JoyPad.dk

- Fordi det handler om spil!

  

Resident Evil - En serie i 3 generationer.

Resident Evil LogoDer er blevet skudt mange zombier siden det første Resident Evil udkom i 1996. Jeg var ikke særlig gammel da jeg sad med det første gang alene på et mørkt værelse og blev som mange andre gamere grebet af den bizarre stemning Capcom formåede at skabe. Jeg mente det var på tide at kigge mig over skulderen tilbage til Racoon City hvor det hele startede.

 

 

Dengang var det med låste kamera-vinkler som gjorde at man hurtigt var klar med sit trofaste våben hver gang man trådte ind i et nyt rum, især hvis man kunne høre de tunge skridt fra en gruppe snøvlende zombier der blev afbrudt i at mæske sig i et allerede gennemtygget lig.

Resident Evil 2 04
Spillet fik succes og man troede dårligt at det kunne gøres bedre, indtil Resident Evil 2 udkom, man blev som hovedperson kastet ind i en by hvor død og zombier herskede. Capcom havde gjort det igen, de skabte en stemning så trykket så man kunne skære den ud med en kniv. På trods af den knokle-primitive styring dengang så opvejede spillet det hele med gameplay.


Udover at skulle overleve hordevis af zombier, så skabte Capcom det ene mere bizarre monster efter det andet, jeg husker især mit første møde med en "licker" i 2'eren som man bedst overkom ved et par velfortjente bunker hagl lige i synet. Også bosserne i Resident Evil serien har bestemt sat sig præg, og jeg tror mange spillere som har kæmpet sig igennem serien vil nikke genkendende til at man altid så vidt muligt prøvede at spare på den mere kraftige ammunition netop fordi man næsten aldrig havde begreb om hvornår den næste boss bankede på døren, som foreksempel i Resident Evil 3, hvor man travede rundt i ro og mag (Troede man!) indtil Nemesis pludselig bragede igennem en væg med det simple formål at udrydde dig.


For at hoppe videre op i årstallene, så skabte Resident Evil 4, ihvertfald hvis man spørger mig en lille revolution inden for spil i den generation. Capcom hævede standarden med dengang en absurd flot grafik, lyd og ikke mindst at de skiftede fra deres låste kamera-vinkler til 'over skulderen kameraet' hvilket gav det hele nyt liv og det blev hurtigt brugt i fremtidige stor-titler som Gears of War og Dead Space bare for at nævne et par eksempler.
Capcom har sat deres egen bar højt, og mange, inklusiv mig selv vil sige at de skiftede langsomt stil fra horror til action da de udgav Resident Evil 5, en udgivelse der skulle vise sig at blive et af de bedste spil til PS3 hvis man spørger mig, med den hage at spillet absolut krævede en ven at spille med da ens virtuelle makkers kunstige intelligens er lavere end gennemsnits IQ'en for en samling Paradise Hotel deltagere.

resident-evil-4-image2
Co-op delen reddede spillet, det har for mig været en fantastisk oplevelse, men den blev også reddet af at jeg havde min trofaste Co-op makker med mig, sammen har vi gennemført Resident Evil 5 flere gange end gennemsnittet, fra normal til den hårdeste sværhedsgrad.Resident Evil 6 nærmer sig og jeg skal ærligt indrømme at jeg glæder mig som et lille barn og samtidig er jeg så nervøs for resultatet. Jeg forholder mig dog optimistisk og er ret sikker på at jeg kommer til at elske det.

En ændring man vil lægge mærke til i det kommende spil bliver at man vil kunne bevæge sig og skyde på samme tid, det har ikke været muligt i de tidligere spil og det har medført jubelråb fra mange. Det har for mange virket meget urealistisk at skulle kontrollere karakterer som skulle forestille at være "elite" agenter eller soldater og så ikke kunne bruge fødderne imens man var igang med at fylde sine fjender med bly. Personligt så var jeg ikke imod at skulle stå stille og skyde.. jeg synes derimod at det gav den der følelse af at være presset når en endnu en horde kom imod mig, det krævede at jeg ofte var nødt til at vælge våben til den rette opgave.

Resident Evil 5 3
Resident Evil 6 bliver igen et actionspil, det er der ikke megen tvivl om. Når det så er sagt, så håber og beder jeg til at vi får lidt af den gamle følelse tilbage som Resident Evil 5 og til dels 4'eren manglede. Den der trykkede stemning der fik en til at holde vejret når man skulle rundt om et hjørne. Hvad gemmer sig i skyggen? Hvorfor blev der pludselig stille? Har jeg egentlig ammunition nok?
Resident Evil 6 bliver Capcoms største projekt i denne serie til dato. Jeg glæder mig usigeligt meget til at opleve resultatet og i den grad at til at skulle kæmpe mig igennem Resident Evils makabre univers endnu engang.

Copyright © JoyPad.dk. All Rights Reserved.