Anmeldelse - Call of Duty: Black Ops. IIII

bops4 posterJeg har lige siden Modern Warfare udkom i 2007 været stor fan af Call of Duty spillene, jeg har spillet alle (lige bortset fra Black Ops 2) og været glad for den hurtige multiplayer action, samt de vilde singleplayer kampagner som har været del af spillene. Sidste år udkom Black Ops IIII (ja det er Black Ops 4, men ligesom Broen, så har udviklerne valgt at skrive det som forkerte romerske tal), jeg fik desværre ikke mulighed for at spille det sidste år. Nu har jeg så været i krig med spillet her et par uger inde i 2019, og er klar med en anmeldelse af Black Ops IIII.

Black Ops IIII er som vi kender det fra Call of Duty, et storslået multiplayer spil med masser af indhold, der er dog lige et par store ændringer i den her udgave. Der er ingen single player kampagne, jeps, for første gang siden seriens begyndelse i 2003 at der ikke er nogen decideret single player historie med i spillet. Istedet har de valgt at inkludere en ny Specialist Headquarters mode, hvor du kan spille små “Øvelses-missioner” med de forskellige “specialist”-typer du bruger i Multiplayer delen. Der er en slags historie gemt i den mode, men den er så tynd og usammenhængende, at de lige så godt kunne have vakuumpakket lugten af en medisterpølse og smidt den i æsken med spillet. Specialist missionerne er ikke en ordentlig erstatning for en god gammeldags hæsblæsende Call of Duty historie, de er til gengæld en fremragende måde at lære de forskellige specialister at kende på. Jeg lærte faktisk en del, som jeg faktisk ikke var klar over man kunne i multiplayerdelen. Så selv om det ikke er en god erstatning for Singleplayer delen, så er det en god måde at lære specialisterne bedre at kende, det er dog vigtigt at man klarer at abstrahere fra den møgirriterende “træner” man skal høre på.

Jeg savner faktisk singleplayer delen i det her spil, MEN når jeg tænker tilbage på hvor utrolig ringe denne historie del var i Black Ops 3, så er jeg faktisk glad for at Treyarch har droppet den del i det her spil. Jeg tror simpelthen ikke, at jeg ville kunne udholde flere frosne skove og dumme historie plots en gang mere. Så tak til Treayrch for at de droppede deres Black Ops historie.

2018 11 21 image 16

Tilgengæld er Zombies og de normale multiplayer modes tilbage i fremragende form, Treyarch har endda tilføjet en hel ny mode, Blackout, som er deres bud på en Battle Royale mode.

Zombies er akkurat som man kender det fra Black Ops serien, du tager kontrol over en af 4 skøre figurer, og skal kæmpe mod alverdens zombier og monstre, altimens du låser op for dele af banen og en masse skøre hemmeligheder. Der er 3 forskellige historier i Zombies den her gang.
Voyage of Despair- hvor du skal nedkæmpe horderne ombord RMS Titanic, et stort skib midt ude på havet.
IX – Her foregår det hele i en gammel Romersk-Arena, fyldt med Gladiatorer og andet som skal skydes.
Blood of The Dead – en slags remake af Black Ops 2 banen “Mob of the Dead”, her kæmper du mod monstrene i det kendte Alcatraz fængsel.
Man kan som sædvanligt spille det alene, eller med op til 3 venner online. Det hele føles som det plejer, dog en smule mere “nybegynder-venligt”, man kan endda spille nogle korte Tutorials hvor man lærer de grundlæggende funktioner i Zombies mode. Jeg havde en forrygende tid med alle Zombies banerne, hvor jeg for det meste spillede dem Solo med tre computer-styrede kompagnoner.

Multiplayer delen, ja den er næsten akkurat det samme som i de foregående Black Ops spil, de har dog fjernet “wall-runs” og muligheden for at flyve rundt i kort tid, istedet foregår det med føderne solidt plantet på jorden hele tiden. Specialisterne fra Black Ops 3 er tilbage, der er dog hele 10 forskellige den her gang, hvor 6 af dem er gengangere fra Black Ops 3, og de sidste 4 er helt nye specialister. Der kan heller ikke være mere end en af hver specialist på hvert hold, så det gælder om at vælge sin favorit specialist hurtigt før et spil begynder. Der er god variation mellem specialisterne, og jeg fandt hurtigt ud af hvilken type specialist passede bedst til de forskellige spiltyper.

Jeg har lige siden Modern Warfare bedst kunne lide Search & Destroy, og det samme gælder med Black Ops IIII. Min største anke ved denne mode er dog banerne, de er ikke helt så gode til Search and Destroy, jeg savner lidt variation, baner hvor jeg kan snipe fjenderne fra afstand og jeg kan benytte mig af overraskelses momentet. Her foregår det som sædvanligt på 3 forskellige ruter igennem banerne, der er dog for lille afstand mellem de forskellige bygninger, så der er ingen mulighed for at snipe fra afstand, istedet render alle modstanderne rundt og no-scoper dig fra 5 meters afstand. Og der findes sgu ikke noget mere irriterende i Call of Duty spil, end at blive 360 grader No-Scopet af en ung spiller som skal lave en Youtube-montage til sine 3 følgere, man får lyst til at smide sit joypad efter sine ufødte børn.
Men generelt er Multiplayer godt balanceret mellem baner, specialister, våben, perks og kill streaks. Jeg kan specielt godt lide at man kan regenere sin energi ved at injicere en sprøjte, det tilføjer lidt mere taktik og spænding i kampene.

black ops 4 blackout zombies unlock guide 5

Blackout er en helt ny mode i Black Ops IIII, en slags kopi af PUBG og Fortnite, hvor 100 mand bliver smidt ud af nogle helikoptere, og skal samle våben og ressourcer for at kæmpe om at blive den sidste person der er i live. Det er et simpelt spil princip, men det er vildt underholdende.
Man kan vælge at spille Solo, Duo og Quads (hvor du spiller på et 4 mands hold). Uanset hvad for en mode du vælger, så gælder det om at lande det rette sted og samle sig de bedste våben hurtigst muligt. Du bevæger dig rundt til fods, men du kan også bruge nogle af de mange fartøjer som befinder sig på kortet. Der er både, 4-hjulede motorcykler, Jeeps, lastbiler og helikoptere som gør det muligt at komme hurtigt rundt på kortet. Det er fedt når man som hold finder en helikopter, en af jer må så agere den ædruelige chauffør, mens resten angriber alt der bevæger sig med deres våben.
Jeg er ikke den bedste spiller i verden når det kommer til Battle Royale spil, det er yderst sjældent at jeg vinder et spil, men det er ikke ensbetydende med at det er kedeligt. Jeg morer mig utroligt meget, selvom jeg for det meste kun ender mellem de sidste 15 spillere, jeg elsker dog udfordringen og spændingen i spillet. Spændingen ved at skulle skynde sig ind mod midten af den evigt skrumpende cirkel, samtidig med at man skal passe på at man ikke render direkte ind foran en modspiller, og dermed bliver let føde for hans våben. I Blackout er der endda nogle steder hvor der dukker Zombies op. Hvis man kigger efter en hvid stråle som går fra himlen og ned på en bygning på kortet, for enden af denne stråle vil du finde en mystisk kiste, og hvis du er (u)heldig en masse lækre zombier. Nogle af de zombies du dræber dropper en genstand, det kan være ammunition eller andre spændende genstande, og dræber du nok zombies, så kan du åbne kisten og få et godt våben. Så man skal overveje om det er besværet værd, det kræver mange skud og lang tid at dræbe en horde af zombier. Blackout er en genial tilføjelse til Call of Duty serien.

Call of Duty Black Ops 4 Beta Footage 1 2018 09 10 14 06 36.mp4 001282121 1024x576

Zombie, Multiplayer og Blackout er gode spilmodes, der er meget lidt at udsætte ved dem, så det burde jo automatiskt udløse en høj karakter fra os her på Joypad ..... MEN, så simpelt er det ikke helt den her gang. Call of Duty Black Ops. IIII lyder måske som en god komplet spil pakke, det er det bare ikke. Vi er vant til at man kan købe DLC pakker til spillene, men den her gang er det lidt anderledes. Man skal købe et sæson-pas, som giver adgang til de forskellige DLC pakker når de udkommer, og du kan ikke købe dem seperat, du SKAL have købt sæson-pas for at få adgang til DLC. Her snakker vi om nye baner til multiplayer delen, nye zombie baner og andet.
Som om dette ikke er nok, så kan man betale med rigtige penge for at erhverve sig forskellige kostumer, våben farver, emotes osv., og Blackout mode har endda samme sæson-pas system som Fortnite og PUBG har, hvor man også kan bruge virkelige penge for at låse op for tingene. Jeg er ikke typen som bruger penge på kostumer osv. men jeg ved der er et stort marked for disse ting, se bare Fortnite hvor udviklerne tjener kassen på Danse, kostumer osv. Ved et spil som Fortnite kan man nemt tilgive dette, da det er er gratis spil, og man behøver ikke købe nogle af tingene. Black Ops. IIII er dog ikke noget gratis spil, det er et fuldpris spil, fyldt med muligheder for at bruge endnu flere penge.
Black Ops. IIII er en stor butik hvor man hele tiden kan (og i nogle tilfælde SKAL) bruge mere penge for at få flere ting i spillet, en rigtig rode-butik hvor man hurtigt bliver forvirret. Det er meget kedeligt at man ikke kan købe DLC-banerne til Multiplayer seperat, man blver nemlig låst fast til alle de oprindelige baner og er dermed i en mindre pulje af spillere. Jeg er meget skuffet over den udvikling Call of Duty spillene har taget. Jeg var helt klart villig til at købe flere multiplayer baner i de gamle Modern Warfare spil, de kostede jo ikke en bondegård, og de forlængede min spiltid med spillene. Men den måde Black Ops. IIII udnytter spillerne efterlader en virkelig sur smag i min mund.

Call of Duty Blackout Sights

Call of Duty Black Ops. IIII er et klasse spil, hvis man er fan af serien så er det helt klart en investering værd, man skal dog affinde sig med en manglende singleplayer del, jeg mener dog at Blackout opvejer manglen af den bombastiske singleplayer oplevelse vi er vant til (specielt set i betragtning af hvor ringe Black Ops. III historien var). Du skal som køber af dette spil dog også være klar over at du kan komme til at bruge mange flere penge, hvis du vil opleve alle baner og ting som Black Ops. IIII har at byde på. Selve grundspillet fejler dog intet, det er en god gang hurtig FPS action af den fineste slags.

Call of Duty: Black Ops. IIII
Genre: FPS.
Udvikler: Treyarch, Raven Software, Beenox