JoyPad.dk

- Fordi det handler om spil!

  

Playground dækning: Resident Evil 6.

06-Resident-Evil-6

Resident Evil 6 er en titel der er meget blandede forventninger til.
Når jeg siger mange mener jeg egentligt at der er 3.

 

 

Folk lader til at sidde i en af tre lejre med spillet.
Enten hader man det og syntes at det er for langt fra hvad serien startede med.
Eller man synes at det ser middelmådigt og kedeligt ud.
Eller man er helt op og ringe og glæder sig som et lille barn til endnu en gang at træde ind i zombie land.

Alle tre har selvfølgelig ret på hver deres måde, men hvis man tænker en ekstra gang over alle facts, vil man hurtigt kunne se at Capcom har lavet et spil der henvender sig til 3 forskellige målgrupper og samler dem i et enkelt spil.

resident evil 6 premium edition c8szo

Først og fremmest har vi Chris Redfield, vores store action helt der har været med fra starten af serien, og som på alle måder har fortjent at være med i det sjette kapitel af serien.
Når vi spiller som Chris i Resident Evil 6 har vi med den helt store omgang action at gøre. Her handler det om at rykke frem, gå i dækning og sprede bønner mod fjenderne med et automatisk våben.
Chris har endnu en gang fået en partner der er ny for serien, ligesom at han i Resident Evil 5 havde afrikanske Sheva Alomar har han denne gang fået selskab af Piers Nivans fra BSAA. Vi har her med en ung gut at gøre med en stor sans for ansvar og han følger de ordrer han får stukket i hånden.

Leon Kennedy, som også er en af de gamle gutter i serien, har ligeledes fået en plads i den sjette omgang af serien. Leon har fået tildelt den stemnings fulde del af spillet hvor vi går rundt i mørke gange uden ammunition eller så meget andet hjælp.
Leon har ligeledes fået selskab af en ny i serien i form af Helena Harper.  Helena er ligesom Leon en del af United States Secret Service og er på pletten til at hjælpe Leon til at lære så meget som muligt om alting, men hun lader til at vide en hel del mere end hun vil ud med, samt at have nogle personlige mål.

Jake Muller er vores sidste nye karakter i serien, og samtidig den eneste af de 3 nye der er ’’hoved personen’’ i den del af plottet.
Vi har her med Albert Weskers bastard søn at gøre hvilket angiveligt gør ham til et vigtigt mål for Umbrella, eller ’’The new Umbrella’’ som Capcom så kreativt har bestemt at det nu skal hedde.
Hvad Jake’s scenarie kommer til at fokusere på kan der kun gættes om, men det lader til mest af alt at komme til at dreje sig om at flygte fra Umbrella og generelt prøve at holde sig selv og Sherry Birkin i live.
Det er nemlig rigtigt. Sherry Birkin vender tilbage til Resident Evil 6, efter en lang pause fra serien.
Denne gang er hendes mission at holde Jake i live.

RE6 Captivate 0016

Der er altså lagt op til det helt store med alle 3 scenarier.

Noget af det første jeg lagde mærke til da jeg stod og rykkede Leon rundt i spillet var hvor flydende kontrollen er blevet i den her omgang.
Ikke nogen sindssyg tank agtig styring, ikke noget med at stå stille når man skyder og slet ikke noget med at tage den med ro.
Jo man kan i Resident Evil 6 bevæge sig mens man skyder, men det betyder på ingen måde at du er sikker eller har store chance for at overleve.
Spillet har nemlig en følelse af kaos over sig der gør at man ikke altid kan få sigtet til at fungere helt som man gerne selv vil, da man selv sidder helt anspændt, og der fra Capcom’s side er lavet en funktion, der gør at dit sigte nemt sidder liiiige ved siden af det du vil skyde og at man trykker på aftrækkeren for tidligt eller for sent.
Og så er der lige pludseligt ikke mere ammunition at bruge løs af.
Samtidig har man fået muligheden for at kunne kaste sig rundt hvis fjenderne kommer for tæt på eller alting er lidt for truende.

Jeg endte hurtigt med ikke at have noget ammunition og så ligge og gemme mig under en bænk i en stor gårdhave med 4-5 zombier vraltende rundt og prøve at få fat i mig.

resident evil 6-4f189c1-intro-thumb-640xauto-29564

Nu hvor vi til dels snakker våben burde jeg lige nævne at der, som jeg har forstået det, ikke er muligheden for at købe våben i denne omgang.
Hverken fra den mystiske Merchant fra Resident Evil 4 eller mellem missionerne som det var tilfældet i Resident Evil 5.
Denne gang er vi begrænset til hvad vi finder rundt omkring på vores vej gennem spillet og det bliver sparsomt.

Der bliver i stedet mulighed for at forfine sine evner via skill-points som man samler op fra dræbte fjender eller i tønder og kasser rundt omkring i spillet. Disse bruges så mellem missioner til at give lidt mere power i nærkamp, eller gøre det nemmere at sigte og den slags ting.
Det er lidt af et anderledes spring for serien, men for mig er det ganske velkomment.

Resident Evil 6 rammer de danske hylder den 2. oktober i år og jeg skal klart indrømme, at det er et af de spil jeg glæder mig mest til at gå i krig med i 2012.

Copyright © JoyPad.dk. All Rights Reserved.