Anmeldelse - Knowledge is Power

knowledge is power listing thumb 01 ps4 us 16aug17PlayLink er en ny serie af spil til Playstation 4, det er spil som gør brug af en mobil telefon eller en tablet som controller. Knowledge is power er et quiz spil, vi har sat vores anmelder med den laveste IQ på opgaven, Mikael er klar med anmeldelsen lige her.

I vores hjem elsker vi quiz spil, både som bræt spil og på konsollen, så vi blev glade da vi fik tilsendt en anmelder kode til Knowledge is Power, et nyt Quiz Spil udviklet af Wish Studio. Der findes ikke noget bedre Ego-boost end at slå ens venner/familie i et quiz spil, man får helt lyst til at danse rundt og pege fingre af “taberne”. Min hjerne er fyldt til randen med unødig viden, mere end 40 år opsamlet viden som bare venter på at blive brugt, og spil er helt klar den bedste måde at bruge det på.

Knowledge is Power kræver at spillerne downloader en app til sin Mobil eller Tablet, herefter forbinder man denne enhed til den Playstation 4 som skal køre spillet, så er man klar til at quize løs. Man kan være op til 6 spillere på en gang, det kræver bare at man forbinder 6 mobiler og/eller tablets til sin Playstation 4.
Man starter spillet med at vælge en spilfigur, her er blandt andet en alien, en fe og en hotdog-mand, så vælger man sit navn og tager en selfie. Denne selfie bliver på “magisk” vis koblet sammen med spil figuren man valgte, så man på den måde ender med et skæg selfie foto. Desværre ser man næsten aldrig dette billede, det er som om udviklerne har glemt alt om man har taget et selfie før spillet slutter, man ser det nemlig kun når spillet begynder og når det slutter. Men heldigvis er det en lille uvigtig detalje som man nemt kan se imellem fingrene med.

PREVIEW SCREENSHOT4 153847

Spillet består af 12 runder, 11 “normale” quiz runder og en stor finale runde. En runde begynder ved at spillerne vælger en kategori, dette illusteres ved hjælp af et antal døre i spillet, den kategori som får flest “gæster” vinder. Man kan dog også trumfe et valg en gang i løbet af et spil, så hvis man ser en kategori som man elsker, kan man kaste et trumf kort, derved bliver det helt sikkert denne kategori som næste runde drejer sig om. Et spørgsmål har typisk 4 svar muligheder, hvoraf kun et svar er det rette, svarer man korrekt får man point, svarer man forkert får man ikke nogen point. Man svarer ved at trykke på svaret på sin mobile skærm, dette er nemt og simpelt. Hver spiller har dog flere små “power plays” som man skal spille inden et spørgsmål. Et power play er en straf til en modstander, det kan f.eks. være is, hvor modstanderens svar fryser til is og denne skal fjerne isen før han kan svare, eller det kan være slim som skal tørres af skærmen. En spiller kan sagtens få flere straffe tilsendt, så man både skal fjerne slim og is, dette sker typisk når en spiller stikker af i front, og de andre spillere vil straffe denne spiller, så de kan indhente ham/hende.

EyeTVSnapshot27

I finale runden står alle spillere for foden af en “viden-pyramide”, det gælder om at være den første som når toppen, den som står først på toppen er vinderen af spillet. De point man har opnået i de foregående runder bliver omregnet til trin, hvilket betyder at den førende spiller ikke har så langt til toppen som de andre spillere. Svarer man ret på et spørgsmål hopper man et trin (eller flere) op af pyramiden, jo hurtigere man svarer jo længere hopper man op af pyramiden. Så det gælder om at svare hurtigt og korrekt hvis man vil vinde spillet. Det er en smule hektisk, samtidig med at det er sjovt og underholdende.

Der er MASSER af spørsmål i Knowledge is Power, jeg har endnu ikke oplevet at få det samme spørgsmål flere gange. Det bedste er at spørgsmålene er på Dansk hvis man har sin PS4 sat til dette sprog, så alle i familien kan være med selv dem som ikke forstår engelsk.
Mit største kritikpunkt ved spillet er at det en gang imellem føles for langsomt, man bruger for meget tid på at vælge en straf til sin modstander, og venter på at animationerne er færdige. Jeg vil hellere Quize mere, det er selve quizdelen jeg er interesseret i, og da føler jeg at der er få få spørgsmål i en runde. De fleste spil tager en halv time, men man svarer faktisk kun på omkring 15 spørgsmål, det er for lidt efter min smag.

knowledge is power screen 01 ps4 us 21sep17

Knowledge is Power er et udmærket Quiz spil, som gør godt brug af PlayLink funktionen, spillet er sjovest sammen med 4 eller flere spillere. Det er perfekt til en hygge aften med familien, eller en fest aften sammen med vennerne. Kan du lide at bruge hjernen og have det sjovt med andre mennesker, ja så er Knowledge is Power helt sikkert et spil for dig.

Knowledge is Power
Genre: Party spil (Quiz)
Udvikler: Wish Studio