillere verden over, eller er udviklerne løbet tør for ideer? Vores anmelder har spillet Odyssey i mange timer, og i kan læse anmeldelsen lige her.

Bowser har kidnappet Princess Peach igen, han planlægger at blive gift med hende på månen, Mario vil selvfølgelig ikke opgive sin livs kærlighed uden kamp, så han udfordrer Bowser til en duel på et luftskib. Mario taber kampen, samt sin ikoniske hat, og han bliver smidt over bord, han vågner op i et mystisk kongerige, fuld af snakkende hatte med store øjne. Et af disse mystiske væsner har fået sin søster kidnappet af selvsamme Bowser, så Mario og denne nye ven, Cappy, slår pjalterne sammen i et forsøg på at stoppe det forestående bryllup. Dette venskab bringer mange nye evner og eventyr med sig. Det er måske ikke den vildeste baggrundshistorie som er set i et computerspil, men det er nok til at skabe en interesant baggrund til dette nye spil, og det holder liv i de gamle Mario traditioner hvor Bowser kidnapper Peach.

Super Mario Odyssey ligner på overfladen de foregående 3D Mario spil, men tilføjelsen af Cappy gør spillet unikt, på en måde som endnu ikke er set i et Mario spil. Hatten Cappy kan nemlig kastes efter modstandere og forhindringer, nogle af modstanderne dør ved kontakt med hatten, mens Cappy har en helt anden effekt på specielle fjender. Rammer man disse specielle fjender med Cappy, så vil Mario morphe ind i denne fjende, hvor man herefter overtager kontrollen af fjenden. På den måde kan Mario f.eks. tage kontrol over en af de velkendte Goombas, det betyder også at man har de samme evner som Goombas har, hvilket er at løbe og hoppe. En Goomba kan dog også hoppe op på hovedet af en anden Goomba, for på den måde at styre to Goombas på en gang, man kan faktisk samle rigtig mange Goombas oven på hinanden. På den måde kan man få fat i genstande som er placeret så højt oppe på en bane, at de er udenfor Mario´s normale rækkevide. Men det er ikke kun Goombas som man kan tage kontrol over, der er mange andre fjender og genstande som man kan tage kontrol over ved at kaste Cappy efter dem, og banerne i spillet er så smarte indrettet, at det er en nødvendighed. Jeg vil ikke forklare meget mere om dem, fordi det spoiler en stor del af glæden ved spillet.

Super Mario Odyssey gameplay

Mario og Cappy´s rejse fører dem igennem en lang række forskellige kongeriger, hver med deres helt eget unikke tema. Her er kongeriger med f.eks. vand, sand og is som tema, alle med deres egne fjender og objekter som kan samles. For at rejse imellem de mange kongeriger, så skal Mario selvfølgelig bruge et transport middel, det er her navnet Odyssey kommer ind. Odyssey er nemlig en stor flyvende bowlerhat som kan transportere Mario og Cappy. Odyssey skal dog have brændstof for at kunne flyve, ellers flytter den sig ikke ud af pladsen. Heldigvis er alle kongeriger fulde af nogle små måner som Mario kan samle, og ja det er disse måner som Odyssey skal fodres med for at fungere. Månerne ligger dog ikke og flyder over det hele, nej de er skjult bag forskellige små opgaver som du som spiller skal løse. En måne kan f.eks. være gemt inde i en stor sten som Mario ikke har kræfter nok til at smadre, her må man så tage kontrol over et andet monster eller fjende som er stærkere. I et af de første kongeriger er der faktisk en sovende Tyrannosaurus Rex som Mario kan tage kontrol over, denne er stærk nok til at smadre de sten som gemmer på månen. Men der er mange andre måder at erhverve sig de eftertragtede måner på, man kan bla. vinde væddeløb, hoppe sjippetov, fange kaniner og finde skjulte indgange. Når man har samlet nok måner, kan man fylde dem på Odyssey og flyve videre til det næste kongerige.

De forskellige kongeriger følger alle et bestemt tema, som passer ind i baggrundshistorien med Bowser og hans planlagte bryllup. Bowser er nemlig en nærrigrøv og vil åbenbart ikke bruge penge på noget som helst, så han har sendt et hold af kaniner ud for at stjæle Bryllupskage, kjole, blomster osv. Mario skal hjælpe indbyggerne i de forskellige kongeriger, med at få deres genstande tilbage og bekæmpe de onde kaniner eller et andet stort boss monster. Disse kampe er noget helt specielt, jeg vil ikke spoile dem i denne anmeldelse, men udviklerne har virkelig overgået sig selv her, jeg elskede de fantastiske boss kampe i Super Mario Odyssey. De første kampe er måske en anelse for lette, men senere så vil selv den mest garvede spiller blive udfordret i disse kampe. Når man har besejret en boss vinder man en såkaldt MultiMåne, som faktisk er 3 måner i en. Men man behøver faktisk ikke engang at kæmpe mod boss fjenderne, man kan nemlig samle masser af måner uden at slås med dem. På den måde fungerer spillet meget godt som et “open world spil”, der er endda et kort over alle baner, hvor man kan skyde genvej til et flag som man har aktiveret. På kortet kan man også se hvor mange måner man mangler at samle i et kongerige, det er et meget nyttigt værktøj hvis man vil samle alle måner i spillet.

super mario odyssey sombrero jpg optimal

Styringen af Mario er efter min mening perfekt, sjældent har det været en så stor fornøjelse for mig at styre Mario rundt i banerne. Her er det lige meget hvilken styremetode du bruger, om det er med Joycons i håndholdt mode, om det er med ProControlleren eller løse Joycons, så fungerer det perfekt. Jeg foretrækker dog at bruge Joycons som seperate, spillet tilbyder nemlig muligheden for motion controls, hvor man kan bruge sine Joycons til at kaste hatten Cappy. Det fungerer fint med alle styremetoder, men det er en smule mere præcist og nemmere med løse Joycons, det føles mere naturligt end ved de andre styremetoder. Man kan også fravælge motion controls helt hvis man ikke ønsker at bruge dem, jeg vil dog anbefale at lade dem være aktiveret, da det gør spillet en smule sjovere. Når vi nu er ved valgmuligheder, så kan man faktisk vælge 2 sværhedsgrader i spillet. En normal mode hvor man har 3 hjerter som liv og starter fra sidste checkpoint når disse hjerter er væk, samt en nem mode hvor man starter hvor man døde, og der er en pil som guider dig til næste del af historien. Dette gør at Super Mario Odyssey kan spilles af både nybegyndere og garvede Mario spillere.

I alle Mario spil har man altid kunne samle mønter, de har indtil nu kun haft den funktion at de giver dig et ekstra liv, når du har samlet 100 stk. af dem. I Odyssey er dette dog helt anderledes. Alle de mønter du samler, kan du bruge i to forskellige butikker. Hvert kongerige vrimler med de lækre små gule mønter, men et kongerige gemmer også på et specielle mønter, som er forskellige fra kongerige til kongerige, både i udseende og antal. Det er derfor der er to butikker, en til hver type af mønt. I butikkerne kan man købe forskellige kostumer til Mario, og dem er der mange af, der er alt fra en doktor dragt til en bryllupskjole (ja du læste ret, Mario kan iføre sig en smuk hvid bryllupskjole i det her spil). Man kan også købe Måner og 3 ekstra hjerter, sådan at man har 6 hjerter. Sidst men ikke mindst kan man købe plakater/klistermærker og pynt til at udsmukke Odyssey med. Det sølle faktum at man bruge mønterne i spillet til andet en et ekstra liv, tilføjer Super Mario Odyssey en masse levetid, man har lyst til at udforske alle kongeriger for at finde de skjulte mønter, så man kan købe de fjollede kostumer som spillet byder på.

Switch SMO ND0913 SCRN17 bmp jpgcopy

Mario og Cappy er det perfekte makkerpar, den mærkværdige hat er med til at hæve Super Mario Odyssey over alle foregående Mario spil, og alle andre platform spil på markedet. Cappy kan forvandle Mario til mange fjender, men også nogle genstande i banerne. Dette skal bruges til at komme højere op, flyve længere osv. det er genialt og sjovt, og tilføjer mere dybde til spillet. Apropos dybde, så er der nogle velkendte grønne rør placeret rundt omkring i kongerigerne, går man ind i et af dem, så skifter spillet faktisk til den gode gamle 2D mode. Disse specielle baner fungerer præcist som i NES tiden, med den lille twist at man nogle gange hopper imellem 3D og 2D mode i løbet af en bane. Der er genialt og banerne er sjove at spille.
Cappy tilføjer dog også en ekstra detalje, en to spiller mode, hvor en controller styrer Mario og den anden styrer Cappy. Desværre er den mode ikke perfekt, kameraet er nemlig låst i den mode, hvilket gør at Mario og cappy ikke altid er lige nemme at styre. Min datter på 7 var ellers helt vild med at styre Cappy, mens jeg hoppede rundt som Mario. Det er sjovt hvis man kommunikerer, men spillet fungerer bare bedre nå der kun er 1 spiller ved rattet.

Grafikken i spillet er rigtig smuk, der er mange små detaljer i de forskellige kongeriger som er flotte og fascinerende, specielt animationerne er smukke at beskue. Spillet kører perfekt i både håndholdt mode og på dit TV, det kører i 60fps. hvor jeg ikke oplevede hakken eller problemer i løbet af min gennemspilning. Lydsiden er dejlig, alle de velkendte Mario lyde er bibeholdt i spillet, og der er masser af nye musikstykker i de forskellige kongeriger. Ikke alle er lige gode, men specielt Skov kongeriget har så behagelig musik, at jeg slet ikke ville videre til næste kongerige, jeg sad simpelthen og nynnede med hele tiden. Super Mario Odyssey er måske ikke noget teknisk mesterværk hvis man sammeligner med PC, PS4 eller Xbox One spil, men for en hybrid konsol som en Switch, så er det imponerende hvad der udspiller sig på skærmen.

NintendoSwitch SuperMarioOdyssey scrn04 E3

Super Mario Odyssey er et mesterværk af et spil, det er svært at forklare hvad der gør spillet så specielt, uden at spoile noget for jer. Det er nemlig overraskelsen ved at opleve de forskellige spil elementer første gang, som er med til at gøre Super Mario Odyssey til et mesterværk. Udviklerne har produceret et spil hvor baner, fjender osv. går op i en større enhed, hvor man skal bruge hjernen og alle sine evner for at finde alle de skjulte hemmeligheder og måner. Aldrig før har jeg oplevet så stor en fornøjelse ved at spille et computerspil, jeg smilede hele vejen til den afsluttende kamp mod Bowser. Det tog mig omkring 14 timer at gennemføre spillet, eller det vil sige at gennemførte historie delen af spillet, Super Mario Odyssey fortsætter nemlig selv om man har gennemført spillet. Efter man har gennemført historiedelen i spillet, så kan man spille videre, man kan samle flere måner, låse op for nye kongeriger, spille minispil og meget andet. Det er helt op til spilleren hvad man har lyst til at præve kræfter med, og der er meget at prøve kræfter med, rigtig meget. Jeg har stadig mange måner som jeg kan samle, og mange kostumer som jeg skal købe for mine opsamlede penge, der er mange timers spil tilbage for mig, selvom jeg allerede har brugt omkring 30 timer med spillet.

Odyssey er faktisk endt med at blive mit favorit spil nogensinde, det er det sjoveste, mest karismatiske og geniale spil jeg har spillet i mine små 40 år som gamer. Jeg glæder mig hver eneste dag til at spille mere af Super Mario Odyssey, jeg kan simpelthen ikke stoppe med at spille, jeg er hooked på Mario. Udviklerne har overrasket mig med deres kreativitet og vilje til at viderudvikle platform konceptet, det her er det komplette spil til alle aldre. Har du en Nintendo Switch, så MÅ du ikke snyde dig for det her spil, ejer du ikke en Nintendo Switch, ja så er det nu du skal skynde dig ud for at købe en. Super Mario Odyssey er det bedste Switch spil til dato, ja faktisk det bedste Mario spil til dato (ifølge den her anmelder). Spillet er en kærlighedserklæring til gamle Mario spil, og en gave til alle folk som elsker at spille computerspil.

Super Mario Odyssey
Genre: Platform spil
Udvikler: Nintendo