Anmeldelse - Battle Princess Madelyn

H2x1 NSwitchDS BattlePrincessMadelyn image1600wDer er en grund til at retrospil hører fortiden til. Det Kickstartede Battle Princess Madelyn viser tydeligt hvorfor.

Det hele starter med en kæk reference til kultklassikeren The Princess Bride. Den lille pige Madelyn ligger syg, og hendes bedstefar kommer forbi og læser hende en historie om krigerprinsessen af samme navn. Prinsesse Madelyns kongerige er under angreb af en ond troldmand, og da han dræber en hel masse af hendes venner, bekendte og familie (inklusiv hendes elskede hund Fritz), må Madelyn trække i ringbrynjen og drage ud på en lang og farefuld færd.

Historien er sød nok, og det hele bindes sammen af nogle pæne mellemsekvenser.

largeStilen er hentet fra klassikere som Ghouls n’ Ghosts, og er nydelig og pæn, med fjender der er langt fra uhyggelige og lettere sjove at se på. Udseendet er dog det eneste harmløse over dem, for de slår en proper næve. Madelyn er retro på den hårde måde, forstået på den måde, at der stort set ikke er nogen nåde at finde. Fjenderne kommer væltende op af jorden, frem bag søjler og ned fra oven. Madelyn kan kun rammes et par gange før hun stiller træskoene (præcis ligesom helten Arthur, fra føromtalte Ghouls n’ Ghosts, helt ned til at hun mister rustningen og er nødt til at klare sig kun i undertøj). Det betyder at du skal være på tæerne hele tiden, da et øjebliks uforsigtighed betyder undergang.

Fra at være mildt underholdende går det hurtigt til at være trættende. Madelyn kan angribe ved at kaste en uendelig række af spyd, og de skader ikke særlig meget. Så du tilbringer meget tid med bare at male fjender ned. Og bliver du ramt, bliver Madelyn skubbet tilbage. Irriterende det meste af tiden, men bliver du ramt mens du er i luften, så kan du næsten vare sikker på at Madelyn falder ned, hvliket ofte resulterer i en tidlig død. Sjovt. Eller…

maxresdefaultI det mindste kan Fritz, den afdøde hund der nu er et spøgelse, genoplive Madelyn et par gange. Det hjælper, men kun indtil næste irritationsmoment melder sig: Manglen på anvisninger, betyder at du det meste af tiden render rundt med kun en vag ide om hvor du skal hen. Og ligesom for ikke at lulle spilleren ind i en følelse af falsk tryghed, så smider spillet en enorm grotte efter dig. Den er labyrintisk og uden nogen form for skiltning. Skal du fortsætte ligeud, eller gå ned? Hvem ved! Enten skal du huske det, eller også kan du sidde og prøve at skrive noter ned. Og dette er samtidig med at tonsvis af skeletter, dæmoner og andet skidt kommer rendende. Nåh, du nåede et lille stykke længere, bare synd for du er lige blevet ramt af en pil og er faldet ned i et hul. Prøv igen.

Det er som om at der manglede enten tid eller interesse for virkelig at bygge spillets verden. Til trods for at præsentere en historie, er der ikke meget dialog, og NPC´ere tjener stort set kun det formål at spørge om hjælp. Banerne virker unødigt store, især fordi man tilbringer mere tid på finde vej, end at nyde turen.

wormz 1024x576Måske jeg er den forkerte persontype til den slags spil, for jeg synes den slags spil allerede var belastende dengang. Jeg følte, og føler, kun irritation når jeg gang på gang render hovedet mod en mur. Det er synd, for med bedre skiltning og mindre brutalt knockback, ville oplevelsen være langt mere tolerabel. Den grafiske stil og præsentationen er noget nær perfekt, men gameplayet lider under nogle besynderlige beslutninger. Med mindre du er desperat efter spil i denne genre, kan du bruge dine hårdt tjente kroner bedre.

Battle Princess Madelyn
Format: Playstation 4, Xbox One, PC, Nintendo Switch/WiiU og Vita.
Genre: Retro 2D action adventure