Anmeldelse - Final Fantasy X/X-2 HD Remaster

img 0233Tidus, Yuna og Rikku er tilbage i denne genudgivelse af Final Fantasy X og X-2, og det er første gang at spillene udkommer på Microsoft og Nintendo-konsol. Og har du ikke spillet dem før, er der noget at glæde sig til!

Final Fantasy-serien er ganske spøjs i og med at seriens fans alle elsker Final Fantasy, men ikke kan blive enige om hvilket spil der er det bedste. (”Det er klart 7!” ”Nej, det er 6!” ”Det er da 8?” osv.) Det er derfor også svært at udnævne et spil til det bedste, uden at fremmedgøre en stor gruppe. Alligevel bør det ikke kræve alverdens mod at lægge hovedet på blokken, og udnævne Final Fantasy X til et af de bedre i serien. Og det er ikke uden grund, for Final Fatnasy X's kombination af overdramatiske plottwists, akavede figurinteraktion og smukke filmsekvenser formår stadigvæk at være både charmerende, underholdende og værd at sænke en snes eller flere timer i.

Final Fantasy X sætter endnu engang spilleren i Blitzballspilleren Tidus’ gule, klodsede sko. Eventyret om Tidus, der af en underlig, hvallignende skabning kaldet Sin, transporteres til Spiras farverige verden, er stadigvæk en spændende historie. På overfladen er temaet stadig Final Fantasy’s klassiske jagt på en identitet, men lige under overfladen fortæller spillet også om religiøs fanatisme, en verden der kæmper for at holde modet oppe under truslen om konstant destruktion, og sågar en klassisk dannelsesrejse. At følge Tidus på sin jagt efter svar, præstinden Yuna i sin søgen efter at bringe fred til Spira, og deres fælles eventyr, er stadig en fornøjelse.

ffxhdreview spot2Denne udgivelse er identisk med PS3, og naturligvis PS4-versionen. Således har alle teksturer og modeller fået en overhaling, og det betyder at spillet i det store hele matcher det nostalgiske billede, som originalen har tegnet på indersiden af kraniet. Det er naturligvis ikke et spil der pludselig ligner noget, der kan mænge sig med cremen af cremen af Xbox One X-spil, men de forbedrede teksturer og overflader gør spillet langt mere behageligt for øjet.

Dette er dog ikke andet end en behagelig bonus, for begge spil er stadig gevaldigt underholdende. Final Fantasy X er det sidste med det traditionelle turbaserede gameplay, og selvom det efter nutidig standard er en anelse langsommeligt, byder det stadig på et taktisk element. Hver kommando i spillets utallige kampe har nemlig indflydelse på handlingers rækkefølge. Et bestemt angreb giver eksempelvis en yderligere tur, mens et andet kan påvirke modstanderens ture. Sådan har det reelt fungeret i mange Final Fantasy-spil, men takket være Final Fantasy X's overskuelige interface, er det gjort nemt og overkommeligt.

final fantasy x x2 hd remastered wallpaper 5Final Fantasy X-2, derimod, er en smule anderledes og en mere ”poppet” oplevelse. Præstinden Yuna er naturligvis tilbage, denne gang iført de strammeste hotpants siden den originale Lara Croft, og spillet byder på japanske popsange, kostumer der giver kræfter, og et missionsbaseret gameplay. Historien virker stadig lidt som en direkte til TV-efterfølger til FFX, men kampene der denne gang defineres af konstante kostumeskift er stadig underholdende og ikke uden en smule strategi.  Det er et skift i forhold til originalen, og det er muligvis ikke for alle, men ikke desto mindre er X-2 en værdig efterfølger, der dog ikke når Xs kvaliteter.

final fantasy x x 2 switch review 3Final Fantasy X/X-2 HD Remaster er, selv her 16 år senere, et habilt rollespil og bestemt et must for Final Fantasy-fans. Især ejere af Nintendo Switch kan se frem til et glimrende håndholdt eventyr!

Final fantasy X
Format: Playstation 3,4, Vita, Xbox One, PC og Nintendo Switch.
Genre: Rollespil