Anmeldelse - WWE 2K18

wwe 2k18 video game reviewWrestling, den super populære amrikanske show sport, hvor folk som The Rock og John Cena har underholdt millioner af mennesker i mange år. Licensen til at lave WWE computer spil ejes af 2K sport, vi har testet den nyeste udgave af spillet på Playstation 4, læs vores anmeldelse lige her.

I vores hjem i 80´erne var Wrestling meget populært, vi sad oppe til langt ud på natten for at se wrestlere som Hulk Hogan og Bam Bam Bigelow udføre deres show kampe. Dengang var mig og mine brødre ikke i tvivl om, at de kampe vi så på TV var virkelige, men vi var altså unge og naive dengang. Det føltes som et hårdt slag med en våd karklud, da mig og min lillebror fandt ud af at det hele bare var et stort show. Det var kunstigt blod, falske slag og aftalte kampe, intet var virkeligt, først Julemanden og nu også wrestling. Kærligheden til Wrestling forsvandt dog ikke helt, vi så stadig alle de store events og elskede det. Jeg husker tydeligt hvordan vi forsøgte at efterligne de kampe vi så på TV, det resulterede dog altid i gråd og latter. Så vi måtte ty til de digitale versioner af sporten, dengang var det på Commodore 64 (og senere Amiga), det var primitivt og var en ringe gengivelse af sporten. Sidenhen er vi alle blevet voksne og Wrestling er blot et fjernt minde, det sidste wrestling spil jeg spillede var faktisk på Playstation 1. Tiderne har ændret sig og det samme har spillene, så jeg var meget spændt på at se hvor meget WWE spillene havde ændret sig.

Det første som springer i øjnene når man starter spillet op er præsentationen, det ser sgu fantastisk flot ud og minder meget om virkelighedens WWE. De digitale wrestlere er nøjagtige kopier af virkelighedens wrestlere (eller rettere sagt de fleste af dem, nogle få af dem ser meget plastik agtige ud), animationerne er virkelighedstro, ja hele pakken er fantastisk flot. Selv lydsiden er imponerene, alle de kendte intro-sange og en række kendte rock sange flyder ud fra højtalerne, kommentatorerne under kampene og publikum leverer en flot lydside mens kampene er i gang. De første par kampe i spillet satte jeg faktisk computeren til at spille, så jeg lænede mig bare tilbage og så en vanvittig Tag Team kamp udspille sig på mit TV. Det var faktisk så imponerende flot, at det sagtens kunne have været en kamp fra Monday Night Raw på TV. Så mit første indtryk af WWE 2K18 var meget positivt.

WWE 2K18

Der er en del forskellige spil modes i spillet.
- Play er en slags quick play mode, hvor du hurtigt kan vælge en kamp, du bestemmer selv antal spillere, hvilken type kamp osv.
- MyPlayer er single player delen, hvor du kreerer din helt egen wrestler, og forsøger at føre ham til tops i WWE.
- WWE Universe er en ny mode, hvor du kan manage og simulere kampe fra forskellige shows, du har blandt andet indflydelse på rivalisering og hvem der ender med titlerne.
-WWE Online er som navnet siger stedet hvor du kan kæmpe mod dine venner og fjender over nettet.
- WWE Creations gør det muligt at lave dine egne specielle wrestlere og uploade dem online, desuden kan du frit downloade andre spilleres kreationer.
- My WWE, her kan du lave en masse indstillinger på dine egne wrestlere, blandt andet give dem hjemmelavede titel-bælter. Alt som du ændrer i denne mode har indflydelse på de andre modes i spillet.

WCCFwwe2k183

Den mest interesante mode for mig er helt klart MyPlayer, fordi jeg elsker at spille computer spil med historie og indhold for mig selv. Jeg startede min karriere med at kreere en tosset wrestler som ligner mig meget godt, han er høj og tynd, ligner slet ikke den typiske wrestler i WWE. Efter at have gennemgået en masse menuer kom jeg endelig igang med spillet. Her blev min wrestler præsenteret for en kendt WWE wrestler, han ville hjælpe mig til tops i branchen, fordi han så mit potentiale (han må have set noget som jeg ikke kunne se). Han arrengerede nogle korte træningskampe hvor jeg skulle lære nogle af de nye moves som er tilføjet i 2K18 versionen, og her begyndte mine problemer for alvor. Det her er nemlig mit første wrestling spil i over 15 år, så jeg har ingen kendskab til styringen i 2K serien. Spillet forventer dog at jeg er kendt med styringen i spillet, der er nemlig ingen tutorials eller nogen form for manual hvor jeg kan læse om dette. Jeg blev simpelthen bare smidt ud i det, mens de forsøgte at lære mig at løfte min modstander op, det er desværre ikke nok til at vinde i wrestling, man kommer ikke særligt langt når man bare kan løfte sin modstander.

Det tog mig MANGE timer før jeg lærte at kæmpe bare nogenlunde i spillet, jeg var endda nødsaget til at indstille sværhedsgraden til den letteste, ellers tabte jeg alle kampene. Men MyPlayer er ikke kun kampe, det er en slags Sims version af Wrestling, hvor du styrer din wrestler rundt bag kulisserne og snakker med andre wrestlere osv. Desværre fungerer denne del ikke særligt godt, styringen er mildest talt ubrugelig, kameraet er tæt på din figur og han går rundt som om han var en snegl forklædt som wrestler, han er langsom og drejer konstant den forkerte vej. Sjældent har jeg haft så store problemer i et spil med bare at navigere rundt, det er frustrerende og ødelagde min glæde ved denne del af spillet. Som om den dårlige styring ikke er nok, så er resten af MyPlayer ikke specielt ophidsende. Det foregår i et langsomt tempo, og du skal trykke dig igennem lange kedelige skrevne samtaler før der overhovedet sker noget. Desuden er denne mode fuld af mærkelige bugs, hvor nogle wrestlere har forkerte navne, de forkerte kampe bliver præsenteret og mange andre mærkværdige fejl. Det undrer mig meget når præsentationen af spillet er så flot, at de ikke kunne fjerne alle de små fejl som er i spillet.

wwe

Selve kampene er flotte når man ser computeren styre alle spillerne, men når jeg selv skulle deltage, ja så var det ikke særligt flot. Jeg er åbenbart mega ringe til spillet, det tog mig alt for lang tid at lære styringen, specielt de såkaldte reversals (hvor du vender et angreb) er frustrerende, det kræver at man trykker R2 når dette står på skærmen, men lige meget hvor mange gange jeg forsøgte at trykke på det rette tidspunkt, så lykkedes det mig næsten aldrig. Enten var jeg for hurtig eller for langsom, hvilket resulterede i kampe hvor jeg blev gennembanket af næsten alle modstandere. Kampene føltes på den måde aldrig flydende og sjove, men når det endelig lykkedes mig at få overhånden i en kamp, så var det faktisk ganske underholdende, desværre var der alt for langt imellem de sjove kampe. Med mindre vi snakker om de ufrivillig sjove kampe, der er nemlig også en del fejl/bugs i kampene. Jeg oplevede blandt andet at min wrestler morphede sammen med et bord, det så skam meget sjovt ud når jeg lavede en powerbomb altimens et bord sad fast til mine ben. Andre gange faldt min wrestler bare igennem gulvet eller toppen af et bur, det betød at jeg måtte genstarte kampene, hvilket samtidig også betød at jeg skulle sidde og se på de samme kedelige mellemsekvenser igen.

Spillet indeholder et utroligt stort udvalg af wrestlere, både nye og gamle kendinge er på listen, og hvis en wrestler mangler, ja så kan man selv lave ham/hende i creator delen. Desværre er mange af wrestlerne låst, og for at kunne bruge dem skal man bruge ingame credits, dem får man ved at kæmpe online, spille MyPlayer osv. Men da der er så mange forskellige wrestlere så kræver det en del credits for at låse dem op. Det tager meget lang tid at optjene de nødvendige credits, så det ender med at blive en unødvendig lang grind, hvilket sikkert skyldes implementeringen af loot box. Disse kan dog ikke købes for rigtige penge, kun for de virtuelle credits man optjener i spillet, det eneste man kan købe for rigtige penge er DLC pakker, som indeholder nogle wrestlere der ellers ikke kan låses op for i spillet.

maxresdefault

Jeg sidder tilbage med en lidt flad fornemmelse når det kommer til WWE 2K18, et fantastisk flot spil hvor præsentationen er i top, men med en skuffende singleplayer del og et kampsystem som ikke er godt nok for mig. Sjældent har et spil været en så ambivalent oplevelse, jeg vil så gerne elske det her Wrestling spil, men spillet gør det virkeligt svært.

Er du fan af wrestling, eller allerede bekendt med WWE 2K-serien, så er det her spil sikkert et godt valg for dig. Men er du ikke allerede stor fan af WWE scenen, ja så vil WWE 2K18 helt sikkert ikke omvende dig.

WWE 2K18
Format: Switch, Playstation 4, Xbox One og PC.
Genre: Sports Spil