Anmeldelse - Hitman 2

headerDen skaldede lejemorder er tilbage og Hitman 2 er muligvis hans bedste inkarnation siden Hitman: Blood Money.

Efter IO Interactive’s brud med Square-Enix var jeg personlig usikker på Hitmans fremtid. Den skaldede, blå-øjede lejemorder med de skarpe kindben så ud til at gå en svær fremtid i møde. Men Hitman 2 viser sig ikke kun at denne frygt er ubegrundet, også at Hitman stadig har liv i sig.

Hitman har på overfladen handlet om at infiltrere forskellige eksotiske lokaliteter og dræbe forskellige tvivlsomme personager. Men det er en fejl at betragte Hitman som et gement actionspil, og hvis du ender med at skyde dig gennem højhuse eller indiske markedsdistrikter, så spiller du forkert. For de bedste øjeblikke i spillet opstår, dit mål bliver nedlagt og ingen nogensinde opdager det. Men jeg er kommet forud for mig selv.

5be7441c523c0.image

Hitman 2 fortsætter hvor Hitman slap (naturligt nok), og har Hitman og Diana Burnwood, hans ven/allierede, i jagten på nye lyssky elementer. Historien er bestemt ikke spillets stærkeste side, og slutningen føles lidt som en cliffhanger i en billig thrillerserie på TV (Det eneste der manglede var en DUN-DUN-DUUUNNN-lydeffekt). Derfor virker det næsten paradoksalt, at spillets historier er den bedste del af Hitman 2. For under den overordnede historie, rummer hver af spillets baner en lille stak historier. Nogle af dem er åbenlyse, andre skal findes, men fælles for dem alle er, at de giver lejlighed for at prøve nye ting eller se dele af banerne som ellers måtte være oversete. Case in point, missionen Another Life. Her falder man meget hurtigt over muligheden for at klæde sig ud som en ejendomsmægler. Og det giver anledning til nogle fine og morsomme kommentarer fra Agent 47, der endnu engang låner Hitman-veteranen David Bateson’s stemmepragt.

Historierne er en fin måde at se hvad spillet byder på, selvom connaisseurer af serien sikkert vil få mere ud af at gå på opdagelse på egen hånd. Med flere historier per bane, er der mange grunde til at vende tilbage igen og igen, for lige at prøve noget nyt, det være om man kan klæde sig ud som den tatovør, eller hvad der sker når du skruer op for gassen i en omgang sejrsfyrværkeri. De mest opfindsomme og underholdende ”uheld” eller mordmetoder udløses gennem disse historier. Gennemspilninger af banerne låser også op for nye stykker udstyr (gift, fjernstyrede bomber og nye våben). Du kan naturligvis også bare gøre det på gammeldags vis, ved at snige sig ind på ofret og kværke dem med en garrotte.

hitman 2 guide 3

Hele affæren gennemsyres af en tør form for humor, der kommer både via kommentarer, men så sandelig også via spillets absurde logik. Agent 47, en to meter høj, hvid mand med isblå øjne og skarpe kindben er stort set i stand til at infiltrere en hvilken som helst lokalitet. ”Åh, det er dig,” siger én indisk mand til Agent 47, der iført en lille turban og briller åbenbart er identisk med en indisk mand.

På mange måder virker Hitman 2 som en hyldest til Hitman Blood Money. Den amerikanske Vermont-baserede Another Life giver mindelser om Blood Money’s A New Life, missionen der sender Agent 47 til Columbia for at dræbe narkobaroner minder om Blood Money’s A Vintage Year, og så videre. Spillets sidste mission indeholder oven i købet en direkte reference til Hitman Blood Money’s Requiem bane (komplet med Schubert’s Ave Maria på harpe).

maxresdefault

Det kunne føles som en desperat måde at tjene penge på nostalgi, men i stedet føles det som en kærlighedserklæring til hvad der er mange anses for værende det bedste spil i serien. Det er tydeligt at IOI, til trods for alle de problemer de har haft, stadig er den rette udvikler til Hitman, og fremtiden ser lys ud for vores alle sammen morderiske skaldepande.

Hitman 2
Format: Playstation 4, Xbox One og PC.
Genre: Action/eventyr. Stealth