Anmeldelse - Apex Legends

apex1Apex Legends er et gratis battle royale first-person shooter spil, udviklet af Respawn Entertainment, som er kendt for blandt andet Titanfall og Titanfall 2. Spillet udkom den 4. februar uden nogen markedsføring, det blev gjort for at undgå forudfattede meninger af spillere og medier, fordi det "bare" er endnu et battle royale spil med loot boxes, som endda bliver udgivet af Electronic Arts. Der var stor mulighed for, at Apex Legends ikke blev godt modtaget. I stedet for besluttede Respawn Entertainment sig for at udgive spillet samme dag det blev annonceret, på den måde kunne spillet tale for sig selv. Efter en uge havde spillet fået 25 millioner downloads på Microsoft Windows, PlayStation 4 og Xbox One. Det bliver i øjeblikket betragtet som en stor konkurrent til Fortnite.

Battle royale spil blev først virkelig populære i 2017, med PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG) og Fortnite. Den store succes disse to spil fik, gjorde at flere udviklere prøvede kræfter med spil genren. Activisions Call of Duty serie indeholder nu battle royale, Blackout i Black Ops 4, og Electronic Arts nyeste Battlefield spil, Battlefield V, vil i nærmeste fremtid også få tilføjet en battle royale del. Selv Tetris har fået en version af battle royale, i Tetris 99. Jeg har i længere tid været interesseret i battle royale genren, men har ikke fundet et spil som jeg virkelig kunne lide. Ikke før nu.

Apex Legends skiller sig ud fra andre battle royale spil på bestemte områder. Før en runde begynder, vælger man en af de ledige helte og dine to holdkammerater kan ikke vælge den samme som dig. Det minder om måden man vælger spilfigur i Overwatch på, men det her er første gang vi ser det implementeret i battle royale genren. Fra start er der seks ledige helte og man kan få adgang til to andre, ved at spille nok og få experience points eller man kan bruge penge og få dem med det samme. Det tager dog ikke særlig lang tid at låse op for dem bare ved at spille.

Alle helte er nyttige på hver sin måde og man kan ikke sige, at en er markant bedre end en anden. Alle helte løber lige hurtigt, så man kan løbe mod eller fra modstander lige så effektivt med dem alle. Dog har Bangalore en evne som gør, at hun løber dobbelt så hurtigt når nogen skyder efter hende. Hvis man udfylder heltens rolle godt, så er alle ekstremt nyttige. For eksempel, Gibraltar kaster et skjold som beskytter dem der er inde i det, Lifelines taktiske evne er en robot der helbreder dig og dine kammerater, Mirage forvirrer fjenderne med en lokkedue af sig selv, osv. Alle Helte har også hver sin egen ultimative evne, som tager længere tid til at oplade. Det er muligt at Respawn Entertainment har fået inspiration fra Borderlands spillene til deres helte, måden de er designet og humoren nogle af dem har ville passe perfekt til de spil. I fremtiden vil der blive udgivet flere helte, og det vil være med til at spillet ikke stagnerer. At lande nede i Kings Canyon, som er den eneste nuværende bane i spillet, fungerer sådan, at den sidste på holdet der fik valgt en helt bliver ”jumpmaster”. Jumpmaster vælger hvor og hvornår holdet skal lande, men der er dog mulighed for at give rollen videre, eller at de to andre spillere går sin egen vej. Hvis nu den der skal vælge helt sidst, ikke vælger, så bliver jumpmaster rollen rykket til en anden i holdet. Sådan forhindrer spillet at man har en passiv jumpmaster.

apex2I Apex Legnds er det vigtigt at samarbejde. Kommunikation kan gøres gennem chat eller markeringssystemet, som tillader spillere at markere et sted, våben, modstandere, osv. Hele markeringssystemet er tilknyttet en knap og er med til at give dig og dine holdkammerater en større og bedre fornemmelse af hvad der sker omkring jer. Kan du se, at der en fjende eller flere inde i en bygning? Den bygning kan du pege på og markere, sådan at dine holdkammerater også ved at de er der. Er du kommet frem til et af de bedre våben i spillet, men du har allerede to som du er tilfreds med? Det våben kan du også markere, så dine holdkammerater kan tage det. Der er større chance for sejr hvis alle tre i gruppen er lige så bevidste om jeres omgivelser, og er godt udstyret med våben og andet. I andre battle royale spil er det sådan, at du er ude af spillet hvis du bliver skudt ned. Sådan er det ikke med Apex Legends. Bliver du skudt ned, har du først mulighed for at blive genoplivet af en dine kammerater med det samme, eller hvis de ikke når til dig indenfor et stykke tid, så kan de aflevere din ”beacon” til visse steder i spillet. Selv om du er blevet skudt ned, så er det muligt for dig at markere fjender for dine holdkammerater. Det gør, at spillet er mere brugervenligt for dem der spiller og man har stadig en chance for at vinde, selv om man er blevet skudt ned, så længe man har holdkammerater der hjælper dig. I spillet kan du finde skjold som gør at du kan tåle at blive skudt lidt oftere, så man har tid til at reagere når nogen skyder efter en, for så enten at skyde tilbage eller trække sig tilbage.

Alle våben i spillet føles anderledes. Der er i øjeblikket 20 forskellige våben delt op i seks kategorier – assault rifles, submachine guns, light machine guns, snipers, shotguns og pistols. I modsætning til heltene, så er nogle våben klart bedre end andre. For eksempel er der tre pistoler; RE-45 Auto, som er en automatisk pistol med meget recoil, P2020 der er en standard pistol og Wingman en meget kraftig pistol der minder om en Desert Eagle. Her må man bare håbe at lykken er med en når man lander i spillet, så man hurtigt kan få fat i nogle af de våben man bedst kan lide. I visse situationer vil man give et våben skylden fordi at du blev skudt ned først. Den ene shotgun, Mozambique, har kun tre skud og gør meget lidt skade på din modstander, så den bliver ikke brugt meget af nogen.

apex3Der er ingen single-player del i Apex Legends. Battle royale på 60 spillere i grupper på 3, og træningsbanen, er det eneste du kan spille i Apex Legends. Jeg er dog sikker på, at Respawn Entertainment kommer til at opdatere spillet ofte, og forhåbentligt inkludere flere våben, helte og måder at spille på. At være hold på to eller fire spillere er måske noget de kan gøre. Fordi der ikke er en single player historie, så lærer man ikke meget om de forskellige heltes historie og baggrund. I selve spillet kan man læse nogle få linjer om hver helt, eller rode sig ud på internettet for at finde ud af mere. Men i selve spillet er der mangel på historie.

Spillet bliver understøttet af mikrotransaktioner som kun bruges til at låse op for kosmetiske elementer (og førnævnte 2 helte), men det er også muligt at låse op for alt ved bare at spille længe nok. Vi kan dog ikke komme uden om, at der kræves en del spiltid for at få råd til nogle af de skins man kan købe i butikken. Man kan dog ikke bruge penge til at få en fordel over de andre spillere, det kan man kun gøre ved naturligt at blive bedre til spillet. Det er anderledes end andre spil der er udgivet af Electronic Arts, især Star Wars: Battlefront 2, der udkom i 2017, hvor visse spillere havde stor fordel overfor andre, fordi de brugte penge på våben og lignende. Respawn Entertainment har planer om at snart udgive et ”battle pass”, som skal indeholde nye kosmetiske elementer, helte og våben. Men det er endnu ikke sikkert om det bliver nødvendigt at bruge penge på det, for at få de nye ting eller ikke.

apex4Jeg har brugt mange timer på online spil, og primært på PlayStation. Call of Duty: Modern Warfare 2 og 3, Black Ops 2, Destiny og Destiny 2, og Battlefield 1. Men jeg har aldrig haft så mange problemer, hvor spillet crashede for mig, utallige server afbrydelser og varierende frames per second, som jeg har oplevet med Apex Legends. Man skulle måske tro, at det er fordi at jeg har en PS4 Slim, men jeg har spillet med folk der har en PS4 Pro, som også har oplevet at spillet crashede. En af mine venner spiller på PC, og han kunne sjældent spille tre runder på rad uden at opleve minimum et crash.

Apex Legends er et spil som ingen havde forventet, men som mange havde ønsket sig. Det er hurtigt og har vægt på kommunikation med dine holdkammerater. Om man har spillet hver dag siden det udkom, lige som mig, så begynder det at føles lidt ensformigt nu. Forhåbentligt kan Respawn Entertainment underholde os lidt længere, med mange fremtidige opdateringer til spillet.

Apex Legends
Genre: FPS / Battle Royale
Udvikler: Respawn Entertainment