Anmeldelse – Super Smash Bros. Ultimate.

super smash bros ultimate1Endelig udkom det, Super Smash Bros. Ultimate til Nintendo Switch, spillet som Nintendo har brugt utallige Direct's på at fremvise. Jeg følte faktisk allerede, før jeg fik det downloadet på min Nintendo Switch, at jeg havde set alt som spillet har at tilbyde. Aldrig før har jeg set et spil promoveret på den måde, så jeg var spændt på at se om spillet var det hele værd.

Super Smash Bros. Ultimate er ikke mit første Smash Bros. spil, jeg har Wii udgaven og Wii-U udgaven liggende herhjemme, jeg er dog ikke nogen haj til spillene, jeg spiller dem for sjov sammen med venner og familie. Jeg er ikke nogen kamp spil entusiast, men der er nu et eller andet helt specielt ved Smash Bros. spillene, det føles akkurat som om de er en perfekt blanding mellem Party spil og Kamp spil. Specielt Party delen har fascineret mig ved spillene, jeg har brugt mange timer sammen med venner og familie i de her spil. Jeg håbede meget at Ultimate ville have samme effekt på mig. Ultimate skulle efter sigende være det største og mest komplette spil i serien, alle baner og figurer fra de foregående spil er inkluderet i det her spil, vi snakker om mere end 70 spil figurer og over 100 baner.

Så her er nok at gå igang med. Hvis du aldrig før har spillet et Smash Bros. spil, så lad mig lige forklare grundreglerne i en kamp.

I en Smash kamp gælder det om at slå sin modstander så mange gange, at denne til sidst er mør nok til at slå så hårdt, at han flyver ud af banen.  En kamp foregår på forskellige typer baner, nogle af dem er flade andre er fulde af platforme, mens andre er i konstant bevægelse, men fælles for dem alle er at de har en afgrund, hvor spillerne kan falde ud af banen og miste et liv. Alle spillere starter med en tæller som starter på nul procent, hver gang man bliver ramt af en modstander så stiger procenten, er denne tæller på eller over 100%, så kan man blive slået ud af skærmen. Det gælder om at slå modstanderen ud af skærmen flere gange end han slår dig ud af skærmen, når tiden er ude så har den med flest Knock Out's vundet. Ganske simpelt, men også utroligt underholdende, specielt fordi banerne og figurerne er så anderledes, alle kampene føles derfor forskellige fra hinanden. For at gøre det lidt mere spændende så har udviklerne tilføjet en masse genstande, som kan samles op og bruges i kamp, her er alt fra sværd, pistoler til figurer som kan hjælpe dig i kamp, og vigtigst af alt den såkaldte Smash kugle. Når denne kugle flyver ind på skærmen, gælder det om at smadre den hurtigst muligt, den som får det sidste slag ind bliver belønnet med et vanvittigt kraftigt slut slag. Rammer du en modstander med dette Smash slag, så er du næsten sikret et point i kampen.

nov ssb scrn098 bmp jpgcopy
Ultimate giver dig mulighed for at spille en masse modes.

- Smash, hvor du selv bestemmer reglerne, banerne og spillerne. Op til 8 spillere kan deltage her.
- Squad Strike, hvor du kan kæmpe i hold af 3 eller 5, mod en ven eller computeren.
- Tourney, her kan du lave din egen turnering med 32 forskellige spillere.
- Special Smash, hvor du kæmper mod en ven hvor i skiftevis vælger en spilfigur, indtil i har været igennem alle spilbare figurer.
- Classic Mode, det er den originale historie mode. Her vælger du din spilfigur og kæmper dig igennem en række fjender som hele tiden bliver sværere, indtil du har slået den sidste boss i kamp.
- Training, det siger jo sig selv, her kan du træne med figurerne, lære alle de forskellige bevægelser og blive ekspert med din favorit figur.
- Mob Smash, her kæmper du mod en uendelig skare af fjender, se hvor langt du kan nå inden du taber.
- World of Light, det er singleplayer delen, hvor du skal udforske et stort kort i en blanding af rollespil og kampspil.
- Online, her kan du spille mod modstandere fra hele verden.

super smash bros ultimate characters
Når du første gang starter spillet, så har du kun adgang til 8 forskellige figurer, hvilket er langt fra de 74 figurer som er i spillet. Som i de gode gamle dage så skal du låse op for flere figurer ved at spille spillet. Dette kan gøres på flere forskellige måder, du kan spille singleplayer delen World of Light, dette tager dog meget lang tid, vi snakker om minimum 15 timer. Det kan dog gøres en smule hurtigere, ved at spille forskellige modes i 10 min. og så bakke ud til hovedmenuen, herefter vil du blive udfordret i en kamp mod en tilfældig figur, vinder du kampen låser du op for denne figur. Taber man kampen, kan man dog altid udfordre den samme figur igen, man skal bare vente 10 min. mere. Jeg er typen som elsker at låse op for figurer og ting i spil, men jeg ved også at der er spillere som ikke har tålmodig og tid til at låse op for figurer i spil, så de vil helt sikkert blive skuffet over start udvalget i Utimate. Men som sagt, så elsker jeg det, jeg synes det gør spilglæden større og man får en tilfredsheds-følelse når man låser op for en ny figur, samtidig spiller man Ultimate meget mere.

Super Smash Bros Ultimate how to unlock Sonic the Hedgehog.jpg.optimal

Jeg startede med at spille et par runder Smash mod mine børn for at vænne mig til styringen igen, herefter spillede jeg et par runder Classic mode. Classic er meget underholdende, alle figurer har forskellige boss kampe og der er rig mulighed for at justere sværhedsgraden, så man hele tiden føler at man bliver udfordret. Efter en 8 runder Classic mode gik jeg igang med singleplayer delen World of Light. En mode som jeg virkelig havde glædet mig til, den sidste Direct jeg så fik det til at se meget underholdende ud.

super smash bros ultimate world of light

World of Light starter med en flot intro film, alle Smash figurerne gør klar til kamp mod en ny stor fjende, Galeem. Denne sender en hær af kæmpe store hænder efter vores helte, scenen ender med at alle Smash figurerne dør i kampen mod Galeem, kun Kirby overlever. Kirby står nu alene tilbage i en verden hvor alle Smash figurerne er blevet lavet om til onde ånder. Du tager kontrollen over Kirby og skal kæmpe mod de korrupte Smash venner, hvis du vinder en kamp mod en af disse, låser du op for figuren og kan bruge denne i Single player delen, så du kan vælge hvem du vil spille med.
Det hele foregår på et stort kort, hvor du flytter din figur rundt på fastsatte ruter, til at starte med kan du dog kun bevæge dig en vej. Rundt omkring på kortet er der nogle lysende prikker, disse repræsenter en modstander, dog ikke en normal modstander. Nej det drejer sig om kampe mod de såkaldte Spirits, en spirit er en kendt figur fra forskellige spil-universer (f.eks. Streetfighter serien eller Mario spillene). Vinder du kampen mod en Spirit, så låser du op for denne. Disse Spirits giver dig forskellige evner.

How To Enhance Evolve Spirits In Super Smash Bros. Ultimate

Du kan have en hoved Spirit og op til 3 support spirits, som kan bruges sammen med en hoved spirit. Hoved Spirits har 1, 2 eller 3 tomme felter som du kan fylde ud med mindre support spirits. Din hoved spirit forbedrer din figurs angreb styrke, mens de andre spirits tildeler din figur specielle evner. Der findes 3 forskellige typer hoved spirits, der er angreb, skjold og kast spirits. Dine modstandere i World of Light har også en hovedspirit evne og en styrke angivet med et nummer. Du kan f.eks. opleve en kamp mod Donkey Kong som har kaste spirit evnen og 5000 i styrke, for at få en fordel i en kamp mod denne figur, skal din figur gerne have en styrke som er højere end 5000, plus en hoved spirit med en evne som slår kaste evnen. I Ultimate slår angreb kast, kast slår skjold, mens skjold slår angreb. Det vil sige at du skal bruge en spirit med en angrebs evne for at have en fordel mod Donkey Kong. Hvis du har alle disse ting på plads og din figur er stærkere end modstanderen, så bliver kampen nemmere, dine slag gør mere skade end modstanderens slag.

Ikke alle kampe bliver dog vundet så nemt, nogle kampe har nemlige en masse besværlige effekter tilknyttet. Det kan f.eks. være at alle platforme på banen er fulde af lava, eller at der blæser en kraftig vind. Her kommer dine support spirits i spil, deres evner kan nemlig hjælpe dig i disse kampe, der er f.eks. spirits som gør lava skaden mindre, og endda spirits som gør at du slet ikke tager skade af lava. Der er mere end 1000 spirits i spillet, så der er masser af hoved og support spirits, som hver har sin egen specielle evne, og som om dette ikke var nok, så er alle spirits niveau baserede. Når du får en spirit, så er denne level 1, men du kan faktisk få den til at stige i level, ved at fodre den, bruge den i kamp eller træne den i et træningscenter, kan du få den helt op til level 99. Jo højere level, jo højere bliver dit styrke tal, hvilket betyder nemmere kampe.

World of Light føles faktisk som et slags simplificeret rolle spil, hvor du kæmper realtime mod dine fjender. Jeg føler at World of Light er en genial single player del, det giver kampene en masse dybde og udfordrer dine evner inden for andet end bare slåskampe. Jeg har brugt MANGE timer på denne del af spillet, og jeg bliver faktisk ved med at komme tilbage, selvom jeg allerede har låst op for alle figurer og gennemført denne mode, jeg mangler dog stadig at vinde nogle enkelte kampe mod meget besværlige spirits.
Det fedeste ved World og Light er udviklernes opfindsomhed, kortet som man spiller på er genialt sat op, specielt når man kommer til de Specielle dele af kortet. Der er nemlig små tema-dele på kortet, f.eks. er der en Donkey Kong Country del på kortet. Her bliver du taget tilbage til det originale spil og kortet ændrer udseende, så det føles som om man spiller det originale spil, bare med Ultimate kampe istedet for platform segmenter. Det er genialt lavet, og der er masse af disse teme-sektioner på kortet, her er Street Fighter, Castlevania, Metal Gear Solid og mange flere. Opfindsomheden kender ingen grænser her, jeg tager virkelig hatten af for de ideer som er blevet brugt i spillet her.

Ultimate har det hele, en fed singleplayer del, en masse spil figurer, utroligt mange baner og en masse game modes. Desværre er spillet ikke perfekt. Nintendo har altid været lidt bagud når det kommer til online spil, og Ultimate lider en hel del under dette.
Først og fremmest er der en del Lag, det vil sige at mine inputs ikke bliver opfanget af spillet med det samme, så kampene bliver frygtelige. Dette har oftest noget med ens internet forbindelse at gøre, og det kan forbedres ved at spille på kabel eller sidde tættere på routeren, men det nytter ikke meget hvis modstanderen spiller på en dårligere forbindelse, så har denne Lag problemer og det ses tydeligt. Jeg havde gode kampe hvor lag ikke var et problem, men det var desværre en sjældenhed.
Lag er dog ikke det eneste problem, når man går online kan man vælge kamptype og indstille en masse parameter (f.eks. hvilken bane, om der er våben med osv.), det fungerer fint nok at indstille, desværre så kikser systemet 9 ud af 10 gange. Af en eller anden mærkelig grund fandt den næsten aldrig en kamp med de indstillinger jeg havde valgt. Så når jeg valgte en 1 mod 1 kamp uden våben, så endte jeg næsten altid i en 4 mod 4 kamp med våben. Det er frusterende og giver ikke mening. Der er dog udkommet en patch, som ifølge udviklerne forbedrer dette, jeg har dog ikke testet det, fordi jeg ikke gad online efter alle de problemer jeg har haft.

game breaking catch different size
Grafisk er spillet en flot opgradering over de ældre udgaver, figurerne har fået flere detaljer og animationer, banerne er blevet flottere og mere detaljerede, og der er tilføjet nogle grafiske effekter som gør det til en fryd for øjet. Det kører flydende ligemeget om man spiller det i håndholdt mode, eller om man spiller på sit TV. Det foregår i et vanvittigt tempo, og jeg oplevede aldrig nogle problemer med frameraten, det er en ren fornøjelse at spille (lige bortset fra den førnævnte online mode). Selv på lydsiden er spillet fantastiskt, der er musik stykker fra utroligt mange spil med her, det er mange års spil historie som er gemt i Ultimate. Lydeffekterne er søde og passer perfekt til stilen.

Super Smash Bros. Ultimate er et rigitg godt kampspil, men det er faktisk et endnu bedre Party-spil. Spillet er perfekt til at spille med venner og familie, jeg har virkeligt nydt at spille spillet med mine børn, vi har haft nogle rigtig sjove kampe mod hinanden. Faktisk har det endnu engang vist sig som et lille problem for mig, når jeg gerne vil spille World of Light, så kommer ungerne og presser mig til at spille mod dem. Endnu et spil fra Nintendo har optaget mine børn så meget, at det er begrænset hvor meget tid jeg får med spillet. Nintendo spil har bare en eller anden positiv indflydelse på mine børn.

dims
Om du er fan af Smash Bros. serien eller ej, så er det her et fantastisk spil, der er rigtig mange timers underholdning i Super Smash Bros. Ultimate. Det er en forbedring (på de fleste punkter) i forhold til de gamle udgaver af spillet. Det er en kopmlet spil pakke, som kun mangler at rette op på online delen for ar få en perfekt karakter fra mig. Ejer du en Nintendo Switch, så må du ikke snyde dig selv for det her spil, Nintendo leverer endnu engang et spil som gør Switch til en atraktiv investering.

Super Smash Bros. Ultimate
Format: Nintedo Switch
Genre: kamp/party spil