Anmeldelse - LA Noir

4e25e77ef03a9f900974c03eb2f17bda02149f71Tilbage i 2011 udgav Rockstar Games et spil som hed LA Noire, spillet var produceret af Team Bondi. Her i 2017 overraskede Rockstar Games med at genudgive spillet på Playstation 4, Xbox One og Nintendo Switch, vores anmelder har gennemført spillet på Nintendo Switch, læs anmeldelsen lige her.

LA Noire er et detektiv spil som foregår i Los Angeles i 1947, du indtager rollen som politi betjenten Cole Phelps. Cole er en højt dekoreret soldat, som akkurat er flyttet til Los Angeles sammen med familien, han starter som en normal patrulje betjent, men arbejder sig hurtigt op igennem rangene på politi stationen. Du starter spillet mens Cole Stadig patruljerer gaden som en lavt rangeret betjent, det er din opgave at sørge for at Cole avancerer hurtigt og smertefrit i systemet. Du vil dagligt få en ny sag som du skal løse, sage som kræver at du bruger din sunde fornuft, her er alt fra mordsager til forsvundne personer der skal findes.

En sag udspiller sig typisk ved at du og din partner kører i bilen hen til gerningstedet, dette sted skal du undersøge for spor, for til sidst at interviewe et vidne eller en mistænkt. Interviewet udspiller sig forskelligt alt efter hvor mange spor du har fundet ved gerningstedet, jo flere spor du finder, jo flere spørgsmål kan du stille. LA Noire har brugt en unik teknik til animere personernes anigter, hvilket betyder at du kan aflæse om en person lyver eller taler sandt, ved at observere mimikken i ansigtet. Efter du har stillet et spørgsmål skal du observere personens ansigt, mener du personen svarer oprigtigt kan du vælge at være “good cop”, hvor du snakker pænt til personen. Mener du derimod at denne stak dig en løgn, så kan du spille “bad cop” kortet, hvor du bliver grov i filen og rister personen. Du kan dog også vælge at anklage personen, dette kræver dog at du har fundet et spor som du mener er inkriminerende.

la noire switch

Det er dog vigtigt at du bruger den rette fremgangsmåde, leger du f.eks. for meget “Bad cop” ved en uskyldig person, så misser du en del nye spor som er vitale for at løse sagen. Så det er vigtigt at man overvejer sine muligheder nøje, ellers ender man med en sur boss og en uløst sag. Løser man en sag tilfredstilende stiger man i rang og låser op for unikke ting. Der er blandt andet tøj som har specielle egenskaber, og nogle points man kan bruge til at løse en sag nemmere, man kan f.eks. få vist alle spor ved næste gerningsted eller fjerne nogle forkert spørgsmål og svar. Så jo bedre man klarer en sag, jo lettere bliver de efterfølgende sager.

LA Noire er et open world spil, hvor du kan undersøge Los Angeles præcis som man lyster. Man kan følge historien slavisk, eller man kan påtage sig at udføre sidemissioner. Disse sidemissioner giver ekstra erfaringspoint så man hurtigere stiger i rang, og låser op for flere bonus ting. Der er mange sidemissioner og en stor by at undersøge. Los Angeles føles levende og giver en følelse af hvordan livet var i efterkrigstiden i USA, det er meget stilrent og smukt. Desværre er grafikken ikke meget bedre end den var på Playstation 3 og Xbox 360 i sin tid, den er måske en smule mere ren og finpudset, men det blegner en smule i sammenligning med spil som Grand Theft Auto V eller andre moderne Open World spil. Specielt “Draw-distance” er ringe i Switch udgaven, der popper hele tiden uventede genstande op i foran en når man kører rundt i byen. Det ændrer ikke meget ved selve spillet, men det er irriterende når man kører rundt og vil nyde byens seværdigheder.

Styringen er den største forandring i Switch versionen. Man har muligheden for at vælge motion controls, hvor man f.eks. kan udkæmpe de forskellige slagsmål via motion controls, man kan også samle objekter op på den måde, for at manipulere dem via motion controls. Det fungerer faktisk meget godt, og tilføjer noget nyt til spillet. Man kan endda spille næsten hele spillet via touch controls, den lille lækre Switch skærm kan bruges til at gennemføre ca. 90% af spillet, det er dog ikke muligt at køre biler, slås eller skyde med skærmen, det kræver stadig en controller. Det er imponerende at Rockstar har udnyttet Nintendo´s konsol på den måde, desværre hjælper det ikke helt når det kommer til nogle af spillets største svagheder.

ss 4f4fb0ecc8d8e94215f604a3b9ed229034d40bbd 0

Styringen fra det originale spil er nemlig bibeholdt, og desværre fungerer dennee ikke særlig godt. Dette er specielt tydeligt når man skal undersøge et gerningsted, Cole bevæger sig meget tungt og unøjagtigt, og når man skal undersøge et sted, skal man faktisk være meget grundig og nøjagtig. Når man finder et spor så kommer der et forstørrelsesglas frem på skærmen, desværre skal man placere Cole helt præcist for at man kan aktivere funktionen, og når styringen er så tung og sløv så bliver det ofte til en irriterende omgang fumleri før man står det rette sted. Det samme gælder når man skal køre bil, løbe, klatre og skyde, det er sløvt og styringen er alt for tung og langsom. Det ødelægger en stor del af glæden ved spillet.

Historien i spillet er faktisk fremragende, det tager dog lidt lang tid før den for alvor kommer i gang. Sagerne som er en del af hoved historien er også en smule bedre, end de sager man skal løse til at starte med i spillet, men når alt kommer til alt, så er det en historie med masser af uventede drejninger og god underholdning. Har man ikke spillet LA Noire før, så vil man sikkert blive overrasket et par gange i løbet af spillet. Den her nye udgave af LA Noire indeholder også alle DLC udgivelser som blev udgivet til det originale spil, så selvom der ikke er meget nyt i spillet, så er der stadig mulighed for at man ikke har prøvet alt, hvis man har spillet LA Noire før.

untitled

LA Noire er som sagt en genudgivelse af et spil fra 2011, i de sidste seks år har spil branchen dog udviklet sig med rasende fart, så spillet føles hurtigt en smule sløvt og gammeldags, specielt hvis man er vant til de moderne open world spil. Desuden er de grafiske opgraderinger i spillet ikke noget at juble over, de er minimale og lidt for “rene” en gang imellem. For at være helt ærligt, så kan jeg bedre lide den originale udgave grafisk, men det er nok forskelligt fra person til person.
Har du aldrig spillet LA Noire før, så kan jeg sagtens abnefale spillet til dig, har du dog allerede gennemført spillet før, så er det lidt svært at anbefale spillet til dig, der er simpelthen for få forbedringer i spillet. Switch versionen byder dog på nogle nye unikke styremetoder, desværre halter denne version bagefter grafisk i forhold til PS4 og Xbox One versionerne.

LA Noire
Format: Playstation 4, Xbox One og Nintendo Switch
Genre: Action/adventure Open World