Anmeldelse - God of War

god 1Det første God of War spil udkom helt tilbage i 2005 på Playstation 2, spillet var et ultra voldeligt action adventure som tog udgangspunkt i den græske mytologi. Spillet fik tre officelle efterfølgere, en på Playstation 2 og to på Playstation 3, der udkom endda to versioner til Playstation PSP. Nu er den succesfulde serie endelig kommet til Plyastation 4, det er dog ikke helt den samme krigs-gud Kratos vi stifter bekendtskab med i den nye udgave. Kratos er blevet far til en søn, og græsk mytologi er skiftet ud med Nordisk mytologi. Hvis du gerne vil vide om Thor og Odin, er et bedre selskab end Zeus og Ares, så kan du læse vores spoiler frie anmeldelse lige her.

I de foregående God of War spil, har vi lært Kratos at kende som en sur gud, der vil hævne sig på alle andre guder for mordet på sin familie. Kratos er stadig en sur gud i det her spil, men han har også fået en lidt blødere side, han er nemlig blevet ansvarlig for sin søn Atreus. Vreden er der stadig, og den bliver flittigt brugt når Kratos smadrer modstandere og lærer sin søn om livet, Kratos sparer ikke på volden når det kommer til at forsvare sig selv og Atreus. Jeg vil ikke fortælle noget som helst om historien i den her anmeldelse, den skal du som spiller have til gode at opleve selv. Tilgengæld vil jeg snakke om de mange ændringer i spillet, såsom kameraføring, kamp-systemet og den nordiske mytologi. Så bare roligt, du kan læse den her anmeldelse uden at blive forvandlet til en sur Krigs-gud, fordi anmeldelsen ødelagde spil oplevelsen for dig.

Jeg har gennemtæsket alle de græske sagn-guder i de foregående spil, så jeg kender Kratos og hans historie utrolig godt, og jeg var stor fan af alle spillene i serien, så jeg var meget spændt på at se, hvordan Cory Barlog og Sony Santa Monica ville lave en nyfortolkning af serien på Playstation 4. Efter 2 timer var jeg overbevist, det her spil er meget mere end bare et nyt kapitel i God of War serien, det her er et fantastisk spil som tager det bedste fra de gamle spil, og blander det med det bedste fra andre store Sony spil. De har blandt andet søgt inspiration i The Last of Us og Uncharted spillene, både i form af historie fortælling og gameplay.
Spillet er stadigvæk et tredjepersons action adventure, hvor du skal kæmpe dig igennem bunker af fjender og boss-figurer. Kameraet er flyttet meget tættere på Kratos, så det på den måde føles mere personligt og spilleren bliver bedre inddraget i spillet. Manden bag spillet, Cory Barlog, har valgt at der igennem hele spillet ikke er noget som helst kamera-klip, det hele foregår igennem et kamera. Det er første gang dette er set i et stort anlagt spil, og det fungerer perfekt i God of War, fortællingen er meget stærkere og personlig på den måde.
Kratos har som før nævnt fået en følger, sønnen Atreus, denne knægt er meget mere end bare en simpel følgesvend, han lærer at kæmpe ved din side, og bliver en vital partner i de mange kampe. God of War har også fået lidt flere rollespils elementer tilføjet, man kan opgradere Kratos’ og Atreus’ våben/udrustning ved hjælp af mønter og erfaringspoint. Man kan endda også opgradere styrke, forsvar og lære nye kamp teknikker ved hjælp af et intuitivt opgraderingssystem.

god 4

Kratos har fået et nyt våben til at nedkæmpe fjenderne med, en magisk økse som vender tilbage når man kaster den. Og allerede efter mit første kast med denne økse, så vidste jeg at jeg var vidne til noget helt specielt. Øksen er en genial tilføjelse som giver kamp systemet en fed dybde, du kan vælge at smadre dine fjender på klods hold, eller du kan kæmpe mod dem fra afstand. Øksen kan selvfølgelig opgraderes, så den bliver et endnu bedre våben, du kan blandt andet tilføje et frostangreb, som gør at øksen fryser fjenden fast. Kast øksen i hovedet på en fjende, lad den sidde fast, og så ellers smadre løs på ham med dine bare næver. Der er mange muligheder for at opgradere øksen og lære nye kamp teknikker i løbet af spillet, du kan hele tiden viderudvikle Kratos og hans evner, det tilføjer noget nyt og fedt til serien.
Atreus hjælper også til, han er dog ikke ferm med slagvåben, så han nedkæmper fjenderne fra afstand med sin bue og pil. Du kan bede ham om at affyre et skud efter en fjende, dette fjerner fjendens fokus fra Kratos, og giver mulighed for at undvige et angreb eller angribe fra en bedre vinkel. Senere i spillet vil Atreus endda deltage i kampene med andre evner, det vil jeg dog ikke spoile for dig.

Både når det kommer til kamp systemet og bane opbygning, så har udviklerne lært nogle tricks fra From Software’s fantastiske Souls serie. Sony Santa Monica har taget ting, som virker i andre spil, ændret dem en smule og smedet det hele sammen til deres eget spil. Så selv om det måske ligner at spillet har kopieret en masse andre spil, så føles det aldrig sådan.

god 2

Grafisk har God of War spillene altid været imponerende, Playstation 4 udgaven er et af de flotteste spil du nogensinde vil opleve på denne konsol. Spillet er simpelthen gudesmukt, aldrig har den arrige gamle Kratos set så godt ud, ej heller den smukke verden hvor spillet foregår. Det er virkelig imponerende hvad de har fået ud af konsollen, det kan desværre også høres, fordi både min Playstation 4 Pro og den gode originale maskine larmer helt vildt når jeg spiller God of War på dem. Viften går simpelthen i turbo mode, det er dog noget som man må lære at leve med, når man skal have en så lille konsol som muligt, der samtidig er kraftfuld, det kræver køling når citronen presses. Heldigvis har God of War også en smuk lydside, stemmeskuespil og lydeffekter er i top, men soundtracket er det bedste ved hele oplevelsen. De har samlet et stort orkester og fået fat i den meget talentfulde Færøske sangerinde Eivør Pálsdóttir, dette har resulteret i nogle smukke musik stykker som får hårene på armene til at rejse sig. God of War er en perfekt kombination af smuk grafik, lyd og musik, det er noget som bare skal opleves.

god 5

Som før nævnt så foregår spillet nu i verden fuld af Nordisk Mytologi, det kender vi danskere meget godt til, jeg husker ihvertfald de gode gamle tegneserier om Valhalla som udkom i 80érne, og de mange historie timer hvor vi hørte om Thor, Odin osv. Heldigvis passer Kratos meget godt ind i dette, udviklerne har nemlig valgt ikke at følge de gamle historier 100%, istedet har de lavet om på historien så den passer bedre med Kratos’ og Atreus’ historie. Jeg var imponeret hele vejen igennem spillet, og vi snakker altså om 30-50 timers spil, alt efter om man vælger at udføre side missioner eller bare koncentrerer sig om hoved historien.

god 3

Ejer du en Playstation 4, så må du ikke snyde dig selv for det her mesterværk af et spil, jeg har faktisk ikke fundet noget negativt ved spillet, jeg elskede alt som blev serveret for mig. Spillet er en god kombination af udforskning, kampe og gd historie fortælling. God of War til Playstation 4 er et fantastisk spil på alle måder, jeg ser faktisk allerede frem til næste gang jeg tænder for min konsol, og svinger stridsøksen sammen med Kratos og Atreus.

God of War
Format: Playstation 4
Genre: Action/eventyr