JoyPad.dk

- Fordi det handler om spil!

  

Anmeldelse -Tales of Vesperia: Definitive edition

813j9VoeoL. SX342 Mou hønsekødsuppe med kød og melboller, en god ristet hotdog eller flæskesteg med brun sovs og kartofler. Når man har indtaget noget af det førnævnte, så føler man sig så dejlig mæt og dvask bagefter. På engelsk kalder man det comfort food, eller på dansk trøstemad. Her er ikke tale om en stor kulinarisk oplevelse, men i stedet noget der er varmt og velkendt. Tales of Vesperia føltes på denne måde for mig.

 

For 11 år siden udkom spillet første gang i Europa til xbox 360. Desværre havde jeg på daværende tidspunkt skiftet min Xbox 360 ud med en Playstation 3, så jeg kunne ikke komme til at spille Tales of Vesperia. (PS3 udgaven der udkom i 2009, landede desværre aldrig på vore breddegrader), Ikke desto mindre var det, som J-rpg entusiast, et spil jeg altid gerne har villet prøve, så da jeg hørte en ny Definitive Edition ville udkomme til de nuværende konsoller og pc i år, var jeg mildest talt begejstret. 11 år er længe at vente på at komme til at spille et spil, og jeg var da også en smule nervøs da jeg, for knap en uge siden for første gang kunne tænde op for spillet på min pc.

Introsekvensen dukkede frem med dejlig musik og en lille smuk anime film, hvor nogle af figurerne blev introduceret.

Jeg skyndte mig at begynde et nyt spil, og det første der slog mig, var hvor imponerende grafikken har holdt til i dag. Ja ganske vidst er der tale om HD opløsning, men grafikken er ikke decideret ændret fra den oprindelige, men den nærmest malede stil holder stadig rigtig godt, og selv i dag er spillet rigtig flot at kigge på. Områderne er detaljerede og meget varierede. Figurerne har masser af karakteristika og alt er tegnet med en tydelig kræsen for detaljerne og en kærlighed til værket. Jeg vil også især nævne de mange byer man kommer til, for de er vidt forskellige men meget smukke, og er en sand fornøjelse at udforske. Samtidig var det rart at mærke hvor godt spillet kørte på pc. Du behøver ikke være bange for en halvfesen port her. Spillet kører flydende og opretholdt fint over 60 fps konstant.

49682540 2801957640049004 67232606302765056 nNå men jeg gik lidt rundt med min figur og kom så til den første samtale, og her faldt alt sammen. Det engelske stemmeskuespil er horribelt. Det er så umådelig fælt at lytte til, at jeg forestiller mig 200 timers kinesisk dråbetortur er at foretrække. Kvaliteten varierer mellem monoton til fuldkommen hysterisk uden nogen form for subtil indlevelse. Alt bliver enten halvhvisket eller udbasuneret i en sådan åbenmundet kraft at det unægteligt får Kim Larsen til at vende sig i graven.

At sige jeg var skuffet ville være en skarp underdrivelse. Her havde jeg gået i 11 år og ventet på at dette spil skulle tage mig i hånden og ind i en smuk japansk fantasy verden, for så blot at få mine øre mishandlet på det groveste. Heldigvis er det japanske lydspor også med, og det er med største fornøjelse jeg kan meddele at det, til gengæld, er helt fantastisk. Hver en følelse bliver spillet med rette temperament og indlevelse, uden at det virker overdrevet eller mangelfuldt. Der er ingen grund til at forsøge sig med de engelske stemmer, gør dig selv en tjeneste og start spillet med japanske stemmer og engelske undertekster.

Men en ting er det tekniske, hvad så med historien?

Her kommer vi til det med flæskestegen. Historien er ikke nogen åbenbaring. Den indeholder de gamle klicheer med en stor trussel der kan ødelægge verden, og som kun din lille gruppe helte kan besejre. Ja selv begyndelsen af spillet har standardscenen, hvor din helt ryger i fængsel og skal bryde ud, mens han kæmper mod, ja du gættede det: rotter. Der hvor en god flæskesteg for alvor fungerer, er netop ved at det er en meget bekendt og gammeldags smag, men når det er lavet godt, så bliver man alligevel så umådelig glad for det.

49899139 230045601205939 499993532522561536 nOg det samme gælder i Tales of Vesperia. Til trods for at historien bygger på gamle klicheer så er den fortalt så godt at jeg blev fænget alligevel. Der var nok små krøller på formlen til at holde mig fanget, og karaktererne var farverige og finurlige nok til at jeg hele tiden nød min tid med dem. Eller jeg skal nok sige nyder, for jeg er ikke færdig endnu. Ud over hovedhistorien er der i denne Definitive Edition også alt det ekstra indhold der var med i den Japanske ps3 udgave, samt er den DLC der udkom i Japan også bygget med her.

Alt i alt er der over 50 timer ekstra indhold at boltre sig med, foruden nye figurer, fjender og områder at udforske.

I den spilverden vi lever, hvor man nærmest ikke kan slå en prut uden at skulle betale en form for mikrotransaktion for fornøjelsen, så er det rart og forfriskende med et spil hvor man får oceaner af indhold at kaste sig ud i uden at skulle blive ved med at betale for spillet. Menuen er dog ikke færdig endnu, for ligesom den brune sovs og den sprøde svær kan hæve en flæskesteg fra fin til formidabel, så hæver gameplayet i Tales of Vesperia også den overordnede oplevelse et niveau eller to. Tales serien har altid, lige fra allerførste udgave, skilt sig ud ved ikke at have turbaseret kamp, men i stedet et aktions baseret kampsystem, med små variationer mellem udgaverne.

49938845 1219305914874131 8078754327528734720 nSelv om kampsystemet i Vesperia er et af de mere simple i serien, er der stadig masser at fordybe sig i.

Måden det foregår på er, at man har nogle basisangreb, og derudover har man såkaldte arts, som er forbundet med det våben man bruger. Man lærer så disse arts fra våbnene og kan så binde dem til sin figur, og dermed kreere sit helt eget setup af forskellige angreb man vil bruge. Desuden kan figurerne med den rette timing og brug af forskellige arts, kombinere disse til visuelt prangende og yderst effektive kombinationsangreb der gør stor skade på fjenderne. Det kræver øvelse samt at man lærer sine fjenders bevægelses- og angrebs-mønstre, så man ikke bliver afbrudt midt i opbygningen af en stor kombination. Selv om det kræver øvelse og omtanke i kampene, så er det aldrig frustrerende men giver i stedet en sand følelse af at mestre sin figur, hvor kampene ender med at blive noget man elsker at fordybe sig i, frem for noget man blot vil have overstået for at komme videre i historien.

Desuden er der små gåder at løse i diverse dungeons, og mulighed for at kreere ting og endog et madlavningssystem, som giver mulighed for at lave ting der booster dine stats. Disse opskrifter kan for alvor gøre figurerne stærke, hvilket giver lyst til at lede i hver en afkrog af verden efter opskrifterne. Tales of Vesperia: Definitive edition er en rigtig dejlig oplevelse. Her er på ingen måde tale om innovation eller nytænkning, men i stedet godt gammeldags håndværk der føles bekendt og rart.

50404263 2248553958747284 6541064329419030528 nEr man glad for Tales serien, eller J-rpg generelt, så er Tales of Vesperia Definitive Edition et absolut must i din samling. Hvis du derimod aldrig har brudt dig om genren, er der intet at finde for dig her. For mig som fan af genren er det dog en oplevelse jeg vil svælge i længe endnu, jeg har nydt ethvert sekund. (I hvert fald så længe jeg holdt mig til de japanske stemmer).

Tales of Vesperia: Definitive edition.
Format: Nintedo Switch, Paystation 4, Xbox One og PC.
Genre: J-RPG
Udvikler: Bandai Namco Studios Inc.
Udgiver:
Bandai Namco
Antal spillere: 1
Premiere: 11. Januar 2019
plus

- Spillet er, trods 11 år på bagen, stadig smukt.
- Musikken er fortrinlig.
- Det Japanske stemmeskuespil er rigtig godt.
- Dejlig Historie.
- Fornøjeligt kampsystem.

85
minus

- Det engelske stemmeskuespil er forfærdeligt.                                
- Spillet kommer ikke med noget nyt til genren.       

Copyright © JoyPad.dk. All Rights Reserved.