Anmeldelse - Outward

Outward Banner Web Out Now 817x344Gothic og Gothic 2 er stadig blandt nogle af de mest mindeværdige spiloplevelser jeg har haft. De var udviklet af det lille tyske studie Piranha Bytes. Det var langt fra de mest polerede spil og stemmeskuespillet var til tider ufrivilligt komisk. Men spillene var rollespil der osede af sjæl og kærlighed og alt fra historie til kampsystem havde en tydelig passion bag sig, til trods for de små fejl. Derfor var det også med stor forventning jeg satte mig til rette for at spille det nye rollespil fra Nine Dots Studio, et spil der fra flere kilder som jeg sætter relativt stor lid til udtalte at dette føltes som et 2019 Gothic.

Jeg er delvist enig.

For at forklare hvorfor og hvorvidt det her spil er et spil du, kære læser, vil kunne lide, er vi nødt til at gennemgå Outward lidt slavisk. Lad os begynde med det tekniske.

Grafisk er Outward en lidt underlig størrelse, og her er faktisk det element hvor jeg for alvor blev nostalgisk. Omgivelserne er umådeligt kreativt lavet og særdeles unikke i forhold til de ellers meget standardiserede fantasy omgivelser vi kender fra spil som Witcher og Elder Scrolls. Her blandes orientalsk og asiatisk stil problemfrit med steampunk og til tider næsten gammel-slavisk fantasy stil.

Det er en noget blandet landhandel af stile og ideer, men på en eller anden måde er det lykkedes Nine Dots Studio at få det hele til at virke som en troværdig verden, og det skal de bestemt have stor ros for. Denne fantasifulde verden er fornøjelig at udforske, netop fordi du ikke ved hvad du finder omkring det næste hjørne og hver en kælder og skov har sin helt egen vision. Rent teknisk er landskaberne også ganske ok at se på, uden at imponere for alvor.

out1De tekniske mangler kommer dog for alvor frem når vi ser på ansigterne og figurerne i spillet generelt. Desværre er ansigterne tættere på spil fra 2006 end 2019. Faktisk var personerne så grimme at det ofte decideret rev mig ud af oplevelsen når der var en scene med dialog. Valget om at designe figurerne i ”realistisk” grafik var en klar fejl, når resultatet blev som du kan se nedenfor.

out2Lydsiden fungerer til gengæld rigtig fint. Hver by og hvert område har sit eget unikke musiktema og kvaliteten af kompositionerne var helt ok. Generelt var musikken behagelig at lytte til uden dog på noget tidspunkt at blive decideret mindeværdig. Stemmeskuespillet var af den kvalitet man kan forvente med så lille et budget. Her er naturligvis ingen store hollywoodstjerner men de skuespillere der er brugt, gør alt hvad de kan og resultatet fungerer rigtig fint. Besparelser er også tydelige når de fleste sætninger blot indledes med stemmeskuespil på den første linje og så må man ellers læse resten, men det er gjort på en måde her hvor man lige præcis giver spilleren nok stemmeoplevelse til at hjernen udfylder resten selv.

Igen rigtig fint løst uden at det på noget tidspunkt bliver virkelig fantastisk. Men nu er det tekniske jo ikke alt, især ikke i et rollespil af denne her type. Her er gameplay og historie konge. Så hvordan klarer Outward sig på de fronter?

Størstedels virkelig godt. Historien er ok. Du begynder som en helt almindelig gut der er skibbruden og har fået en voldsom gæld over hovedet. Det er nu din opgave at afvikle denne gæld og herefter præsenterer historien dig for tre valg der afgør resten af din færd. De tre valg er vidt forskellige og præsenterer ganske tidligt spilleren med en spændene beslutning og sætter en potentielt stærk historie op. Desværre holder historien ikke samme tempo hele vejen, men overordnet set er det en ganske fin historie. Muligheden for at takle forskellige missioner i historien står dig frit åben og den frihed i spillet er her hvor Outward for alvor skinner.

out3Outward giver dig nemlig fuldstændig frihed til at gøre hvad du vil og holder dig på ingen måde i hånden. Det har i mange spil været et salgsargument at man blev kastet ud i en fri og åben verden og så kunne man ellers gøre hvad man vil, men sjældent har det føltes så rigtigt som her. Lige så snart du forlader din bys trygge murer rammer realiteten dig lige i fjæset: Du er ingenting. I modsætning til mange rollespil hvor man som spiller trods alt, er noget stærkere end omgivelserne og har unikke evner helt fra begyndelsen, så går Outward i den stik modsatte retning. Her vælger du ikke nogen klasse eller har et stærkt sæt evner fra begyndelsen. Nej du er ikke stærkere end de hyæner du møder helt i begyndelsen. Faktisk er det næsten en garanteret død hvis du bliver angrebet af mere end en fjende ad gangen. Fjenderne prøver at undgå dine slag og søger at vælge rette tidspunkt at angribe dig på. Du kan heller ikke bare få fat i et skjold og holde det oppe permanent for så bruger du dine kræfter og på et tidspunkt vil du blive sårbar.

Vær forberedt på at dø i Outward. Mange gange. Man har kigget gevaldigt mod Dark Souls da man designede kampsystemet her, men i modsætning til Dark Souls er der ikke noget niveauer at optjene. Den eneste måde at blive bedre på er ved at få bedre rustninger, våben og optjene evner og bruge disse korrekt. Et forholdsvist stort problem har jeg dog med kampdelen, i hvert fald nærkampsdelen. Animationer og hitbokse er nogle gange ikke så fintunede som et så straffende kampsystem som dette kræver og det kan føre til nogle særdeles frustrerende dødsfald.

Og hvad så når du dør? Ja så får du et lille narrativ og vågner et helt tilfældigt sted og må kæmpe dig videre derfra. Blev du slået ned af reptiler? Så kan det ske de har slæbt dig hen i deres hule, og nu må du se om du kan undslippe når du vågner igen. Nå ja, og de sår og infektioner de gav dig da de slog dig ned? Ja dem har du stadig. Denne cocktail af til tider dårlige hitbokse og animationer der fører til et unfair dødsfald og det, potentielt, at blive teleporteret kilometer væk fra hvor man var kan virkelig ødelægge oplevelsen og her er noget udviklerne bør se på at få ændret.

Her er heller ingen erfaringspoint, men i stedet koster alt fra evner til våben til telte i spillet penge. Penge du må samle ved at besejre fjender, høste naturens ressourcer og omdanne disse til ting du kan sælge. Og nej, du kan ikke bare begynde at spare sammen til våben og evner og så fokusere på det, for du risikerer at blive forkølet, eller komme i kontakt med noget giftigt, eller blive sulten eller tørstig. Oven i rollespilselementet har man nemlig også en stærk overlevelse indbygget i spillet. Men i stedet for blot, som nogle andre spil, at gøre det så vanskeligt som overhovedet for spilleren at overleve, så føles denne del meget naturlig her. Den integrerer fantastisk i den narrative rollespilsoplevelse og er med til at højne oplevelsen af at være på et rigtig eventyr. Jeg skal sige med det samme at jeg normalt hader overlevelsesspil, men i Outward ville jeg ikke være det foruden, da det virkelig styrker tematikken her.

Med til at sikre at overlevelsesdelen ikke føles belastende er naturligvis også at produktionsdelen af spillet er nem at bruge og føles givende. Du har forskellige pladser du kan indføre ingredienser og så kan du producere forskellige ting. Du kan både lære opskrifterne, men også prøve dig frem med forskellige ting og se hvad du kan lave.

out5

Her er mulighed for at lave alt fra helbredende the til store monstrøse våben. Et andet væsentligt element her er også at man ikke har gået på kompromis med mulighederne for at designe din egen figur. Her er et utal af forskellige evner at lære og man kan bygge sin egen figur præcis som man har lyst til, bare man har pengene dertil. Allerede nu har spilleren fundet fuldstændigt vanvittige sammensætninger som gør de fleste kampe trivielle, men fælles for disse er at der går oceaner af tid med arbejde og produktion forud før man har tilegnet sig de våben og evner der kan gøre ens figur så stærk.

Og jeg må sige jeg synes det er det rette valg at lade spillerne blive så stærke, for det gør at den hårde rejse der er gået forud endnu mere værdifuld. Men det er en hård rejse og der er som nævnt ingen til at holde dig i hånden. Vil du være magiker? Så skal du drage helt dybt ind i et bjerg fyldt med hårde fjender og åben for din evne til at bruge mana. Har du, ligesom mig, en ikke eksisterende stedsans? Ja så held og lykke for her er ingen hurtig-rejse eller heste at ride på, næ alt foregår til fods. Og det kort du kigger på, viser dig ganske vidst et kort over det område du er i, men hvor du selv er må du finde ud af ved at orientere dig i forhold til dine omgivelser. Her er ingen prik på kortet der viser dig hvor du er, eller en magisk brødkrumme sti der viser dig hen til dit mål.

Outward er svært og tager tid. Men belønningen for at give sig i kast med de mange mekanikker er også tilpas stor. Evnerne du kan få er vidt forskellige og mangfoldige, rustninger og våben er unikke og spændene. Her er for alvor en oplevelse hvor du føler dig som en eventyrer der begynder helt fra bunden og langsomt men sikkert kæmper sig op til at blive en stærk helt.

out6

Netop i denne mangfoldighed minder Outward mig om mine dejlige oplevelser med Gothic serien, men man skal være forberedt på at det til tider kan blive endog særdeles frustrerende.

Hvis man ikke havde tålmodighed til spil som Dark Souls er det svært at anbefale Outward, og hvis man er en af dem der har brug for teknikken, er helt i top er der heller ikke noget at hente her. Men hvis man savner et rollespil hvor man får alvor kan fordybe sig og hvor rejsen fra begyndelse til slut for alvor sætter dig på prøve så er Outward en virkelig stærk titel.

Outward
Format: Playstation 4, Xbox One og PC
Genre: Action RPG