JoyPad.dk

- Fordi det handler om spil!

  

Brætspil Anmeldelse - Falling Sky og Ariovistus

49702406 2344549462442099 4395441931266555904 n”De er skøre de romere!”

Hvis du synes at jeg har nået kreativitetens dybeste afgrund ved at citere Obelix, kan jeg ikke bebrejde dig. Men når man har elsket tegneserier og tegnefilmene (de gamle) og så får lov at anmelde et brætspil der handler om de selv samme begivenheder, så er det svært at lade være.

Nuvel, Falling Sky er en noget anden tilgang til kampen mellem de galliske barbarer og rom end Asterix og Obelix. Falling Sky er nemlig et såkaldt COIN-game, hvor man forsøger at simulere førnævnte konflikt så historisk korrekt som muligt. Jeg har tidligere anmeldt Pendragon i COIN-serien. Denne blev kåret til årets brætspil hos os på Joypad, og derfor var jeg yderst spændt på at kaste mig over Falling Sky og den nye udvidelse Ariovistus. Grundideerne bag COIN er stadig at finde i Falling Sky, så som turafvikling og at faktionerne er unikke i de aktioner de kan foretage, samt hvordan de agerer overfor hinanden. Dette er naturligvis ikke overraskende når man betænker at det var Vohlko der opfandt systemet med spillet Andean Abyss.

Hvis man vil nærstudere den grundlæggende spilafvikling i COIN-spil, kan man med fordel læse min Pendragon anmeldelse. Jeg vil i stedet fokusere på de forskelle der er mellem Falling Sky og COIN generelt, og efter at have spillet en del af COIN-spillene må jeg sige at min allerførste sætning faktisk beskriver mine tanker omkring FS ganske godt. Det her spil er, på trods af dets utvetydige sammenhæng med resten af COIN-familien, det spil i serien der har føltes mest anderledes. Lad mig belyse hvorfor.

Det første man bemærker når man pakker Falling Sky ud er at kortet er markant mindre end i de fleste andre spil i serien. Pendragon, Liberty or Death, Fire in the Lake, ja selv Colonial Twilight som kun har to faktioner, har store kort der næsten fylder et helt spisebord. Men ikke i Falling Sky. Her er kortet lille, men felterne på kortet er tilpas store til at det aldrig føles for lille. Jeg var bange for om alt ville føles mast sammen men dette er ikke tilfældet. I modsætning til andre spil i serien, er de brikker hos spillerne som ikke er på kortet endnu nemlig ikke i en boks på kortet, i stedet har hver spiller fået sin egen spilleplade. Disse er tykke papplader med hver faktions brikker klart afbilledet og rum til alle. Det gør setup og håndtering nem og hurtig.

Til gengæld er der et lille problem med at Aedui’s sejrstilstand er på denne spillers plade. Hvis han/hun sidder lidt afsides eller pladen er lidt af vejen, kan det hurtigt medføre at de andre spillere glemmer at se derover og dermed kan Aedui spillerens pludselig være rigtig godt med i forhold til sejr uden de andre spillere tænker over det. Det er en mindre ting og ikke et problem man ikke kan afhjælpe ved blot at tænke over placering af spillere, og derfor heller ikke noget der trækker ned i min bedømmelse af spillet, men blot en detalje man ved opsætning skal være opmærksom på. Kortet er umådelig smukt grafisk og farverne er dejligt mættede så spillet virkelig springer i øjnene på bordet, dog uden at det går ud over læsbarheden. Alle komponenter er af fremragende kvalitet, og kortenes grafiske design er et mix af smukke malerier, skulpturer og anden historisk grafik. Det fungerer rigtig godt og hjælper til at hensætte spilleren i den rette historiske stemning.

49184515 1954693967984832 2986393947498086400 nEn lille detalje jeg skal nævne, er at jeg har spillet anden udgave. Der er sket nogle opdateringer i forhold til første udgave. Jeg har ikke spillet første udgave, men kan nævne at spillepladerne er blevet markant tykkere i den nye udgave. Hvis du ønsker at få fat i de nye tykkere plader, men ikke ønsker at købe et helt nyt grundspil, så medfølger de også i Ariovistus udvidelses, som vi kommer ind på senere. GMT skal have ros for på den måde at gøre det nemt for tidligere købere at få opdaterede komponenter uden at skulle betale for grundspillet to gange.

Foruden pladerne, så er de rutediagrammer man bruger til at styre faktionerne ved færre end 4 spillere også blevet opdateret. Eftersom jeg ikke har spillet første udgave, kan jeg ikke komme ind på præcist hvordan, jeg kan dog sige at rutediagrammerne i Falling Sky er fantastiske. De er relativt nemme at forstå og med lidt øvelse kan man afvikle spillet med dem i en fin fart. De mindede mig umiddelbart meget om dem vi finder i Pendragon, hvilket kun er positivt.

Selve grundessensen i spillet er som nævnt uomtvisteligt COIN. Spilforløbet er, som i resten af familien, et event kort dikterer hvilken faktion der agerer først, anden osv. Første spillers aktion afgør mulighederne for aktioner for anden spiller, og når to spillere har ageret, går vi videre til næste eventkort osv. indtil vi når vinter kortet, hvor vi ser om en af spillerne har opfyldt deres sejrstilstand.

49187688 364742790979708 6558929159987396608 nSamtidig er hver faktion unik i de kommandoer og special aktioner de kan foretage, eller det vil sige ikke helt.

For her har vi et af punkterne hvor Falling Sky adskiller sig. De tre barbariske stammers kommandoer er nemlig næsten identiske. De har små variationer men ligger alligevel noget tættere på hinanden end tilfældet har været i de andre COIN-spil jeg har spillet. Heldigvis medfører denne ændring ikke at faktionerne føles ens eller at spillet mister sin historiske nøjagtighed, for der er stadig små variationer som er unikt kreeret til den enkelte faktion, mens deres sejrs tilstand er markant anderledes, og deres special aktioner er helt forskellige. I stedet for at skade spillet gør det blot indlæringen nemmere og gør det nemmere at afvikle spillere med færre en 4 spillere.

Her har vi en af Fallings Sky’s største styrker i min optik. Det er forbavsende nemt at gå til for en ny spiller.

Min hustru har været interesseret i flere af COIN-spillene, og var da også tæt på at blive glad for Liberty or Death, men i sidste ende endte hun altid med at fravælge dem, da der simpelthen var for mange optioner at jonglere til at hun nød spillet. For et par måneder siden blev hun desværre ramt af en alvorlig depression, hvilket hun stadig kæmper med. Det gjorde det svært for hende at få ro eller slappe med ting hun ellers nyder. Det til trods spurgte hun mig om hun ikke kunne prøve Falling Sky med mig. Jeg var naturligvis overrasket, men håbede at måske kunne det her være spillet der bragte hende lidt ro og glæde igen. Et par timer senere havde vi ikke bare spillet et helt spil til ende (hvilket aldrig sket før med hende i et COIN-spil) men hun nævnte hvor meget hun havde nydt at spille det her og hun var glad og at spille Falling Sky havde hjulpet hende til at få de mørke tanker på afstand, i hvert fald for en stund. (Ja, hun lammetævede mig naturligvis også)

49203579 1965130490449795 683131221491843072 nInden folk hopper til diverse konklusioner, så er jeg hverken læge eller psykolog, så det eneste jeg kan viderebringe, er at Falling Sky er så elegant designet, at på trods af dets dybde, og på trods af min hustrus nuværende helbredsmæssige situation et spil hun kunne fordybe sig i og finde glæde ved. For mig personligt betyder det naturligvis at spillet for altid vil have en særlig plads følelsesmæssigt, men mere generelt er det også et rigtig godt bevis på hvor let tilgængeligt Falling Sky er. For at gøre en lang historie kort, så kan jeg varmt anbefale Falling Sky hvis man er nysgerrig på COIN-spillene men er i tvivl om hvor man skal begynde.

Denne større tilgængelighed er dog ikke sket på bekostning af dybde eller historisk akkuratesse, eftersom du stadig har faktioner der føles vidt forskellige at spille, og som kræver vidt forskellige tilgange for at vinde.

For eksempel har du som romerne ikke blot de andre faktioner at tage hensyn til, du har også senatet som går ind og blander sig, og lider du for mange tab eller lignende så kan du risikere at de begrænser antallet af tropper du får mulighed for at tilkalde osv. Desuden skal du være opmærksom på forsyningslinjer, hvilket er meget nemt at holde styr på, men stadig giver en ekstra dybde, både til spilleren der styrer rom, der skal forsøge at udnytte den fordel en god forsyningslinje giver, samt barbarerne som virkelig kan skade romspilleren ved at afskære forsyningslinjerne.

Hvis du spiller Belgae er du markant stærkere i din hjemegn, og kan meget hurtigt og effektivt forskanse dig der, men det bliver straks svære at sprede sig ud, hvilket dog er en vigtig del af din sejrskondition. Den slags valg og strategiske puslespil gør sig gældende for alle faktioner og dertil kommer en femte faktion som ingen af spilleren styrer direkte, men som kan bruges af alle på forskellig vis. Germanerne er denne femte faktion, og disse kan bruges af alle faktioner til at skabe problemer for de andre faktioner, og især Belgae kan bruge dem meget direkte gennem en af deres special aktioner der lader dem hyre disse germanere til at kæmpe for sig. Netop det at alle faktioner, gennem events o. lign kan gøre brug af de germanske stammer medfører at de hurtigt kan vise sig som en lurende fælde. Måske er deres hjælp yderst brugbar for dig nu, men de germanske stammer du efterlader i et givent område kan senere blive brugt at dine modstandere til at skade dig.

49326577 2236258579988331 2240446394055786496 nIgen måtte jeg sætte mig tilbage og tænke ”det er skørt det Falling Sky”, for noget som germanerne har jeg ikke set i de andre COIN-spil jeg har spillet, ikke desto mindre er det skørt på den allerbedste vis, da det falder helt perfekt ind i et grundlæggende tema jeg har set gennem samtlige COIN-spil. Den skrøbelige alliance. Igen i Falling Sky er der faktioner der arbejder sammen, Belgae og Averni på den ene side og Romerne og Aedui på den anden. Som i alle andre COIN-spil er disse alliancer dog yderst skrøbelige og for at vinde, i hvert fald i et 4 personers spil, er man tvunget til at bryde alliancen, og beslutninger man har truffet, tidligere kan medføre ens kapitulation fordi man stolede lidt for meget på den anden part.

På trods af at Germanerne i grundspillet ikke er spilbare, men blot en ekstra faktion som alle kan bruge, så har de samme effekt. Man vil gerne bruge dem, men man er også nødt til at være klar over de lige pludselig kan være din værste hovedpine. I et COIN-spil, der på mange måder, er fuldkomment spillerdrevet, burde det ikke være muligt at tilføje en sådan ekstra faktion uden det ville føles klodset, men Vohlko og Andrew har haft fingrende helt nede i krigsspils troldedåsen og kreeret et design, der ikke blot formår at integrere en non spiller faktion, men tilmed gøre den til en essentiel del af oplevelsen og af oplevelsens succes.

Selv i solospillet er integrationen ligetil og den kunstige intelligens brug af germanerne fungerer sublimt.

49454876 272552250089691 1040924550121914368 nHvad nu hvis jeg gerne vil spille som germanerne, tænker du måske, ja det kan du så ikke i grundspillet. Der er du nødt til at have fat i udvidelsespakken Ariovistus. Med Ariovistus får du, som før nævnt, de nye tykke spilleplader. En ny spilleplade og spillebrikker til Germanerne, så disse kan bruges som en spilbar faktion, en leder til Aedui, eventkort til brug i spil med germanerne som spilbar faktion, og et lille deck af kort man bruger til at styre Averni faktionen. Averni er nemlig ikke en spilbar faktion når man har germanerne som spilbar faktion. Dette skyldes at de to ikke var stærke faktioner på samme tid historisk, og giver dermed fin mening i forhold til perioden.

I modsætning til Germanerne i hovedspillet så bruger de forskellige faktioner ikke Averni som mini allierede i udvidelsen, men i stedet er de en lille faktion som styres af spillet, og det fungerer rigtig fint. De små kort gør det meget nemt at styre, og tilføjer en helt anden følelse i forhold til germanerne i hovedspillet. Vælger man at spille den længste kampagne i udvidelsen vil spilleren der spiller de germanske stammer skifte til Averni faktionen senere i spillets forløb. Ikke alene respekterer dette designvalg det historiske styrkeforhold mellem stammerne i forhold til den givne tidsperiode, men det giver også en helt ny og unik måde at opleve COIN på, ved at skulle skifte faktion og spillestil midt i spillet.

Jeg var bange for at det kunne føre til en rodet følelse, og jeg vil bestemt ikke foreslå nye spillere at skulle påtage sig denne rolle, men for erfarne Falling Sky spillere er tilføjer det en ekstra krølle og et sjovt strategisk puslespil at skulle forholde sig til. Med hensyn til komponenter skal jeg nævne at der også er en leder til Germanerne, men denne brik manglede i min kopi. Eftersom jeg modtager spillet gratis som anmelder kopi synes jeg det ville være grådigt at bede GMT sende mig en enkelt brik, så jeg brugte blot en erstatningsbrik, men der en leder af Germanerne, der ligesom de andre faktioners ledere giver dem nogle specifikke evner og styrker ved forskellige aktioner.

Er Ariovistus en nødvendig tilføjelse til grundspillet? Nej ikke umiddelbart. Det er præcis den type udvidelsespakke jeg foretrækker. Den giver nye muligheder til grundspillet, uden at det føles som noget der er et absolut must eller decideret er nødvendigt for at grundspillet føles komplet.

49728015 2163658793692568 8912918404696899584 nHvis man gerne vil have de nye plader, eller gerne vil spille som germanerne er udvidelsen bestemt pengene værd, og personligt vil jeg glædeligt skifte mellem grundspillets scenarier og udvidelsens, alt efter humør. Det eneste minus jeg vil sige omkring Ariovistus er at der ikke rigtig er et kort scenarie i udvidelsen, og dermed er udvidelsen ikke værd at købe hvis man kun har tid til at spille de korte scenarier.

Falling Sky er et fabelagtigt design og endnu en perle i COIN-serien. Selv om spillet stadig er bedst med det fulde antal spillere så er spillet også helt fantastisk med færre spillere, selv hvis man kun spiller alene, er Falling Sky alle pengene værd. Spilforløbet er elegant og ligetil, men tilbyder spillerne en dyb, strategisk og tematisk oplevelse man med glæde vender tilbage til gang på gang.

Falling Sky
Format: Brætspil
Genre: COIN -Wargame
Udvikler: Andrew og Volko Ruhnke
Udgiver:
GMT Games
Antal spillere: 1- 4
Spilletid:
60+ min.
Alder:
12+
plus

- Let tilgængeligt for nye spillere.
- Simulerer konflikten mellem Rom og Gallerne på fornme vis.                                   
- Fremragende komponenter.
- Brilliant grafisk udtryk og design.
- Spillet fungerer perfekt uanset antal spillere.

100hot
minus

-

Ariovistus
Format: Brætspil
Genre: COIN -Wargame
Udvikler: Andrew og Volko Ruhnke
Udgiver:
GMT Games
Antal spillere: 1- 4
Spilletid:
60+ min.
Alder:
12+
plus

- Implementerer Germanerne i hovedspillet på fornem vis.
- Skiftet mellem Germaner og Averni i den store kampagne, tilføjer et strategisk puslespil.
- Nye tykke spilplader medfølger, hvilket gør det nemt at opdatere sit grundspil, selvom man har første udgave af hovedspillet.                                      

95
minus

- Et kort scenarie mangler.                                                                                        

Copyright © JoyPad.dk. All Rights Reserved.