Anmeldelse - Destiny 2: Forsaken

Destiny 2 Forsaken 06 05 18Jeg var en af dem der rigtig godt kunne lide Destiny 2, men der manglede klart indhold når man havde gennemført kampagnen. Den første udvidelse, Curse of Osiris, tilføjede en smule til slut, men det var ikke nok og kampagnen var ligegyldig. Så kom Warmind der formåede at levere en oplevelse, der var ringere endnu. Ikke desto mindre havde jeg store forventninger til Forsaken. Alt hvad der var blevet lovet på forhånd omkring Forsaken udvidelsen, var nøjagtig de ting jeg følte Destiny 2 manglende. Leverer Forsaken så den oplevelse jeg håbede på?

I store dele ja, men lad os tage udvidelsens forskellige elementer og granske dem hver for sig. Kampagnen i Forsaken er kort sagt formidabel. For mig var den endog bedre end Destiny 2’s hovedkampagne. Kampagnen tager udgangspunkt i hovedpersonerne, som vi har fulgt lige fra det første Destiny og bygger videre på historien omkring dem. Det er et kærkomment stilskifte væk fra de storladne, angreb-fra-det-ydre-rum scenarier, der ellers har været hverdagskost i hovedkampagnerne, og de ligegyldige kampagner uden relaterbar konsekvens fra Osiris og Warmind. Mellemsekvenserne er smukke og følelsesladede og sætter en fantastisk stemning for kampagnen. Kampagnen formår også at levere en yderst tilfredsstillende slutning, som dog stadig lader tilpas mange spørgsmål stå åbne, man er spændt på hvad der videre skal ske. På mange måder kan historien koges ned til et hævntogt, men det er fortrinligt fortalt og der er tilpas med nuancer i plottet til jeg var gevaldigt underholdt hele vejen.

Som nævnt er mellemsekvenserne meget smukke, desuden introduceres vi får flere nye steder i historien, og når man ankommer til slutningen af spillet, får man mulighed for at besøge et stort nyt område kaldet Dreaming City. Jeg vil ikke spoile hvad det indeholder eller hvor det stammer fra, men blot nævne at det er markant anderledes end de lidt ensartede planeter med forskellige farver, man er blevet vant til i Destiny. Dreaming City føles som et frisk pust og en yderst nødvendig afveksling.

44733921 458904377967862 5706122060011405312 n

Ud over det er der også blevet plads til Tangled Shore, som ej heller er en kedelig ny planet. Begge steder er markant anderledes end alt andet i Destiny og har dybe spor i Destiny historien, hvilket gør dem endnu mere interessant at besøge og udforske. Ud over nye steder har vi også fået en ny modus at spille kaldet Gambit. Her stiller 2 hold af 4 op mod hinanden og skal kæmpe mod horder af AI fjender på hver sit kort. Ved at besejre disse samler man en ressource man så indløser for at møde en boss, det hold der først nedlægger sin boss vinder. Det der for alvor gør dette ræs interessant, er at man af og til har mulighed for at invadere de andre, i bedste Dark Souls stil, og forsøge at forpurre deres fremskridt. Dette fører til en række meget interessante valg i spillet: Hvilket setup af våben og evner vil jeg fokusere på, hvornår vil jeg aflevere mine motes (førnævnte ressource), hvordan vil jeg invadere osv.

Gambit er en genial tilføjelse til spillet og markant anderledes end de ting vi hidtil har set i Destiny. Men dette er skam ikke alt.

Der er også blevet plads til et nyt våben, en bue. Lad mig bare sige det med det samme, det er mit nye favoritvåben i Destiny. Buer har altid været en udfordring at få til at fungere tilfredsstillende i spil, men Forsaken gør det rigtig godt. Den er elegant udført rent mekanisk og føles intuitiv og alligevel udpræget anderledes end de andre våben. Ud over ny våbentype er der også blevet plads til helt nye evner for de forskellige klasser. Og igen føles de meget forskellige fra hvad vi allerede har og giver dermed spillerne nye muligheder for at skræddersy sine figurer. Bravo!

44740224 353378548730954 288490114298937344 n

Forsaken er en fremragende udvidelse, men den kaster også lys på nogle af de problemer der er i Destiny, eller i hvert fald har været hidtil. Lad mig belyse dem lidt.

Som tidligere nævnt er historien i Forsaken et frisk pust, da den fokuserer på personerne og zoomer handlingen ind på et mere personligt plan. Samtidig er der flere scener mens man spiller, hvor man mødes med de forskellige hovedpersoner og udfører ting med dem. Det er med til at skabe en følelse af virkelig at være en del af noget større, og at de her personer er mere end blot glorificerede købmænd. Meget mere af den slags tak!

Giv mig personlige historie quests med de andre guardians, lad mig komme ud og opleve deres bevæggrunde og få udforsket baggrundshistorierne. Som det er lige nu, er Zavala blot en stor tøset kødklump for mig. Han piber konstant og mine interaktioner med ham i end game, er udelukkende som en jeg kan købe/hente ting hos. Og nej man kan ikke bruge Destiny’s spiltype som undskyldning. Spil som Final Fantasy XIV, Star Wars: The Old republic, ja selv World of Warcraft med deres seneste udvidelser, har for længst vist at man kan levere en online loot grinder, men samtidig have en fokuseret og velskrevet historie.

Det frustrerende er at historien i Destiny er fantastisk, der er så meget umådelig lækkert materiale, men historiefortællingen hidtil har været diffus og decideret amatøragtig.

Men Forsaken er et stort skridt i den rigtige retning. Bungie, sørg nu for at fortsætte den vej. Meget mere velskrevet og ikke mindst velfortalt historie. Fortæl historien i spillet, lad de store karakterer komme med ud på de forskellige opgaver. Selv om der er 4 guardians afsted sammen, kan du sagtens have Petra eller Zavala med. Hold op med at reducere fortællingen til brudstykker gennem en mikrofon eller små bøger/papirer man kan finde i spillet. Den slags papir/bøger skal være med til at tilføje kød på historien, men må under ingen omstændigheder være den primære fortælleform. Bungie har i Halo serien, og til dels med Forsaken, vist at de sagtens kan det her, så jeg håber virkelig at vi ser et skifte til en mere direkte fortællestil i fremtiden, uden at gå væk fra muligheden for at opdage brudstykker og historiefyld i den store verden.

Et andet element som Bungie simpelthen er nødt til at arbejde på er Boss design. Det store raid i Forsaken er suverænt. Og generelt har raids, for mig, i Destiny altid været et højdepunkt. Nej, der hvor mit problem kommer, er design af bosser i historiemissionerne og i de andre sidemissioner man kan tage fat på i slutspillet. De er alle sammen designet som følger: Stor boss der ofte teleporterer væk engang imellem, sammen med en hær af standard fjender der bliver kastet i fjæset på dig. Det er så uendeligt trist når man møder det setup KONSTANT. Lad mig nu bare kæmpe alene med en stor boss og så giv den nogle interessant mekanikker. I har jo bevist I kan det med raids, så hvorfor filan ikke andre steder? Jeg hader personligt udtrykket dovent design, men jeg må indrømme at det er den følelse jeg sidder med, når jeg gang på gang møder den samme type boss kamp.

44685287 2042735522452570 3690439340439109632 n

En positiv ændring er dog Lost Sectors og Strikes, som jeg ellers syntes har været kedelige i Destiny 2 indtil nu, men de er super fede i Forsaken. Når det så er sagt så nytter det simpelthen ikke noget at have nogle missioner, der tilmed har vigtige historiske personligheder med, eksklusivt låst til PS4. Det er en aftale der simpelthen skal stoppe så hurtigt som overhovedet muligt. Det kan godt være den største spillerbase stadig er på PS4, men hvis man bliver ved med denne praksis, kommer de ikke til at udbygge deres brugerbase på de andre platformer, og især PC er et gigantisk marked, som Bungie burde gøre ALT for at komme ind på. Og hvis man vitterlig ikke kan komme ud af førnævnte aftale, så lav noget lignende på de andre platformer. På PC er man allerede en del af Blizzard appen, så lav da noget eksklusivt content der, evt. nogle skins eller rustninger fra Overwatch eller lignende.

Ud over det så er jeg meget tilfreds med Destiny. Skydedelen føles stadig fantastisk og bedre end i noget andet spil efter min mening. Slutspillet i Forsaken er fremragende, og tilføjelsen af Gambit sidder lige i skabet. Hvis man er nysgerrig efter Destiny 2, eller måske blev skuffet efter Osiris og Warmind, så skal man alligevel give Forsaken en chance, det er ganske enkelt en af de to bedste udvidelser til spil vi har set i år, og formår at flytte Destiny 2 i den helt rigtige retning.

Hvis Bungie fortsætter af dette spor ser fremtiden meget lys ud for Destiny.

Et sidste aspekt ved Destiny jeg vil rose er community. Jeg spiller et ocean af online spil, og ofte er online spil plaget af horribel opførsel, men indtil videre har min oplevelse af Destiny’s spillere været, at de er blandt de mest venlige og åbne du kan finde. Det er så nemt at finde hjælp og selv om man fejler lidt i et raid eller i pvp, så bliver man ikke svinet til men i stedet kommer bedre spillere med gode råd og hjælper gerne nye spillere. Det er virkelig forfriskende at opleve, og det alene gør Destiny 2 værd at prøve.

44728462 186975765514481 862735458046574592 n

Hvis du sidder nu og tænker, du gerne vil prøve Destiny men du helst ikke vil spille alene, så tag kontakt med De Danske Guardians, som er den klan jeg også befinder mig i. De er til stede på alle tre platforme og er yderst venlige og hjælpsomme. Normalt giver vi ikke den slags ”reklame”, men Destiny er klart bedst, når man er nogle stykker der spiller sammen og derfor vil vi gerne hjælpe jer, som nye spillere godt på vej.

Destiny 2 : Forsaken
nre: FPS.
vikler: Bungie