Anmeldelse - Marvel's Spider-Man

51ndxZcdtLMarvel er igen et populært brand, de sidste mange år er vi blevet bombarderet med storslåede action film, fyldt til randen med superhelte og superskurke. På spil-siden har det desværre været en smule tyndt, bortset fra et par mobil spil, lidt Lego og et enkelt kamp spil, så har Marvel ikke rigtig forsøgt sig i spil branchen. Men nu er de klar med et spil til Playstation 4, det er endda en af de mest kendte superhelte, som efter mange års pension er tilbage i spilbranchen.

Man skal have boet på Mars eller månen hvis man ikke ved hvem Spiderman er, det er en af de mest ikoniske superhelte igennem de sidste mange årtier. En sølle knægt som bliver bidt af en edderkop og udvikler supersanser, en historie som vi alle kan relatere til, altså hvem har ikke prøvet at blive bidt af en gen-manipuleret edderkop i år 2018. Jeg ser næsten dagligt helt unge børn rende rundt og lege Spiderman, eller et barn med et sykke Spiderman tøj på. Det er svært at benægte superheltens popularitet i 2018.
Der er lavet utallige serier og spillefilm som fortæller historien, nogle mere vellykkede end andre, senest lavede Sony filmen, Spider-Man: Homecoming, og denne Spiderman var endda med i den sidste Avengers film. Der er skam også lavet mange computer spil med Spiderman, jeg kan f.eks. tydeligt huske da jeg spillede Commodore 64 udgaven af Spiderman, et platformspil, hvor en fjerdedel af skærmen var optaget af et billede af Spiderman, som stille og roligt blev til et skelet når man mistede energi. Siden dengang har spillene udviklet sig meget, de nyeste og mest populære superhelte spil er faktisk fra et helt andet univers, det er nemlig Batman spillene som startede på Xbox 360/PS3 konsollerne for snart 10 år siden. Så jeg var ret spændt på at se om Spiderman kunne overtage Superhelte spil-tronen fra Batman.

Playstation 4 udgaven af Spiderman er et såkaldt “Open World” spil, hvor du har en fiktiv udgave af Manhattan som din legeplads. Her er nogle såkaldte “historie-missioner”, der fortæller en ny historie i Spiderman’s liv, og så er der en masse sidemissioner og andre aktiviteter, som du kan spille i den rækkefølge du har lyst til. Det er Insomniac Games som har udviklet spillet, de er mest kendt fra Ratchet & Clank spillene og Resistance serien, så den her genre er en smule ukendt for udviklerne.
Som i et hvilket som helst andet Open World spil, som er udkommet inden for det sidste årti, så er der rollespils elementer og meget andet blandet ind i det her spil.

3393264 spider man ps4

Marvel’s Spider-Man gider ikke spilde tiden med at fortælle historien om hvordan Peter Parker blev til Spiderman, istedet fortæller spillet en helt ny unik historie, som indrager mange af de mest kendte skurke og venner fra filmene/tegneserierne. Jeg elsker den tilgang, vi ved jo alligevel allesammen hvem Spiderman er. Den nye historie i spillet er spændende og gør godt brug af Marvel universet, jeg sad hele tiden og ville have mere, desværre har jeg et “lille” problem når det kommer til den her type spil. Insomniac Games har nemlig fyldt Manhattan med en masse objekter som kan samles, en masse ligegyldige opgaver som Spiderman kan udføre og en masse sidemissioner, og jeg har åbenbart OCD når det kommer til sådan noget. Jeg kan simpelthen ikke lade være med at samle alle genstande og prøve kræfter med alle typer sidemisisioner, derfor tager det mig altid MEGET lang tid at gennemføre sådan et spil. Den her anmeldelse kunne længe været skrevet og publiceret, havde det ikke været for mig og min samler-mani.

Insomniac Games har skabt en spil venlig version af Manhattan, en udgave af byen som er skræddersyet til en superhelt som Spiderman. Det er en fed følelse at svinge rundt imellem højhusene, svinge henover de gule taxa-biler og de mange travlt beskæftigede indbyggere, specielt fordi svinge-mekanismen og styringen af Spiderman er fantastisk. Styringen er simpel i sin opbygning, men gør det muligt at lave smarte tricks og komme hurtigt fra punkt A til punkt B. Mekanisk er det faktisk bare opbygget på et par enkelte knapper, du holder R2 for at svinge rundt og trykker X for at kaste dit spindelvæv imellem to bygninger, så du kan få et hurtigt boost fremad, det er simpelt men næsten perfekt. Her siger jeg ”næsten”, fordi det engang imellem er lidt svært at styre Spiderman præcist, når man f.eks. forsøger at ramme et bestemt punkt på en bygning. Jeg spillede nogle missioner hvor jeg skulle finde og uskadeliggøre nogle bomber, disse var placeret på siden af bygningerne, og jeg skulle derfor styre Spiderman op til dem og presse ”trekant” for at slukke for bomberne. Men fordi jeg svingede alt for hurtigt og hektisk rundt (pga. af tiden som talte ned), så ville min kære superhelt simpelthen ikke stoppe der hvor jeg ville have ham til at stoppe, han løb for det meste bare videre eller valgte at hoppe væk fra væggen som han skulle klatre på. Det frustrerede mig en del i de missioner som gik på tid, men ellers så fungerede det rigtig godt i alle de mange timer jeg har spillet spillet.

Marvels Spider Man Has an In Game Social Media Feed

Du kan også opgradere Spiderman, du kan låse op for nye tricks, udstyr og nye kostumer. Tricks bliver låst op når du stiger i level, for hvert level du stiger bliver du belønnet med et point, som du så kan vælge at bruge på nogle forskellige tricks. Der er alt lige fra nye slag kombinationer til bedre spindelvæv, som alle udvider Spidermans repertoire væsentligt.
Du kan også låse op for specielt udstyr og nye kostumer, som giver dig nogle unikke muligheder i spillet, men for at låse op for disse genstande skal du samle nogle specielle points. Du kan f.eks. Låse op for ”trip-wire”-bombe, hvor du kaster dit spindelvæv mod en væg, og når så en fjende bevæger sig over til denne væg, vil han blive fanget og klistrer fast på væggen. Det kræver dog at du har nok udviklingspoint, og dem findes der flere typer af. Der er blandt andet research points, challenge points og crime points, dem får du kun fat i hvis du gennemfører nogle af de sidemissioner/aktiviteter som er spredt ud over hele Manhattan. Crime points får du f.eks. ved at hjælpe politiet med at fange forbrydere, hvorimod du skaffer dig Challenge points ved at løse nogle opgaver som en Superskurk har spredt over byen. Der er stor variation i de aktiviteter/missioner som du kan finde i byen, derfor fandt jeg stor fornøjelse i at gennemføre alle disse ting. Jeg gennemførte dem faktisk ikke for at få points til udstyr/kostumer, men fordi jeg synes det var sjovt (og fordi min OCD forlanger at jeg gør det).

Skurkene ligger sig heller ikke fladt ned på jorden når Spiderman kommer svingende mod dem, nej de skal skam bekæmpes med slag, spark, spindelvæv og udstyr. Ligesom styringen når Spiderman svinger rundt i byen, så er styringen i kampene simpel men effektiv. Spiderman har jo som bekendt en utrolig reaktionsevne, så han kan ofte se tingene før de sker, i spillet kan Spiderman se om en fjende vil slå eller skyde ham. Dette illustreres ved nogle hvide streger rundt om hans hoved, når man ser disse skal man trykke ”cirkel” for at undvige deres angreb. Det er rigtig godt implementeret og bidrager med lidt ekstra dybde i kampene. Spiderman kan sparke og slå modstanderne ved at trykke ”firkant”, og så kan han bruge dit spindelvæv til at midlertidigt forsinke fjenderne. Det er simpelt nok, men det kan også nemt blive hektisk når man bliver angrebet af 10 forskellige fjender på engang, her kommer det udstyr man har låst op for til sin fulde ret. Udstyret hjælper meget i kampene, og gør det hele en smule mere taktisk og underholdende.
Nogle gange behøver man faktisk slet ikke at slås mod dem, Spiderman er nemlig også god til at holde sig skjult, på den måde kan man udkadeliggøre fjenderne uden at de opdager ham. Stealth er en fin tilføjelse som gør at spillet ikke føles for ensformigt, desværre er nogle af missionerne bygget op på en måde som bevirker at man ikke må fejle, bliver du opdaget af en fjende, så skal du starte forfra. Disse missioner er heldigvis sjældne, så det er ikke noget som trækker fornøjelsen meget ned.

Spider Man

En superhelt er ikke komplet uden en superskurk som modstander, dem er der tilfældigvis masser af i spillet. Mange gamle kendinge og et par nye fjender dukker op igennem spillet. Dem skal man selvfølgelig også kæmpe imod, disse Boss-kampe er for det meste anderledes end de normale kampe, og bedst af alt så er de sjove og udfordrende. Jeg var helt vild med de storslåede boss-kampe som jeg oplevede igennem spillet, faktisk så imponeret at jeg gerne ville have haft nogle flere.

Udviklerne har endda tilføjet nogle mini-spil hvor man skal løse gåder, der er 2 typer som optræder mange gange igennem hele spillet. Et hvor du skal lede strøm igennem nogle kredse, som i bund og grund bare er en ny udgave af det gamle ”oil-panic” spil. Du flytter rundt på felterne så strømmen kan løbe uforstyrret igennem kredsløbet, det er simpelt men alligevel udfordrende, specielt de gåder hvor man også skal regne (argh Matematik). Det andet spil går ud på at genskabe nogle mønstre ved hjælp af nogle plader med streger på, de er for det meste meget nemme og sjove.

Er man typen som HADER sådanne opgaver i spil, ja så har Insomniac Games været så søde at give dig muligheden for at skippe alle opgaverne. I indstillingerne kan du vælge dem fra, du kan endda fravælge Quick Time Events (QTE) her, og bedst af alt, så kan du vælge at ”holde” Firkant tasten istedet for at ”hamre” på den, der er nemlig nogle punkter i spillet som kræver at du som spiller skal hamre på knappen, for f.eks. at stoppe en bil. Insomniac Games har virkelig tænkt på os spillere, og givet os mulighed for at spille spillet som vi ønsker det.

20180907211543.900x

Grafisk er Marvel's Spider-Man fantastisk flot, byen er levende og smuk, og specielt Spiderman selv er utrolig flot. Spiderman's teksturer og animationer er i særklasse, han er fryd for øjet, samtidig er han også en fryd for øret. Udviklerne har givet Peter Parker/Spiderman sjæl og humor, han kommenterer hele tiden på alt som sker rundt omkring ham, disse kommentarer er fulde af god humor og charme. Det er en perfekt gengivelse af Spiderman fra filmverden, men alligevel en helt speciel unik version af Spiderman. Lydsiden i spillet passer perfekt sammen med alt som der sker på skærmen, så snart Spiderman kaster sit væv for at svinge imellem højhusene, så toner der en intens musik frem, denne musik er med til at forstærke superhelte følelsen. En sjov detalje er Spiderman's stemme, når han går rundt i gaderne er hans stemme normal og ikke anspændt, men så snart han begynder at svinge rundt så hører men en forpustet/anstrengt spiderman snakke, det er små detaljer som disse som gør spil-følelsen unik.

Marvel's Spider-Man er et godt superhelte spil, for mig er det faktisk et af de bedste som er blevet udviklet i mange år, ja det er bedre end Batman: Arkham spillene. Manhattan er fyldt med side aktiviteter, og spillet fortæller en unik og god superhelte historie. Marvel's Spider-Man er et godt Open World spil som ikke er for langt, ej heller for kort, du kan gennemføre hovedmissionerne på omkring 12-15 timer, mens alle aktiviterer/sidemissioner tager mellem 30-45 timer at gennemføre.

Selv om du ikke er fan af superhelte, så er det her spil alligevel en investering værd, det er et rigtig godt spil med masser af indhold, fuld af humor og god stil. Savner du et godt spil til at komme dig over den forsvundne sommer med, så er Marvel's Spider-Man helt klart et godt valg.

Marvel's Spider-Man
Format: Playstation 4
Genre: Action/eventyr