Anmeldelse - Dragon Ball FighterZ

headerEfter adskillige spil, og en halv snes forskellige udviklere, finder tegneserien Dragonball det perfekte format i hænderne på kampspilsudvikleren Arcsoft. Velkommen til Dragon Ball FighterZ!

Selvom det afslører min alder (og formentlig barnlighed...), så indrømmer jeg gerne at Dragon Ball var et fast element i min gymnasietid. Dragon Ball Z var på TV, og fritimer blev brugt i selskab med nye bind i manga-serien og et frisk wienerbrød fra den lokale bager. Den slags minder farver i den grad min opfattelse af Dragon Ball som helhed, og det til trods, så har jeg aldrig fundet et spil, der virkelig fangede Dragon Ball. Og så kom Dragon Ball FighterZ dumpende.

Udvikleren er Arc System Works, og kendere af kampspil vil sikkert sige “Aha”, da udvikleren er mest kendt for Guilty Gear-serien. Dennes seneste inkarnation, Guilty Gear Xrd, imponerede især grafisk, og Dragon Ball FighterZ ser lige så sprødt ud. Ved hjælp af forskellige shadere og animationer der bevidst er mindre glidende end normalt, ligger grafikken utrolig tæt på animéen. Og det er næsten halvdelen af fornøjelsen, at føle sig i førersædet i en spilbar udgave af tegnefilmsserien. Bygninger eksploderer, fjerne bjerge flækkes og energikugler eksploderer med et håndelag, der får en til at tro, at Akira Toriyama selv har siddet og fiflet med hver eneste frame.
dragon ball fighterz review 1086 800x450 c
Og så er der lyden. Her er både de japanske og engelske stemmeskuespillere, godt for de japanofile, selvom jeg personligt foretrækker de engelske stemmer. Uanset hvad, så råber, joker og hvisker de sig gennem et plot, hvor robotter, energibølger og en gedigen røvfuld er den bedste form for diplomati. Og så er der kloner og genoplivede bad guys. Altså, mere eller mindre standarden for Dragon Ball. Alt sammen tilsat en omgang generisk rock. Det er næsten som at være gymnasieelev igen!
dragon ball fighterz image 800x450
Alt dette ville dog være lettere ligegyldigt hvis ikke spillet fungerede. Og det gør det. Særdeles godt, faktisk. Kampene er stort set alle sat mellem to hold af tre figurer. Disse kan man skifte imellem efter forgodtbefindende, men slås en ud, er vedkommende ude indtil næste kamp. Det kan lyde overvældende at have tre figurer at tænke på, men her viser Dragon Ball FighterZ sin genialitet. Alle figurer kontrolleres stort set med samme kommandoer. Har du lært at styre Goku, så kan du også kontrollere Cell. Forskellen på de to ligger i hvilke særlige manøvrer der følger kommandoerne. Dette gør spillet velegnet for begyndere i kampsportsgenren, der sjældent helt har appetitten til at huske alle særlige kommandoer for alle de forskellige figurer. Entusiaster, derimod, vil stadig have noget at gå i krig med, da der naturligvis er counters og så videre at mestre. En masse undersystemer, som titlens Dragon Balls og et boost-system gør, at der er mere en bare to gutter der sanseløst tæver hinanden. Det er muligvis ikke det mest langhårede kampspil derude, men smutter man forbi spillets replay-biograf, kan man se nogle virkelige intense kampe, og formentlig komme til at miste lysten til at spille online i samme ombæring.

Et kritikpunkt ved spillet er dog hele onlinelobbysystemet. Små deforme Dragon Ball-figurer, styret af spillere verden over, kan her bevæge sig rundt og snakke med hinanden. Der er en butik, hvor man kan købe Hoipoi-kapsler, der giver nye kostumer, lobbyfigurer, klistermærker og meget mere. Der er et Arcade-mode, en biograf, spillets historiedel og naturligvis en afdeling for spiller mod spiller.
Hele systemet bygger på at være online, og det er virkelig træls hvis lobbyen pludselig er fuld eller der er lignende problemer. Især hvis man hopper ud af singleplayer, og så pludselig skal vente på at finde en lobby der lige har plads. Man kunne forestille sig, at et mere elegant system kunne have været fundet.
Dragon Ball FighterZ Season Pass 0
Det ændrer dog ikke på, at Dragon Ball FighterZ muligvis er den bedste fortolkning af Dragon Ball i lang tid, og hvis du bare er lidt interesseret i tegneserien, eller bare godt kan lide kampspil, så er Dragon Ball FighterZ et must-have.

Dragon Ball FighterZ
Format: Playstation 4, Xbox One & PC
kampspil