Anmeldelse - Dragon Quest Builders: Nintendo Switch.

8eupby iY5vMhwX43RqiuxQmq12vZDp4Square Enix er kendt for at lave nogle anderledes spil ud af deres populære rollespil, Dragon Quest er et af de mest succesfulde serier fra denne udvikler. I 2016 blandede de dette spil med et endnu mere populært spil, Minecraft, det resulterede i spillet Dragon Quest Builders. Spillet udkom til næsten alle Playstation konsoller og Xbox, og nu i 2018 er spillet udkommet til Nintendo Switch. Vi har testet spillet, og du kan læse vores anmeldelse lige her.

Hjemme hos os har Minecraft altid været populært, ungerne har et eksemplar af spillet på næsten alle spilbare enheder i huset. iPhone, Vita, Playstation 3 og 4, PC og tablet, hvis man kan købe Minecraft på enheden, ja så ejer vi det. Denne kærlighed er dog dalet en smule de sidste par år, de spiller hellere Fortnight på PC og Playstation 4. Så jeg var faktisk godt spændt på hvordan de ville modtage Switch udgaven af DB Builders, og uden at skulle overdrive, så var spillet så populært ved min 14 årige datter, at jeg faktisk mistede min Switch i flere uger. Hun er fuldstændig bidt af spillet, og er meget tæt på at have gennemført det. Hendes store kærlighed har dog betydet at min anmeldelse er meget sen på den, det er svært at spille og anmelde et spil, når man ikke kan få fat i konsollen man skal spille det på. Jeg fik dog gennemført spillet, jeg lever stadigvæk og er nu klar med min dom over Dragon Quest Builders.

Spillet indeholder en simpel men effektiv historie, som bærer dig igennem spillets kapitler. Flere generationer siden blev Alefgards rige kastet i mørke, af den forfærdelige og forræderiske Dragonlord, herskeren over alle monstre. Mennesket fik fjernet evnen til at bygge, og tvunget til at vandre ruinerne af deres tidligere hjem. Nu er det op til dig, en legendarisk bygherre valgt af gudinden selv, at genfinde skabelsens kraft til folket og genopbygge Alefgard. Først når fantasien er vendt tilbage, vil menneskeheden være i stand til at bekæmpe den onde Dragonlord en gang for alle!
Igennem spillet vil du lære mere om de gode og onde magter som er på spil i Alefgard, dette sker igennem fortællinger fra venner og ved at læse om dem i gamle bøger.

9

Dragon Quest Builders på Switch er første gang jeg prøver kræfter med spillet, heldigvis er spillet meget begynder-venligt, der er tutorials til alt i spillet, så det tog ikke lang tid for mig at lære spillets grundlæggende funktioner. Kort fortalt så er spillet et Minecraft lignende spil i Dragon Quest universet, du skal bygge huse, samle ressourcer, slås mod monstre og udforske verden. Modsat Minecraft så har du ikke mulighed for at spille Builders i First Person view, du kan kun spille i tredje persons synsvinkel (ups, blandede vidst lige engelske og danske beskrivelser i en og samme sætning, The Julekalender style). Det fungerer for det meste udmærket i Builders, så længe man render rundt og leder efter ressourcer i landskabet eller bygger, men så snart man bevæger sig indendørs fungerer det knap så godt. Vinklen gør det ofte umuligt at se hvor man skal hen, man skal simpelthen tvinge kameraet til at fokusere det rette sted, før at man kan se hvor man kan gå hen. Men generelt så fungerer styringen og kamera-vinklerne udmærket.

Det gælder om at bygge og overleve, du skal bygge huse, redskaber, våben osv. som så kan bruges til at skaffe mad til dig. Jo mere du samler og bruger, jo flere ting kan du bygge. Det er simpelt, men jo længere du kommer i spillet, des mere indviklet bliver det. En gang imellem skal du samle en helt bestemt ting for at kunne bygge en specifik genstand, men denne ting er desværre ikke nem at finde, så du vil sandsynligvis bruge mange timer på at lede efter denne genstand. De fleste genstande er dog forholdsvis nemme at finde i Alefgard, så det føles aldrig som om man sidder fast i spillet.
Builders er delt op i flere forskellige kapitler, og hver gang man gennemfører et kapitel af spillet, så mister man alt som man har samlet og bygget, og skal starte forfra et nyt sted. Hvor verden i første kapitel er forholdsvis frodig og fuld af liv, så er senere kapitler ikke helt så smukke og nemme. Vi snakker om sumpe med giftige dampe og tørre ørken arealer, hvor det er svært at finde ressourcer til overlevelse og bygning. Heldigvis er spillet så god til at lære spilleren nye tricks, at det aldrig føles uretfærdigt, sværhedsgraden er perfekt balanceret.

Dragon Quest Builders Review 2

Jeg var faktisk meget glad for min tid med spillet, der var så mange behagelige overraskelser i spillet, samt at det føles behageligt at spille spillet. En ting som dog ikke er helt så behageligt, er kampene i dragon Quest Builders, og dem er der desværre lidt for mange af. Man dræber monstre for at få ressourcer, og afslutter et kapitel med nogle vilde kampe mod boss monstre. Kampene består dog kun af simple tastetryk, du slår et monster og bakker tilbage, herefter slå monstret ud efter dig, du venter så på at animationen er afsluttet, hvorefter du slå monstret igen et par gange, så bakker du igen. Dette fortsætter du med at gøre indtil energi baren på modstanderen er tom, det er kedeligt og ensformigt. Senere i spillet vil man lære nogle nye slagtekniker, men de gør ikke kampene mindre kedelige, desværre.

Switch udgaven af spillet byder ikke på banebrydende nye tiltag eller ændringer i spillet, du får en såkaldt Sabrecub tiger som du kan ridde på, der er nye ressourcer som du kan samle, og du kan style dine folk med Retro Dragon Quest pakker, disse skal du dog først låse op for. MEN, Switch udgaven byder på noget helt andet, som de andre konsol udgaver ikke har. Du kan tage spillet med på farten, hvilket er PERFEKT til den her type spil, jeg havde f.eks. min Switch med på arbejde, hvor jeg brugte mine pauser til at samle en masse brugbare ressourcer og byggede nye ting. Da jeg så kom hjem fortsatte jeg på mit store TV i stuen, da jeg gik i seng tog jeg min Switch i hånden og lagde mig under min varme dyne, med konsollen i håndholdt mode. Nintendo Switch er den perfekte konsol til den her type spil, hvor du skal bruge mange timer på at grinde banerne.

DragonQuestBuilders NintendoSwitch TownScreenshot 1024x576

Spillet indeholder også en mode hvor du kan bygge uden at bekymre dig om monstre og ressourcer, i Terra Incognita mode kan du bygge så meget som fantasien tillader. Der er også en kamp mode som hedder Terra Gladiatoria, her kan du udkæmpe lange kedelige kampe mod alle spillets monstre, men fordi kampsystemet er så tyndt og uden dybde, så gad jeg ikke bruge meget tid her.

Dragon Quest Builders på Nintendo Switch er blevet min 14 årige datters favorit spil, jeg er dog ikke helt så glad for spillet, jeg kan lide det, men jeg må nok indse at jeg er ved at blive for gammel til den her type samle/bygge spil. Men er du fan af den her type spil, så skal du ikke snyde dig selv for Siwtch udgaven af Dragon Quest Builders, konsollen er simpelthen bare den perfekte makker til dette spil.

Dragon Quest Builders
Rollespil - Action/Adventure
Udvikler: Square Enix