Anmeldelse - Seven Deadly Sins: Knights of Britannia

6223404 l15. Februar 2013 udkom første bog I Mangaen Seven Deadly Sins. Den blev så populær at der, allerede året efter, på Netflix udkom en Anime-serie bygget over de samme hændelser. Denne har også været et stort hit på Netflix og anden sæson er netop udkommet. Personligt har jeg set Anime'en og synes faktisk den er ganske sjov, den havde en meget unik atmosfære der var interessant, så jeg var ganske spændt da jeg modtog spiludgaven af serien.

Spillet er opdelt i en Adventure (historie) del og en duel (forskellige kampmodi) del. Historiedelen fortæller historien fra Anime serien, så har man set Anime'en vil der intet nyt være her. Har man ikke set denne vil man højst sandsynligt blive snot forvirret, for det hele bliver fortalt i gevaldige spring, og i stedet for at tage mellemsekvenser fra Anime'en så har man valgt at fortælle størstedelen af historien i form af små skrifter på load skærmen.

Der er få scener hvor figurerne står stift på skærmen og taler sammen, og det bidrager også en smule til historien. Det er, med andre ord, en virkelig patetisk og halvhjertet måde at fortælle historien på. Et andet problem med dette valg er humoren. Både Anime og Manga er primært komedier, og de har en til tider ganske umoden humor. Men grundet atmosfæren, charmen og måden humoren bliver leveret på i Anime og Manga kan man ikke undgå at trække på smilebåndet.

s1

I spillet har man udelukkende taget de indslag hvor hovedpersonen til tider bliver lidt perverteret, og så ellers fjernet enhver form for kontekst. Det udarter sig i øjeblikke hvor der på skærmen kommer følgende dialog i tekstform op mellem den mandlige hovedperson og den kvindelige hovedperson:

Elizabeth: ”Hvad laver du??”

Meliodas: ”Åh, det er bare et standardkropstjek for at se om du er klar til de strabadser vi skal ud for. Ja din krop virker perfekt!”

Det er simpelthen så klamt og dumt som det overhovedet kan blive. I Anime'en er der også den slags scener, men de er heldigvis sjældne og humoren består primært at andre indslag, som for eksempel grisen Hawk. Hawk er for mig den primære grund til at se Seven Deadly Sins. Han er en talende og kæmpende orne. Og han er fantastisk i Anime'en. Han er vildt charmerende. Det er ikke tilfældet i spillet hvor han nærmest bare er irriterende.

Det man mest bruger tiden i historiedelen er kampe. Kampene mellem dig og hovedfigurerne fungerer ok. Kamerastyring og generel styring er ikke særlig god, men når der kun er en modstander er det ok. Kampene mod mange svage modstandere er til gengæld horrible.  Det elendige kamera og den til tider svigtende styring gør dem yderst frustrerende. Fjender yder ikke nogen modstand, men til gengæld har man valgt at indsætte en timer. Og ofte vil man grundet den horrible kameraføring flyve forvirret rundt og ikke være hurtig nok til at ramme de små fjender inden timeren udløber. Især med de lidt sløvere karaktere, kan de her baner hurtigt give en lyst til at sende kontrolleren til Langtbortistan.

s2

Ud over kampene kan man opruste sin figur med power ups. Disse giver så X% til en styrke eller lignende. De er så uopfindsomme som de overhovedet kan blive, men det værste er måden man samler dem på ud over kampene. Man kan nemlig tage ud og samle dem i samle quests. Dette foregår ved at Elizabeth tager Hawk med ud og samle ingredienser til køkkenet. Hun kan naturligvis ikke selv kæmpe da hun jo er en kvinde og derfor skal Hawk beskytte hende.

Ja du læste rigtigt. Den slags kvindefjendsk-lort forventer jeg dælme ikke at finde i et spil i 2018! Nu må det simpelthen stoppe!

Til spiludviklere derude som stadig lever i middelalderen: KVINDER KAN ANDET END STÅ I KØKKENET, OG DE KAN SAGTENS SELV KÆMPE!

I Anime'en kan Elizabeth godt kæmpe, og kvinderne er ofte noget stærkere end mændene, men ikke her, nej nej! Den eneste kvinde der for alvor er stor og stærk er kæmpen Diane. For at få hende pillet ned har man så valgt at plante hende i en stilling på knæene med røven mod spilleren, i stort set samtlige load skærme. Det her spil har fuldkommen fjernet charmen og humoren fra Anime og Manga, og blot valgt de problematiske ting og forstærket dem markant.

s5

Men, vil nogle måske sige, kan man ikke bare gå uden om historiedelen og gå direkte til duel delen? Desværre nej. For baner og figurer skal alle sammen låses op i historiedelen. Ydermere er kvaliteten af duel delen heller ikke særlig god.

Der er forskellige modi i duel delen. Man kan kæmpe lokalt mod en anden, online mod en anden, kooperativt med en AI styret ven mod to AI styrede modstandere, og kooperativt online sammen med en ven mod to andre. Det virker sært at man ikke kan spille kooperativt lokalt sammen, men der er man tvunget til at spille med en spiller styret af den kunstige intelligens, især når muligheden foreligger online. Selve kampene er i bedste fald middelmådige. Styringen er ok i duel delen, både offline og online, men kameraet vil ofte give problemer. Samtidig er figurernes super evne voldsomt ubalanceret. Ofte vil en online kamp være reduceret til hvem det lykkedes at få sin super op og aktiveret først, da denne ofte tager alt livet fra den anden part. Når superevnen så samtidig er nemmere og hurtigere at lade for nogle karakterer end andre, har vi et problem.

Der er heller ikke rigtig noget liga eller turneringssystem man kan klatre i, i stedet får man lidt battlepoints efter hver kamp, og de står så ud for ens figur når man går ind i næste kamp. Der er heller ikke rigtig noget at låse op for i online delen, andet en præstationer.

s3

Den tekniske side af Seven Deadly Sins: Knights of Brittania er heller ikke noget at råbe hurra for. Grafisk ligner det mest af alt noget fra den forrige konsol generation, og tilmed er områderne så kedeligt designet at al charme og atmosfære fra Anime'en er helt væk. Det er grimt, uinteressant og i bedste fald ligegyldigt. Musikken er ganske forglemmelig og til tider fuldkommen håbløst valgt. Historien foregår i middelalderen, men alligevel får vi tropisk musik. Forestil dig at se en bane, med gamle riddere og marker, men kamp musikken er som taget fra en Hawaii film. Det er et meget tilfældigt og underligt valg.

Seven Deadly Sins: The Knights of Brittannia er, når det er bedst, middelmådigt og når det er værst, direkte elendigt. Selv som fan af Manga og Anime bør man gå langt uden om det.

The Seven Deadly Sins - Knights of Britannia
Format: Playstation 4