Anmeldelse - Fallout 76

fallout 76 logoSpillet som ingen har bedt om, ingen har ønsket og ingen åbenbart rigtigt har brugt meget tid på at udvikle. Bethesda har overgået sig selv i både mangel på ambition, stabilitet og funktionalitet. Uanset hvad du gør, så gå udenom denne stinker.

Fallout 76 er et besynderligt spil at tage favntag med. Jeg kan godt lide Bethesdas Fallouts og selvom jeg godt ved at hverken 3 eller 4 var tekniske vidundere, så var jeg underholdt på trods af bugs, underlige designbeslutninger og hvad der ellers hører sig til i Fallout. Men Fallout 76 er meget sværere at holde af, og endnu sværere at finde en eksistensberettigelse for.

Hvem bad om et online Fallout? Hvem har knælet foran en plakat af Bethesdas Todd Howard og febrilsk ønsket sig et onlinespil hvor emotes, skins og lignende blev solgt via mikrotransaktioner? Det skal jeg fortælle dig, det har en investor formentlig. Og det lugter Fallout 76 langt væk af.

Med en udgivelsesdato lagt strategisk før jul, er det tydeligt at spillet skulle være en julesællert. ”Men Asmus,” spørger du nu, ærede læser. ”Hvorfor siger du dog det?” Det skal jeg sige dig, for det er tydeligt at der er brugt minimalt med omtanke, interesse og energi på at få Fallout 76 ud i handlen.

Bethesda har truffet den noget besynderlige beslutning at droppe Fallouts traditionelle opbygning med en masse NPCere, der giver dig quests og en sludder for en sladder. I stedet startes quests ved at høre eller læse efterladte beskeder. Alle andre mennesker i spillet er enten døde, eller styret af andre spillere. Og spiloplevelsen lider på grund af det.

fallout 76 power armor edition trailer e3 2018 f99g

Jeg accepterede det, da jeg efter at have dræbt et par af ghouls (radioaktive zombier) og et par af spillets nye fjender, the Scorched (Ghouls, men i andre farver) opdagede at jeg kedede mig. Jeg traskede fra et sted til et andet, samlede noget bras op, trykkede på en knap, og blev sendt i en ny retning. Borte er alle samtaler, glimt af livet efter atomkrigen og almindelig post-apokalyptisk dagligdag. Bortset fra fjender, et par købmændsrobotter og naturligvis andre spillere, er verdenen fuldstændigt tom. I stedet for at udforske en ødemark, er det som at bevæge sig rundt i en affolket temapark kombineret med et skydetelt, hvor beskeder engang imellem sprøjtes i hovedet på spilleren.

Og netop fordi at spillet er så kedeligt og sjæleløst, kan spillets andre svagheder ikke undskyldes. Grafisk svinger spillet fra at kunne præsentere nogle ganske pæne omgivelser til rene trafikuheld, hvor teksturer ikke loader rigtigt, og du tror du spiller et spil fra mid-90’erne. Generelt er spillet fyldt med bugs der spænder fra de harmløse (fragmenter af fjender der bare hænger i luften) til quests der af den ene eller anden grund ikke lader sig løse, uendeligt med XP eller usynlige fjender. Der synes ikke at være en ende på underlige episoder, der opstår som følge af en generel sløsset attitude til spillet.

fallout 76 screenshot

Det mest fornærmende er næsten, at mange af fejlene ikke er decideret nye. Nogle ting stammer tilbage fra Fallout 4, hvilket forstærker indtrykket af at Fallout 76 blot er en Fallout 4-mod, der er blevet banket sammen for at ramme julesalget. Størstedelen af spillets assets er fra Fallout 4, og det er efterhånden begrænset hvor mange gange du kan høre Danny Kaye og Andrews Sisters synge Ongo Bongo Bongo før du får nok. Der er et par nye sange, især en ganske catchy udgave af John Denvers Country Roads, men hvornår vaskes tavlen ren og et helt nyt sæt sange sættes på afspilleren?

Og en hædersplads må næsten gives til spillets V.A.T.S, der på ganske fremragende vis ikke synes at virke. Systemet virker naturligvis ikke som i de foregående spil, eftersom det satte tiden i stå, så man kunne sigte på enkelte kropsdele. I Fallout 76 kan du stadig gøre det, men tiden stopper ikke, og det er næsten mere bøvl end det er det værd. Især fordi spillets fjender suser rundt, samtidig med du gør det, og det bevirker at spillets kamera hjuler rundt som en 5-årig efter et kilo sukker.

Det værste er egentlig, at der hist og her anes aspirationer om mere end en slap copy-paste. Der er et par lokaliteter i spillet der virkelig er interessante, og en af spillets nye faktioner, Responders, er en sjov idé om hvordan politi, brandvæsen og førstehjælpere gik sammen om at prøve at skabe en smule stabilitet i den atomkrigsraserede verden. Det er bare så synd at der er så langt mellem snapsene, og at de gode øjeblikke drukner i underlige designbeslutninger, manglende omtanke, dovent design og en generel følelse af at man kunne lave noget bedre med sin tid. Måske downloade Fallout 4 igen, da det i det mindste havde figurer som Nick Valentine at prale af.

fallout 76 body 3 1

Hvorfor Bethesda valgte 76 som titel er uvist. Måske fordi de håbede at anmelderne ville give det som karakter? Men jeg gætter på det muligvis er antallet af timer mellem udgivelsen og den første prisnedsættelse. Eller antallet af dage der var afsat til udviklingen. Eller muligvis antallet af spillere der stadig spiller det efter det nye år.

Mit eneste råd er at undgå Fallout 76.

Fallout 76
Format: Playstation 4, Xbox One og PC.