Anmeldelse - Kingdom Hearts 3

kingdomhearts3headerJeg har aldrig spillet et Kingdom Hearts spil før. Faktisk kan jeg ikke forklare hvorfor. Mens jeg ventede på at modtage Kingdom Hearts 3, forsøgte jeg ihærdigt at finde frem til en årsag til at jeg ikke har spillet et af forgængerne. Reelt burde jeg være i målgruppen.

I en stor del af min folkeskoletilværelse blev jeg mobbet. Jeg var tyk og ikke god til idræt. Samtidig var jeg egentlig et roligt gemyt der ikke kæmpede imod. Alt dette ændrede sig senere, men i mange år led jeg under denne behandling. Samtidig er jeg enebarn og vi måtte ikke have husdyr der hvor jeg boede. I stedet blev jumbobøger og Anders And blade en slags tilflugt. Anders And var uheldig og alt gik ham imod, på trods af at han egentlig bare gerne ville gøre hvad der var bedst for hans nevøer. Jeg tænker at jeg som barn bildte mig selv ind at det nok bare fulgte med navnet Anders at være uheldig og lidt forfulgt.

Årene gik og mobningen stoppede heldigvis da jeg pludselig skød i vejret og blev en ganske habil fodboldspiller. Men min lyst til at flygte ind i en anden verden forsvandt aldrig. Disney blev skiftet ud med japanske rollespil. Især Final Fantasy var en serie jeg konsekvent vendte tilbage til. Så ja, et spil der blev solgt på ideen om at være Final Fantasy møder Disney, og som tilmed havde Anders And i en ret prominent rolle burde være lige noget for mig. Men i stedet for Kingdom Hearts blev det Morrowind der åd al min tid i 2002, og efterfølgende gik rygterne om en fuldkommen uigennemtrængelig historie, så de efterfølgende afsnit i serien landede heller aldrig i mine konsoller.

Nu tænker du så: ”Hvorfor i alverden vil du så anmelde Kingdom Hearts 3?”

kingdom hearts 3 tangledDet er egentlig såre simpelt, jeg elsker stadig Disney og Final Fantasy. Og nu hvor jeg har mine egne børn, vil jeg gerne dele den glæde Disney og japanske rollespil har givet mig, med dem. Samtidig tror jeg der er mange derude ligesom jeg, der ikke tidligere har spillet nogle af de her spil og måske er nysgerrig, men de mange rygter om historien og den fanatiske kult der er Kingdom Hearts fans har skræmt dem lidt. For dem er jeg den der tager springet ud i det ukendte. Og lad mig med det samme glæde jer med at det var en vidunderlig dukkert.

Den store elefant i rummet i Kingdom Hearts er historien. Inden jeg modtog KH 3 havde jeg sat mig ned og set flere timelange forklaringer på Youtube der skulle fortælle historien indtil 3’eren, og jeg havde ikke fattet en klejne. Heldigvis følger der med Kingdom Hearts 3 en meget kort forklaring, der forenkler historien markant og skærer indtil kernen i historien. Ser man blot den er det faktisk meget nemt at hoppe ind i 3’eren og forstå hvad der foregår. Ja generelt er fortællingen ekstremt snørklet med forskellige tidslinjer og folk der deler sig i andre personer osv., men ser man den lille intro inden man starter spillet og lytter efter når Mickey fortæller i begyndelsen af spillet, så er det ikke så svært at fange tråden som nogle har givet udtryk for. Så hvis din store angst for at hoppe ind er historien og hvorvidt du kan følge med, så bare spring ud i det. Lad være med at se Youtube videoer eller lignende, men brug i stedet de værktøjer spillet har indbygget og så vil det være relativt nemt for dig at fange den overordnede historie. Med hensyn til historiens kvalitet så er den på niveau med en almen Disney historie, men blot meget mere snørklet forklaret.

Efter at have forstået historien og set hvordan Disney figurerne blev flettet ind, kunne jeg ikke lade være med at tænke at dette i den grad føles som en japansk version af Disney, hvilket for mig var helt okay men heller ikke mere end det. Dialogen er også en noget blandet landhandel. På den ene side er stemmeskuespillet fænomenalt men selve dialogerne er til tider direkte håbløse. Forestil dig nogle af de mest klichefyldte og tå krummende dialoger fra Disney, og så bare tilført en ordentlig gang Anime. Når dialogen var bedst grinede jeg med hovedpersonerne (igen båret af helt fantastiske stemme præstationer) mens jeg i værste fald rullede så hårdt med øjnene at der var fare for hjulspin. Det til trods, så sad jeg alligevel hele vejen med et gigantisk smil på læben, jeg følte mig fortryllet og båret ind i en smuk Disney verden hvor det var okay at være barn igen.

Hvorfor?

kingdom hearts 3Fordi Tetsuya Nomura tydeligvis har forstået hvad der gør Disney til magi. Som nævnt før er stemmeskuespillet fantastisk, og hos de fleste Disney figurer er det faktisk de originale skuespillere der også lægger stemmer til her. Samtidig er musikken afsindigt smuk. Her er tale om et af de bedste soundtracks, ikke bare i år, men i hele denne konsol generation. Musikken i Kingdom Hearts 3 er som at tage de bedste numre fra Disney, og de bedste numre fra Final Fantasy serien og så klemme dem sammen i et decideret overflødighedshorn af symfonisk velvære. Gang på gang stod jeg bare stille med hovedpersonen og lod musikken løfte mig op og væk, fra den grå triste hverdag og ind i en verden hvor farver og venskab regerer.

Som om det ikke var nok så følger billedsiden også med lyden. Kingdom Hearts 3 er måske det flotteste spil jeg endnu har spillet. Endelig føles et spil som en Pixar film. Jeg måtte flere gange knibe mig i armen over hvor godt Disney’s og især Pixar’s figurer er gengivet i spillet. Endnu mere overraskende blev det så at spillet på en almindelig basis PS4 kørte næsten fejlfrit. I alle de timer jeg spillede, kunne det antal gange jeg oplevede et fald i framerate tælles på en hånd. Men selv om lyd og billede er i særklasse, så var det gameplay der for alvor gav mig en vaskeægte Disney oplevelse.

I spillet skal Sora (hovedpersonen) rejse rundt sammen med Fedtmule og Anders And i forskellige Disney verdner, samt hjælpe kendte Disney figurer i deres kamp mod gamle arvefjender, som bare her står i ledtog med Organisation 13. Organisation 13 er de onde i Kingdom Hearts 3, og hvis man vil barbere alt fedtet væk fra historien så handler Kingdom Hearts dybest set om de gode Disney og KH figurer, mod de onde som er Organisation 13. I de forskellige Disney verdner man tager hen, bliver der for alvor leget med præmisserne. Jeg vil helst ikke afsløre for meget, for en stor del af glæden kommer af at få lov at opleve de her ting alene første gang, men som et par eksempler kan nævnes at man i Toy Story verdenen kommer til at kæmpe med legetøj i en stor legetøjsbutik, og her kan man hoppe ind i legetøjs Mechs og kan skyde med dem, og i Twilight Town kan man samle ingredienser og få lov til at lave mad sammen med Remy.

Der er et væld af disse mini spil med hver deres systemer, og hele spillet igennem leveres, hvad der bedst kan beskrives som, en videospils Disney forlystelsespark. Denne følelse går også igen i kampsystemet. De første par timer føles det meget som om man bare trykker kryds hele tiden, og så trekant i ny og næ for at køre en kombination, men når man er et par timer ind i spillet, begynder systemet at låse sig op. Man kan skifte våben i kampen, hvilket giver nye evner, man kan lave unikke angreb sammen med sine gruppemedlemmer hvis man er tæt nok på dem, og har man angrebet monstrene tilpas mange gange, kan man fyre en slags ultimative evner afsted, som manifesterer sig i form af reelle forlystelser fra Disney World.

Alt dette i et festfyrværkeri af farver og lyde.

Kingdom hearts 3 tips tricks strategies 7Kampsystemet er umådelig sjov og jeg blev aldrig træt af at kæmpe eller følte jeg kedede mig, for hver verden byder på sine unikke kampe og specielle angreb, alt efter hvilke Disney figurer man er sammen med. Jeg har dog et lille ankepunkt ved kampsystemet, og det er at styringen føles meget flydende. Det var ikke altid jeg for alvor følte jeg var i fuld kontrol, og til tider havde kameraet umådeligt svært ved at følge med hvad der skete på skærmen og hvor min figur var. Heldigvis var det dog ikke noget jeg oplevede i voldsom grad og det formåede aldrig at ødelægge min glæde ved kampsystemet. Sværhedsgraden er dog noget lav. Jeg har intet imod at den letteste sværhedsgrad i et spil er meget let, men når det sværeste niveau føles som et mellemsvært niveau fra andre spil, så er der lidt et problem. Jeg håber man justerer sværhedsgraden i en patch i fremtiden, for lige nu er det en kende for meget til den lette side. Igen var det dog ikke noget der for alvor fjernede min glæde ved kampene, eller resten af spillet for den sags skyld.

På mange måder vil jeg så gerne fortælle en masse mere om Kingdom Hearts 3, og hvorfor det på alle måder var en magisk oplevelse for mig, men omvendt kom en stor del af glæden også af gang på gang at blive overrasket i spillet, og det vil jeg ikke tage fra dig kære læser. Hvis ikke det ovenstående har gjort det klart, så får Kingdom Hearts 3 min varmeste anbefaling. Ja historien er fyldt af klicheer og er til tider meget naiv, men i den verden vi lever i nu, hvor tingene til tider ser meget sorte ud og hvor alt nærmest skal vendes til noget negativt, så var det befriende med en historie fuld af håb og fokus på det der for alvor er vigtigt, nemlig vores medmennesker og venner. Du behøver ikke at have spillet de foregående spil i serien for at nyde Kingdom Hearts 3. Bare spring ud i det, ligesom jeg, og kom på en vidunderlig og farverig rejse tilbage til din barndom.

Kingdom Hearts 3
Format: Playstation 4, Xbox One.
Genre: Action Adventure Rollespil Udvikler: Square Enix