Anmeldelse - Devil May Cry 5

devil may cry 5 Cover Art.jpg.optimalDjævlen græder måske, men det vil være af glæde, for dæmonjægeren Dante er tilbage, og det er der grund til at fejre. Sjældent har kamp haft så meget stil.

Fra første sekund i selskab med Devil May Cry 5 blev jeg transporteret tilbage i tiden, tilbage til det Herrens år 2001. Den underlige rungende lydeffekt når man navigerer menuer og den rockmusik. Jeg var tilbage til en tid, hvor jeg brændende ønskede mig langt hvidt hår, og en rød læderjakke. Hovedpersonen Dante var indbegrebet af cool. Han stod uden kny overfor de største og fæleste monstre, og havde kun one-liners til overs for trusler om død og ødelæggelse.

Og med denne indsigt lurende i baghovedet, begyndte jeg Devil May Cry 5. Og min mistanke om at spillet aldrig ville kunne leve op til det første, eller det tredje spil, viste sig hurtigt at blive gjort til skamme. Ser du, Devil May Cry 5 er nemlig et superb spil, der har stil og charme i spandevis.

Spillet byder på tre forskellige hovedpersoner, der hver især opfører sig på forskellige måder. Dante og Devil May Cry 4s hovedperson Nero er meget identiske, og så alligevel ikke. Begge bruger store sværd, begge har pistoler, og begge har en kæk attitude, der under andre omstændigheder ville være øretæveindbydende. Nero’s tilgang til kamp er mere teknologisk. Han har forskellige armproteser, der hver især har forskellige egenskaber. En af dem skyder eksempelvis med elektriske impulser, mens en anden virker som en pisk. Halvdelen af glæden ved Nero er at eksperimentere med hans arme, og se hvad der sker. Og skulle man ikke have lysten til at vælge mellem de forskellige proteser, foreslår spillets våbensmed Nico en sammensætning baseret på de kommende udfordringer.

devil may cry 5 564907.9Spillets nye figur, V, bidrager med en helt anden tilgang til kamp. Han er selv svag og fysisk svækket. Han bevæger sig rundt med en stok og slår omtrent lige så hårdt som en killing. I stedet har han to magiske kompagnoner, den flyvende, gribbelignende og rapkæftede Griffon, og panteren Shadow. Griffon kan skyde projektiler mod fjenderne, mens Shadow står for nærkampene. Han kan også, fra tid til anden, fremmane Phantom, et stort gorillalignende væsen, der uafhængigt af V stavrer rundt og sparker røv.

Det interessante ved hans kampe er, at han selv ikke er meget værd, og man derfor skal huske at holde ham væk fra fjenderne, mens de to magiske håndlangere klarer ærterne. De kan dog ikke dræbe fjenderne, det er Vs job. Når fjenderne har modtaget nok skade, kan V teleportere hen og dræbe dem med sin stol. Tempoet er et andet og tilgangen giver en interessant modvægt til spillets to andre figurer.

Og apropos, Dante er nok stadig min absolutte favorit. Han er muligvis blevet lidt ældre siden Devil May Cry 1, men han er stadig den kækkeste spilfigur jeg kan komme i tanke om. Hvor V og Nero hver tager sig til takke med to våben (eller i Vs tilfælde, to magiske væsner), har Dante et helt arsenal. Og han kan skifte mellem våbnene øjeblikkeligt, hvilket giver en fantastisk dynamik. Våbnene er desuden en gevaldig fornøjelse og er samtidig ret usædvanlige. Et våben er en hat (!), mens en anden er en motorcykel, der forvandler sig til to sværd. Det er åndssvagt, det er fjollet og det ser SÅ sejt ud.

maxresdefaultKampene er DMC5s absolutte styrke. Det handler om at dræbe dæmoner på den sejeste mulige måde. Du kan sagtens bare stikke til dem med sværd, men når du virkelig bruger alle figurernes evner og våben, er det som et festfyrværkeri på skærmen. Ikke nok med at kampene ser cool ud, du føler dig som spiller cool. Styringen er knivskarp og grafikken er smadderlækker. Når det hele går op i en højere enhed, så ligner spillet en action-animationsfilm, hvilket bare gør det hele endnu bedre.

Og en hurtig bemærkning om lydsiden. Devil May Cry ville ikke være det samme uden et miks af underlig gotisk musik og rockmusik, og rockmusikken er bare på plads her. Den er forglemmelig, men hold da op hvor den passer ind i spillet. Stemmeskuespillet er også glimrende – Dante og Nero står for de uforskammede replikker, mens våbensmeden Nicos sydstatsaccent er yderst charmerende.

DMC5 TGS 2018 13 2060x1159Hvis du bare har en anelse interesse i Devil May Cry, enten i de tidligere spil, eller i dette, så bør du tage springet. Spillet kombinerer en ganske filmisk historiefortælling, et bundsolidt gameplay, der kan få selv undertegnede med rustne fingre til at se smart ud, og frem for alt; sjove våben. Det er et vidunderligt actionspil, og bestemt et tegn på at Dante hverken er død og borte.

Devil May Cry V
Format: Playstation 4, Xbox One og PC
Genre: Action/adventure.