Anmeldelse - Red Dead Redemption 2

rdr2 officialart 3840x2160Rockstar Games har produceret et utal af open world games, men der er desværre lang tid imellem dem, det sidste spil de smed på butikshylderne var GTA V, som udkom i 2013 på sidste generation af konsoller. Nu 5 år senere er de endelig klar med det første spilm som er udviklet på den her generation af konsoller, Red Dead Redemption 2 er udkommet til Playstation 4 og Xbox One, og vi har snart brugt 3 uger på at gennemspille spillet. Du kan læse vores anmeldelse lige her.

Red Dead Redemption til Playstation 3 og Xbox 360 var en mærkelig oplevelse for mig. Jeg startede spillet men lagde det på hylden igen efter kort tid, spillet magtede simpelthen ikke at fange min opmærksomhed, så jeg mistede lysten til at spille det fuldstændig. 3 måneder senere fandt jeg dog spillet frem igen, den her gang fangede det mig med det samme, jeg spillede uafbrudt i 2 uger, og jeg elskede spillet. Det endte med at blive en af mine favorit spil i sidste generation, spillet var dog ikke uden fejl, der var flere ting i spillet som ikke var perfekte, men som en helheds oplevelse var spillet fantastisk. Det er næsten 3 uger siden at der dukkede en anmelder kopi af Red Dead Redemption 2 i min postkasse, jeg må ærlig indrømme at det var en lidt ambivalent følelse da jeg endelig skulle gå igang med spillet, på den ene side så glædede jeg mig helt vildt til at genopleve Rockstar's fantastiske Western Univers, men alligevel så var jeg en smule bange for at jeg ville gå død i spillet, ligesom jeg gjorde med det første spil, og den her gang var der ingen mulighed for at smide spillet på hylden, der skulle jo skrives en anmeldelse.

Efter at have siddet og ventet i næsten 5 timer, så var spillet downloadet til min Playstation 4 Pro, lige i nærheden af 100Gb data skulle ned på min konsol før jeg kunne gå igang. Det er lidt vildt at tænke over at vi i 2018 har spil som fylder så meget, specielt når Playstation 3 udgaven af det forrige spil kun fyldte små 9Gb i sin tid.
Red Dead Redemption 2 er faktisk en forhistorie til det første spil, det foregår i 1899 og fortæller historien om John Marston's gamle bande, du indtager den her gang rollen som Arthur Morgan, som er en af de højeste folk i banden der ledes af den skruppelløse Dutch van der Linde. I løbet af historien vil du møde mange af personerne fra det første spil, og få indblik i drivkraften bag en bande i en lovløs tid i USA.

Snow

Spillet starter mildt ud, banden er strandet i bjergene i en kold vintertid, de er på flugt fra loven og leder efter et sted at skjule sig. Denne del af spillet fungerer mest af alt som en slags ”brugsanvisning”, hvor du lærer om de grundlæggende ting i spillet, og samtidig stifter bekendtskab med mange af de personager du vil tilbringe mange timer sammen med.
For mig var det her en meget hård start, det var vanvittigt smukt og spillet forsøgte at fortælle en gribende historie, men for dælen hvor foregår det hele i et latterligt langsomt tempo, det er seriøst en af de sløveste begyndelser på et spil jeg nogensinde har oplevet. Jeg ved ikke helt hvad jeg forventede, men når man har oplevet spil som The Last of Us eller spillet et af de sidste par Grand Theft Auto spil, så er det her altså en lidt anderledes oplevelse. Dermed ikke sagt at det er dårligt, det er bare en anderledes oplevelse end hvad jeg er vant til i dag, og jeg er ikke typen som har tid til at et spil skal gro på mig, et spil skal helst gribe mig fra første øjeblik. Jeg skulle spille Red Dead Redemption 2 i næsten 8 timer før det begyndte at blive interessant og fangede mig.

Historien som Rockstar Games fortæller i det her spil er fremragende, der er fede personer og det hele oser af stil, man føler sig virkelig henlagt til en forgangen tid, hvor loven var noget man tog i sine egne hænder. Det er en lang historie som bliver fortalt, en historie som hele tiden udvikler sig, men der er også tid til rolige øjeblikke, hvor man spiller hasard spil eller tager på fisketur. Arthur Morgan er en fremragende hovedperson, John Marston var perfekt i det første Redemption spil, men Arthur er en endnu bedre hovedperson.

eiei1lkugmkp25wkubbv
Historien bliver fortalt igennem en masse forskellige missioner, og der er rigtig mange af disse missioner og for det meste er det meget forskellige i opbygning, men desværre ikke i måden de udføres på. Det er nemlig ved disse historie missioner et af mine største problemer med spillet opstår, friheden, eller rettere manglen på frihed er en kæmpe hæmsko i Red Dead Redemption 2. Spillet er et såkaldt Open World spil, hvor man kan gøre som man vil og gribe historien an som man lyster, det kan man desværre alt for sjældent i Red Dead Redemption 2. Rockstar Games har bestemt sig for at man kun kan gennemføre missionerne som de har programmeret dem, der er simpelthen ikke nogen som helst form for frihed i her.

Jeg oplevede det allerede ved en af de første missioner i spillet, jeg skulle befri en af vores bande medlemmer fra fængslet og hjælpe ham med at flygte. Under flugten bestemte min hest sig dog for at rende ind i et træ istedet for rundt om det, hvilket gjorde at min figur måtte ned og bide i græsset. Den person som jeg hjalp med at flygte fortsatte dog bare med at ridde, og vupti så var der en ”Failed” besked på skærmen, jeg var åbenbart kommet for langt væk fra ham. Så det var en ommer, så jeg reloadede og bestemte mig for at teste det lidt, det var faktisk fuldstændig umuligt at gennemføre denne mission uden at følge den anden person hele tiden. Og det her er ikke noget som kun forekommer i den mission, det sker faktisk i alle historie missioner, går du for langt væk fra et bestemt område ”failed”, tager du for lang tid med at følge efter dine venner ”failed”, skyder du en fjende som du skulle have dræbt lydløst ”failed”, dør en af dine kompagnoner ”failed”. Ja jeg tror du forstår hvor jeg vil hen, der er simpelthen ikke mulighed for at gennemføre en mission uden at følge udviklerens ide 100%. Missionerne kører simpelthen på skinner, og afviger du bare den mindste smule, så crasher toget og du skal genstarte missionen.

Heldigvis er spillet meget mere end bare historie missionerne, der er faktisk masser af frihed gemt i spillet, bare ikke i historie missonerne. Rockstar Games har nemlig programmeret en fantastisk spil verden som oser af liv og atmosfære. Sjældent har jeg oplevet en så levende verden, alt fra dyreliv til de tilfældige personer man møder i spillet og naturen, er så flot realiseret at man aldrig kommer til at kede sig. Så snart du ridder ud i naturen på din smukke hest, så er verden åben for dig, du bestemmer selv hvad du vil, røve et tog, gå på jagt efter et legendarisk dyr, tage på fisketur eller bare sidde og nyde stilheden, valget er dit. Aldrig har jeg oplevet en så smuk og detaljeret verden, så detaljeret at jeg ofte spurgte mig selv om det her virkelig var nødvendigt, altså selv hestens nosser er programmeret ned til mindste detalje. Forestil dig personen som skulle programmere denne del af spillet, samtalerne ved spisebordet efter arbejde har nok været meget underholdende, "Hej skat, I dag fandt jeg ud af at heste-nosser skrumper 10cm. når temperaturen falder til 0 grader", og så alt den research som skal til for at finde ud af hvordan dette fungerer i virkeligheden. Men uanset hvad, så er det imponerende at opleve i et spil som dette.

Jeg elsker at hoppe op på min hest og bare ridde rundt i naturen, skyde et dyr, hilse på en tilfældig forbipasserende person for herefter at stjæle alt fra ham, skræmme ham så han løber væk, så jeg kan ridde efter ham og fange ham med min lasso. Herefter tager jeg ham med på en lille ridetur til en sø, for at se hvor godt han svømmer med sine hænder bundet sammen, ikke fordi det er sjovt, men fordi jeg kan gøre det. Jeg kan gøre præcist det jeg vil, eller næsten der er nemlig endnu et kedeligt punkt ved spillet, lovens lange arm.

red dead redemption 2 gameplay

I Red Dead Redemtion 2 kan man nemlig ikke opføre sig 100% som man har lyst til, der er regler som bliver varetaget af Sheriffer og deres folk, og de er ikke til at spøge med. Begår man en forbydelse så vil lovens lange arm indlede en jagt for at fange eller dræbe dig, hvilket er fuldstændig i orden, det er mere måden hvorpå spillet gør det som volder mig problemer. Skyder du en person mens der er vidner i nærheden, så vil vidnet rende afsted for at melde dig til loven, du kan fange vidnet og true denne til at lade være med at melde dig eller bare dræbe denne. I princippet fungerer dette meget godt, men ikke altid, jeg har skudt folk langt ude i ødemarken uden nogen vidner i nærheden, men jeg fik stadig ”Wanted” status, som betød at jeg blev jagtet så snart jeg kom for tæt på lovens lange arm et andet sted, eller at der blev sendt bounty-hunters efter mig. Det giver bare ikke mening at jeg bliver Wanted når der ikke er nogen i nærheden som ser min forbrydelse, endnu værre bliver det når man kommer til at støde ind i den forkerte person. Jeg oplevede flere gange at få sure beboere og skydegale sheriffer efter mig, bare fordi jeg stødte ind i en tilfældig person i spillet. Ja jeg oplevede endda at min hest kom til at skubbe til en hund, hvorefter alle beboere trak deres våben og skød mig ned. Det er simpelthen for ofte at spillet registrerer en normal aktivitet som en forbydelse. Heldigvis kan man dog betale sig fra sine forbrydelser, alt efter forbrydelsens karakter vil det være en løsesum på dig, jo værre forbrydelsen jo højere er beløbet, man tager bare hen til nærmeste posthus og betaler pengene, så er man ikke længere jagtet vildt.

En af de første missioner illustrerer dette rigtig godt. Arthur skal inddrage noget gæld fra en stakkels dame som ikke kan/vil betale. Da Arthur finder hende sidder hun med en mand som vil beskytte hende, så man havner i en slåskamp med ham. Der står masser af folk rundt omkring mig, de reagerer slet ikke på at jeg truer damen, ej heller da jeg gennembanker hendes fyr. Men da damen fortæller mig at jeg skal lede efter mine penge på den fyr jeg lige har gennembanket, ja så reagerer de alle sammen. Så snart jeg gik igang med at gennemrode fyrens lommer, som damen akkurat fortalte mig jeg skulle gøre, ja så render de afsted og melder mig til loven for tyveri. Det fungerer bare ikke.

Desuden så føles det som om spillet straffer spilleren hvis han forsøger at leve som en bandit, hvilket er mærkværdigt når hele spillet handler om banditter og forbrydere. Man får meget mere ud af at opføre sig eksemplarisk og gøre ”de rette ting”, istedet for at man slår sig løs og leger cowboy i det vilde West. Det er desuden lidt for ukonsekvent, det ene øjeblik hjælper man en fattig tigger ved at give ham nogle mønter, i næste mission sviner man en person til fordi det er en del af Arthur's karakter i spillet.

Nu skal den her anmeldelse ikke kun lyde som en lang negativ smøre, fordi jeg elsker faktisk Red Dead Redemption 2, jeg synes det er et fantastisk spil, men det er desværre udviklet til en lidt anden type spiller end mig. Lige så meget som elsker spillet, så frustreres jeg af mange ting i spillet, specielt styringen, ja noget så vigtigt som styringen af hovedpersonen frustrerer mig. Arthur er utroligt flot animeret, han bevæger sig virkelighedstro og smukt, men også langsomt og gammeldags. Styringen er tung og langsom, og mest af alt meget upræcis. Oven i dette så er der en klar forsinkelse fra det øjeblik jeg bevæger mit joypad, til det øjeblik at min spilfigur bevæger sig, hvilket slet ikke hjælper på det hele. Jeg skal faktisk bruge mange fingre for at tælle de gange Arthur gav sin hest en knytnæve i fjæset, istedet for at stige op på den, simpelthen fordi at spillet ikke reagerede da jeg trykkede trekant for at hoppe op på min hest, og jeg derfor troede man skulle trykke en anden tast istedet.

Det virker som om Rockstar Games satser mere på realisme istedet for spilglæde i det her spil, man skal trykke mange taster for at udføre banale handlinger hele tiden. Vil du foreksempel undersøge et skab, så skal du holde en knap inde for at åbne skabet, herefter skal du holde en anden knap nede for at tage en genstand fra skabet, og gentage det samme hvis der er flere genstande i skabet. Og vil du gennemrode et lig for at stjæle dennes genstande, så skal du også holde en knap nede og vente på at en langsom animation bliver færdig, en scene hvor du ser Arthur løfte liget op og lede i lommerne. Det er en unødvendig detalje rigdom som virkelig sænker hastigheden på spillet, når man så tænker på at man kan samle patroner og skud op ved bare at gå henover dem, så kan man hurtigt se at det er nogle unødvendige detaljer som generer mere end de gavner. Det er hele spillet som føles på den måde, det foregår i et dæmpet tempo, som ikke falder i alle spilleres smag.

red dead redemption 2 general store

En god Western er selvfølgelig ikke komplet uden nogle fede skud dueller, dem er der heldigvis masser af i Red Dead Redemption 2. Men den langsomme upræcise styring gør dem desværre ikke nogen tjeneste, jeg blev hurtigt træt af de mange skud kampe i spillet, fordi det føles hverken flydende ej heller sjovt. Det fungerer tilfredstillende når man har vænnet sig en smule til det, men aldrig nok til at jeg fandt glæde ved dem. Jeg endte for det meste med at tygge en masse tobak og bruge Dead Eye, for at få tiden til at gå langsommere og gøre mine skud mere præcise, så snart jeg løb tør for Dead Eye, så tyggede jeg mere tobak eller drak en drink som fyldte Dead Eye op igen. Det bliver ensformigt, du kan dog pille ved indstillingerne så at styringen passer en smule bedre til din spillestil, men jeg fandt desværre aldrig en indstilling som passede til mig.

Red Dead Redemption 2 indeholder mange sidemissioner, tilfældige møder med fremmede, mini-spil og giver dig muligheden for at selv style din spiller, hest, våben osv. Din bande befinder sig i en lejr igennem det meste af spillet, denne lejr kan du også style. Du kan samle penge og genstande ind, som du kan donere til din lejr, senere kan du så opgradere det hele, så du kan få bedre våben og meget andet herfra. Denne lejr fungerer som en slags start punkt til dine aktiviteter, her kan du mødes med de andre bande medlemmer, spille mini spil, hakke brænde og meget mere. Din lejr er din base, og denne oser af liv og "glade dage", dine kompagnoner vil synge sange rundt om bålet, drikke sig stangstive, starte interne konfilkter osv., der sker hele tiden noget i din lejr. Men lige meget hvad du foretager dig i din lejr, hvor meget du opgraderer denne, eller hvor meget du ændrer din person, så ændrer det intet på selve spillet. Det er alt sammen kosmetiskt, og bidrager intet til selve spillet, med mindre man altså er en "sucker" for den slags "micro-management".

Det er også her de fleste af missionerne skal startes i spillet, men fordi den verden du spiller i er stor, så tager det lang tid at komme fra punkt A til punkt B i spillet på hesteryg, og der er desværre meget få muligheder for at "Rejse Hurtigt" i Red Dead Redemption 2. Man kan bruge toget eller hestevogn, men det er meget sjældent at disse er til rådighed, så for det meste vil du ridde eller løbe rundt (senere kan man dog købe et kort som gør det nemmere). Den smukke levende verden gør det dog til en oplevelse som er til at leve med, så længe man ikke er midt i en mission og skal følge efter en person eller flere. Under en mission skal man ofte rejse langt med flere folk, og her foregår spillet i et snegletempo, du bestemmer aldrig selv farten, du kan kun følge efter og lytte til deres samtaler, vi snakker om ture som tager flere minutter, hvor du bare skal styre din hest og trykke (eller holde) X for at følge med. Det er kedeligt og er ikke med til at højne spilglæden.

red dead redemption 2 press collection 5

Grafisk og lydmæssigt er Red Dead Redemption 2 noget af det smukkeste man nogensinde vil se den her generation, ihvertfald når vi snakker om Open World spil. Det skiftende vejr, de smukke bjerge, de detaljerede dyr, ja alt er med til at skabe et smukt Western spil som aldrig er set før. Musikken er også spot-on, man føler sig virkelig hensat til en gammel spaghetti-western fra de gode gamle dage. Det eneste som trækker en smule ned er den lidt ringe HDR implementering, som Rockstar Games har klistret på spillet. Normalt stråler mit store 4K HDR TV når jeg starter et spil med HDR og høj opløsning, men det her spil gør faktisk det modsatte, det hele bliver sløret og farverne mister deres "Pop-effekt". Så jeg endte faktisk med at spille hele spillet med HDR slukket, fordi det så bedre ud, men ellers så er spillet perfekt på grafik og lydsiden.

Selv om jeg har en masse problemer med spillet, så elsker jeg stadig Red Dead Redemption 2. Den fantastiske digitale verden som er skabt i spillet hiver mig tilbage hele tiden, jeg må lige på fisketur igen eller vinde endnu et spil Poker, ja jeg er en hooked på den detaljerede verden som de har programmeret. Jeg ville bare ønske at Rockstar Games sørger for at deres flotte verdener er lige så sjove at spille som de er smukke at se på. Jeg savner virkelig spilleglæde ved det her spil, det hele føles gammeldags og for metodiskt. Lad mig kæmpe mod fantastiske modstandere istedet for at kæmpe mod en frustrerende styring, lad mig selv bestemme hvordan jeg vil spille missionerne istedet for at disse kører på usynlige skinner, giv mig frihed til at tackle en mission på min måde istedet for at begrænse min muligheder.

I løbet af de næste uger lancerer Rockstar Games en multiplayer del til spillet, i første omgang i en såkaldt Beta-fase. Vi ved endnu meget lidt om denne del af spillet, men hvis man skal dømme efter Online delen i GTA V, så skal det nok blive en stor succes.

de28c86ee373630454fa15c6d92d07d5492ac35f.0

Red Dead Redemption 2 er et fantastisk spil, 8 års hårdt slid er smidt nede i mere end 100 timers spiltid. Når spillet fungerer bedst så forsvinder jeg væk i deres smukke verden og glemmer alt omkring mig, indtil at den antikke styring eller det defekte Wanted-system smider en kold spand vand i hovedet på mig. Der skal dog ikke være nogen tvivl, Red Dead Redemption er det smukkeste og mest detaljerede open world spil jeg nogensinde har spillet, det er dog også et af de spil hvor jeg ikke har følt stor glæde ved at spille det. Et smukt Western epos, men uden spilglæde.

Red Dead Redemption 2
Format: Playstation 4, Xbox One.
Genre: Action/eventyr - Open World.