JoyPad.dk

- Fordi det handler om spil!

  

Anmeldelse - Hearthstone: Rastakhan's Rumble

social share 1b331f834ef3ac88b900672a91835636901d05c262e87e5f075adb2e0a014e442f1f491c0fafde58de9396704e9cfe563f5325223cfa6659e959fb8b0c6d0b4dThe Boomsday Project var en stor skuffelse. Singleplayer delen bragte små gåder man skulle løse og var ganske okay, men de nye mekanismer og kort til multiplayerdelen ændrede intet ved metaen og var tilmed ret uinteressante. I mellemtiden er Magic Arena og Valves Artifact blevet udgivet. To store konkurrenter til Hearthstone, og med en stor nedgang i antal spillere, er det umådeligt vigtigt at den nye udvidelse, Rastakhans Rumble, leverer. Tematisk baserer denne nye udvidelse sig på arena kampe, mellem troldene i warcraft universet. Et rigtig fedt tema med masser af muligheder for at lave vilde og magiske ting. Så leverer Rastakhan's rumble en magisk knock out eller ender den med ansigtet i mudderet?

Rastakhan's Rumble (herefter RR), begynder kampen med en ny singleplayer del. Da vi første gang hørte om denne tydede meget på at man nærmest skulle samle et hold, og så kæmpe mod bosser, hvilket gav håb til et helt nyt take på det gamle dungeon run. Realiteten er desværre noget mere mondæn. Hovedopskriften er akkurat den samme som i allerførste udgave: Du møder et antal tilfældige modstandere som stiger i sværhedsgrad, imellem hver kamp har du mulighed for at tilføje kort til dit dæk, og efter hver tredje modstander, kan du tilføje en speciel evne eller et ekstra stærkt kort. Det eneste der er nyt her, ud over nye kort, er at man nu har et såkaldt Shrine, som giver dig en unik evne mens denne shrine har liv. Hvis modstanderen slår den ihjel, skal man vente tre runder på at den kommer tilbage.

Hver klasse har 3 unikke shrines, og man bliver tilfældigt tildelt en shrine inden hvert run. Disse shrines booster en unik del af dit deck, hvilket giver nogle sjove evner man kan lege med, men det låser dig også meget fast i hvilken vej du skal gå med dit deck, og får man ikke kort der virkelig spiller godt sammen med ens shrine, bliver man helt automatisk sat i en meget sværere situation. Samtidig ramte jeg ind i en noget frustrerende situation. Sylvanas er en legendary der, ved hendes død, stjæler en creature fra modstanderen. Eftersom spillet genkender shrines som creatures, forsøgte min Sylvanas at stjæle denne da hun døde, men fordi spillet er låst, så man ikke KAN stjæle modstanderes shrine, blev den blot passiv i tre runder og jeg havde mistet en vigtig figur.

48220526 543819199419053 8260504716291604480 n

Dette var en frustrerende design fejl i gameplayet og man skulle have låst disse shrines, så de ikke blev delvist genkendt som creatures. Kan man leve med ovennævnte småfejl, så er der dog stadig en del sjov at finde i det nye dungeo…øh undskyld Rumble Run, men var man ikke tosset med de gamle, er der ikke nok nyt til at ændre ens opfattelse her.

Men hvad så med de nye kort til selv hovedspillet og de nye mekanismer? Svaret er lidt blandet. Der er blevet plads til en ny mekanisme og en ny type kort. Mekanismen overkill tilføjer en effekt hvor man, hvis man gør mere skade på et creature end der er nødvendigt for at slå det ihjel, får en bonus effekt. Det kan være at man trækker et nyt kort, booster sine andre creatures eller lignende. Selv om det måske lyder lidt kedeligt, så er det faktisk implementeret rigtig godt, og langt størstedelen af de nye overkill kort er super interessante og giver mulighed for at lave sjove og unikke kombinationer.

48255916 2197817107097114 1658276955906113536 n

Et andet nyt element er såkaldte spirits. Disse kort er usynlige i en runde og derefter bliver de synlige igen. Ud over at være usynlige i én runde så har de alle en meget stærk evne. For eksempel så har Rogues shark spirit den evne, at mens den er levende så sker alle dine battlecries og combo’s to gange. Ufattelig stærkt kort og et kort man som modstander skal have fjernet så hurtigt som muligt. Disse spirits er balanceret ved at de kun har tre liv og nul angreb, men derimod altså har stealth i en enkelt runde, og man kan dermed, hvis man venter tilpas længe, garantere at få effekten brugt. Det giver et ekstra strategisk element til de decks hvor de er i, og tvinger begge spillere til at træffe nogle rigtig interessante beslutninger.

Desuden er størstedelen af de andre nye kort, der bliver frigivet med Rastakhans Rumble, rigtig sjove og anderledes, og til dels også ganske stærke. Et af de helt store problemer ved Boomsday Project var, at størstedelen af kortene ganske enkelt ikke var gode nok, til at blive tilføjet til nogen decks. Dette er heldigvis ikke tilfældet med Rastakhan's Rumble. Vi ser allerede nu, at en del af de nye kort er gået direkte ind i de bedste meta decks, og samtidig har de hjulpet til at få, ellers ubrugelige, kort fra Boomsday til at komme i spil flere decks nu.

48274990 397141614442877 6395135655826948096 n

Desværre har det dog ikke for alvor rystet metaen, som allerede nu, kort inde i den nye udvidelse føles statisk. Odd Paladin decket er igen nummer 1 for tredje udvidelse i træk, og langt de fleste klasser har nøjagtig de samme grundlæggende decks som de sidste to udvidelser, nu blot med et par kort skiftet ud. Det er et problem for Hearthstone med den nuværende rotationsmodel, hvor de sidste udvidelser i en given standard rotation, ganske enkelt ikke kan ryste metaen nok, på grund af den store mængde kort der pt. er i puljen. Kort som Keleseth er stadig en plage og kan reelt afgøre kampene allerede ved anden tur, hvilket fører til kampe der føles frustrerende og afgjort på forhånd. Og det er blot et kort ud af en lind strøm som svinger kampene så meget, at et comeback er umuligt med mindre modstanderen nærmest forærer dig kampen.

48378659 564770770614668 402930608822550528 n

Den nye rotation kommer næste år og det er tiltrængt. Jeg vil dog stadig anbefale Rastrakhan's Rumble og Hearthstone generelt. De nye kort fra RR er sjove og giver mulighed for at lave nogle helt vanvittige decks, forvent blot ikke at de er valide at bruge, når du forsøger at stige op af rangstigen. Men hvis du er mest interesseret i blot at have det sjovt online med dine venner, eller prøve tossede decks og være ligeglad med evt. success, så er der noget at hente her.

Overordnet er RR en markant bedre udvidelse end Boomsday Project, men den formår desværre ikke at ryste metaen nok, og ender ikke som en gevaldig kajeryster, men blot som et lille tjat på kinden og en overordnet skuffelse.

Hearthstone: Rastakan's Rumble
Format: PC - Mobil
Genre: Strategi - Kortspil
Udvikler: Blizzard entertainment
Udgiver:
Blizzard entertainment
Antal spillere: Online Multiplayer
Premiere: 4. December 2018
plus

- De nye kort er sjove og giver mulighed for interessante og unikke decks.
- Udvidelsens titelmelodi er fantastisk.
- Rumble Run er ganske morsom første gang.

65
minus

- Udvidelsen formår ikke for alvor at ændre metaen.
- Der er stadig gevaldige problemer med for store sving.
- Kampe føles ofte afgjort allerede ved valg af deck.

Copyright © JoyPad.dk. All Rights Reserved.