Anmeldelse - Sekiro: Shadows Die Twice.

headerFrom Software, holdet bad spil som Dark Souls, Bloodborne, Kings Field og Armored Core, er tilbage med et nyt spil. Den her gang går de tilbage til Japan i det 16. århundrede, og de gode gamle Shinobi Ninjaer. Sekiro: Shadows Die Twice er et hardcore Ninja spil, en god blanding af Dark Souls, Bloodborne og Tenchu. Vores anmelder har kæmpet sig igennem spillet, og er klar med sin anmeldelse af spillet.

Ved Games Awards i 2017 teasede From Software første gang det her spil, det var en kort teaser som ikke gav mange hints til hvad for et type spil Sekiro var. Fans af Souls serien var i den syvende himmel, og de nærede et håb om at det her var et spil i stil med den elskede spil serie. 22. Marts 2019 udkom spillet endelig, og det har været sjovt at følge lanceringen af spillet, specielt hvis man kiggede på reaktionerne fra de såkaldte “Souls-veteraner” (spillere som føler de mestrer spil-serien). Dark Souls spillene er nok mest kendt for deres sværhedsgrad, hvor mange føler at spillene er alt for svære, og så er der de førnævnte fans, som mener at spillene er nemme og perfekte spil, så længe man bliver ved med at spille indtil man er “God nok”. Jeg fulgte mange af denne type spillere på forskellige foraer, for at se hvordan de reagerede på spillet. En ting som går igen i næsten alle diskussioner om Sekiro, er at folk (specielt de selvudnævnte Souls-veteraner) synes at spillet er MEGET hårdere end Souls spillene. Det er helt vildt hvor der er mange spillere som har smidt spillet på hylden efter kort tid, simpelthen fordi de ikke kan “mestre” Sekiro, endda selvom de har gennemført alle Dark Souls spillene, Bloodborne og Demon´s Souls. Og ja, lad os bare starte den her anmeldelse med at konstatere at Sekiro: Shadows Die Twice er et sindsygt svært spil, men grunden til dette vil jeg komme ind på lidt senere i anmeldelsen.

I Sekiro: Shadows Die Twice indtager du rollen som den mystiske Shinobi Sekiro, hans eneste opgave i livet er at beskytte den unge tronarving Kuro. Det er mørke tider hvor den gamle krigsherre Isshin Ashina, som styrer det kongerige spiller foregår i, er ved at dø og Isshin´s fjender er ved at erobre hans land. I et desperat forsøg på at bibeholde tingenes tilstand i området, kidnapper Isshin´s sønnesøn, Genichiro, den unge Kuro som du skal beskytte. Genichiro skal bruge Kuro til at skabe en udødelig hær, som kan bekæmpe alle deres fjender. Sekiro mister den ene arm under kidnapningen og bliver slået bevidstløs, Sekiro vågner i et gammelt tempel hvor en mystisk billedhugger har skabt en ny kunstig arm til vores helt. Det er dit job, som den kære Shinobi Sekiro, at finde Kuro og genskabe en form for fred i det krigshærgede område.

1Sekiro er ikke et nyt kapitel i Souls serien, det er mere et selvstændig spil ligesom Bloodborne, som bruger en del af de velkendte elementer fra Souls-serien. Sekiro er et Action Adventure spil med rollespils-elementer. Her kan du ikke vælge din egen spilfigur, eller vælge hvilket våben du vil kæmpe med, du er Sekiro og har et Ninja-sværd til at kæmpe med, samt den kunstige arm som kan bruges til at udføre special angreb. Hvor du i Dark Souls skal være defensiv og afventende i de fleste kampe, så skal du i Sekiro være aggressiv, her er det dig som skal vise hvem der er Boss, det er dig som skal bestemme kampens gang, ikke din modstander. Og det er her at de såkaldte “Souls-veteraner” oplever de største problemer, det er nemlig svært at smide de vaner man har tilegnet sig i de foregående From Software spil på hylden. Jeg har selv gennemført Demon’s Souls, Bloodborne og Dark Souls 2, så jeg har en del erfaring med den her type spil, jeg vil dog aldrig gå så langt at kalde mig selv “veteran” inden for genren, jeg klarer mig igennem spillene men så heller ikke mere. Bloodborne er dog en undtagelse for mig, her har jeg nemlig Platin-torfæet og har gennemført DLC-delen 100%, det spil er simpelthen bare en af de bedste spil oplevelser jeg har haft i mine 30+ år som gamer. Men nu er det Sekiro som vi anmelder her, og ja det er svært, men hvis man dropper alle sine Souls-vaner, så er spillet en del nemmere.

Kampsystemet er faktisk ganske simpelt, du har et sværd som du kan angribe og forsvare dig med, jeg testede Playstation 4 udgaven, og her trykker du R1 for at slå, og L1 for at beskytte dig. Når en fjende angriber dig kan du holde L1 nede for at beskytte dig, dette gør at fjendens angreb preller af på dit sværd, men du kan også vælge at hurtigt trykke L1 når du ser fjendens angreb komme, og på den måde parere slaget, dette gør at fjenden bliver åben for angreb, ofte et dødbringende angreb fra din side. Parering kræver dog perfekt timing, så her må man øve sig meget for at finde det rette tidspunkt at parere et slag.
I Sekiro er der 2 forskellige ting du skal holde øje med under en kamp, energi og positur. Energi siger sig selv, det er liv, mister fjenden al sin energi så er denne død. Når du slår på din modstander og denne beskytter sig, så stiger hans positur og når denne bar bliver fuld, så kan du sætte et dødbringende angreb ind, et angreb som dræber de normale modstandere i et hug. Det samme gør sig gældende for dig, du skal også passe på din positur og din energi, hvis ikke så ender du med at dø hurtigt.
Kampene er hele tiden en balanceakt. Lidt mere indviklet bliver det når du møder fjender som kan lave special angreb, der findes 3 forskellige af dem. Thrust – hvor fjenden støder sit våben frem. Sweep – hvor fjenden laver et lavt svingende angreb. Grab – hvor fjenden griber fat i dig og udfører et voldsomt angreb. Disse special angreb kan ikke pareres på normal vis, ved et Sweep skal du hoppe op i luften, ved et Grab skal du undvige til siden, og ved et Thrust angreb skal du udføre et specielt Mikiri-counter move, som du kan lære lidt inde i spillet. Når en fjende udfører et af disse special angreb vil du se et Japansk rødt tegn henover Sekiro´s hoved, på den måde bliver du advaret og har mulighed for at reagere.
Som jeg nævnte før, så mister Sekiro sin arm i begyndelsen af spillet og får denne erstattet af en protese. Denne protese kan du faktisk bruge som et våben i spillet, ved at finde nogle specielle artefakter rundt omkring. Tager du et af disse artefakter med tilbage til billedkunstneren, så kan han bygge et våben til din arm, du kan f.eks. få en arm som skyder med kastestjerner og en arm som skyder med ild. Senere i spillet vil din arm blive en vigtig komponent i dine kampe, specielt mod de mange bosser som du vil møde.

Sekiro 21Der er flere forskellige typer bosskampe i spillet, små mini bosser, lidt større mellem bosser og så de velkendte normale bosskampe, som foregår mens banen er indkredset af en tæt tåge. Fælles for alle bosser i spillet, er at de alle har nogle små prikker henover deres energi indikator, disse prikker indikerer at du skal udføre et bestemt antal “dødstød” før at fjenden er helt død, på den måde deles bosskampe ind i faser hvor det gælder om at bringe fjendens energi ned på nul et bestemt antal gange. Og lad det bare være sagt, det her er nogle af de hårdeste kampe du nogensinde har mødt i et computerspil, nogle er så svære og tidskrævende at man sagtens kan ende med at hive flere hårtotter ud af sin hovedbund, før man har overvundet en boss.
Som Ninja har man dog et specielt trick oppe i ærmet, stealth. Sekiro kan snige sig ind på sine fjender og dræbe dem med et hurtigt Stealth angreb, dette angreb kan endda bruges til at fjerne en af prikkerne fra de mindre bosser i spillet, på den måde er boss-kampene ikke helt så svære. Med Stealth kan du overraske fjenderne eller snige dig forbi fjender du ikke ønsker at kæmpe imod. Desværre fungerer stealth ikke altid lige godt, nogle gange opdager fjender dig igennem vægge og så er du et let bytte. Når det fungerer er det dog en fin tilføjelse til spillet.

Sekiro har også et reb med en kastekrog i enden, dette redskab kan han bruge til at fire sig op på tage, træer, klipper og andet. Det er et uundværligt redskab i din videre færd igennem spillet, det skal bruges til at finde genveje og skjulte genstande, samt er det et redskab der kan redde dig ud af en knibe, hvor du kan skynde dig til et højere niveau og dermed få en smule fred fra de fjender du kæmper med, og på den måde redde dit liv. Når nu vi snakker om liv, så er Dark Souls serien kendt for at man dør mange gange, det samme gør sig også gældende i Sekiro, du vil dø mange gange i løbet af spillet. Straffen for at dø er dog ikke helt så slem, du mister halvdelen af de penge du har samlet og halvdelen af de XP du har samlet. Penge bruges til at købe specielle genstande i spillet, og XP bruges til at samle sig skillepoints, som så kan bruges til at lære nogle Ninjitsu tekniker.
Selvom du dør så har du faktisk en slags ekstra liv, du har nemlig en speciel type blodtype, som gør det muligt at genopstå med lidt mindre energi. Dør du så direkte efter at være genopstået, så ryger du tilbage til sidste checkpoint og mister halvdelen af dine penge og XP. Et checkpoint er en speciel statue hvor du kan hvile dig (få al din energi, magi osv. tilbage), lære Ninjitsu tekniker (hvis du har samlet nok Skillpoints ved hjælp af XP) og rejse til andre statuer som du har fundet. Så døden straffes ikke helt så hårdt som man måske skulle tro, der er dog en lille ekstra detalje. Jo flere gange du dør, des mere dårlig blod bliver der samlet, den dårlige blod smitter de NPC figurer du møder i spillet med en mystisk sygdom som kaldes Dragon Rot. Jo flere gange du dør des mere bliver de smittet, de kan dog ikke dø af denne sygdom, de vil dog begynde at hoste som en gammel ryger, og nægte at hjælpe dig mere i spillet. Heldigvis findes der en kur for denne sygdom, den består dog af nogle sjældne ingredienser, så man har ikke mulighed for at lave mange potioner af denne kur. NPC personer man møder giver en side missioner, sælger ting til Sekiro eller hjælper dig i en kamp, så hvis de bliver alt for syge vil man snyde sig selv for nogle specielle missioner og genstande.

Dark Souls og Bloodborne er meget kendt for deres fantastiske baneopbygning, hvor man kan åbne for genveje osv. Sekiro benytter sig af samme type opbygning, der er masser af genveje og alt andet som er kendt fra de foregående spil. Jeg elsker banernes opbygning i Sekiro, der er masser af veje man kan gå, der er masser af steder som kan udforskes, og der er hemmeligheder og bosskampe gemt bag næsten hvert hjørne i spillet. Det er genialt og føles meget mere gennemtænkt end i From Softwares foregående spil, faktisk vil jeg gå så langt at kalde verden i Sekiro for spillets hovedperson. Der er en del andre rollespils elementer gemt i spillet, ting som spilleren selv skal opdage, hvis man ellers klarer at komme så langt i spillet, jeg er nemlig ret sikker på at mange spillere vil give op før de er nået til slutningen i Sekiro: Shadow Die Twice. Dette vil dog være en skam, da der gemmer sig en spændende mystisk historie i spillet, nogle af de bedste bosskampe endnu i et From Software spil og en god spiloplevelse.

Sekiro Shadows Die Twice How to SprintSekiro: Shadows Die Twice er et fantastisk spil, det er efter min mening et af de bedste spil fra From Software i længere tid, det er faktisk kun Bloodborne som er bedre. Det nye kampsystem, den fantastiske verden og de fede monstre som man kæmper mod, gør det her til en helt speciel oplevelse. Når man står overfor en bosskamp som synes umulig de første mange gange man prøver den, og er lige ved at give op, men så pludselig klikker det hele for dig, du parerer alle slagene og slår ham uden at miste den mindste smule energi, det er en ubeskrivelig følelse, hvor afmagt bliver udskiftet med glæde og følelsen af at have opnået noget i spillet. Som i de foregående From Software spil, så gælder det om at lære af sine fejl, så man hele tiden forbedrer sig. Selv om spillet ofte føles brutalt svært, så føles det aldrig urimeligt. Det tager alt fra 20-50 timer at gennemføre spillet første gang, og der er faktisk hele fire forskellige slutninger, så der er god grund til at spille sig igennem spillet flere gange. Der er selvfølgelig også masser af hemmeligheder i spillet, alt lige fra bosskampe til våben og baggrundshistorie.

Spillet er ikke perfekt på nogen måder, der er små problemer hele vejen igennem spillet. Kameraet er til tider i vejen under hektiske kampe, nogle gange kan fjenderne se dig selv om du bruger Stealth, du går ud af stealthmode når du bruger dit reb og nogle andre irriterende småting, som fjerner en smule af spilglæden. Når vi snakker teknik så har From Software igen haft nogle småproblemer under udviklingen, på den normale Xbox One og Playstation 4 kører spillet med en låst framerate på 30fps. dette resulterer i det såkaldte Framepacing, hvor spillet misser en vigtig frame og dermed gør det en smule mere upræcist at spille, hilket gør at nogle af de vilde bosskampe bliver en smule sværere. På Playstation 4 Pro og Xbox One X kører spillet med en oplåst framerate, den er dog ikke helt stabil, den ligger og svinger imellem 40-50 fps. hele tiden. Så vi snakker ikke om noget teknisk vidunder på konsol siden, på PC er det dog meget mere stabilt, selvfølgelig afhængig af hvilken Hardware du har gemt inde i dit kabinet. Men var framerate og teknik ikke noget problem for dig i Dark Souls serien eller Bloodborne, så vil Sekiro fungere perfekt for dig, jeg er selv den type som ikke generes af Framerates i spil.

sekiro stealth attack optionSekiro: Shadows Die Twice er et gennemført spil på alle måder, selv med en del kedelige detaljer i spillet, så kan jeg ikke lade være med at anbefale spillet. Du skal dog være opmærksom på at det her er et brutalt svært spil, men det belønner dig virkelig hvis du fortsætter, selv om du møder en mur i spillet. Sekiro er ikke et typisk Souls-spil, det er sit helt eget spil, men det låner en masse fede elementer fra Souls-serien og laver dem til sine helt egne. Bloodborne er for mig det ultimative From Software spil, men Sekiro er helt sikkert det næstbedste spil fra dem. Elsker du udfordring og et godt action spil, så må du ikke snyde dig selv for det her spil.

Sekiro: Shadows Die Twice
Format: Playstation 4, Xbox One og PC
Genre: Action/adventure.