Anmeldelse - Out There: Ω The Alliance

out thereMass Effect er på trods af slutningen på 3eren og det horrible Andromeda stadig en serie jeg ser tilbage på med stor glæde. Ideen om at udforske fjerne planeter og galakser og møde fremmede racer og kulturer har altid fascineret mig. Samtidig elsker jeg ressource optimering og styring, både i brætspil og i video / pc-spil. Out There blander disse to elementer sammen og burde derfor være et regulært homerun for undertegnede.

Hvis du er en af dem der ser på karakteren før du læser selve anmeldelsen, vil du allerede nu kunne se at dette spil ikke blev den forjættede have præmissen ellers lovede for mig. Lad mig forklare hvorfor.

I Out There indtager du rollen som enlig pilot på et rumskib der pludselig er fløjet ud af kurs medens du befandt dig i kryo søvn. Du får nu at vide at du skal drage mod en fjern planet og der vil du få svar på meningen med det hele og blive reddet. Måden dette foregår på er ved at man vælger en af de næste planeter indenfor tilgængelig radius og så kommer der en lille information herom. Det kan være der sker noget uforudset undervejs, så som at man møder et sort hul eller decideret bliver teleporteret til en anden dimension. Når man så endelig ankommer til en planet, kan man, alt efter type, vælge at bore efter mineraler / metaller etc. eller måske endda tage kontakt med eventuelle rumvæsner der har til huse der.

out1Alt er tekstbaseret med nogle få billeder til at danne baggrund. Når man taler med de forskellige rumvæsner, er det ren volapyk og med tiden lærer man så hvad forskellige ord på deres sprog betyder, hvorefter man så kan lære at stykke sammenhængende sætninger sammen. Typisk vil disse rumvæsner forespørge om nogle ting. I begyndelsen svarer man i blinde men med tiden kan man lære nok sprog til at kunne få gavn af de opgaver rumvæsnerne giver eller de informationer de deler. En anden mulighed er at bore efter materialer eller pode overfladen efter gasser eller lignende.

Disse er nødvendige at fremskaffe for at kunne holde sit skib flydende og kunne komme videre i sin færd. Og her har vi så hjertet i spillets ressource optimerings del. Man samler mineraler og metaller og lignende og disse bruges så til at reparere skibet, sørge for brændstof, ilt og ikke mindst at bygge nye dele til ens rumskib. Disse dele lærer man igennem sine forskellige besøg på planeter eller hvis man støder ind i andre rumskibe der er efterladt.

out 2Nu handler det som om at bruge skibets plads bedst muligt og samtidig sørge for at placere forskellige maskiner etc. korrekt så de giver hinanden bonusser og gør ens skib bedre. Dette er i spillet illustreret ved et udrids af dit skib og så kan du se fyldet. Det minder lidt om måden at gøre det på i FTL, men hvor FTL rent faktisk lod dig se et reelt interiør og lod dig interagere med de forskellige rum og dit mandskab, så er det I Out There blot et omrids med kasser man flytter rundt, bygger og nedbryder. Allerede her falder tematikken fra hinanden. Det føles på intet tidspunkt som et rigtigt rumskib, men i stedet som et slags 3 på stribe mobilspil med rumtema.

Out There er da også et spil der oprindelig udkom som mobilspil og udkom så senere til PC og nu altså også til Switch, som er den version jeg anmelder her. Jeg kunne dog fint leve med et meget abstrakt look, hvis ellers der var nok dybde i selve ressourceoptimerings delen, men det er desværre ikke tilfældet. Et stort problem er at det er ret tilfældigt hvad du får af metaller osv. når du borer eller poder en planet. Du kan være heldig at få lige det metal du står og mangler til den del du prøver at bygge, eller du kan være uheldig at få fyldt dit lastrum med ting du ikke kan bruge til noget som helst. Dette gør at du aldrig for alvor kan planlægge din tur og blander man så det faktum ind at Out There er et roguelike hvor ens endeligt kan komme ret tilfældigt og pludseligt ja så halter det virkelig som ressource optimeringsspil.

out 3Men hvad nu med historien. Det et oplever flere forskellige nye rejser gang på gang kunne jo have sin egen charme hvis bare fortællingen fungerer?

Det overordnede tema er at rummet er et farligt og ensomt sted. Førnævnte mangel på viden om hvad planeter indeholder og den svære kommunikation med andre racer hjælper til at banke den tematik hjem. For mig personligt fungerer den tematik bare ikke med et ressourceoptimeringsspil. At skulle overlevet på de ting man finder og klare sig med hvad end man er heldig at finde, kunne sagtens fungere, hvis der var et dybere bygge system. Men som det er tilfældet nu er man så låst i de muligheder man har at spil oplevelsen alt for ofte bliver en kort frustreret tur hvor man aldrig rigtig får mulighed for at skabe noget selv.

Man kastes rundt hid og did mellem planeter indtil man enten gennemfører og ankommer til den sidste planet, fordi man var tilpas heldig i starten med ressourcer, eller man dør, enten af manglende ressourcer eller fordi man rammer ind i et sort hul med muterede elefanter der ønsker at bruge dig som sjippetov. Spillet er når det er bedst en ganske okay oplevelse men det bliver aldrig for alvor et særlig godt spil. Og nej historien fungerer ikke. Den er primært fortalt gennem tekstkasser. Denne type fortælling i spil kræver at skribenterne kan deres kram, men niveauet vi har her svinger mellem prætentiøst pseudo science vrøvl og decideret fjollede oplevelser i stil med den jeg selv opfandt ovenfor.

out 4En kort bemærkning til Switch udgaven, så har den en del mere indhold en den originale til mobil, og også mere indhold en pc udgaven.

Helt præcist er der tilføjet mekanismer som eskort mekanismer og pupper. Selve puppe mekanisme var faktisk et af de federe øjeblikke i spillet og jeg vil ikke afsløre hvad det indeholder. Derudover er der nogle flere rumvæsner og planet typer at møde, men da de mest afviger i antal tentakler og farve er det svært for alvor at foreslå den dyrere Switch version, især fordi styringen på switch kræver lidt tilvænning og spillet, styringsmæssigt, fungerer klart bedst på pc.

out 5Jeg havde faktisk store forhåbninger til Out There, men desværre er ressourcestyrings delen, som skal drive dig gennem historien, alt for tilfældig og flad til nogensinde for alvor at blive tilfredsstillende. Når spillet kører bedst og man er lidt heldig med de planeter man møder og historierne man får fortalt, ikke er alt for åndsvage så er Out There fornøjeligt. Men fornøjeligt er bare ikke godt nok til at hæve sig over middelmådighedens dybe grav i dag.

Out There:Omega The Alliance
Format: Nintendo Switch, PC
Genre: Adventure, Roguelike