Anmeldelse - Diablo 3 Eternal Collection (Nintendo Switch)

diablo iii eternal collectionFor 6 år siden genopstod ærkedjævlen Diablo for tredje gang, og har siden slået sine folder på stort set alle formater. Og da Blizzard mente at Nintendo Switch muligvis ville føle sig udenfor, kommer Diablo 3 Eternal Collection også til Nintendos hybridkonsol, 5 år efter PS4/Xbox One-udgaven og er den mest komplette udgave af spillet.

Nu er Diablo 3 endelig ankommet til Nintendo Switch, i en såkaldt Eternal Collection udgave. Denne udgave indeholder alt som allerede er udkommet til spillet, alle opdateringer, Necromancer spilfiguren og udvidelsen Reaper of Souls. Nintendo udgaven indeholder dog en lille ekstra ting, som ikke er tilstede på andre maskiner, Ganandorf rustningen. Det er dog ikke meget mere end en ubetydelig kosmetisk tilføjelse som ikke tilføjer noget som helst til Diablo 3, med mindre man er stor fan af Ganandorf og ikke kan leve uden hans rustning.

På nuværende tidspunkt er det vel næsten ikke nødvendigt at introducere Diablo, men for dem der lige måtte være kommet til (eller i ren Rick Grimes stil - lige er vågnet op efter et koma og skal have have et resume) er det her Diablo 3:

Du styrer en helt rundt i en fantasy-verden der syntes overbefolket af underlige monstre. Du kan knapt gå ti meter uden at det vælter ud med zombier, dæmoner, rotter, abnormaliteter og så videre fra kloakdæksler, huller i væggen, kosteskabe, billedrammer, afgrunde og grøfter. Heldigvis er din helt ikke forsvarsløs. Der er forskellige klasser for din helt(inde), fra klassiske Dungeon & Dragons-klasser som kriger og troldmand til mere esoteriske som heksedoktor og necromancer. Hver klasse har naturligvis både styrker og svagheder og kræver forskellige tilgange. Nogle, som barbaren, er midt i actionen og sparker røv på klods hold. Andre klarer sig bedre på afstand, som dæmonjægeren.

Diablo 3 review screenshot 8

Fælles for alle klasserne er, at de alle er særdeles effektive og hurtigt reducerer modstanderne til løse kødstumper på ualmindeligt eksplosiv vis. Det er helt klart en af de elementer, der bidrager til at gøre Diablo 3 så tilfredsstillende at spille. Det er hvad jeg kalder Peggle-effekten: Der sker en masse på skærmen, der er numre der stiger og pludselig er kampen overstået, og du vil bare have mere. Dermed ikke sagt at der ikke er en form for strategi i kampene, men det der holder dig fast, er de forholdsvis korte kampe, der lige får pulsen til at stige. Det gør også at du liiige skal spille lidt længere, og se hvad der måtte gemme sig bag næste hjørne (Spoiler: flere monstre og dæmoner). Paradoksalt nok er spillet aldrig for krævende, og du sidder ikke med behov for et pusterum. Kampe glider fra en til den næste på næsten umærkbar facon, og selvom død og ødelæggelse hærger omkring dig, er Diablo 3 næsten et afslappende spil. Det føles næsten afslappende at spille Diablo 3.

Diablo er en Dungeon-crawler og det som Diablo 3 gør så godt, er at smide en stadig voksende mængde loot efter dig. Hver kamp giver dig som regel et nyt stykke udstyr, det være et nyt våben, en rustning eller måske en ring. Nogle er bedre end hvad du har, andre er ikke. Din valgte helt udvikler sig hurtigt til at være en virtuel påklædningsdukke (af den meget blodtørstige type, naturligvis), hvor du sidder og vælger det helt rigtige outfit. Udstyr der så ikke passer ind i din plan, eller er for svagt, kan blive nedbrudt til materialer og genbruges.

dia switchpr ingame 4playerparty tf 008

Det hele hjælpes på vej af en spændende verden fyldt med gamle templer, slimindsmurte grotter, ildfyldte helvedesdimensioner og forgyldte himmelske paladser. Du er aldrig helt sikker på hvad der er på vej, mest fordi historien først sender dig i een retning, snart den anden retning. Og det hele er sat til et solidt soundtrack, der både drypper af mystik, syder af spænding og drøner derudaf når actionen sætter i gang.

Switch versionen af spillet er en fremragende udgave af Diablo 3, der er endda online og lokal multiplayer (hvor du kan spille sammen med venner, som har en Switch og en kopi af spillet). Spillet præsterer også godt, stabil 60fps får det hele til at se smukt og flydende ud, selv med 4 spillere på skærmen og en bunke monstre, så hakker spillet aldrig.

Det umiddelbart bedste ved Diablo 3 Eternal Collection er dog næsten det bærbare element. Diablo 3 i sig selv er et fremragende spil, men at du nu kan spille det overalt giver spillet et ekstra skub. Glem Nintendo’s besynderlige vision om hippe 20-årige, der spiller Switch ved fester på taget af højhuse, for Switch’s styrke viser sig når du kan fordrive en 4 timers ventetid i lufthavnen med at lammetæve dæmonen Belial. Og det er faktisk entré prisen værd, også selvom du muligvis allerede har spillet Diablo 3 for år tilbage!

Diablo 3 Eternal Collection
nre: rollespil
vikler: Activision Blizzard