Anmeldelse - World War Z

MediaHandler.ashx2019 er åbenbart det år hvor spiludviklere håber at Zombies bliver populære igen, der er i hvert fald flere spil på vej, et af disse er World War Z fra Saber Interactive. Spillet er baseret på bogen af samme navn, som allerede blev filmatiseret tilbage i 2013 med Brad Pitt i hovedrollen, der findes endda en ny serie på Netflix som er løst baseret på bogen. Men det her er altså en anmeldelse af spillet.

World War Z er en co-op (4 mands) shooter, som bedst kan sammenlignes med Left 4 Dead spillene. Spillet foregår på tværs af fire verdens omspændende episoder, med hver deres eget team af spilbare karakterer. Hver karakter er udstyret som et blankt papir, men de skal udstyres med et af spillets seks klasser. Der er en række forskellige klasser lige fra personer der gør stor skade, sygeplejere og sprængstof eksperter. Hver af dem har deres egne evne-træer, der gør det muligt at tilpasse og opbygge en klasse til din smag. Våben kan også forbedres. Der er et anstændigt udvalg af konventionelle skydevåben og alle våben føles pålidelige. Dit lyddæmpende skydevåben er perfekt til headshots, og er meget vigtig (specielt når du spiller offline) så du ikke alarmerer alle fjenderne. Hvis du laver støj kan du bringe horden af zombies til dig, så de lyddæmpede våben er meget nyttige når du skal tynde ud i bestanden af zombies.

De tunge våben laver dog meget mere skade på dine fjender. Carbine riflen lyder farligt og er dødbringende, mens RPG'er skaber tilfredsstillende eksplosioner. Der er endda en motorsav til rådighed for dem, der ønsker at komme op tæt på en mur af zombier. Hver tur igennem en bane giver dig points så du kan opgradere dine skydevåben og perks. Dette giver dig adgang til at kunne lade dine våben hurtigere, nyt startudstyr og andre fordele, der gør det muligt at nedbringe antallet af udødelige mere effektivt.

wwz
Du kan helbrede dine medspillere eller dig selv med førstehjælpskasser, dem finder du rundt omkring på banerne. Normalt er der masser af dem, og Ammunitionskasser og kasser med granater. På trods af dette vil du bruge al din ammunition mens du spiller. Da zombierne steg i antal, blev jeg nød til at skifte mellem mine våben, her gælder det om at have firepower så du hurtigt kan nedlægge de fremstormende modstandere. I World War Z har du mulighed for at finde forskellige forsvars-mekanismer, som du kan placere strategisk før en horde af Zombier angriber dig og dine venner. Her har du mulighed for at placere et stort udvalg af fælder, turrets og barrikader. Sidstnævnte er overraskende nyttigt til at holde fjender tilbage, selv om disse skal vedligeholdes efter et angreb. Turrets skal sættes op igen, døre skal lukkes, og de manuelle turrets ​​kommer også med deres egen begrænsede forsyning af ammunition.

wwz 1
Horden af Zombier er imponerende at beskue. At se de utallige zombier storme mod dig i horisonten er skræmmende og utroligt fedt. De klatrer over hinanden for at nå dig, og spilmotoren klarer at følge med uden de store udfald i framerate. Det er utroligt flot lavet, og horden bekymrer sig meget lidt om deres egen velfærd, de smider sig ud af bygninger for at straffe dig og din gruppe, og eksplosioner kaster zombierne over det hele.

Missioner har tendens til at begynde med nogle mindre opgør, for til sidst at ende med uundgåeligt opgør ved et evakueringssted. Det er en forudsigelig struktur, og selvom det er let at forstå, er der til tider mangel på variation. Den eneste variation ligger i de mini opgaver hvor du for eksempel skal hente varer eller eskortere en vigtig person. Som en gruppe er det let at uddele opgaverne, og det medfører en vis hurtighed i banerne. Men som enlig spiller kan det være generende at skulle tage sig af de tunge kedelige opgaver hele tiden. AI er kompetent til at skyde, men har ikke tendens til at tilbyde meget hjælp til de tunge opgaver.

wwz 2
Du kan give dem nogle simple kommandoer, men i kampens hede har denne funktion tendens til at være forstyrrende. Det er ikke en afgørende funktion, men man oplever helt sikkert situatione hvor du kan efterlades strandet ved et mål, mens dine holdkammerater kæmper mod zombier et andet sted på banen. Det resulterer i et sindssygt tidspres, hvor du helt sikkert vil ende med at dø. Online er det meget nemmere at organisere. Jeg foretrækker klart online delen, medspillere er nemme at finde og der er ofte åbne pladser på et hold.

Særlige zombier ankommer i form af Screamers, Gas-Bags og Bulls. Screamers er de normale Zombier, Bulls er stærkt pansrede Zombier og Gas-Bags zombier iført en Hazmat dragt der skader dig med en giftsky. Du kan købe Perks, der viser de mest farlige zombier, men de har alle et visuelt udseende, der gør dem lette nok at få øje på. Det er synd, at kampagnen mangler et overordnet plot. Jeg får ikke en følelse af at være del af en konflikt, og mens hver episode/bane har en form for progression, fører det hele blot til en flugtsekvens. Du vinder ikke denne krig, du løber bare væk. De forskellige karakterer hjælper ikke meget på det hele, ingen af ​​dem har nogen motivation eller baggrund. Det hele føles overfladisk og usammenhængende.

wwz 3
World War Z er et kompetent og underholdende squad-baseret skydespil, hvor specielt Horderne gør spillet til en unik oplevelse. Missionerne foregår hurtigt og flydende med et online team, det halter dog en smule når man spiller alene. Jeg ville dog ønske der var lidt mere indhold i spillet, men der skulle snart udkomme nye baner i form af DLC.

World War Z
Format: Playstation 4, Xbox One og PC
Genre: Action / skydespil.