Anmeldelse - It´s Quiz TIme

quiz1Skaberne af det meget populære Playstation spil, Buzz, er klar med et nyt quiz spil, It´s Quiz Time er deres bud på et moderne Quiz-spil, den her gang slipper vi for ledninger og plastik buzzere, det hele spilles med Mobil eller Tablet. Vores Quiz-fanatiker Mikael, har samlet familie og venner, og her er hans anmeldelse af spillet på Playstation 4.

Nogle af de bedste måder at samle familie og venner på, er ved at spille et bræt spil, Trivial Pursuit, Matador og Ludo er nok de spil som har underholdt flest danske familier igennem de sidste mange årtier. Computeren´s indtog i de danske hjem har dog skabt et tomrum, brætspil er ikke længere moderne, børn og voksne tilbringer hellere en aften foran konsollen eller PC´en. Så er det dejligt at nogle spiludviklere laver spil som kan samle folk på samme måde, It´s Quiz Time er et spil som er perfekt til at samle familien. Hjemme hos os downloadede vi alle appen på vores telefoner og tablets, og satte os foran vores Playstation 4 i stuen, det var Quiz tid.

quiz2

Vi startede spillet med en stor skuffelse, spillet kan ikke spilles på dansk, der er kun Engelsk, Spansk, Italiensk Fransk og Tysk. Det er en mega skuffelse når vi lige har fornøjet os med ”Knowledge is Power" på dansk, for de voksne er dette ikke noget stort problem, men børnene i familien er ikke helt så gode med engelske spørgsmål, ikke fordi de ikke forstår spørgsmålene, men fordi spørgsmålene drejer sig om ting som de ikke har kendskab til. Efter et par spil opdagede vi dog en indstilling, hvor man kan vælge "English (Rest of the world)", dette ændrer spørgsmålene til noget hvor vi kan være med, dette hjalp en del. Man kan være op til 8 spillere, de skal dog alle have mindst 290Mb plads på deres mobil/tablet, appen er nemlig stor.

Det første man skal gøre er at lave sig en profil på sin mobile enhed, tage et selfie, navngive sin spiller og angive sin alder. Alders angivelsen hjælper med at udligne aldersforskellen, sværhedsgraden på spørgsmålene bliver afbalanceret efter spillerens alder. Navnet på spilleren er faktisk en sjov detalje, Salli er den virtuelle quiz-vært som guider dig igennem alle spørgsmål, og hun vil gøre et helhjertet forsøg på at udtale dit navn ret, du kan endda give hende flere forsøg på at udtale dit navn korrekt. Det er første gang jeg har set sådan en grad af personlighed lagt i skabelsen af en spil profil.

quiz3

Selve spillet foregår som man er vant til i den her spil genre, Salli stiller jer et spørgsmål og der er flere forskellige svar muligheder, så gælder det om at svare hurtigt og korrekt. Der er dog nogle runder som er en smule anderledes, i ”Trust or Bust” runden skal en spiller satse på om en anden spiller kan svare næste spørgsmål korrekt, på den måde kan begge spillere få ekstra point, denne runde er dog kun sjov når man er mange spillere, når man spiller 1 mod 1 så er det en kedelig affære. "Guestimation" er en runde hvor du skal gætte et tal, her skal du flytte en slider til det tal du mener er nærmest det rette svar. Den sjoveste runde er nok ”Describe It”, hvor en spiller skal beskrive et emne ved at forklare det højt, de andre spillere skal krydse de ord af som bliver nævnt. Det er en sjov og anderledes runde som hurtigt får latteren frem hos alle spillere.

Der er over 25.000 spørgsmål i spillet, samtidig med at der er stor variation i kategorierne, der er noget for alle folk. Desværre er spørgsmålene meget ”Amerikanske”, vi havde f.eks. en sports runde hvor vi skulle svare på hvilke amerikanske NFL hold, havde hjemmebane på et bestemt stadion, der er dog også spørgsmål som ikke kun omhandler amerikanske/engelske emner. Dette kan dog ændres ved at indstille spillet til "English (Rest of the World)", på den måde undgår man de fleste af de "Amerikanske" spørgsmål. Der er noget for alle spillere, og selvom man måske taber en runde så er spillet faktisk ikke tabt, finale runden gør det nemlig muligt at vinde selvom man er nummer sjok. I finale runden vinder eller taber man point alt efter hvor hurtigt man svarer et spørgsmål, vi oplevede flere gang at den som lå nr. 1 inden finale runden, endte sidst når spillet var slut.

quiz4

It´s Quiz Time er et rigtig godt quiz spil, desværre er der et par detaljer som ødelægger glæden en smule. Salli, den virtuelle vært, er meget kedelig og robot agtig, hun udtaler ord og sætninger på en triviel og monoton måde. Salli kommer med vittigheder og kommenterer spillernes kundskaber, det er faktisk sjovt nok, men måden hvorpå hun siger sætningerne er alt for kedelig, og når du skal lytte til Salli igennem hele spillet, så ender hun med at gå en på nerverne. At spillet ikke kan spilles på dansk er nok den største bagdel ved spillet, det er svært at finde venner/familie som har samme evner som dig inden for engelske spørgsmål, men finder du de rette venner, så er spillet en fantastisk oplevelse.

Der er faktisk også en singleplayer del i det her spil, hvor du skal svare 25 spørgsmål hurtigst muligt, for på den måde at nå højt op på en online leaderboard, denne del kan også spilles med Playstation 4 controlleren. Elsker du at streame, ja så er det faktisk muligt at hoste en stream hvor tilskuerne kan svare på spørgsmål, på den måde kan der være mange flere spillere end de normale 8 spillere. Jeg er dog ikke den store streamer, så jeg må ærligt indrømme at jeg ikke forsøgte mig med denne spil mode. Der udkommer endda DLC i fremtiden, og der vil blive låst op for ”Event-mode”. Der er overraskende mange muligheder i dette quiz spil, noget som man normalt ikke ser i denne type spil, men på den måde er du garanteret quiz sjov selv i fremtiden.

It´s Quiz Time er et rigtig godt quiz spil, som jeg varmt vil anbefale til folk, der er gode til engelsk (eller et af de andre 4 sprog) og elsker sjove spørgsmål. Er du dog ikke ferm til at quize på andre sprog end dansk, så er det her spil nok ikke noget for dig.

It´s Quiz Time
Format: Playstation 4, Xbox One og PC
Genre: Party spil (Quiz)