Anmeldelse - Sword Art Online: Fatal Bullet

PS4 Sword Art Online Fatal BulletSword Art Online: Fatal Bullet, er bygget på animeen Sword Art Online. Præmissen for animeen var et stort VR MMORPG, hvor spillerne var blevet fanget i, og hvis de døde i spillet, døde de også i virkeligheden. Et anderledes og spændende koncept, som desværre aldrig blev til mere end en underlig blanding af papirtyndt plot, gode animationer, flotte landskaber, horrible figurer og store babser.

Men som tidligere nævnt er selve grundideen bag Sword Art online ret interessant, desværre har man valgt at placere spillets handling efter animeens afslutning. I stedet for at være i den smukke fantasy verden som animeens VR verden består af, er spillerne nu rykket til et skydespil i en grå by, med en grå og brun ørken rundt om. Spillerne er ikke længere i fare for at dø for alvor hvis de dør inde i spillet, og hele historien handler dybest set bare om at stige i graderne. Kort inde i historien møder man en Ark-Sys, som er en slags kunstig intelligens man får med sig, herefter handler historien om forholdet mellem denne og dig som hovedperson.

30707871 936515789842787 5499035418651262976 n

Man kan designe dennes udseende efter forgodtbefindende, og naturligvis er der også blevet plads til at indstille hvor store babsenutterne skal være. Dialogerne mellem hovedperson og den kunstige intelligens, samt mere eller mindre alle kvinder i spillet, handler om at danse rundt om det, at være i et seksuelt forhold og at være kærester. Selv hvis man vælger at lave en AI der er en mand, bliver dialogerne ikke mere interessante, de er dog mindre slave/mester centrerede. Dialogerne i historien svinger konstant mellem torskedumme, tå krummende pinlige eller i bedste fald kedelige.

Nu nævnte jeg før at spillet har flyttet verden fra en smuk fantasy verden i animeen til en grå og brun verden i spillet, og det gør bestemt ikke spillet nogen tjenester. Det er umådelig grimt og kedeligt. Der er absolut intet interessant at finde, og typerne af fjender man møder kan tælles på én hånd. Samtidig består 99% af alle mellemsekvenser, af stillbilleder af figurerne der snakker. Ja selv mange af kampscenerne bliver blot udspillet ved at man ser et stillbillede af figurer der snakker, med nogle lydeffekter lagt ind og så må man ellers tænke sig til resten.

30713568 936515799842786 6775975345175658496 n

Der er nogle rigtige scener mod slutningen af spillet, men de er meget få og ligegyldige. Animationerne er faktisk ok, og karaktererne ser faktisk ganske udmærket ud. Det hjælper dog minimalt når alt andet ligner noget der kunne køre på en PS2. Lydsiden er ikke bedre. Musikken er en blanding af irriterende K-pop og tekno fra tilbudshylden i Aldi. Stemmeskuespillet er horribelt. Selv om det er originale japanske stemmeskuespillere, så er det tå krummende pinligt. De mandlige stemmer lyder som om de ikke gider være der, og kvinderne lyder barnlige og skabagtige.

Hvis så gameplayet sad lige i skabet kunne man måske tilgive alt ovenstående, men her halter spillet også gevaldigt. Skydedelen er elendig på konsol og det er tydeligt det her spil har brug for mus og tastatur for at fungere bare nogenlunde. Sigtekornet flyver rundt når man ønsker at fokusere sine skud, og uanset hvordan man tilpasser indstillingerne i spillet bliver det aldrig rigtig godt. Opgradering af ens figurer og våben foregår ved at samle medaljer, erfaringspoint og reservedele, som man så kan aflevere, enten til terminaler eller NPC’er og på den måde opbygge nye evner, og gøre mere skade, heale bedre o. lign.

30738889 936515809842785 2036568716036014080 n

Når man får sat sig ind i det, er det egentlig relativt simpelt at bruge, men det er så snørklet forklaret i spillet, at man er tvunget til at bruge unødvendig meget tid, selv på de mest basale mekanikker. Dertil kommer så, at måden man kommer fra sted til sted på er ved at løbe lidt, bruge en menu, loade skærm, løbe lidt, menu, loade skærm, menu, loade skærm, etc. ja så bliver det hele meget hurtigt trættende.

Det er muligt at kaste sig ud i såkaldte treasure hunts og coop missioner, samt pvp kampe. Treasure hunts er missioner med specielle skatte, hvor coop missioner er sidemissioner udenfor historien. Alt dette kan både gøres online med andre spillere eller med NPC’er man møder i spillet. Ved at kæmpe med NPC’erne låser man op for mere historie med dem, om end det aldrig bliver særlig dybt eller interessant. Især fordi alle disse også, som før nævnt, blot udspiller sig som alenlange samtaler.

Sword Art Online: Fatal Bullet forsøger at være fanservice for dem der er store fans af animeen, og man møder også alle de mest kendte figurer, om end de fleste kan opsummeres som papirtynd personlighed og gigantiske attributter. Spillet er simpelthen så umådeligt ringe at selv hardcore fans af animeen må føle sig snydt.

Ganske enkelt er Sword Art Online: Fatal Bullet et af de ringeste spil, jeg har spillet de sidste mange år.

Sword Art Online: Fatal Bullet
Format: Playstation 4, Xbox One, PC.