Anmeldelse - For Honor

ForHonor og 1200x630I 2013 udkom spillet Chivalry, et førstepersons online spil hvor man var riddere der kæmpede mod hinanden med sværd, økser, lanser og andre våben fra middelalderen. Fokus var på at læse sin modstander og planlægge sine angreb og forsvar. Det var rigtig sjovt at spille, både med og mod sine venner. Ubisoft så ideen i Chivalry men ville føre den videre. Større kampe, mere fokus på de taktiske kampe og udvide spillet med vikinger og samuraier i stedet for udelukkende riddere, som var tilfældet i Chivalry. Her på Joypad nåede vi aldrig at spille For Honor, men nu hvor Marching Fire udvidelsen er kommet på gaden, har vi en kærkommen mulighed for at anmelde spillet som det er nu.

For Honor er i grove træk et tredjepersons kampspil hvor du i rollen som ridder, viking eller samurai, skal forsøge at nedkæmpe dine modstandere ved kløgtig brug af forsvar og angreb. Når du første gang hopper ind i For Honor bliver du mødt med en tutorial der guider dig igennem grundideerne i kampsystemet. I kampe har du mulighed for at angribe frit, eller at låse dig fast på en bestemt modstander. Vælger du sidstnævnte entrer din figur en såkaldt guard stance. I denne kan du ved hjælp af pile se hvor du pt. parerer din krop med dit våben, samt hvor din modstander pt. har sit våben og hvor denne kan angribe fra. Der er tre retninger, højre, venstre og oppe. Når du er i guard stance, skifter du ganske simpelt mellem de tre ved brug af venstre pind på ps4 og xbox eller med musen på pc. Ud over at blokere kan du angribe med lette angreb, tunge angreb eller lave en undvigemanøvre, både i og uden for guard stance.

På papiret lyder kampsystemet simpelt, og det er ganske let at lære, men heldigvis er det meget dybt og kræver øvelse at mestre.

Kæmper man mod andre spillere vil man hurtigt opdage, at det ikke er nok at sidde og vente på et prompt på din skærm, da deres angrebsmønstre er for hurtige, så man skal forsøge at læse sin modstander og forudsige hans næste træk. Lykkedes dette vil han være sårbar overfor dit modangreb. Det nytter heller ikke noget blot at angribe vildt ud i luften, for hver gang man bliver blokeret, eller modstanderen undviger mister man en smule energi og til sidst bliver ens kæmper træt, og så er man for alvor sårbar, især fordi det er umuligt at angribe mens man er træt.

45116604 599516360478318 1415630227308019712 n

Et af de store ankepunkter jeg ofte havde ved de gamle Assasins Creed spil, var at fjenderne ofte stod og ventede mens man kæmpede med en af de andre, dette er ikke tilfældet her. Selv i kampe mod computerstyrede modstandere bliver man angrebet fra alle sider og her venter fjenderne ikke. Tillader man sig selv at have en åben flanke, fordi man har låst sig fast i guard stance, vil man blive straffet hårdt, i hvert fald på de højere sværhedsgrader.

Det samme er naturligvis tilfældet i kampe mod andre spillere, men det er rart at se en mere realistisk tilgang til AI opførsel i krig. Samtidig er det også muligt at gøre brug af sine omgivelser i kampene. Er der en plade med spyd bag din fjende, så skub ham ind i den og se ham blive spiddet. Er der ild, så se ham blive antændt og tage skade over tid, eller hvis du nu lige stor foran en kløft så spark da ham/hende derned. Ud over at kunne vælge mellem riddere, samuraier og vikinger, kan man indenfor disse grupper også vælge forskellige klasser. Selv om ovennævnte kontrolskema er fælles for alle, så føles hver faktion og klasse unik, og det er rigtig fedt at opleve. Her er så mange forskellige muligheder at man uden tvivl kan finde en klasse der føles skræddersyet til ens præferencer.

Især de nye klasser der er tilføjet i Marching Fire har yderst unikke evner og bevægelsesmønstre, jeg nød virkelig at spille med disse klasser.

Samtidig skal Ubisoft have stor ros for muligheden for både at spille som mænd og kvinder, og kvinderne er akkurat lige så hårdkogte som mændene, og deres rustninger ligner rustninger og ikke metal bikinier. Bravo! Ud over et væld af klasser at vælge mellem, så har For Honor også et stort udvalg af modi at vælge mellem. Der er en historie, som tager dig gennem de forskellige faktioner og lader dig spille ud fra hver faktions synspunkt. Historien er dog umådeligt tynd og jeg havde unægtelig meget svært ved at finde nogen interesse heri. Hovedpersonerne er for en stor del blot store gutter/guttinder med hjelme og omtrent lige så meget dybde som en vandpyt i ørkenen. Men blodig er den da, så hvis man vil se folk bliver slagtet på forskellige finurlige måder, vil man sikkert være ganske underholdt. For alle der søger en form for dybere mening eller interessant plot er der dog intet at komme efter.

Derfor vil jeg faktisk også rose Ubisoft for at gøre den første tutorial tilgængelig fra begyndelsen. Så kan man lære kontrolskemaet og hoppe direkte ind i det der er kernen i For Honor: Online kampene. Også her er der et stort udvalg. Man kan duellere en mod en, hvilket er rigtig sjovt og giver virkelig For Honor en følelse af dybt kampspil, og man har en unik mulighed for at teste sin taktisk og evner mano e mano, uden at blive forstyrret af andre. Derudover er der brawl, som er 2 mod 2, Dominion som er 4 mod 4, hvor det handler om at tage kontrol over 3 forskellige zoner, og elimination hvor to hold kæmper indtil kun et hold har levende kæmpere tilbage. Desuden er der events, som tilføjer unikke ting i korte perioder, for eksempel er der lige nu, i forbindelse med halloween, et event hvor man bliver angrebet af zombier.

45119288 1927862990631653 8109930923899748352 n

Marching Fire tilføjede en sidste modus nemlig Breach. I Breach skal det ene hold forsvare en fæstning og deres Kommandør, mens det andet hold skal prøve at indtage fæstningen og dræbe Kommandøren. Dette er rigtig sjovt, og her føles det virkelig som at være kastet ind i en ægte middelalder krig. Den gode brug af kampsystemet og muligheden for at bruge diverse objekter i omgivelserne giver en intensitet og gejst til denne modus, som er en sand fornøjelse.

Fælles for alle ovennævnte spil typer er, at de kan spilles mod spillere eller sammen med andre, mod computerstyrede modstandere, så der er virkelig et stort udvalg og noget for enhver smag. Desuden kan man låse op for forskellige såkaldte perks, der giver ens figur unikke evner eller forbedringer, og det er muligt at lukke op for tilpasninger, så ens foretrukne kriger kan komme til at skille sig ud fra mængden.

Der er dog et lille men, som er stabiliteten. Der er mange spillere der har oplevet at spillet går ned inden eller lige efter online kampe, og jeg oplevede en del af det selv. Min PC er i den høje ende af skalaen og drivere osv. er de nyeste fra producenterne så det er ikke her den er gal. Der er nogle indstillinger man kan ændre som hjælper en smule men for spillerne på konsol, hvor dette også opstår, er det straks værre. Heldigvis er den kun periodisk og 8 ud af 10 gange havde jeg ingen problemer, men det er dog frustrerende når det sker. Et andet problem jeg oplevede, var ved at spille med en xbox 360 kontroller på PC. Spillet genkender fint kontrolleren, men i dueller oplevede jeg at jeg blev smidt ud af Guard mode og dermed blev et let offer for min fjende. Løsningen på dette er at skifte fra at skulle holde L1 for at være i Guard mode, til at skulle trykke en ganf for at gå ind og ud af moden. Dette kræver dog igen tilvænning. Især når man har spenderet en del timer med det andet set up. Igen var dette dog en periodisk fejl, og man kan vælge at tilpasse styringen eller finde sig i det nogle gange driller.

Det er dog alt i alt ikke noget der ødelægger oplevelsen fuldstændigt, da det som sagt er sjældne periodiske fejl, men det er værd at nævne.

45129834 192558488221447 1132488519818674176 n

På den tekniske side fungerer For Honor ellers rigtig fint. Grafisk er det meget pænt, især på PC. Animationerne er detaljerede og føles realistiske. Jeg var yderst imponeret af den tunge og realistiske følelse kontrollen og animationerne førte med sig. Den føltes bevidst, tung og realistisk, uden at det på noget tidspunkt føltes som om jeg som spiller ikke var i fuld kontrol. Der er rigtig mange, også helt nye, spil der kunne lære meget af For Honors styring. Tung og realistisk behøver ikke automatisk betyde sløv eller manglende respons. Lyden i spillet er også rigtig fin. Musikken er passende og giver en episk følelse og stemmeskuespillet er rigtig godt.

Faktisk er det en skam at historien er så elendig som tilfældet er, for stemmeskuespillet for sig selv er fremragende. Her er virkelig tale om nogle særdeles dygtige skuespillere, der leverer linjerne med passion og præcision. Desværre er de linjer de skal levere grinagtige. Alt i alt er For Honor, og især sammen med Marching Fire udvidelsen, et rigtig fint spil. Hvis man søger et spil hvor man kan opleve storladen middelalder krig, med og mod sine venner, så er For Honor klart det bedste bud. Man har taget grundideen i Chivalry og forfinet den, med et smukt styringssystem, tæt atmosfære, flot grafik og et hav af forskellige modi, som spillerne kan boltre sig i. Du skal bestemt ikke købe For Honor for historiedelen, men alt andet er virkelig godt.

For Honor
Format: Playstation 4, Xbox One og PC.
Genre: Action