Anmeldelse - NBA 2K Playgrounds 2

nba 2k playgrounds 2 pack shotMin første erfaring med basketball var en gut i folkeskolen, der både snakkede om Chicago Bulls og spillede basketball i frikvarterene, og gerne kom tilbage gennemblødt af sved. Det, og så Space Jam. Derfor kan jeg ikke rigtigt tænke på sporten uden at mindes lugten af sved, og en grum mistanke om at hunkaniner ikke burde være småsexede. Og det er egentlig således at jeg gik NBA 2K Playgrounds 2 i møde. Men, hey you, watcha gonna do?

Det første NBA Playgrounds udkom i 2017 og blev alright modtaget af pressen. Efterfølgeren blev opsnappet af 2K Sports, deraf det kække "2K" i titlen, og det har betydet at efterfølgeren kunne blive større og have flere legendariske spillere med. Men er det bedre?

Det første du bliver mødt af, når du begynder spillet, er spillets udgave af lootbokse (her formet som foliepakker a la samlekort), der giver dig valuta og spillere, samt en beskrivelse af hvordan spillets to valutaer virker. En type optjener du ved at spille, den anden kan du købe dig til. Efter adskillige omgange af lootboks-drama, snak om lovgivning og ikke mindst en Jim Sterling-video, er det lidt deprimerende at gå ind til NBA 2K Playgrounds 2. Især fordi en af de første ting du kan købe dig til (i øjeblikket for den nette pris af 74 kroner) er alle spillere. Selvom det om ikke andet er prisværdigt at du kan købe dig til hele baduljen, uden at skulle købe og åbne foliepakker for hundredvis af kroner, så er det ikke det første man vil se, når man lige har købt et nyt spil.

Problemet er blandt andet, at de bedste spillere enten kræver masser af timers spil for at blive låst op, eller at man bider i det sure æble og køber sig til dem. Ikke nok med at det lugter af en smule grådighed, så føles det også tonedøvt. Uanset hvad, det betyder at dine yndlingsspillere muligvis er mange timer væk, før du kan låse dem op. Om ikke andet starter købte spillere på laveste niveau, så folk der køber ikke har en for stor fordel. Men indtjeningen af spillets valutaer synes gearet mod at man ender med at købe enten valuta eller alle spillere, og det er virkelig både irriterende og en skam.

DpnEHD8WsAAW2MZ

Det er synd, for spillets kerne er rigtig god, om end ikke særlig meget lig rigtig basketball. I stedet for simulation, eller noget der bare tilnærmelsesvist minder om virkeligheden, er Playgrounds 2 mere lig spil som NBA Jam eller NBA Ballers. Fokus er på tempo snarere end realismen. Dette sikres på to måder. Der er kun fire spillere på banen, to på hvert hold. Og der er stort set ikke nogle regler for fair play, så en albue i gebisset på en nærgående modspiller er helt okay. Først og fremmest fordi det er sjovt, men også fordi du ikke skal gennem alle mulige dødboldsituationer. Det er bare direkte action og kurs mod kurven.

Hovedattraktionen er besynderligt nok ikke Sæson-delen, hvor du med et givet hold kæmper dig gennem lidt over et dusin kampe. Denne del er underholdende nok, kan spilles enten med en CPU-kontrolleret spiller eller en ven via det magiske internet. Det mest interessante ved Playgrounds 2 er 3-points konkurrencen. Her handler det bare om at skyde efter kurven. Der er ingen strategi eller færdigheder, bortset fra en sans for timing. Og alligevel er der en form for je ne sais quoi, som bare trækker dig tilbage igen og igen. Forskellige bolde giver dig enten flere point, flere “penge” eller mere tid til at kaste bolde. Det er samme mekanik der gør visse mobilspil så tiltrækkende, og det holder stadig her.

nba 2k playgrounds 2 2

Grafisk har Playgrounds valgt at placere sig i det karikerede univers. Spillerne har store hoveder og  overdrevne ansigtstræk, men ligner generelt sig selv. Banerne er pæne, men det ligner en forspildt mulighed ikke at have flere effekter eller særkender. En bane er muligvis lige så god som en anden i virkeligheden, men hvorfor ikke lade arkadedelen tage over, og lade hver bane have sin egen spillestil? Bare et tip herfra! Uanset hvad er spillet pænt at se på, og når en spiller på akrobatisk vis suser gennem luften på vej til at dunke, naturligvis trækkende efter sig en hale af ild, så ser det hele ganske imponerende ud. Vi snakker ikke jagten på hyperrealisme, men banerne er genkendelige og ditto spillerne. Grafikken følges af en lydside der sætter scenen for de vilde moves og hurtige kampe, med fine kommentatorer og musik der fint understøtter actionen.

NBAPlaygrounds2 Screen 2

NBA 2K Playgrounds 2 er sjovt, og et rigtig godt spil hvis du er glad for basket og arkadestilen spillet repræsenterer. Men spillets lootboks-mekanik og ”in your face” attitude til mikrotransaktioner er en plet på helhedsindtrykket og det er en skam, for hvis spillet havde lænet sig mindre op ad dette, så havde den endelige bedømmelse været mindre hård.

NBA 2K Playgrounds 2
Format: Playstation 4, Xbox One Nintendo Switch, PC.
Sport